Obce flotylle rzeczne na wodach Prypeci w czasie 1WS

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Mam spis jachtow rosyjskich z LLoyds of Yachts 1913
AvM
Szukalem Lloyds of Yacht w celu okreslenia potencjalu produkcji oraz nazw stoczni jachtowych w carskiej Rosji. Niestety jest trudno osiagalne. Wydaje mi sie, ze jest to najlepsze zrodlo do tego celu.
Drugie moze byc rosyjskie pismo zeglarskie z tego okresu, gdzie moga byc rysunki konkretnych jachtow oraz informacje o produkcji dla wojska. Niestety nie trafilem.
Jefe
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Na pierwszym zdjeciu gdzie jest uzbrojony holownik na dziobie jest napis: Nr. 105.
Ale zastanawiam sie, czy to zdjecie jest z Prypeci. Brzegi jakies strasznie wysokie. Oczekiwalem, ze brzegi Prypeci sa niskie, jak na terenach podmoklych. Ale moge sie mylic.
Jefe
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

jefe de la maquina pisze:Na pierwszym zdjeciu gdzie jest uzbrojony holownik na dziobie jest napis: Nr. 105.
Ale zastanawiam sie, czy to zdjecie jest z Prypeci. Brzegi jakies strasznie wysokie. Oczekiwalem, ze brzegi Prypeci sa niskie, jak na terenach podmoklych. Ale moge sie mylic.
Jefe
Sam niczego nie przegladalem, ale nie mogl byc na Prypeci w latach 20 zaden soweiecki holownik, bo tam byla Polska :-)
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4535
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

A czy to na pewno lata 20.?

Załoga na pierwszym zdjęciu wygląda mi jakoś "carsko-rosyjsko".

Na drugim widać banderę MW ZSRR z okresu 1923-1935. Czyli raczej nie Prypeć?
Admiral Byng
Posty: 101
Rejestracja: 2009-03-18, 10:41

Dźwina, nie Prypeć

Post autor: Admiral Byng »

Witam wszystkich bardzo serdecznie i uprzejmie podaję, co następuje.
W "Gangutach" Nr Nr 25 - 27 był trzyczęściowy artykuł I. I. Cziernikowa "Riecznoj Flot Wojennogo Wiedomstwa". Jenostka pokazana na drugim ze wspaniałych zdjęć wygrzebanych przez Andrzeja należy właśnie do ww. jednostek. W Nr 26 "Ganguta" znajdujemy i ww. fotografię. Zgodnie z podpisem przedstawia ona "Dozornyj broniekatier otdielnogo diwiziona Zapadno-Dwinskoj Flotylli. 1925 god." Nosił on wtedy oznaczenie BKA No 2. Zgodnie z artykułem bazą Flotylli był Witebsk - może właśnie tam wykonano zdjęcie?
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Jeden z dobrych kolegów zapodał mi równolegle z Admirałem Byngiem:
Zdjęcia kutra BK2 znalezione przez Andrzeja von Macha zostało - zgodnie z 2 częścią artykułu I. I. Czernikowa "Riecznoj Flot Wojennogo Wiedomstwa" ("Gangut" Nr 26) - zostało wykonane na Dźwinie w 1925 r., prawdopodobnie w Witebsku. Jednostka (określana jako SKA No 2, łącznie z 2 bliźniaczymi kutrami SKA No 3 i SKA No 4 poczynając od 2 kwietnia 1925 wchodziły w skład Otdielnogo otrjada sudow Zapadnoj Dwiny jako kutry dozorowe. Jednostki zostały potem sklasyfikowane jako kutry pancerne i od jesieni 1925 do stycznia 1928 tworzyły Otdielnyj Dywizjon Broniekatierow.
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Odnosnie postow Admirala Bynga i Andrzeja J.
Zdjęcia kutra BK2 znalezione przez Andrzeja von Macha zostało - zgodnie z 2 częścią artykułu I. I. Czernikowa "Riecznoj Flot Wojennogo Wiedomstwa" ("Gangut" Nr 26) - zostało wykonane na Dźwinie w 1925 r., prawdopodobnie w Witebsku. Jednostka (określana jako SKA No 2, łącznie z 2 bliźniaczymi kutrami SKA No 3 i SKA No 4 poczynając od 2 kwietnia 1925 wchodziły w skład Otdielnogo otrjada sudow Zapadnoj Dwiny jako kutry dozorowe. Jednostki zostały potem sklasyfikowane jako kutry pancerne i od jesieni 1925 do stycznia 1928 tworzyły Otdielnyj Dywizjon Broniekatierow.
Na temat tych kutrów pisaliśmy wcześniej
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... c&start=32


Nr 2 – Przywieziony koleją z Władywostoku, przez Piotrograd, do Mozyrza w okresie 26.V.-11.VI.1916 do; włączony do carskiej Flotylli Rzecznej na Prypeci. W listopadzie tego samego roku przwieziony do flotylli dunajskiej, gdzie przebywał do 20 stycznia 1917 r. (IC) W tym czasie w kokpitach kutrów zamontowano 1 działko Hotchkissa 37mm (IC2). Później wrócił na Dniepr. Po zdobyciu Kijowa i okolic rzejęty przez Armię Czerwoną w lutym 1919 r. 16.03.1919 r. zmieniono nazwę na Ленин (Lenin). Wg Gregera w tym czasie oprocz KM uzbrojony był również w 1 działko kal. 37mm Hotchkissa (RG). Rozkazem z dnia 21.03 1919r. wraz z kutrami 1, 3, 4 i 5 wcielony do I brygady Sowieckiej Flotylli Dnieprzańskiej (S). 4.04.1919 r., po ukończeniu remontu w Kijowie, wszedł do służby (IC). W tym okresie brał udział w akcjach przeciwko ukraińskim oddziałom atamana Zielienego (IC2, S). W maju 1919 r. skierowany do tworzącej sie sowieckiej flotylli rzecznej na Prypeci, która powstała na bazie wcześniej sformowanej flotylli transportowej (JB), do walk z oddziałami polskimi (IC2). 27.06.1919 r. wraz z kutrem Nr. 5 uczestniczył w akacji na most w Osowiczach, znajdujący się w rękach polskich W sierpniu 1919r. walczył z wojskami Denikina w składzie 3 dywizjonu Ust-Dnieprowskiej flotylli operującej na dolnym Dnieprze (IC2). 16 września 1919 r. wraz kutrami Nr. 3 i 4 włączony do dnieprowskiej grupy Morza Czarnego (IC2). Wycofany ze służby w drugiej połowie 19 r. z powodu braku części (IC2). W czasie zimy 1919/20 przebywał w Homlu (IC2); wg (S) zimował w Kamience k. Łojewa. W kwietniu 1920 r. wraz kutrem Nr. 5 skierowany do południowej części flotylli na Dnieprze; przechodził remont w Jekatyrosławiu (poniżej Kijowa) (IC2). Od września 1920 r. wraz kutrami Nr. 3 i 4 uczestniczył w walkach na dolnym Dnieprze w wojskami białogwardzistów (IC2). W styczniu 1921 r. nastąpiła zmiana klasy z kutrów opancerzonych „BK” (od бронекатер) na „SKA” kutry strażnicze (сторoжевый катер), od tej pory oficjalna dezygnacja była SKA Nr. 2, SKA Nr. 3 i SKA Nr. 4 (IC2). 3.04.1925 r. wraz z kutrami Nr. 3 i 4 transfer do flotylli na Zachodniej Dźwinie; zmiana nazwy z SKA Nr. 2 na BKA Nr. 2 (IC3). Od jesieni 1925 r. do stycznia 1928 r. w składzie oddzielnego dywizjonu kutrów, składający się z BKA Nr. 2, BKA Nr. 3 i BKA Nr.4, z bazą w Witebsku (IC3). Od lutego 1928 r. ponownie w składzie flotylli dnieprowskiej; zmiana nazwy na D-2 (IC2). 21.03.1931 r. wchodząc w sklad Flotylli Dnieprzańskiej zmienił nazwę na BK 2, zaś 3.04.1939 na Nr 133 (IC2).

później dodano za forum http://sovnavy-ww2.narod.ru/:
2. BK “Nr. 2”, od 10.09.20 SKA “Nr. 2”, od stycznia 1921 “SK-2”, od 1928 r. “D-2”, od 21.03.34 r. “BK-2”, od 3.02.39 r. “Nr.133”.
Kuter „Nr.133” (203) zatonął na rzece Berezynie (1941 ), niedaleko miejscowości Nowobielicze, w wyniku trafienia przez artylerię niemiecką. (uwaga: nie wszystkie daty pokrywają się z Czernikowem)

Gröner (t. 8/1, str. 68 ) podaje, że 1.2.1918 kiedy Mozyr został zajęty przez Niemców otrzymał nazwę S.A.II ( brak potwierdzenia)
Jefe
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Pragnę podkreślić, że oznaczenie burtowe BK2 mógł również nosić w latach 1919-21, zanim zmieniono dezygnację na SKA.
Ubrania załogi oraz ta dziwna flaga może wskazywać na okres wojny domowej.

Jefe
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4535
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

We fladze nie ma nic dziwnego: to bandera wojenna ZSRR z lat 1924-1935:

Obrazek Obrazek

Potem zastąpiona dobrze znaną biało-niebieską:

Obrazek

Zatem datę wykonania zdjęcie można zawęzić do lat 1931-1935, a jeśli dopisek jest zgodny z prawdą - do okresu pomiędzy kwietniem 1934 a majem 1935.

PS. Wcześniej (X 1920-XI 1923) stosowano następującą banderę:

Obrazek

.
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Dzieki Oskar.
Czyli jednak na Dnieprze i zdjecie zostalo zrobione w okresie 1931-35 lub 1934-35.
Jefe
Tzaw1
Posty: 643
Rejestracja: 2006-05-03, 17:23
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Tzaw1 »

jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Może się przyda?
K.B Strielbickij, Potieri rossijskogo flota w pieriod Pierwoj Mirowoj Wojny, 1914-1918. Sprawocznik.
Potieri protiwnikow sowietskogo wojenno-morskogo flota, 1918-1940. Sprawocznik.
Tzaw1
Bardzo interesujące materiały. Ale czy ktoś może ma w lepszej rodzielczości. Powyższe pozycje podaję w rosyjskiej pisowni:

Стрельбицкий К. Б. Потери противников советского Военно-Морского Флота 1918–1940. Справочник. Львов, 1995.

Стрельбицкий К. Потери российского флота в период Первой Мировой войны 1914 - 1918 (справочник). Львов. 1994 г. 40 стр. Мягкий. переплет, Обычный. формат.

Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Taki spis statków zatopionych na Wiśle podawał juz AvM: http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... tkin#19848. Listę skrytykował Waldek Danielewicz. Ja też mam różne uwagi do niej. Jest niepełna i są pomyłki.
JB
Marek S.
Posty: 679
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Стрельбицкий К. Б. Потери противников советского Военно-Морского Флота 1918–1940. Справочник. Львов, 1995.

To samo po polsku ukazało się w Przeglądzie Morskim 1/1996.
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Z pomocą mojego korespondenta z USA udało się rozwiązać zagadkę co się stało z członkami C-k. Flotylli na Styrze po rosyjskim ataku w połowie 1916 r.. Dla przypomnienia 4 czerwca 1916 r. rozpoczęła się wielka ofensywa rosyjska zwana ofensywą Brusiłowa, która zmusiła 4 Armię Austro-Węgierską do odwrotu oddając rzekę Styr w ręce Rosjan.

Tak jak już wcześniej podkreślał JB były silne powiązania Flotylli na Styrze, na Bugu z flotyllą austriacką na Wiśle. Już niecałe dwa miesiące po zajęciu Styru przez Rosjan, (w sierpniu) członkowie Styrflotille Betriebsabteilung (wydział operacyjny) skierowana została w okolice Dąbrowy (Górniczej -dzisiejsza nazwa)) gdzie zatrudniono ich do odbudowy mostu w Niwce.
Można się zapytać dlaczego w Niwce ?
Otóż Zagłębie Dąbrowskie miało duże znaczenie dla Austriaków z powodu licznych kopalni węgla kamiennego. Kiedy w 1916 r. Weichseltransportlinienkommando (W.T.L.K.) przejęło kontrolę na całym austriackim odcinku Wisły wraz dopływami, w Chełmku niedaleko Dąbrowy (Górniczej) stworzono ekspozyturę W.T.L.K. , której zadaniem było zabezpieczenie transportu węgla Przemszą ze zmilitaryzowanych kopalni węglą kamiennego w tym rejonie.
Oto co znalazłem odnośnie miejsc załadunkowych na Przemszy w opracowaniu ‘Żegluga na Wiśle w okresie II Rzeczypospolitej”: “Według danych z 1938 roku na Przemszy, Czarnej Przemszy i w pierwszym kilometrze Wisły było 10 kopalnianych ładowni węgla (dla galarów - dopisek autora): kopalni Hrabia Renard i Mysłowice (na Czarnej Przemszy), Niwka, Mysłowice, Eminencja, Michał, Piłsudski, Bory i Piast (na Przemszy) oraz kopalni Libiąż w Gromcu położonym już nad Wisłą.
Węgiel dowożono do nich furmankami, kolejkami wąskotorowymi i rzadziej samochodami ciężarowymi. Do ładowni kopalń Piast w Chełmku prowadziła kolejka linowa.
”.
Brak dokładnej mapy Austro-Węgierskiego Generał Gubernatorstwa z I wojny nie pozwala mi bliżej określić rejon austriacki.

Wydaję sie wiec, że członkowie Flotylli na Styrze zostali przerzuceni do Wiślanych Linii Transportowych.
Jefe
ODPOWIEDZ