Mam w końcu tego Potyrałe i zapiski Żejmy
Ale wpierw króciutkie wprowadzenie. Stan obecny [w 1939] / docelowy [w 1942]:
4 + 2 / 6 DD
5 + 2 / 8 SS
1 CM
0 + 2 / 4 MTB
6 / 8 PM
Znaczy zgodnie z programem rozbudowy przez następne 3 lata, należałoby zbudować jeszcze 2 DD [w kraju], 1 SS, 2 MTB, 2 PM [w kraju]. Skoro
Jaskółki mod można było budować nie tylko w SMW ale i w Modlinie czy Stoczni Gdyńskiej, to w SMW pochylnie zajmowałyby jedynie ktt i przypuszczalnie OP.
A tymczasem Potyrała w swych wspomnieniach zapisywał:
...o przełożeniu możliwości budowy krążowników na bardzo odległą przyszłość świadczy plan rozbudowy Stoczni Marynarki Wojennej, przewidujący 3 pochylnie po 130 metrów...
Co by oznaczało, że wszystko do siebie doskonale pasuje... gdyby nie zapiski Żejmy
Ten z kolei 27.X.1936 zapisał:
budowa 2 traulerów [przyszłe
Żuraw i
Czapla - przyp. crolick] VII.38 - X.39
budowa 1 ktt X.39 - II.41
budowa 2 ŁP [przypuszczalnie przyszłe
Orły mod] VII.40 - III.42 oraz II.41 - VIII.42
Dodatkowo jako daty wycofania ze służby
Wichrów podał 1947 oraz 1949 rok, a dla
Wilków 1946 oraz 1947.
Nie wiem jaki okres miał na myśli Potyrała pisząc o 3 pochylniach, albowiem jeszcze w XI.1934 przewidywano budowę jedynie dwóch pochylni. Dlatego po zakończeniu w II.41 budowy ktt jego miejsce miał zająć drugi z OP. Być może potem uznano, że lepiej przesunąć termin rozpoczęcie budowy OP w kraju na kolejną generację [czyli ten ósmy OP miałby już powstać w kraju!] i jednocześnie w związku z tym budowę obu ktt rozpocząć również w Gdyni. Co daje zapotrzebowanie na 3 pochylnie, ale dzięki czemu w 1942 roku PMW osiąga planowany stan, a SMW zdobywa niezbędne doświadczenie w budowie ktt i OP. Co oznacza w praktyce uniezależnienie się od naszych drogich (

) sojuszników.
Co do ersatzów. Skoro
Wilki i
Wichry miano zastąpić między 46 a 49, budowę następców trzeba zacząć 2 OP w okolicach 43, 1 OP w 44, 1 ktt w 45 i 1 ktt w 47, co faktycznie oznacza, że nie byłoby problemu z pochylniami.
