Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (4)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętu PHOENIX (25.06.1759) oraz losów szkunerów typu Cuckoo z 1806 WOODCOCK i WAGTAIL.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Phoenix – zbudowany w stoczni firmy Batson, w Limehouse. Pochwycony przez tropikalny sztorm w Indiach Zachodnich, przez dwa dni gnany wiatrem i prądami w kierunku Kuby, rozbity u północnych wybrzeży tej wyspy 4.10.1780. Wrak opuszczono i podpalono 12.10.1780.
Woodcock – zwodowany w stoczni firmy Crane & Holmes, w Great Yarmouth, 11.04.1806. Rozbił się na Azorach 13.02.1807, zerwany z kotwic przez sztorm i zepchnięty ku wybrzeżu.
Wagtail – zwodowany w stoczni Jamesa Lovewell, w Great Yarmouth, 12.04.1806. Rozbił się na Azorach 13.02.1807, zerwany z kotwic przez sztorm i zepchnięty ku wybrzeżu. [To nie pomyłka, obu się to przytrafiło, gdy stały obok siebie]
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu EXPERIMENT (1793) oraz losów szkunerów typu Cuckoo z 1806 CRANE i QUAIL.
Panie Krzysztofie, jeśli można zapytać, co było eksperymentalnego w projekcie szkunera NETLEY (04.1798) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Experiment – jedyny lugier zaprojektowany i zbudowany specjalnie dla Royal Navy. Trójmasztowiec. Wymiary: 72’8” x 19’2” x 9’0”, tonaż 111 ton. Załoga: 45. Uzbrojenie 10 x 3-f (od 1794 r. 10 karonad 12-f) plus 12 działek relingowych. Zwodowany w stoczni Johna Parkin w Plymouth w maju 1793. W aktywnej służbie od 1793. Zdobyty przez Hiszpanów na Morzu Śródziemnym 3.10.1796. Odbity w lutym 1806, ale nie włączony już do marynarki brytyjskiej.
Crane – zwodowany w stoczni firmy Custance & Stone, w Great Yarmouth, 26.04.1806. Rozbił się 26.10.1808 w pobliżu Plymouth Hoe, zepchnięty na skały przez wiatr (kotwice nie trzymały).
Quail – zwodowany w stoczni firmy Custance & Stone, w Great Yarmouth, 26.04.1806. W aktywnej służbie 1806-1815. Sprzedany w 1816.

Szkuner Netley był czymś w rodzaju zmniejszonej wersji słynnych slupów typu Dart tego samego konstruktora. Trudno tę koncepcję opisać bez rysunków – wszystko było nietypowe: przekroje poprzeczne (prawie każdy wręg składał się z idealnego półkola na dole i pionowych odcinków powyżej linii wodnej, bez najmniejszego pochylenia dośrodkowego w jakimkolwiek miejscu), dziobnica i tylna część kadłuba (łuki o wielkich promieniach i bardzo niewiele się różniące), opuszczane miecze centralne, grodzie poprzeczne, całkowicie odmienny kształt pióra steru (coś jakby w gigantycznym dzisiejszym kajaku), kluzy kotwiczne nie obok siebie, tylko jedna nad drugą (prowadzące na różne pokłady), działa na nie cofających się przy strzale podstawach itd.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu EPREUVE (zdobyty 1760) oraz losów pozostałych dwóch szkunerów typu Shamrock z 1808 (mam opisane Shamrock, Thistle, Juniper i Mistletoe).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Epreuve – pierwotnie francuski, 20-działowy okręt korsarski (korweta) Observateur, zwodowany w Hawrze w 1758 r. Nośność około 160 ton, wyporność około 300 ton, wymiary 28,9 x 7,8 x 4,1 m. W maju 1759 zakupiony przez marynarkę francuską, przemianowany na Epreuve i włączony do floty jako korweta 20-działowa o rzeczywistym uzbrojeniu od 14 do 20 dział (w tym 14 x 6-f). W grudniu 1760 zdobyta przez Anglików i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako slup 14-działowy. Wg pomiarów angielskich 92’9,5” x 25’9” x 13’7,5”, tonaż 261,5 tony. Załoga: 125. Uzbrojenie: 14 x 6-f plus 10 działek relingowych. W marcu 1762 (lub marcu 1764!) podczas rejsu z Ameryki do Anglii zaginął bez wieści na Atlantyku.
Bramble – zwodowany przez Dell’a na Bermudach w 1809. Sprzedany w 1815.
Holly - zwodowany przez Tynes’a na Bermudach w 1809. Zatonął 29.01.1814 w porcie San Sebastian, zerwany przez sztorm z kotwic i zepchnięty na skały.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu WASP (1749) oraz losów okrętów RYE (01.04.1740) i LYME (17.05.1740).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Wasp – dwumasztowy slup 8-działowy zaprojektowany przez Locka w 1749 dla zwalczania przemytników. Wymiary 73’9” x 20’8” x 9’2”, tonaż 140 ton. Załoga: 60. Uzbrojenie: 8 x 3-f i 10 działek relingowych. Zwodowany w Portsmouth 4.07.1749. Sprzedany w 1781.

Rye – zbudowany w stoczni firmy Bird, w Rotherhithe. Rozbił się u wybrzeży Norfolk (koło Weybourne) 27.11.1744 na skutek błędu pilota.
Lyme – zbudowany w stoczni firmy Taylor, w Rotherhithe. Zatonął z całą załogą na Atlantyku, około 15.09.1747, w czasie rejsu z Indii Zach. do Anglii.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów CUPID (1777), CUPID (1781) oraz SKIPJACK (1808) (daty to daty zakupienia lub zdobycia).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Cupid – trójmasztowy slup 14-działowy zakupiony w 1777. Wymiary: 92’1” x 27’0” x 12’2”, tonaż 290 ton. Zatonął 28.12.1778 przy Nowej Fundlandii na skutek przecieku, którego nie zdołano opanować.
Cupid – kuter o tonażu 181 ton. Wg Lyona w 1781 umówiono się co do jego zakupu przez marynarkę, ale do transakcji jednak nie doszło, „prawdopodobnie na skutek niezgody między właścicielem a Urzędem Marynarki”. Z kolei Colledge uważał, że zakupu dokonano, tylko okręt się nie nadawał do służby i został odsprzedany w 1782.
Skipjack – pierwotnie francuski szkuner korsarski Confiance o nośności około 110 ton, zbudowany w 1800 r. USA i wyposażony do działań na Gwadelupie w październiku 1806. Zdobyty przez Anglików 23.08.1808 i wcielony do Royal Navy jako szkuner 12-działowy. Wymiary: 71’4” x 18’11” x 7’8”, tonaż 115 ton. W służbie do 1811. Rozebrany w 1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych EDGAR (16.11.1758), PANTHER (22.06.1758) oraz FIRM (15.01.1759).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Edgar – zbudowany w stoczni firmy Randall, w Rotherhithe. Zatopiony w sierpniu 1774 jako falochron w Sheerness.
Panther – zbudowany w stoczni firmy William Martin & John Henniker, w Chatham. Od 1783 w rezerwie, od 1791 hulk szpitalny, od 1807 hulk jeniecki. Rozebrany w 1813.
Firm (Firme) – zbudowany w stoczni firmy Perry, w Blackwall. Od 1778 hulk, od 1784 koszary. Sprzedany w 1791.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów czterech okrętów o nazwie HIND: z 1709 (dwie jednostki), 1741 oraz 1749 (daty to daty zakupienia, zdobycia lub wodowania).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Hind – 12-działowy, mały okręt 6 rangi, prawdopodobnie trójmasztowy, zwodowany
13.07.1709 w stoczni Dummera nad Tamizą. Wymiary: 78’4” x 21’10” x 9’11,75”, tonaż 161 ton. Rozbił się już 16.09.1709 w pobliżu Hurst Castle na skutek błędu dowódcy, który wszedł na płytki akwen w czasie odpływu i utknął na mieliźnie.
Hind – pierwotnie francuski okręt korsarski, zdobyty przez Anglików 21.09.1709 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Hind jako mały, 16-działowy okręt 6 rangi. Długość stępki do tonażu 66’3”, szerokość 23’3”, głębokość 10’7”, tonaż 190 ton. Załoga: 90. Zatonął 29.11.1711 w porcie Dublina na skutek uderzenia w niezidentyfikowany obiekt podwodny (prawdopodobnie porzuconą kotwicę).
Hind – slup będący wg Colledge’a w służbie od 1741, sprzedany 6.10.1743.
Hind – okręt 6 rangi, zbudowany wg Establishment z 1745. Półtorapokładowiec o wymiarach: 113’0” x 32’0” x 11’0”, tonaż 508 ton. Załoga: 160. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 2 x 9-f, na górnym 20 x 9-f, na rufowym 2 x 3-f. Zwodowany w stoczni firmy Chitty & Vernon w Chichester 29.11.1749. Od 1782 lub 1783 używany jako transportowiec, sprzedany w 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów ARUNDEL (1746), DEALE CASTLE (1746), GARLAND (1748) oraz FOWEY (1749).
Panie Krzysztofie, jeśli można zapytać, ile okrętów VI klasy zbudowano według Ustalenia z 1745 ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

1)
Arundel, Fowey – dane techniczne jak Hind z 1749.
Arundel - zwodowany w stoczni firmy Chitty & Vernon, w Chichester, 23.11.1746. Sprzedany w 1765.
Fowey – zwodowany w stoczni firmy Janvrin, w Beaulieu, 4.07.1749. Zatopiony przez francuskie baterie lądowe pod Yorktown 10.10.1781 lub już cztery dni wcześniej osadzony na dnie przez samych Anglików, wobec braku możliwości przedarcia się.
Deal Castle – 24-działowy okręt 6 rangi, półtorapokładowiec zbudowany w stoczni firmy Golightly, w Liverpoolu wg Establishment z 1741, zwodowany 2.12.1746. Wymiary projektowe: 112’0” x 32’0” x 11’0”, tonaż 498 ton. Załoga: 160. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 2 x 9-f, na górnym 20 x 9-f, na rufowym 2 x 3-f. Rozebrany w 1756.
Garland – 24-działowy okręt 6 rangi, półtorapokładowiec zbudowany w królewskiej stoczni w Sheerness, wg zmodyfikowanego Establishment z 1741, zwodowany 13.08.1748. Wymiary: 113’1,5” x 32’2” x 11’0”, tonaż 517 ton. Stał się okrętem bazowym dla Ustalenia z 1745. Załoga: 160. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 2 x 9-f, na górnym 20 x 9-f, na rufowym 2 x 3-f. Sprzedany w 1783.

2) Sześć plus jedna zmodyfikowana.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany