Francuskie okręty spod żagla i pary (4)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty FAVORITE (1698).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Favorite – nie znam żadnej fregaty tej nazwy, która byłaby zbudowana lub wcielona do służby w 1698.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, przepraszam za błąd w dacie, to miało być:
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty FAVORITE (1678).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Favorite – 28-działowa fregata lekka zbudowana w Rochefort, zwodowana w listopadzie 1678. Tonaż 260 ton. Projektant François Pomet. Być może przedłużona w 1680 w Rochefort o 12 stóp przez Blaise Pangalo. Nie wspominana już po 1698.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty JOYEUSE (1692).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Joyeuse – 10-działowa korweta budowana w Hawrze od 1691, zwodowana w 1693; tonaż 50-60 ton, wymiary 70’ x 17’6”. Uzbrojenie: 10 x 4-f. Klasyfikowana także jako fregata lekka. Projektant G. Salicon. Była dobrym żaglowcem. W trakcie eskortowania konwoju zaatakowana i spalona przez Anglików 5.08.1703 na redzie Avranches.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty JOLIE (1693).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Jolie – 14-działowa fregata lekka zbudowana w Bayonne. Tonaż 126 ton, wymiary 80’ x 20’ x 9’. Załoga: 100. Projektant Félix Arnaud. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 8 x 6-f, na pokładach odkrytych 6 x 4-f. W początkowym okresie zatrudniona do zwalczania korsarzy. W 1701 oceniana jako dość kiepski żaglowiec. Kiedy uciekała z pogromu floty hiszpańsko-francuskiej w zatoce Vigo, zatonęła u wejścia na rzekę Adour w 1702.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty GRACIEUSE (1689).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Gracieuse – 14/16-działowa fregata lekka typu Gentille, zbudowana w Hawrze. Tonaż 80 ton. Wymiary: 71’ x 20’ x 6’6”. Uzbrojenie: do 16 x 4-f. Projektant B. Chaillé. Stacjonowała w Hawrze i na wodach amerykańskich. Skreślona z listy floty w 1696 lub 1697. Wg niektórych zatonęła w 1696.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty SALAMANDRE (1696).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Salamandre – żaglowiec zbudowany w Tulonie jako okręt moździerzowy. Tonaż 200 ton, wymiary 95’ x 27’ (lub 27’6”) x 8’4”. Projektant François Coulomb. Od 1701 klasyfikowany jako fregata lekka, uzbrojona w 12-20 dział. W tym ostatnim przypadku na pokładzie głównym 16 x 12-f, na pokładach odkrytych 4 x 4-f. Uszkodzony w czasie ostrzeliwania Tulonu 21.08.1707 przez angielskie kecze bombowe, nie naprawiony. W styczniu 1709 skreślony z listy floty i w czerwcu tego samego roku sprzedany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1158
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek określanych jako prame. W "Repertoire" pod literką V ściśle "Ville de ...", przedstawiono pokaźną liczbę tych jednostek, część zbudowanych, trochę też takich których budowę zaniechano. Czy owe jednostki szykowano do inwazji na Anglię?
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

„Prame” dla wygody tłumaczy się najczęściej na „prom” (sam tak robię, z braku lepszego terminu), ale nie jest to ścisłe. Dla Francuzów długa, płaskodenna łódź do przewożenia ludzi na drugą stronę rzeki nosi nazwę „bac”, natomiast „prame” oznacza – ich zdaniem – dużą łódź o płaskim dnie, bez względu na przeznaczenie. Oczywiście nazwa „prame” nie jest pochodzenia francuskiego i taka definicja nie ma charakteru uniwersalnego. Prahm, Praam, pram, prom, Prahme, pramen, praem, prama, pramr, praum, prum, pramar, pramm, prammar oraz wiele innych form oznaczają w rozmaitych językach bardzo różne jednostki, na ogół także typowe promy rzeczne i morskie.
Natomiast jeśli ograniczyć się do Francji oraz do XVIII i początku XIX wieku, termin ten odnosił się specyficznych jednostek obrony wybrzeża, silnie uzbrojonych, płaskodennych, czasem z trzema równoległymi stępkami do osiadania na plażach, z pionową rufą. Miały takielunek kecza lub barku, ale poruszały się też na wiosłach. Charakteryzowały się na ogół długością z zakresu 29-37 m, wymiary największych to 37 x 8 x zanurzenie 2,5 m.
Nie wymyślono ich dopiero za Napoleona, ale rzeczywiście to on kazał je budować na masową skalę (i w specyficznej formie), z zamiarem użycia w desancie na Anglię. Stanowiły największe jednostki łodziowej armady Napoleona. Najbardziej typowe z tej grupy miały 35,7 m długości, 8,1 m szerokości, około 2,6 m zanurzenia, rejowy takielunek trójmasztowej korwety, były całkowicie płaskodenne poza trzema bardzo płytkimi stępkami do osiadania na gruncie. Ich załogi liczyły 38 marynarzy, przewoziły 120 żołnierzy każda. Początkowo większość uzbrojono w 12 dział 24-funtowych.
Okazały się nadzwyczaj niestabilne przy złej pogodzie, a ich ciężki takielunek nie dawał się sprawnie obsługiwać przy żadnej. Uzbrojenie było monstrualne, jak na tak niewielkie i zatłoczone pokłady. Przy bardzo małym zanurzeniu i braku właściwej stępki nie trzymały się wiatru i nie mogły utrzymać stałego kursu. Zdaniem jednego z francuskich oficerów tej epoki okazały się „katastrofą”. W rezultacie wybudowano ich ostatecznie znacznie mniej, niż pierwotnie zamierzano, a po Trafalgarze cały pomysł inwazji na Anglię i tak musiał zostać zarzucony.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty SERPENTE (1692).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Serpente – 12/16-działowa fregata lekka zbudowana w Hawrze, w służbie od 1691. Tonaż 90 ton. Wymiary: 71’ x 20’ x 7’6”. Uzbrojenie: 16 x 4-f. Projektant Salicon lub F. Le Brun. Eskortowała z Gdańska fluitę załadowaną drewnem i linami dla marynarki, ale podczas próby przedarcia się przez holenderską blokadę Dunkierki – zatonęła na płyciznach. Skreślona z listy floty w 1696.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany