Przemysł Stoczniowy oraz Budownictwo Okrętowe (1860-1960)
Przemysł Stoczniowy oraz Budownictwo Okrętowe (1860-1960)
Witam
Interesuje mnie w ogólnym zarysie przemysł stoczniowy i budownictwo okrętowe w latach 1860 - 1960. Niestety nie mogę nic znaleźć. Mógłbym prosić o kilka zdań lub ciekawe linki?
Interesuje mnie w ogólnym zarysie przemysł stoczniowy i budownictwo okrętowe w latach 1860 - 1960. Niestety nie mogę nic znaleźć. Mógłbym prosić o kilka zdań lub ciekawe linki?
Proponuje zajrzec do NAVAL SHIPBUILDERS OF THE WORLD, ROBERT I WINKLARETH. Niedawno nabylem i nie mialem jeszcze okazji przejrzec ale sprawia wrazenie solidnego, ogolnego wprowadzenia - z planami stoczni w roznych okresach wlacznie.
W przypadku stoczni angielskich (i nie tylko), praktycznie kazda wieksza stocznia ma po kilka monografii formatu ksiazkowego + niezliczone pomniejsze broszury i artykuly.
W przypadku stoczni angielskich (i nie tylko), praktycznie kazda wieksza stocznia ma po kilka monografii formatu ksiazkowego + niezliczone pomniejsze broszury i artykuly.
De facto "dziwadlam" sa okrety wojenne, bo jest ich malo w stosunku do statkow handlowych, ponizej 1:1000
W 1959 zwoddowano
213 statkow handlowych parowych 3,678,232BRT
1596 statkow handlowych motorowych 5,067.472 BRT
razem
1808 statkow handlowych 8,745.704BRT
co bylo suma mniejsza niz w 1958 roku
1936 statkow handlowych 9,269.933 BRT
Najweikszymi eksporteranmi byly wtedy (tysiace ton)
Japonia 998
RFN 843
Szwecja 475
Wlochy 230
USA 186
Holandia 173
Finlandia 102
Polska 84
Belgia 77
Jugoslawia 65
Chcialbym zworcic uwage ze w eksprterach nie ma Francji ani W.Brytanii
W 1959 zwoddowano
213 statkow handlowych parowych 3,678,232BRT
1596 statkow handlowych motorowych 5,067.472 BRT
razem
1808 statkow handlowych 8,745.704BRT
co bylo suma mniejsza niz w 1958 roku
1936 statkow handlowych 9,269.933 BRT
Najweikszymi eksporteranmi byly wtedy (tysiace ton)
Japonia 998
RFN 843
Szwecja 475
Wlochy 230
USA 186
Holandia 173
Finlandia 102
Polska 84
Belgia 77
Jugoslawia 65
Chcialbym zworcic uwage ze w eksprterach nie ma Francji ani W.Brytanii
To troszkę inaczej, wypisałem poniżej różne nowinki w konstrukcji okrętów i chciałbym żebyście mi pomogli dopisać do nich daty, kiedy zostały pierwszy raz wprowadzone (lub jeśli np. wynaleziono urządzenie X w roku 1790 ale przez najbliższe 70 lat nie znaleziono dla niego zastosowania i zaczęto je wprowadzać dopiero w 1860 to wtedy bardziej interesuje mnie ta druga data).
maszyna parowa na okręcie wojennym:
stalowa konstrukcja okrętu wojennego:
śruba napędowa:
kazamata:
dalmierz:
centrala kierowania ogniem:
pancerz okrętowy: (tutaj zdaje się pierwszy okręt La Gloire ale czy pancerz podlegał jakiejś ewolucji?)
Miałem jeszcze kilka nowinek ale niestety utraciłem plik :/ Może ktoś coś dopisze?
maszyna parowa na okręcie wojennym:
stalowa konstrukcja okrętu wojennego:
śruba napędowa:
kazamata:
dalmierz:
centrala kierowania ogniem:
pancerz okrętowy: (tutaj zdaje się pierwszy okręt La Gloire ale czy pancerz podlegał jakiejś ewolucji?)
Miałem jeszcze kilka nowinek ale niestety utraciłem plik :/ Może ktoś coś dopisze?
Michał_86 pisze: śruba napędowa:
nie wiem, czy to, co zaraz napiszę, to się kwalifikuje do Twojego pytania, ale może okazać się następną ciekawostką?
Pierwszą śrubową kanonierką na świecie był "Von der Tann" floty Związku Północnoniemieckiego wspierającego Szlezwik i Holsztyn w ich walce o wyzwolenie się spod panowania Danii.
1) Dies sind die Tage, von denen wir sagen sie gefallen uns nicht - D. Noll - Die Abenteuer des Werner Holt. 2) Wir sind dem Russen zu weit in den Rachen gefahren KL Buch, Kommandant von "T 30".