Odnosnie postow Admirala Bynga i Andrzeja J.
Zdjęcia kutra BK2 znalezione przez Andrzeja von Macha zostało - zgodnie z 2 częścią artykułu I. I. Czernikowa "Riecznoj Flot Wojennogo Wiedomstwa" ("Gangut" Nr 26) - zostało wykonane na Dźwinie w 1925 r., prawdopodobnie w Witebsku. Jednostka (określana jako SKA No 2, łącznie z 2 bliźniaczymi kutrami SKA No 3 i SKA No 4 poczynając od 2 kwietnia 1925 wchodziły w skład Otdielnogo otrjada sudow Zapadnoj Dwiny jako kutry dozorowe. Jednostki zostały potem sklasyfikowane jako kutry pancerne i od jesieni 1925 do stycznia 1928 tworzyły Otdielnyj Dywizjon Broniekatierow.
Na temat tych kutrów pisaliśmy wcześniej
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... c&start=32
Nr 2 – Przywieziony koleją z Władywostoku, przez Piotrograd, do Mozyrza w okresie 26.V.-11.VI.1916 do; włączony do carskiej Flotylli Rzecznej na Prypeci. W listopadzie tego samego roku przwieziony do flotylli dunajskiej, gdzie przebywał do 20 stycznia 1917 r. (IC) W tym czasie w kokpitach kutrów zamontowano 1 działko Hotchkissa 37mm (IC2). Później wrócił na Dniepr. Po zdobyciu Kijowa i okolic rzejęty przez Armię Czerwoną w lutym 1919 r. 16.03.1919 r. zmieniono nazwę na Ленин (Lenin). Wg Gregera w tym czasie oprocz KM uzbrojony był również w 1 działko kal. 37mm Hotchkissa (RG). Rozkazem z dnia 21.03 1919r. wraz z kutrami 1, 3, 4 i 5 wcielony do I brygady Sowieckiej Flotylli Dnieprzańskiej (S). 4.04.1919 r., po ukończeniu remontu w Kijowie, wszedł do służby (IC). W tym okresie brał udział w akcjach przeciwko ukraińskim oddziałom atamana Zielienego (IC2, S). W maju 1919 r. skierowany do tworzącej sie sowieckiej flotylli rzecznej na Prypeci, która powstała na bazie wcześniej sformowanej flotylli transportowej (JB), do walk z oddziałami polskimi (IC2). 27.06.1919 r. wraz z kutrem Nr. 5 uczestniczył w akacji na most w Osowiczach, znajdujący się w rękach polskich W sierpniu 1919r. walczył z wojskami Denikina w składzie 3 dywizjonu Ust-Dnieprowskiej flotylli operującej na dolnym Dnieprze (IC2). 16 września 1919 r. wraz kutrami Nr. 3 i 4 włączony do dnieprowskiej grupy Morza Czarnego (IC2). Wycofany ze służby w drugiej połowie 19 r. z powodu braku części (IC2). W czasie zimy 1919/20 przebywał w Homlu (IC2); wg (S) zimował w Kamience k. Łojewa. W kwietniu 1920 r. wraz kutrem Nr. 5 skierowany do południowej części flotylli na Dnieprze; przechodził remont w Jekatyrosławiu (poniżej Kijowa) (IC2). Od września 1920 r. wraz kutrami Nr. 3 i 4 uczestniczył w walkach na dolnym Dnieprze w wojskami białogwardzistów (IC2). W styczniu 1921 r. nastąpiła zmiana klasy z kutrów opancerzonych „BK” (od бронекатер) na „SKA” kutry strażnicze (сторoжевый катер), od tej pory oficjalna dezygnacja była SKA Nr. 2, SKA Nr. 3 i SKA Nr. 4 (IC2). 3.04.1925 r. wraz z kutrami Nr. 3 i 4 transfer do flotylli na Zachodniej Dźwinie; zmiana nazwy z SKA Nr. 2 na BKA Nr. 2 (IC3). Od jesieni 1925 r. do stycznia 1928 r. w składzie oddzielnego dywizjonu kutrów, składający się z BKA Nr. 2, BKA Nr. 3 i BKA Nr.4, z bazą w Witebsku (IC3). Od lutego 1928 r. ponownie w składzie flotylli dnieprowskiej; zmiana nazwy na D-2 (IC2).
21.03.1931 r. wchodząc w sklad Flotylli Dnieprzańskiej zmienił nazwę na BK 2, zaś 3.04.1939 na Nr 133 (IC2).
później dodano za forum
http://sovnavy-ww2.narod.ru/:
2. BK “Nr. 2”, od 10.09.20 SKA “Nr. 2”, od stycznia 1921 “SK-2”, od 1928 r. “D-2”,
od 21.03.34 r. “BK-2”, od 3.02.39 r. “Nr.133”.
Kuter „Nr.133” (203) zatonął na rzece Berezynie (1941 ), niedaleko miejscowości Nowobielicze, w wyniku trafienia przez artylerię niemiecką. (uwaga: nie wszystkie daty pokrywają się z Czernikowem)
Gröner (t. 8/1, str. 68 ) podaje, że 1.2.1918 kiedy Mozyr został zajęty przez Niemców otrzymał nazwę S.A.II ( brak potwierdzenia)
Jefe