Francuskie okręty spod żagla i pary (4)
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ville de Lisbonne – pierwotnie portugalski liniowiec 74-działowy Coraçao de Jesus, zwodowany w Lizbonie 18.12.1788 lub 18.12.1789. W 1793 przebudowany i przemianowany na Maria I (Maria Primeira). Zajęty przez Francuzów w Lizbonie 30.11.1807 i formalnie wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Maria Primeira. W maju 1808 na życzenie Napoleona przemianowany na Ville de Lisbonne. Nośność około 1400 ton, wyporność około 2700 ton, wymiary 54,10 x 14,48 m (wysokość boczna 11,43 m). W służbie portugalskiej przewidywana załoga 650-800. W 1793 miał 28 x 24-f, 32 x 18-f, 12 x 9-f. We wrześniu 1808 porzucony przez Francuzów przy ewakuacji Lizbony, wrócił pod nazwą Maria I do marynarki portugalskiej. Zatonął 4.03.1810 w Kadyksie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Choquante – 8/12-działowa fregata lekka (nazywana też często korwetą), zbudowana w Breście albo w Dunkierce, zwodowana w listopadzie 1691. Tonaż 60-80 ton, wymiary: 70’ x 17’ x 7’6”. Projektant Lebrun albo Hélie, bądź Hendrick. Kiepskie własności żeglarskie. Uzbrojenie: 10 x 4-f. Spalona w Vigo 23.10.1702 dla uniknięcia przechwycenia przez Anglików i Holendrów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
César Auguste – pierwotnie angielska jednostka (cywilna) Caesar-Augustus, zdobyta przez Francuzów w grudniu 1744 (wg jednych) albo w 1746 (wg innych) i wcielona do marynarki francuskiej pod nazwą César Auguste, jako fregata 22/30-działowa. Nośność wg jednych 145 ton, wg innych 260-283 ton, wyporność około 530 ton. Wymiary: 102’ x 24’6” x 11’4”. Załoga: 154. Uzbrojenie przy 30 działach: 22 x 8-f oraz 8 x 4-f. W 1747: 22 x 8-f i 6-f. W 1748: 22 x 4-f i 4 działka relingowe. Wycofana ze służby w 1748.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Diligente – 20/34-działowa fregata zbudowana w Hawrze, w służbie w latach 1691-1694. Tonaż około 400 ton, wymiary: 112’ x 30’ x 13’. Projektant Chaillé lub Salicon (bądź obaj). Załoga: 150. Uzbrojenie: 20 x 8-f. Zdobyta przez Anglików 12.05.1694 razem z przyszłym admirałem Duguay-Trouin. Nie wcielona do Royal Navy. Sprzedana w 1698.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Drewniane awiza typu Sphinx miały uśrednione dane: wyporność 910 ton, długość między pionami 48,20 m, długość na linii wodnej 46,25 m, szerokość z poszyciem 8,16 m, szerokość z kołami 14,10 m, zanurzenie średnie 3,80 m. Dwucylindrowy silnik boczno-balansjerowy o mocy 160 koni nominalnych rozwijał moc indykowaną 320 koni i pozwalał na osiąganie prędkości 7-8 węzłów. Takielunek początkowo trójmasztowy, potem szkunery dwumasztowe. Uzbrojenie bardzo różne liczbą i typem: od 2 do 10 dział, np. 6 karonad 24-funtowych i/lub 2÷4 dział haubicznych 163 mm. Załoga: 100/101 ludzi. Projektant Jean-Baptiste Hubert. Silniki od wielu różnych wykonawców, np. Indret; Hallette (w Arras); Lorient; Cavé (pod Paryżem); Fawcett & Preston (Liverpool); Emile Martin; Fenton, Murray, & Jackson (Leeds); R. de Villack (Charenton).
Wytłumaczenie ich dużej liczby jest proste. Jednostka nominatywna była pierwszym w ogóle parowcem francuskiej marynarki wojennej. Zbudowana wg linii i wymiarów brytyjskiego statku handlowego oraz z brytyjskim silnikiem, okazała się bardzo udanym nabytkiem w latach, kiedy francuska inżynieria stawiała na tym polu jeszcze mocno nieporadne kroki. Niezależność od wiatru, regularność kursowania, zdolność do holowania pod prąd i wiatr itd. dawały parowcom oczywistą przewagę nad żaglowcami w wielu zakresach działalności nawet wtedy, kiedy bezpośrednia wartość bojowa bocznokołowców była jeszcze nikła. Francuzi potrzebowali sprawnych parowców, prototyp był dobry, a duża liczba w serii dawała szansę na próbowanie silników od różnych dostawców, w końcu wybrania francuskiego dostawcy najlepiej radzącego sobie z problemami.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Wytłumaczenie ich dużej liczby jest proste. Jednostka nominatywna była pierwszym w ogóle parowcem francuskiej marynarki wojennej. Zbudowana wg linii i wymiarów brytyjskiego statku handlowego oraz z brytyjskim silnikiem, okazała się bardzo udanym nabytkiem w latach, kiedy francuska inżynieria stawiała na tym polu jeszcze mocno nieporadne kroki. Niezależność od wiatru, regularność kursowania, zdolność do holowania pod prąd i wiatr itd. dawały parowcom oczywistą przewagę nad żaglowcami w wielu zakresach działalności nawet wtedy, kiedy bezpośrednia wartość bojowa bocznokołowców była jeszcze nikła. Francuzi potrzebowali sprawnych parowców, prototyp był dobry, a duża liczba w serii dawała szansę na próbowanie silników od różnych dostawców, w końcu wybrania francuskiego dostawcy najlepiej radzącego sobie z problemami.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Nageur – typ eksperymentalny, liczący trzy jednostki zaprojektowane przez komisję, w skład której wchodzili inżynierowie marynarki: Rolland, Lair, Boucher, Dupin, Marestier i Delamoriniére. Te drewniane awiza bocznokołowe 1 klasy miały długość na linii wodnej 45,0 m, szerokość 8,4 m, zanurzenie średnie 2,5 m i wypierały 615 ton. Szerokość okrętu Pélican razem z kołami – 13,5 m. Wyposażono je w silniki o mocy nominalnej 160 koni, każdy od innego dostawcy – (na Nageur – od Manby’ego i Wilsona, na Souffleur - od Aitkena i Steela; dla Pélican silnik wykonał Gengembre). Miały po dwa kotły, otaklowano je jako szkuner-brygi (Nageur) i szkunery (Souffleur, Pélican). Wg Roche’a wszystkie trzy (wg niektórych opracowań tylko Pélican) otrzymały unikatową konstrukcję z czterema kołami łopatkowymi o średnicy 5 m, z których dwa przednie napędzał jeden dwucylindrowy silnik 80-konny (konie nominalne, nie rzeczywiste), a dwa tylne drugi taki silnik. Projektowane uzbrojenie składające się z dwóch ciężkich dział z przodu, jednego z tyłu oraz 6 karonad (po trzy na burcie), prawdopodobnie nigdy nie zostało zainstalowane na żadnym z tych okrętów. Podaje się np. 6 dział albo 4 armaty 24-funtowe. Konstrukcja z 4 kołami okazała się beznadziejną pomyłką. Mimo tego awiza typu Nageur były dość intensywnie eksploatowane, przy podboju Algierii w 1830 nawet bojowo, jednak pod koniec lat 1830-tych już raczej tylko jako holowniki.
Rozumiem, że indywidualne dane (daty i miejsca wodowań, ostateczne losy) tych trzech jednostek Pan ma.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Rozumiem, że indywidualne dane (daty i miejsca wodowań, ostateczne losy) tych trzech jednostek Pan ma.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Réjouie – korweta typu Joie, zbudowana w Bayonne, zwodowana w 1795. W październiku 1805 przebudowana w Rochefort na gabarę 150/190-tonową. Remontowana od sierpnia do września 1808 w Bayonne. Zdobyta przez Anglików 10.06.1809 podczas zajmowania Santander. Dalszy los nie jest znany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach