Okręty i inne jednostki poniemieckie trafiały w polskie ręce w różnych okolicznościach, wcielano podniesione zatopione jednostki oraz pozostawione w portach i na rzekach, otrzymywano je w ramach reparacji wojennych, kupowano. W składzie MW pojawiały się też odbudowane niewykończone okręty ze stoczni w Głogowie (w Głogowie dokończono budowę okrętów desantowych typu MFP), Chojnicach (ze stoczni sprowadzono 14 niewykończonych szybkich kutrów, z których 8 odbudowała stocznia MW), Toruniu (3 małe ścigacze, o wyporności 30 ton, z których 2 wcielono do MW) czy Płocku (zbudowany w Płocku kadłub rzecznego ścigacza znaleziono w Toruniu, był to późniejszy Bitny).
Informacje na temat wydobywania jednostek zatopionych są rozproszone i niepełne, podam tylko niektóre z nich. Oddział Awaryjno-Ratowniczy, funkcjonujący od 1951 roku, wydobył kilkadziesiąt jednostek (część została przeznaczona na złom). W 1951 roku były to: barka desantowa z trzema silnikami po 120 KM (Świnoujście, basen węglowy, MFP (?)), holownik motorowy (Jastarnia), motorówka (Szczecin, basen węglowy), 2 barki drewniane (Dziwnów), ponton (Gdynia), ponton (Zalew Wiślany), a w 1952: holownik rzeczny, kuter i drewniany barkas (Świnoujście), barka desantowa (Świnoujście, basen węglowy), krypa ładunkowa (Hel), ponton żelazny i dźwig portowy o nośności 5 ton (Babie Doły).
Wcześniej wydobyto: jednostki desantowe z basenu portowego (późniejsze Hel (1945) i BD-1), motorówki Fiat i Margot (Wisłoujście), barkę ładunkową i kuter motorowy (1946 rok, gdyński basen nr 1), kutry poligonowe (p. Torpedysta i Miner), krypę śmieciarkę (1947), motorówkę (p. Zaradna). Z jeziora Miedwie, na którym była torpedownia i poligon doświadczalny Kriegsmarine, wydobyto kilka jednostek m.in. poławiacze torped (p. Nurek-2 i Nurek-3) oraz 2 drewniane krypy nurkowe przerobione z motorówek poligonowych (p. KN-1 i KN-2).
W basenie twierdzy Wisłoujście znaleziono w 1945 roku 2 motorówki Gdańskiej Policji Wodnej (p. M-1 i Kala), znaleziono też kuter motorowy w porcie (p. Mechanik). Ściągnięto z plaży koło sopockiego mola tankowiec przybrzeżny o nośności 350 ton (p. Meduza).
Chciałbym rozpocząć od przedstawienia wstępnej (zapewne niepełnej) listy takich jednostek:
I. Użytkowane przez flotę po 1945 roku:
* Ścigacz Bitny (ex ZPK ?; typ Zerlegbares Polizei-Kampfboot) odbudowany z kadłuba zbudowanego w Płocku, a pozostawionego w Toruniu;
* okręty desantowe typu MFP wersji D i DM: BD-8 (ex F 1081 (?); D), BD-9 (ex F 1082 (?); D), BDD-3 (F 1083 (?); D), BDD-5 (ex ?; DM); BDD-6 (ex F 1066; DM); BDD-7 (ex F 1084 (?); D);
* okręt szkolny Zetempowiec (ex Irene Oldendorff, Hansa A);
* nieukończony okręt pomocniczy (transportowiec torped) Żyroskop (ex Leverkusen; Torpedoklarmachschiff);
* bazy pływające: Motława, Kolejarz (ex cyw. Mecklenburg);
* barka paliwowa Meduza, początkowo oznaczana KMP-30 (ex TK-11 Franz (?); Tankkahn);
* holowniki; Hel, Pionier (kuter motorowy), Nurek-2, Nurek-3 (te 2 ostatnie to poławiacze torped);
* 8 kutrów desantowych typu Sturmboot 42 ze stoczni w J.Lahna w Konitz (Chojnice) zostało wykończonych w Stoczni MW. Były to szybkobieżne kutry trałowe Nr 1, Nr 2, Nr 3 i Nr 4, kutry motorowe KM-2, KM-3 oraz 2 jednostki o nieustalonych numerach (http://fow.idysk.com/viewtopic.php?t=418, posty na stronie 2).
* kutry motorowe: Oksywie, Mechanik (ex ?), Torpedysta (ex LS 1 lub Siegfried lub Toni lub Ulrich (?) - mały poławiacz torped typu V), Miner (ex FL. T 314 (?) - typ FL. T III oznaczany także jako Hafenbarkasse Hamburg), Kuter Poligonowy nr 1 (motorówka okrętowa (?)) i 2 kutry motorowe znalezione w Toruniu i wyremontowane przez stocznię MW;
* motorówki: Jurata, Wanda, Lotna (typ Flugbetriebsboot C III (?)), Mat, Kala, M-1, Wesoła i Zaradna (ex ?, typ Motorpinasse), Sonda (typ Verkehrsboot), AR-3 (drewniana), AR-4 (szalupa stalowa), Sz-1 (ex ?; (?) znaleziona w Mosinie; dł. 14,5 m; 2 silniki typu Deutz po 120 KM),
* barki desantowe: BD-1, BD-2 (typ PiLb 41 (?));
* barki: transportowe KT-31 i KT-34, śmieciarki KS-32, KS-33, KS-35 oraz Ksm 4 (ex ?) i ogrzewcza KO nr 1;
* krypy nurkowe: drewniane KN-1 i KN-2 oraz stalowe bez napędu KN-3 i KN-4;
* dźwig pływający 44 tony.
W dalszych postach postaram się podać takie listy dla jednostek WOP oraz jednostek Floty i flotylli rzecznych z okresu 1918-1939. Niektóre jednostki omówię bardziej szczegółowo.
Jest to pierwszy szkic listy, proszę więc o uzupełnienia, uwagi i komentarze.
JB
PS. Pojedynczy znak zapytania oznacza brak informacji, (?) informację hipotetyczną lub niesprawdzoną.