Jednostki poniemieckie w PMW

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Jednostki poniemieckie w PMW

Post autor: JB »

Chciałbym kontynuować temat, który od pewnego czasu przewija się na naszym Forum. Chodzi o jednostki poniemieckie, które służyły w polskiej marynarce w latach 1919-1939 i po 1945 roku. Pisałem już na Forum o niemieckich korzeniach patrolowca WOP DP-54 http://fow.idysk.com/viewtopic.php?t=358, pisano o motorówkach z Gneisenau, które służyły w PMW i WOP http://fow.idysk.com/viewtopic.php?t=98. Także Crolick wspomniał o numerach niemieckich MFP, które stały się polskimi okrętami (barkami) desantowymi http://fow.idysk.com/viewtopic.php?t=308. Theodor Dorgeist, w anglojęzycznej części FOW, http://fow.idysk.com/viewtopic.php?t=601, usiłuje uściślić historię poniemieckich torpedowców PMW z czasów II Rzeczypospolitej. Korzystając z obecności wśród nas kolegów mieszkających w Niemczech można pokusić się o poszerzenie wiedzy na ten temat.
Okręty i inne jednostki poniemieckie trafiały w polskie ręce w różnych okolicznościach, wcielano podniesione zatopione jednostki oraz pozostawione w portach i na rzekach, otrzymywano je w ramach reparacji wojennych, kupowano. W składzie MW pojawiały się też odbudowane niewykończone okręty ze stoczni w Głogowie (w Głogowie dokończono budowę okrętów desantowych typu MFP), Chojnicach (ze stoczni sprowadzono 14 niewykończonych szybkich kutrów, z których 8 odbudowała stocznia MW), Toruniu (3 małe ścigacze, o wyporności 30 ton, z których 2 wcielono do MW) czy Płocku (zbudowany w Płocku kadłub rzecznego ścigacza znaleziono w Toruniu, był to późniejszy Bitny).
Informacje na temat wydobywania jednostek zatopionych są rozproszone i niepełne, podam tylko niektóre z nich. Oddział Awaryjno-Ratowniczy, funkcjonujący od 1951 roku, wydobył kilkadziesiąt jednostek (część została przeznaczona na złom). W 1951 roku były to: barka desantowa z trzema silnikami po 120 KM (Świnoujście, basen węglowy, MFP (?)), holownik motorowy (Jastarnia), motorówka (Szczecin, basen węglowy), 2 barki drewniane (Dziwnów), ponton (Gdynia), ponton (Zalew Wiślany), a w 1952: holownik rzeczny, kuter i drewniany barkas (Świnoujście), barka desantowa (Świnoujście, basen węglowy), krypa ładunkowa (Hel), ponton żelazny i dźwig portowy o nośności 5 ton (Babie Doły).
Wcześniej wydobyto: jednostki desantowe z basenu portowego (późniejsze Hel (1945) i BD-1), motorówki Fiat i Margot (Wisłoujście), barkę ładunkową i kuter motorowy (1946 rok, gdyński basen nr 1), kutry poligonowe (p. Torpedysta i Miner), krypę śmieciarkę (1947), motorówkę (p. Zaradna). Z jeziora Miedwie, na którym była torpedownia i poligon doświadczalny Kriegsmarine, wydobyto kilka jednostek m.in. poławiacze torped (p. Nurek-2 i Nurek-3) oraz 2 drewniane krypy nurkowe przerobione z motorówek poligonowych (p. KN-1 i KN-2).
W basenie twierdzy Wisłoujście znaleziono w 1945 roku 2 motorówki Gdańskiej Policji Wodnej (p. M-1 i Kala), znaleziono też kuter motorowy w porcie (p. Mechanik). Ściągnięto z plaży koło sopockiego mola tankowiec przybrzeżny o nośności 350 ton (p. Meduza).

Chciałbym rozpocząć od przedstawienia wstępnej (zapewne niepełnej) listy takich jednostek:

I. Użytkowane przez flotę po 1945 roku:
* Ścigacz Bitny (ex ZPK ?; typ Zerlegbares Polizei-Kampfboot) odbudowany z kadłuba zbudowanego w Płocku, a pozostawionego w Toruniu;
* okręty desantowe typu MFP wersji D i DM: BD-8 (ex F 1081 (?); D), BD-9 (ex F 1082 (?); D), BDD-3 (F 1083 (?); D), BDD-5 (ex ?; DM); BDD-6 (ex F 1066; DM); BDD-7 (ex F 1084 (?); D);
* okręt szkolny Zetempowiec (ex Irene Oldendorff, Hansa A);
* nieukończony okręt pomocniczy (transportowiec torped) Żyroskop (ex Leverkusen; Torpedoklarmachschiff);
Obrazek
* bazy pływające: Motława, Kolejarz (ex cyw. Mecklenburg);
* barka paliwowa Meduza, początkowo oznaczana KMP-30 (ex TK-11 Franz (?); Tankkahn);
Obrazek
* holowniki; Hel, Pionier (kuter motorowy), Nurek-2, Nurek-3 (te 2 ostatnie to poławiacze torped);
* 8 kutrów desantowych typu Sturmboot 42 ze stoczni w J.Lahna w Konitz (Chojnice) zostało wykończonych w Stoczni MW. Były to szybkobieżne kutry trałowe Nr 1, Nr 2, Nr 3 i Nr 4, kutry motorowe KM-2, KM-3 oraz 2 jednostki o nieustalonych numerach (http://fow.idysk.com/viewtopic.php?t=418, posty na stronie 2).
* kutry motorowe: Oksywie, Mechanik (ex ?), Torpedysta (ex LS 1 lub Siegfried lub Toni lub Ulrich (?) - mały poławiacz torped typu V), Miner (ex FL. T 314 (?) - typ FL. T III oznaczany także jako Hafenbarkasse Hamburg), Kuter Poligonowy nr 1 (motorówka okrętowa (?)) i 2 kutry motorowe znalezione w Toruniu i wyremontowane przez stocznię MW;
* motorówki: Jurata, Wanda, Lotna (typ Flugbetriebsboot C III (?)), Mat, Kala, M-1, Wesoła i Zaradna (ex ?, typ Motorpinasse), Sonda (typ Verkehrsboot), AR-3 (drewniana), AR-4 (szalupa stalowa), Sz-1 (ex ?; (?) znaleziona w Mosinie; dł. 14,5 m; 2 silniki typu Deutz po 120 KM),
* barki desantowe: BD-1, BD-2 (typ PiLb 41 (?));
Obrazek
* barki: transportowe KT-31 i KT-34, śmieciarki KS-32, KS-33, KS-35 oraz Ksm 4 (ex ?) i ogrzewcza KO nr 1;
* krypy nurkowe: drewniane KN-1 i KN-2 oraz stalowe bez napędu KN-3 i KN-4;
* dźwig pływający 44 tony.
W dalszych postach postaram się podać takie listy dla jednostek WOP oraz jednostek Floty i flotylli rzecznych z okresu 1918-1939. Niektóre jednostki omówię bardziej szczegółowo.
Jest to pierwszy szkic listy, proszę więc o uzupełnienia, uwagi i komentarze.
JB
PS. Pojedynczy znak zapytania oznacza brak informacji, (?) informację hipotetyczną lub niesprawdzoną.
Ostatnio zmieniony 2004-10-15, 18:55 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Wow!
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

dokładnie = WOW
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Gość

Post autor: Gość »

Dostalem wlasnie od Dr.Meyera jego nowa ksiazke:
"Schiffe und Boote der deutschen Wasserschutzpolizeien
und ihrer Vorläufer (1890-2000)"
Jost on tez specjalista od malych i rzecznych jednostek,
totez zoacze co tam jest nowego :-)

AvM
pefu
Posty: 138
Rejestracja: 2004-01-07, 20:00
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: pefu »

Spis niezły, trzeba bedzie go na spokojnie przeanalizowac.
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Schiffe und Boote der deutschen Wasserschutzpolizeien und ihrer Vorläufer (1830 - 2000) von Günther Meyer

nie znane mi wydawnictwo prywatne: Taschenbuch - Nora Verlagsgemeinschaft Dyck & Westerheide
Ale jest - ISBN: 3936735298

wyczerpane - nie podaja na www.amazon.de nawet ceny
Gość

Post autor: Gość »

Niemieckie ksiazki najlebiej znalesc:

http://www.zvab.com

AvM
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Anonymous pisze:"Schiffe und Boote der deutschen Wasserschutzpolizeien
und ihrer Vorläufer (1890-2000)"
AvM
Ta książka może pomóc w ustaleniu niemieckich nazw M-1 i Kali. A oto cytat z Przeglądu Morskiego ze stycznia 1971 roku: "Na terenie twierdzy Wisłoujście mieścił się klub Gdańskiej Policji Wodnej. Klub ten posiadał hangar, slip i jednostki, a wśród nich dwie motorówki: mahoniowa o komfortowym wykończeniu (niklowe okucia dziobnicy, skórzane fotele i szyby przeciwwiatrowe) i półpokładowa, drewniana z poszyciem diagonalnym, z czterocylindrowym silnikiem Diesla (koło sterowe na prawej burcie). Ta ostatnia spłynęła ze slipu 20 maja 1945 roku ze znakiem M-1 i banderą MW. Osiągała prędkość 7 w. W związku z przyjazdem Roli-Żymierskiego wodowano, po remoncie, 20 czerwca drugą motorówkę z nazwą Kala (imię najstarszej córki gościa), która rozwijała prędkość 25 węzłów". Oficjalnie wcielono Kalę 9 sierpnia 1946 roku, a M-1 11 kwietnia 1947.
JB
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Jak się wpisze Wasserschutzpolizei - to G. Meyera nie ma
Najlepszy jest dopisek z ww. strony
Charges are indicated for single item shipment to P O L A N D using the particular shipping method.
Pewnie nasza poczta kradnie na potęgę...
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Mam jeszcze dwie ksiazki:

W.Fox & G.Meyer "Der REichswasserschutz (R.S.W.))" 1994
W.Fox "Der Wasserzolldienst and den deutschen Küsten, Flussmündungen, Flüssen und Binnengewässern" 1998

AvM
Awatar użytkownika
Slaw
Posty: 929
Rejestracja: 2004-03-28, 12:01
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Slaw »

Kedyś na stanie M.W w Świnoujsciu była barka B-10 ( 3 ładownie , 2 -dzwigi) służyła do przewozu amunicji i....nie tylko .Czy przypadkiem ta jednostka też nie była ex-niemiecka?
Slaw
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Slaw pisze:Kedyś na stanie M.W w Świnoujsciu była barka B-10 ( 3 ładownie , 2 -dzwigi) służyła do przewozu amunicji i....nie tylko .Czy przypadkiem ta jednostka też nie była ex-niemiecka?
Slaw
Sławku, B-10 (ex BST-2, ex BGT-2) była zbudowana w 1954 roku w stoczni w Płocku.
Janek
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

I jeszcze mały suplement do mojego pierwszego postu. W spisie brakuje 2 kutrów motorowych, które zostały przejęte przez MW w Toruniu (cytat z artukułu Z.Waśki w "Biuletynie Historycznym Marynarki Wojennej" z 1971 roku: Wkrótce potem (tzn. po 1946) stocznia otrzymała z Torunia 3 małe ścigacze do remontu, z których 2 wyremontowano i przekazano MW). Nie znam ich oznaczeń w okresie służby w marynarce, być może były to T 1 i T 2.

W okresie wojny w Poznaniu w stoczni W.Urbaniaka były też budowane "szturmboty" (typ Stubo 42). Ponieważ Mosina leży tuż koło Poznania niewykluczone, że Sz 1 też należał do tego typu. Zgadza się długość (14,5 m) i liczba silników jednostki (2). Nie zgadza się typ i moc silników ("szturmboty" miały silniki typu Vomag (200 KM), znaleziony w Mosinie ścigacz typu Deutz (120 KM)), ale być może pod koniec wojny montowano zastępcze silniki.
JB
Jarek C.
Posty: 873
Rejestracja: 2004-01-04, 14:13
Lokalizacja: Rumia

Post autor: Jarek C. »

Wg książki "SMW im.Dąbrowszczaków w Gdyni 1922-1972" tzw Mosina to wykończony w SMW kadłub niemieckiej drewnianej łodzi szturmowej. W SMW wykonano siłownię i wyposażenie pokładowe.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Jarek C. pisze:Wg książki "SMW im.Dąbrowszczaków w Gdyni 1922-1972" tzw Mosina to wykończony w SMW kadłub niemieckiej drewnianej łodzi szturmowej.
"Szturmboty" były z drewna sosnowego i dębowego, poszycie diagonalne (tak się to chyba nazywa).
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Jarek C. pisze:W SMW wykonano siłownię i wyposażenie pokładowe.
Ale ten znaleziony ścigacz miał już 2 silniki Deutza o mocy 120 KM każdy, może były niesprawne więc je wymieniono.
JB
ODPOWIEDZ