Łańcuch kotwiczny.

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Kadlubek
Posty: 43
Rejestracja: 2005-01-13, 13:24
Lokalizacja: Warszawa/Dublin

Łańcuch kotwiczny.

Post autor: Kadlubek »

Witam.
Chciałbym zapytać dlaczego na dużych okrętach oprócz grubego łańcucha są dużo cieńsze jakgdyby połączone z tym głównym. Czy pomagają one przy podnoszeniu kotwicy, a może utrzymują go na swojej pozycji podczas dużych przechyłów? Szczególnie interesuje mnie czy te ciękie są na stałe przymocowane do pokładu, albo czy schodzą pod pokład i tam mają swoją wyciągarką? 8)
Obrazek
Carton is the best !!
Awatar użytkownika
mac
Posty: 366
Rejestracja: 2004-10-22, 14:30
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: mac »

Generalnie po wyjęciu kotwicy na kabestanie zabezpiecza się kotwicę takimi właśnie pomocniczymi łańcuchami. Gdy okręt chodzi po morzu zmniejsza to niebezpieczeństwo zerwania kotwicy z kabestanu. Nie pamiętam z głowy, ale te łańcuchy swoją nazwę.
karolk

Post autor: karolk »

mac pisze:Generalnie po wyjęciu kotwicy na kabestanie zabezpiecza się kotwicę takimi właśnie pomocniczymi łańcuchami. Gdy okręt chodzi po morzu zmniejsza to niebezpieczeństwo zerwania kotwicy z kabestanu. Nie pamiętam z głowy, ale te łańcuchy swoją nazwę.
stropy i stopery
Awatar użytkownika
mac
Posty: 366
Rejestracja: 2004-10-22, 14:30
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: mac »

Dokładnie stoper, przypomniałem sobie. Po rzuceniu kotwicy należy jeszcze odrobinę podebrać łańcuch założyć stoper (stopery) i zwolnić łańcuch na kabestanie, w ten sposób ciężar kotwicy zostaje przeniesiony na stopery.
Awatar użytkownika
Kadlubek
Posty: 43
Rejestracja: 2005-01-13, 13:24
Lokalizacja: Warszawa/Dublin

Post autor: Kadlubek »

Dzięki serdeczne za szybką odpowiedź. Jak rozumiem, są na stałe połączone z pokładem ( bez przchodzenia przez pokład ). 8)
Carton is the best !!
ODPOWIEDZ