Francuskie okręty spod żagla i pary (4)
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Nie Panie Andrzeju,
nie robiłem takiego zestawienia. W opracowaniach kompleksowych, z których korzystam, okręty ułożono w większości alfabetycznie, więc wyszukiwanie dodatkowych informacji jest (przy wielkich flotach i nie-cyfrowym charakterze zbiorów) bardzo żmudne. Natomiast francuskie monografie poszczególnych klas czy kategorii niemal zawsze całkowicie ignorują jednostki obcej budowy.
Co nie znaczy, że nie warto tego zrobić - ale po prostu jestem za leniwy i mam za mało czasu na wszystko!
Krzysztof G.
nie robiłem takiego zestawienia. W opracowaniach kompleksowych, z których korzystam, okręty ułożono w większości alfabetycznie, więc wyszukiwanie dodatkowych informacji jest (przy wielkich flotach i nie-cyfrowym charakterze zbiorów) bardzo żmudne. Natomiast francuskie monografie poszczególnych klas czy kategorii niemal zawsze całkowicie ignorują jednostki obcej budowy.
Co nie znaczy, że nie warto tego zrobić - ale po prostu jestem za leniwy i mam za mało czasu na wszystko!
Krzysztof G.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Africain – żaglowiec zwodowany w Bayonne w 1692, ale odkupiony przez marynarkę wojenną od Kompanii Mórz Południowych dopiero w 1701 i wcielony jako 42/44-działowy liniowiec 4 rangi (czyli fregato-liniowiec, fregata 1 rzędu). Nośność 460 ton, wymiary: 113’6” x 30’ x 10’9”. Załoga 226. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 22 x 12-f, na górnym 20 x 6-f, czasem jeszcze 2 działa więcej. W 1715 w aktywnej służbie, określany jako przeciętny żaglowiec. W 1723 skreślony z listy floty, odtąd hulk w Rochefort.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Losy kolejnych dwóch jednostek z grupy omawianej przy okazji typu Rose.
Jonquille – zbudowana w Tulonie przez Jacquesa-Louisa Bonarda, zwodowana 20.05.1823. Wzięła udział we francuskiej interwencji w Hiszpanii w 1823. Remontowana w 1824 w Tulonie, w 1826 i 1829 w Cayenne. Zatonęła 17.02.1830 na Antylach, prawdopodobnie po wejściu na mieliznę.
Légére – zbudowana w Lorient przez Pierre’a Thomeuf, zwodowana 3.02.1825. W 1826 służyła w Kadyksie. Wielokrotnie remontowana w Tulonie w okresie 1828-1842, a 1848 w Breście. W 1850 pełniła lokalną służbę na Martynice. W czasie rejsu z Fort de France na Trynidad, przewrócona przez wichurę 13.06.1850 zatonęła w kanale Dominiki. Uratowało się tylko 14 ludzi, dostając się wpław do Basse-Pointe.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jonquille – zbudowana w Tulonie przez Jacquesa-Louisa Bonarda, zwodowana 20.05.1823. Wzięła udział we francuskiej interwencji w Hiszpanii w 1823. Remontowana w 1824 w Tulonie, w 1826 i 1829 w Cayenne. Zatonęła 17.02.1830 na Antylach, prawdopodobnie po wejściu na mieliznę.
Légére – zbudowana w Lorient przez Pierre’a Thomeuf, zwodowana 3.02.1825. W 1826 służyła w Kadyksie. Wielokrotnie remontowana w Tulonie w okresie 1828-1842, a 1848 w Breście. W 1850 pełniła lokalną służbę na Martynice. W czasie rejsu z Fort de France na Trynidad, przewrócona przez wichurę 13.06.1850 zatonęła w kanale Dominiki. Uratowało się tylko 14 ludzi, dostając się wpław do Basse-Pointe.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ksiazka
TOURASSE & MELLET.
Essai sur les bateaux à vapeur appliqués à la navigation intérieure et maritime en Europe.
Paris, Mahler et Compagnie, 1828-1829. 1 vol in-4°, 8 planches hors texte. (Rousseurs éparses.) Demi-chagrin d'époque, dos à nerfs. Rare étude consacrée aux premiers bateaux à vapeur qui furent utilisés pour la navigation fluviale et maritime au début du 19me, ce nouveau moyen de propulsion révolutionnaire supplente alors progressivement la voile et la traction annimale. Le propos est illustré de nombreux shémas repartis sur 9 planches hors texte. Polak, 9205.
Zawiera min. spis paorowcow francuskich w 1828 roku, tez handlowych.
Czy moze ma ktps kopie z tych list, lub tej ksiazki.
AvM
PS mozna ja kupic:
http://www.ilab.org/db/book2285_1479.html
TOURASSE & MELLET.
Essai sur les bateaux à vapeur appliqués à la navigation intérieure et maritime en Europe.
Paris, Mahler et Compagnie, 1828-1829. 1 vol in-4°, 8 planches hors texte. (Rousseurs éparses.) Demi-chagrin d'époque, dos à nerfs. Rare étude consacrée aux premiers bateaux à vapeur qui furent utilisés pour la navigation fluviale et maritime au début du 19me, ce nouveau moyen de propulsion révolutionnaire supplente alors progressivement la voile et la traction annimale. Le propos est illustré de nombreux shémas repartis sur 9 planches hors texte. Polak, 9205.
Zawiera min. spis paorowcow francuskich w 1828 roku, tez handlowych.
Czy moze ma ktps kopie z tych list, lub tej ksiazki.
AvM
PS mozna ja kupic:
http://www.ilab.org/db/book2285_1479.html
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Losy ostatnich trzech jednostek z grupy omawianej przy okazji typu Rose.
Mutine – zbudowana w Lorient przez Pierre’a Thomeuf, zwodowana 7.10.1824. Wielokrotnie remontowana w Tulonie w okresie 1826-1835, a 1837 w Breście. W 1839 zatrudniona w lokalnej służbie na Gwadelupie, gdzie przebywała do końca. Skreślona z listy floty w 1841.
Rose – zbudowana w Bayonne przez Gabriela Nosereau, zwodowana 19.06.1823 lub 9.06.1823. Wzięła udział we francuskiej interwencji w Hiszpanii w 1823. W grudniu 1823 wysłana na Antyle. Remontowana w 1828 w Breście. W 1835 zatrudniona w lokalnej służbie na Gwadelupie, gdzie przebywała do końca. Prawdopodobnie uszkodzona 8.02.1843 przez trzęsienie ziemi przy Pointe-a-Pitre i wycofana z aktywnej służby w październiku 1843. Sprzedana w 1844 na Gwadelupie. Żeglowała dla cywilnego armatora co najmniej do 1850.
Topaze – zbudowana w starym arsenale w Cherbourgu, zwodowana 24.05.1823. Wzięła udział we francuskiej interwencji w Hiszpanii w 1823. W grudniu 1823 wysłana na Antyle. Remontowana w 1828 w Breście i w 1830 na Martynice. Wycofana ostatecznie ze służby na Martynice w czerwcu 1838.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Mutine – zbudowana w Lorient przez Pierre’a Thomeuf, zwodowana 7.10.1824. Wielokrotnie remontowana w Tulonie w okresie 1826-1835, a 1837 w Breście. W 1839 zatrudniona w lokalnej służbie na Gwadelupie, gdzie przebywała do końca. Skreślona z listy floty w 1841.
Rose – zbudowana w Bayonne przez Gabriela Nosereau, zwodowana 19.06.1823 lub 9.06.1823. Wzięła udział we francuskiej interwencji w Hiszpanii w 1823. W grudniu 1823 wysłana na Antyle. Remontowana w 1828 w Breście. W 1835 zatrudniona w lokalnej służbie na Gwadelupie, gdzie przebywała do końca. Prawdopodobnie uszkodzona 8.02.1843 przez trzęsienie ziemi przy Pointe-a-Pitre i wycofana z aktywnej służby w październiku 1843. Sprzedana w 1844 na Gwadelupie. Żeglowała dla cywilnego armatora co najmniej do 1850.
Topaze – zbudowana w starym arsenale w Cherbourgu, zwodowana 24.05.1823. Wzięła udział we francuskiej interwencji w Hiszpanii w 1823. W grudniu 1823 wysłana na Antyle. Remontowana w 1828 w Breście i w 1830 na Martynice. Wycofana ostatecznie ze służby na Martynice w czerwcu 1838.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Dauphine – 40-działowy fregato-liniowiec (fregata 1 rzędu, liniowiec 4 rangi) zbudowany w Hawrze. Tonaż między 300 a 500 ton, wymiary: 124’ (lub 120’) x 31’ (lub 33’) x 14’ (lub 12’). Projektant Philippe Cochois albo Pierre Chaillé, bądź obaj. Załoga: 250. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 20 x 12-f, na górnym 20 x 6-f. W 1701 oceniany jako dobry żaglowiec. Spalony przez własną załogę 23.10.1702 w bitwie pod Vigo.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Adelaide (La Delaide) - 40-działowy fregato-liniowiec (fregata 1 rzędu, liniowiec 4 rangi) zbudowany w Tulonie, zwodowany 10.01.1699. Tonaż 400 ton, wymiary: 115’ x 31’ x 13’4”. Projektant François Coulomb. Załoga: 200. Uzbrojenie w 1699: na pokładzie dolnym 22 x 12-f, na górnym 22 x 6-f; w 1702: 18 x 12-f i 18 x 6-f; w 1714: 30 dział. W 1702 oceniany jako dobry żaglowiec. W lipcu 1707 zatopiony w Tulonie dla uniknięcia ostrzału z brytyjskich moździerzowców, w listopadzie wydobyty. W latach 1708-1709 wynajęty firmie Compagnie du Cap Négre, woził zboże podczas hiszpańskiej wojny sukcesyjnej. W 1711 wynajęty Kompanii Indyjskiej. W 1713 wynajęty spółce Compagnie de l’Assiento na statek do przewozu murzyńskich niewolników. W 1714 przetransportował 300 czarnych na San Domingo. Zatopiony 10.10.1714 przez cyklon na Antylach.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Aigle – 34/36-działowy liniowiec 5 rangi (fregato-liniowiec, fregata 2 rzędu), zbudowany w Bayonne. Tonaż 300 ton, wymiary 111’ x 27’ x 10’6”. Projektant Félix Arnaud. Być może tego samego typu co Favori. Uzbrojenie: 30-40 dział, w tym na pokładzie dolnym 18 x 8-f, na górnym 16 x 6-f. W 1693 z dwoma innymi okrętami, w tym Favori, dokonał w okolicach Spitzbergenu straszliwych spustoszeń wśród holenderskich statków wielorybniczych, a potem (też razem z Favori) ścigał korsarzy w Zatoce Baskijskiej. W 1694 działał pod Nową Fundlandią, gdzie wszedł na mieliznę, ale został z niej ściągnięty przez Favori. W 1696 walczył na Antylach, w 1702 w Afryce, w 1706 znów na Antylach, w 1711 pływał z zaopatrzeniem dla francuskiej ekspedycji do Rio de Janeiro. W drodze powrotnej stamtąd, zatonął w sztormie w pobliżu Cayenne, w styczniu lub lutym 1712.
Favori - 36-działowy liniowiec 5 rangi (fregato-liniowiec, fregata 2 rzędu), zbudowany w Bayonne. Tonaż 300 ton, wymiary 110’ x 27’3” x 12’. Projektant Félix Arnaud lub Pierre Masson. Być może tego samego typu co Aigle. Uzbrojenie: 30-36 dział, w tym na pokładzie dolnym 20 x 8-f, na górnym 10 x 6-f. Lata 1693-1694 zob. wyżej. W 1701 zaliczany do eskadry Brestu, uważany za znośny żaglowiec. Użyty jako brander. Zniszczony 23.10.1702 w bitwie na wodach zatoki Vigo.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Favori - 36-działowy liniowiec 5 rangi (fregato-liniowiec, fregata 2 rzędu), zbudowany w Bayonne. Tonaż 300 ton, wymiary 110’ x 27’3” x 12’. Projektant Félix Arnaud lub Pierre Masson. Być może tego samego typu co Aigle. Uzbrojenie: 30-36 dział, w tym na pokładzie dolnym 20 x 8-f, na górnym 10 x 6-f. Lata 1693-1694 zob. wyżej. W 1701 zaliczany do eskadry Brestu, uważany za znośny żaglowiec. Użyty jako brander. Zniszczony 23.10.1702 w bitwie na wodach zatoki Vigo.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Crachefeu (Crache Feu) – kanonierka-bryg typu Cerbére, czyli Chalier. Zbudowana w Cherbourgu, zwodowana w lutym 1794. Nośność około 70 ton, wyporność około 130 ton, wymiary: 77’ x 18’6” x 6’6”. Załoga: 43. Projektant Pierre-Alexandre Forfait. Uzbrojenie pierwotne: 3 x 24-f. Służyła jako eskortowiec między Cherbourgiem a Saint-Malo, jako krążownik u Wysp Kanałowych i na przybrzeżnych wodach Francji. Zdobyta przez Anglików u przylądka Carteret 9.05.1795 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako kanonierka 3-działowa. Rozebrana w 1797.
Corcyre – bryg zbudowany w Wenecji, wyposażony przez Anglików na Malcie pod koniec 1797 do działań korsarskich, używany przez angielskich korsarzy pod nazwą Cornish Hero. W grudniu 1797 zdobyty przez Francuzów i wcielony do marynarki francuskiej jako 16/18-działowy (działa 6-f) bryg Corcyre. Załoga: 109. Służył w okolicach Korsyki, Egiptu i Malty, zdobyty 2.05.1798 w pobliżu Sardynii lub na południe od Sycylii przez angielską fregatę HMS Flora. Nie wcielony do Royal Navy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Corcyre – bryg zbudowany w Wenecji, wyposażony przez Anglików na Malcie pod koniec 1797 do działań korsarskich, używany przez angielskich korsarzy pod nazwą Cornish Hero. W grudniu 1797 zdobyty przez Francuzów i wcielony do marynarki francuskiej jako 16/18-działowy (działa 6-f) bryg Corcyre. Załoga: 109. Służył w okolicach Korsyki, Egiptu i Malty, zdobyty 2.05.1798 w pobliżu Sardynii lub na południe od Sycylii przez angielską fregatę HMS Flora. Nie wcielony do Royal Navy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Salamandre – 22-działowa fregata lekka zbudowana w Rochefort, półtorapokładowiec. Tonaż 150 ton, wymiary: 81’ x 23’ x 9’6”. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 6 x 6-f, na górnym 16 x 4-f. Wg niektórych mógł to być brandenburski żaglowiec Salamander z 1683, przebudowany w Rochefort przez Honoré Malleta. Jeśli to prawda, to byłaby to pierwotnie brandenburska fregata 12/22-działowa Fuchs, zbudowana w Pilawie w 1683-4, mająca wymiary (w stopach holenderskich) 90’ x 23’, przemianowana na Salamander około 1690, zdobyta przez Francuzów w 1693.
W 1694 Salamandre niszczyła angielskie faktorie nad Zatoką Hudson. Przemianowana na Atalante w 1696. W 1701-1702 należała do eskadry Rochefort, uważana za dobry żaglowiec. Skreślona z listy floty w 1703 lub 1705.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
W 1694 Salamandre niszczyła angielskie faktorie nad Zatoką Hudson. Przemianowana na Atalante w 1696. W 1701-1702 należała do eskadry Rochefort, uważana za dobry żaglowiec. Skreślona z listy floty w 1703 lub 1705.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach