Francuskie okręty spod żagla i pary (4)
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ligurie – pierwotnie Ligure, włoski bryg 10-działowy Republiki Liguryjskiej, zwodowany w Genui w 1802. Uzbrojenie pierwotne: 10 x 8-f. Włączony do marynarki francuskiej w czerwcu 1805 lub 6.07.1805 w Genui i przemianowany na Ligurie. Załoga: 81-125. Często zmieniane uzbrojenie (w granicach 4-12 dział i karonad). Podczas ewakuacji La Spezia przez Francuzów, zatopiony 27.03.1814 przez własną załogę, aby uniknąć przejęcia przez przeciwnika.
Ligurienne – bryg 16-działowy zbudowany w Tulonie, zwodowany 2.05.1798. Nośność około 150 ton, wyporność 300 ton, wymiary: 26 x 7 x 3 m. Projektant François-Frédéric Poncet. Uzbrojenie: 7 do 16 dział (np. 14 x 6-f i 2 haubice 36-f; lub 1 x 12-f i 6 x 6-f). Załoga lekko ponad 100. Na życzenie gen. Bonaparte zaprojektowany tak, by dało się go montować z 8 części, które 10 wozów mogło przetransportować lądem z Aleksandrii do brzegów Morza Czerwonego. W czasie eskortowania konwoju między Cette a Tulonem zdobyty przez Anglików 21.03.1800 lub 23.01.1800 albo 20.05.1800 koło Marsylii, ale nie wcielony do Royal Navy.
Ligurienne – jakoby bryg w 1806. Informuje o nim tylko „Répertoire...”.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ligurienne – bryg 16-działowy zbudowany w Tulonie, zwodowany 2.05.1798. Nośność około 150 ton, wyporność 300 ton, wymiary: 26 x 7 x 3 m. Projektant François-Frédéric Poncet. Uzbrojenie: 7 do 16 dział (np. 14 x 6-f i 2 haubice 36-f; lub 1 x 12-f i 6 x 6-f). Załoga lekko ponad 100. Na życzenie gen. Bonaparte zaprojektowany tak, by dało się go montować z 8 części, które 10 wozów mogło przetransportować lądem z Aleksandrii do brzegów Morza Czerwonego. W czasie eskortowania konwoju między Cette a Tulonem zdobyty przez Anglików 21.03.1800 lub 23.01.1800 albo 20.05.1800 koło Marsylii, ale nie wcielony do Royal Navy.
Ligurienne – jakoby bryg w 1806. Informuje o nim tylko „Répertoire...”.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FAVORITE = PALMIER (1676).
Panie Krzysztofie, znalazłem taki okręt: INDIEN, 46-działowy IV klasy zbudowany w Bayonne (1692), ale już był INDIEN z 1692, 50/56-działowy III klasy zbudowany w Lorient ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FAVORITE = PALMIER (1676).
Panie Krzysztofie, znalazłem taki okręt: INDIEN, 46-działowy IV klasy zbudowany w Bayonne (1692), ale już był INDIEN z 1692, 50/56-działowy III klasy zbudowany w Lorient ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Palmier – liniowiec 4 rangi, fregata 1 rzędu, fregato-liniowiec 40-działowy, zwodowany w Hawrze 23.12.1676. Tonaż 300 ton. Wymiary: 111’ x 28’ x 9’. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 20 x 12-f, na górnym 20 x 6-f. Projektant P. Chaillé. Początkowo planowano, że będzie się nazywać Favorite, potem Soleil d’Afrique, ale ostatecznie jeszcze przed wodowaniem zdecydowano się 11.12.1676 na nazwę Palmier. W 1707 uznany za niezdatny do dalszej służby i skierowany na sprzedaż, w 1709 jeszcze nie sprzedany.
Indien zbudowany w 1692 w Bayonne – owszem, strona JacquesKanon podaje namiary na taki okręt (oczywiście na ten z Lorient także), ale inne moje opracowania francuskie nie uznają jego istnienia, nie mogę więc nic dodać do informacji tam zamieszczonych.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Indien zbudowany w 1692 w Bayonne – owszem, strona JacquesKanon podaje namiary na taki okręt (oczywiście na ten z Lorient także), ale inne moje opracowania francuskie nie uznają jego istnienia, nie mogę więc nic dodać do informacji tam zamieszczonych.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Lidin – niewłaściwie odczytana z dokumentów nazwa brygu transportowego Lidia (Lydia), wyposażonego w Breście 23.09.1805. Tonaż 99 ton. Załoga: 41. Został zdobyty przez Anglików 18.09.1813 w pobliżu Ouessant i zaraz potem zatonął.
Linot (Linnet) – pierwotnie angielski kuter celny Speedwell, zbudowany w 1797 w Cowes. Wymiary: 77’9,5” x 25’4” x 10’9”, tonaż 197 ton. Zakupiony przez Royal Navy w 1806 i wcielony jako 14-działowy kuter lub bryg o nazwie Linnet. Załoga: 60. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 12 karonad 18-f. Zdobyty przez Francuzów 25.02.1813 w pobliżu Madery i wcielony do marynarki francuskiej raczej pod nazwą Linnet niż Linot, jako bryg 14-działowy. Wyporność około 200 ton, wymiary ca 23,7 x 7,72 x 3,3 m. Załoga: 75. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 12 karonad 16-f. Wystawiony na sprzedaż w 1813 lub 1814. Zdaniem Demerliaca dalszy los nieznany, jednak skądinąd wiadomo, że stał się amerykańskim okrętem korsarskim Bunkers Hill, wpadł w ręce Anglików 4.03.1814, ale już nie wrócił do Royal Navy.
Louise – nie bryg w służbie 1814-16, jak twierdzi „Répertoire...”, lecz gabara (transportowiec) typu Jeanne, z takielunkiem brygu, zwodowana w Indret (Nantes) już 5.08.1806. Zbudowana w stoczni braci Crucy. Nośność 169 ton, wyporność 250-300 ton, długość 22,41 x 7,15 x 3,44 m. Załoga: 9. Uzbrojenie: 2 działka relingowe. Zajmowała się wożeniem drewna budulcowego i innego wyposażenia. W drodze z Nantes do Brestu weszła na skałę La Chévre w zatoce Dinan i zatonęła 24.08.1816.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Linot (Linnet) – pierwotnie angielski kuter celny Speedwell, zbudowany w 1797 w Cowes. Wymiary: 77’9,5” x 25’4” x 10’9”, tonaż 197 ton. Zakupiony przez Royal Navy w 1806 i wcielony jako 14-działowy kuter lub bryg o nazwie Linnet. Załoga: 60. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 12 karonad 18-f. Zdobyty przez Francuzów 25.02.1813 w pobliżu Madery i wcielony do marynarki francuskiej raczej pod nazwą Linnet niż Linot, jako bryg 14-działowy. Wyporność około 200 ton, wymiary ca 23,7 x 7,72 x 3,3 m. Załoga: 75. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 12 karonad 16-f. Wystawiony na sprzedaż w 1813 lub 1814. Zdaniem Demerliaca dalszy los nieznany, jednak skądinąd wiadomo, że stał się amerykańskim okrętem korsarskim Bunkers Hill, wpadł w ręce Anglików 4.03.1814, ale już nie wrócił do Royal Navy.
Louise – nie bryg w służbie 1814-16, jak twierdzi „Répertoire...”, lecz gabara (transportowiec) typu Jeanne, z takielunkiem brygu, zwodowana w Indret (Nantes) już 5.08.1806. Zbudowana w stoczni braci Crucy. Nośność 169 ton, wyporność 250-300 ton, długość 22,41 x 7,15 x 3,44 m. Załoga: 9. Uzbrojenie: 2 działka relingowe. Zajmowała się wożeniem drewna budulcowego i innego wyposażenia. W drodze z Nantes do Brestu weszła na skałę La Chévre w zatoce Dinan i zatonęła 24.08.1816.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Prince de Frise – pierwotnie holenderski liniowiec 56-działowy Prins Friso. Zbudowany w 1693 w Admiralicji Fryzji, niemal na pewno w Harlingen. Miał 135 stóp amsterdamskich długości. Zdobyty 29.06.1694 przez Jeana Bart w bitwie pod Texel i wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Prince de Frise, jako liniowiec 56-działowy. Tonaż 500 ton, wymiary w stopach francuskich: 116’ x 33’. Uzbrojenie: 50-56 dział. W 1701 uważany za lichy żaglowiec. W 1702 walczył na Karaibach, potem na wodach Ameryki Południowej. Skreślony z listy floty w 1713.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Marquise de La Fayette – fregata korsarska zbudowana w Bayonne, zwodowana 17.11.1778. Tonaż lub nośność 400 ton. Zdobyta przez Anglików, działała jako angielska fregata korsarska, odbita w maju 1780 przez Francuzów. Zakupiona przez francuską marynarkę wojenną w listopadzie 1780 i wcielona bez zmiany nazwy, jako fregata 30-działowa klasy de 8. Uzbrojenie: 26 x 8-f, 4 x 4-f. Od 1781 częściowo rozbrojona, służyła jako transportowiec. Skreślona z listy floty pod koniec 1783, być może zatonęła koło San Domingo w 1783.
Marquise de Seignelay – trójmasztowiec korsarski z Hawru, wyposażony w 1779. Nośność około 280 ton, wyporność około 500 ton, wymiary: 91’ x 24’7” x 14’. Załoga: 160. Uzbrojenie: 20 x 8-f oraz 8 działek relingowych. Wg Francuzów w ciągu niecałych dwóch lat pochwycił 40 statków przeciwnika, uzbrojonych w sumie w 117 dział i wziął 418 jeńców (co, nawiasem mówiąc, świadczy o typowych zdobyczach korsarskich – średnio mniej niż 3 działka na każdym pryzie i mniej niż 11 członków załogi). Zdobyty przez Anglików 10.12.1780 na wodach kanału La Manche i wcielony do Royal Navy pod nazwą Marquis De Seignelly, jako 14/16-działowy slup o tonażu 282 tony. Sprzedany w 1786.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Marquise de Seignelay – trójmasztowiec korsarski z Hawru, wyposażony w 1779. Nośność około 280 ton, wyporność około 500 ton, wymiary: 91’ x 24’7” x 14’. Załoga: 160. Uzbrojenie: 20 x 8-f oraz 8 działek relingowych. Wg Francuzów w ciągu niecałych dwóch lat pochwycił 40 statków przeciwnika, uzbrojonych w sumie w 117 dział i wziął 418 jeńców (co, nawiasem mówiąc, świadczy o typowych zdobyczach korsarskich – średnio mniej niż 3 działka na każdym pryzie i mniej niż 11 członków załogi). Zdobyty przez Anglików 10.12.1780 na wodach kanału La Manche i wcielony do Royal Navy pod nazwą Marquis De Seignelly, jako 14/16-działowy slup o tonażu 282 tony. Sprzedany w 1786.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Sainte Croix – dwupokładowiec zbudowany w hiszpańskiej Ameryce w 1693. Zdobyty na Hiszpanach przez Francuzów w 1697 i wcielony do francuskiej marynarki pod nazwą Sainte Croix, jako liniowiec 40-działowy. Wymiary: 133’ x 37’ x 13’6”. Tonaż 920 ton. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 22 x 12-f, na górnym 18 x 8-f. Skreślony z listy floty w 1700.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Mierman – wg „Répertoire...” bryg z okresu 1796-1801, zdobyty przez Anglików 17.08.1796. Jednak takiej jednostki raczej nie było. To prawdopodobnie pomieszanie informacji na temat HOLENDERSKIEGO brygu Meermin, zajętego przez Anglików w Plymouth w 1796 (ale 4.03) i wcielonego do Royal Navy pod nazwą Miermen, sprzedanego potem w 1801.
Lynx – 16-działowy bryg zwodowany w Bayonne 17.04.1804 (lub tydzień wcześniej). Projektant Pierre Rolland. Uzbrojenie 16 x 6-f. Dane projektowe: nośność 240 ton, wyporność 402 tony, wymiary: 28,26 x 8,77 x 4,38 m. Zdobyty przez Anglików 21.07.1807 w Indiach Zach. i wcielony do Royal Navy pod nazwą Heureux, jako 16-działowy bryg-slup o tonażu 337 ton. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1807-1810. Sprzedany w 1814.
Malais – pierwotnie holenderski 12-działowy bryg transportowy zbudowany w Nowym Jorku w 1800/1801, noszący nazwę Koninglyke Hollander, potem przemianowany na Royal Hollandais. Nośność 150 ton. Przejęty przez Francuzów 29.10.1810 w ramach wchłonięcia Królestwa Holandii przez Cesarstwo Francji. Przemianowany na Malais 22.08.1811. Spalony przez Francuzów na Żyrondzie 7.04.1814 dla uniknięcia przechwycenia przez Anglików.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Lynx – 16-działowy bryg zwodowany w Bayonne 17.04.1804 (lub tydzień wcześniej). Projektant Pierre Rolland. Uzbrojenie 16 x 6-f. Dane projektowe: nośność 240 ton, wyporność 402 tony, wymiary: 28,26 x 8,77 x 4,38 m. Zdobyty przez Anglików 21.07.1807 w Indiach Zach. i wcielony do Royal Navy pod nazwą Heureux, jako 16-działowy bryg-slup o tonażu 337 ton. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1807-1810. Sprzedany w 1814.
Malais – pierwotnie holenderski 12-działowy bryg transportowy zbudowany w Nowym Jorku w 1800/1801, noszący nazwę Koninglyke Hollander, potem przemianowany na Royal Hollandais. Nośność 150 ton. Przejęty przez Francuzów 29.10.1810 w ramach wchłonięcia Królestwa Holandii przez Cesarstwo Francji. Przemianowany na Malais 22.08.1811. Spalony przez Francuzów na Żyrondzie 7.04.1814 dla uniknięcia przechwycenia przez Anglików.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski