Przemysł Stoczniowy oraz Budownictwo Okrętowe (1860-1960)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Michał_86
Posty: 82
Rejestracja: 2009-10-12, 10:43

Przemysł Stoczniowy oraz Budownictwo Okrętowe (1860-1960)

Post autor: Michał_86 »

Witam

Interesuje mnie w ogólnym zarysie przemysł stoczniowy i budownictwo okrętowe w latach 1860 - 1960. Niestety nie mogę nic znaleźć. Mógłbym prosić o kilka zdań lub ciekawe linki?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Sorki, ale tu chodzi o tysiace stpoczni i miliony statkow na wszystkich kontynentach, przy wszystkich morzach jeziorach rzekach, anwet byly takie daleko od wody, gdzeie statki ciagano wolami lub konmi do mnajblizeszej wody :-)
Michał_86
Posty: 82
Rejestracja: 2009-10-12, 10:43

Post autor: Michał_86 »

oj, przecież napisałem że w ogólnym zarysie, tzn można sobie odpuścić "dziwadła" i skupić się na standardach np. w stoczniach europejskich. (żeby nie było to tylko przykład, będę wdzięczny za każdą informację. :)
wojtek.uk
Posty: 206
Rejestracja: 2010-06-07, 13:14
Lokalizacja: UK

Post autor: wojtek.uk »

Proponuje zajrzec do NAVAL SHIPBUILDERS OF THE WORLD, ROBERT I WINKLARETH. Niedawno nabylem i nie mialem jeszcze okazji przejrzec ale sprawia wrazenie solidnego, ogolnego wprowadzenia - z planami stoczni w roznych okresach wlacznie.
W przypadku stoczni angielskich (i nie tylko), praktycznie kazda wieksza stocznia ma po kilka monografii formatu ksiazkowego + niezliczone pomniejsze broszury i artykuly.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

De facto "dziwadlam" sa okrety wojenne, bo jest ich malo w stosunku do statkow handlowych, ponizej 1:1000

W 1959 zwoddowano
213 statkow handlowych parowych 3,678,232BRT
1596 statkow handlowych motorowych 5,067.472 BRT
razem
1808 statkow handlowych 8,745.704BRT
co bylo suma mniejsza niz w 1958 roku
1936 statkow handlowych 9,269.933 BRT

Najweikszymi eksporteranmi byly wtedy (tysiace ton)
Japonia 998
RFN 843
Szwecja 475
Wlochy 230
USA 186
Holandia 173
Finlandia 102
Polska 84
Belgia 77
Jugoslawia 65

Chcialbym zworcic uwage ze w eksprterach nie ma Francji ani W.Brytanii
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4577
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

No bo statki są potrzebne zawsze.

Tak samo porównajcie, ile się produkuje samochodów, a ile czołgów.
Michał_86
Posty: 82
Rejestracja: 2009-10-12, 10:43

Post autor: Michał_86 »

To troszkę inaczej, wypisałem poniżej różne nowinki w konstrukcji okrętów i chciałbym żebyście mi pomogli dopisać do nich daty, kiedy zostały pierwszy raz wprowadzone (lub jeśli np. wynaleziono urządzenie X w roku 1790 ale przez najbliższe 70 lat nie znaleziono dla niego zastosowania i zaczęto je wprowadzać dopiero w 1860 to wtedy bardziej interesuje mnie ta druga data).

maszyna parowa na okręcie wojennym:
stalowa konstrukcja okrętu wojennego:
śruba napędowa:
kazamata:
dalmierz:
centrala kierowania ogniem:
pancerz okrętowy: (tutaj zdaje się pierwszy okręt La Gloire ale czy pancerz podlegał jakiejś ewolucji?)

Miałem jeszcze kilka nowinek ale niestety utraciłem plik :/ Może ktoś coś dopisze?
Awatar użytkownika
Glasisch
Posty: 433
Rejestracja: 2007-09-08, 17:37
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: Glasisch »

Michał_86 pisze: śruba napędowa:


nie wiem, czy to, co zaraz napiszę, to się kwalifikuje do Twojego pytania, ale może okazać się następną ciekawostką?

Pierwszą śrubową kanonierką na świecie był "Von der Tann" floty Związku Północnoniemieckiego wspierającego Szlezwik i Holsztyn w ich walce o wyzwolenie się spod panowania Danii.
1) Dies sind die Tage, von denen wir sagen sie gefallen uns nicht - D. Noll - Die Abenteuer des Werner Holt. 2) Wir sind dem Russen zu weit in den Rachen gefahren KL Buch, Kommandant von "T 30".
ODPOWIEDZ