wyrost" (żeby przyciągnąć czytelników do wątku...)
może nie ma tu absolutnie mowy o czymś niekorzystnym dla Polski...
ale czy Polski Rejestr Statków jest z tego bardzo zadowolony ?...
a swoja drogą - to ciekawy zbieg okoliczności...
Donek i jego rząd w sposób widoczny sa na forach UE ULEGLI wobec
"Helgi"...
i akurat w czasie rządów koalicji pod wodzą Donka polskie towarzystwo
klasyfikacyjne traci monopol na obsługę statków pod polską banderą...
wiem, wiem... dawanie "praw do bandery" OBCYM towarzystwom
klasyfikacyjnym jest na świecie dość powszechne...
zresztą np. PRS "ma prawa" do obsługi statków pod banderami wielu
krajów (na ogół tylko tych, które nie mają bogatych tradycji morskich,
własnych silnych administracji morskich, ani własnych towarzyst
klasyfikacyjnych... chodzi np. o "tanie bandery", które "z zasady"
powierzają prawa do nadzoru nad "ich" statkami wielu towarzystom
klasyfikacyjnym...)
ale jestem ciekawy... czy zachodzi "symetria" i "wzajemność" w
"klasyfikacyjnych stosunkach polsko-niemieckich" ?...
tzn. czy PRS ma prawo do obsługi statków pod niemiecką banderą?...
(czy jest upoważniony do nadzoru statków noszących niemiecką banderę"
?...)
Germanischer Lloyd - pierwsze zagraniczne towarzystwo klasyfikacyjne
upoważnione do nadzoru statków podnoszących polską banderę
2008-12-18
Germanischer Lloyd (GL) jest pierwszym zagranicznym towarzystwem
klasyfikacyjnym, które otrzymało prawa do przeprowadzania nadzorów
konwencyjnych na statkach pływających pod polska bandera. Polscy
armatorzy mogą teraz wybrać GL jako swoja uznana organizacje i w ten
sposób korzystać ze światowej sieci inspektorów oraz wieloletniego
doświadczenia towarzystwa w przemyśle morskim. Nadzór obejmuje
inspekcje, zatwierdzanie projektów oraz wydawanie certyfikatów
zgodności z międzynarodowymi konwencjami: SOLAS (Konwencja o
Bezpieczeństwie Życia na Morzu), Load Line (Konwencja o Liniach
Ładunkowych), Tonnage (Konwencja o Pomierzaniu Statków), MARPOL
(Konwencja o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu Morza przez Statki),
kilkunastoma kodami IMO, Międzynarodowa Konwencja o Kontroli
Szkodliwych Systemów Przeciwporostowych (Konwencja AFS), jak również
Międzynarodowa Konwencja o Bezpiecznych Kontenerach.
Umowa została podpisana podczas oficjalnej uroczystości przez Panią
Annę Wypych-Namiotko, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury
oraz Dyrektora Jens Schreiter, Szefa Działu Obsługi Floty Pływającej w
Germanischer Lloyd. Schreiter wyraził zadowolenie z zawarcia umowy:
"Niniejsze porozumienie stanowi rezultat intensywnej współpracy. Do tej
pory oferowaliśmy pełen zakres usług morskich w Polsce, teraz możemy
wspierać polskie stocznie oraz polskich armatorów poprzez nowoczesne
systemy nadzoru statków oraz wydawanie certyfikatów zgodności z
międzynarodowymi konwencjami."
Germanischer Lloyd jest reprezentowany w Polsce od końca lat 70-tych.
Oficjalne założenie spółki GL Polen Sp. z o.o. miało miejsce w roku
1992 i wiązało sie z zatrudnieniem trzech lokalnych inspektorów. Dziś
GL Polska zatrudnia ponad 50 pracowników. Ponadto, w Centrum
Szkoleniowym w Szczecinie do zawodu inspektora przygotowywani są nowi
pracownicy z całej Europy.. "Zapotrzebowanie na uslugi GL w zakresie
floty pływającej znacznie wzrosło w ciągu ostatniego roku", wyjaśnia
Uwe Diepenbroek, zarządzający siecią usług Germanischer Lloyd w Polsce,
krajach bałtyckich, Rosji i Ukrainie. I dodaje: "GL rozwija sie na
globalnie, w Polsce obserwujemy szczególny wzrost ilości zatrudnianych
pracowników".
W tym kontekście, współpraca z Politechnika Szczecińska i Gdańska
okazała się nad wyraz owocna. Współpraca ta, w polaczeniu z nowymi
możliwościami szkoleniowymi, jak również utworzeniem ośrodków
zajmujących się zatwierdzaniem projektów oraz usługa ERS (Emergency
Response Service) pozwoliły na skupienie specjalistycznej wiedzy
technicznej w Polsce. W październiku , GL otworzyło swoje nowe biuro
pomocy technicznej - Technical Support Office - w Gdańsku, by sprostać
rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi w zakresie ERS. W ten sposób
rozszerzyła się oferta działających juz biur Germanischer Lloyd w
Gdańsku, Szczecinie i Katowicach, zapewniających pomoc inżynierską
zarówno polskim, jak i zagranicznym klientom.
Oprócz Polski, 130 innych Administracji Morskich uprawniło towarzystwo
GL do działania w ich imieniu. Zgodnie z publikowanymi corocznie
statystykami organizacji PSC, Germanischer Lloyd od lat znajduje sie na
czele listy towarzystw klasyfikacyjnych, nadzorując bezpieczeństwo na
pokładach ponad 6700 statków, których tonaż brutto wynosi ponad 76
milionów ton.
materiały GL