Witam.
Chciałbym zapytać dlaczego na dużych okrętach oprócz grubego łańcucha są dużo cieńsze jakgdyby połączone z tym głównym. Czy pomagają one przy podnoszeniu kotwicy, a może utrzymują go na swojej pozycji podczas dużych przechyłów? Szczególnie interesuje mnie czy te ciękie są na stałe przymocowane do pokładu, albo czy schodzą pod pokład i tam mają swoją wyciągarką?
Generalnie po wyjęciu kotwicy na kabestanie zabezpiecza się kotwicę takimi właśnie pomocniczymi łańcuchami. Gdy okręt chodzi po morzu zmniejsza to niebezpieczeństwo zerwania kotwicy z kabestanu. Nie pamiętam z głowy, ale te łańcuchy swoją nazwę.
mac pisze:Generalnie po wyjęciu kotwicy na kabestanie zabezpiecza się kotwicę takimi właśnie pomocniczymi łańcuchami. Gdy okręt chodzi po morzu zmniejsza to niebezpieczeństwo zerwania kotwicy z kabestanu. Nie pamiętam z głowy, ale te łańcuchy swoją nazwę.
Dokładnie stoper, przypomniałem sobie. Po rzuceniu kotwicy należy jeszcze odrobinę podebrać łańcuch założyć stoper (stopery) i zwolnić łańcuch na kabestanie, w ten sposób ciężar kotwicy zostaje przeniesiony na stopery.