Poklady starych brytyjskich lotniskowcow-czemu krzywe?

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Adrian(a-graph)
Posty: 21
Rejestracja: 2005-10-19, 14:16
Lokalizacja: Glasgow,UK

Poklady starych brytyjskich lotniskowcow-czemu krzywe?

Post autor: Adrian(a-graph) »

Na wczesnych brytyjskich lotniskowcach takich jak Hermes,Eagle i trzech typu Glorious zauwazylem ze poklad startowy w przekroju nie byl gladki.Patrzac od rufy do dziobu to wygladalo to mniej wiecej wyzszy poziom,skos w dol,nizszy poziom ,skos w gore,wyzszy poziom.Dla zobrazowania wstawiam dwa obrazki(popatrzcie na biala linie)
Obrazek
Obrazek

Czy to byly jakies wczesne badania aerodynamiki i to byly jakies ich rezultaty?Czy wiazalo sie to np.na dziobie ze wzniosem celem ulatwienia wzniosu samolotow cos jak dzisiaj ski-rump na brytyjskich wspolczesnych carrierach.Nie znalazlem nigdzie wytlumaczenia i nie wiem gdzie lezy przyczyna.
Royal Navy first
cochise
Posty: 959
Rejestracja: 2005-11-03, 22:07
Lokalizacja: daleko stąd nie widać

Post autor: cochise »

Nie zwróciłem wcześniej na to uwagi, ale chyba miało to zwiazek z "aerodynamiką pokladu" podobnie jak opadający pokład na rufie czy zaokraglony przód. Może mialo zmniejszać zawirowania, albo łagodzić kołysania wzdłużne. Nie ma tego typu "wynalazków" u Japończyków i Amerykanów, chyba tylko francuski Bearn miał coś w "podobie".
Awatar użytkownika
Krzysztof Miller
Posty: 206
Rejestracja: 2005-08-08, 11:25
Lokalizacja: Łańcut

Post autor: Krzysztof Miller »

Moim zdaniem mogło to być rozwiązanie poprawiające warunki startu. Na drugim zdjęciu widać samolot rozpoczynający rozbieg tuż za tym "uskokiem". Każdy taki "uskok" profilu (pokładu) powoduje lokalny wzrost prędkości opływu, co w tym wypadku mogło dać pilotom w tym miejscu "dodatkowe" kilka kilometrów na godzinę - dla "ówczesnych" dwupłatowców (prędkość minimalna, czyli taka, przy której samolot utrzymuje się w powietrzu, była rzędu 70-90 km/h) był to plus. Dla późniejszych samolotów była to już pomoc "pomijalna". No i okręt wygląda brzydko.

Pozdrawiam
Krzysiek
[...] prawdziwa wojna — a kilka prawdziwych wojen widziałem — pod względem porządku i ładu do złudzenia przypomina ogarnięty pożarem burdel.
Jaskier, Pół wieku poezji
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Post autor: Maciej »

Hermes miał takie cóś..?!
Wygląda jakby pokład się zapadł... :P

Zwróć uwagę, że na obu fotkach pokład lotniczy wznosi się w kierunku windy, a później znów opada - ciekawe. Może nie chcieli żeby woda im się wlewała z rozkołysanego i mokrego pokładu... :roll:

Pozdrawiam,
Maciej
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1302
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Pokłady starych brytyjskich lotniskowców - czemu krzywe ?

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

Ciepło, ciepło...
Kiedy po I wojnie przebudowywano całą trójkę pokład górny był przeznaczony jedynie do lądowań. Do startów miał służyć krótki, skierowany w dół pokład na samym dziobie. Garb pokładu miał spełniać dwojakie funkcje - przede wszystkim na ugięciu miały być zaistalowane wzdłużne liny hamujące, które musiały być uniesiona nad pokładem. Pod drugie wznios dokładał się do siły hamowania (koła samolotów nie miały jeszcze hamulców).
Ani Hermes ani Eagle nie miały niczego podobnego.

Obłe i opadające rufowe partie pokładów lotniczych miały natomiast ścisły związek z aerodynamiką - Brytyjczycy dostrzegli bowiem, że ostre krawędzie pokładów powodują zawirowania powietrza, utrudniajace lądowanie. Potem okazało się, że obła, chociaż bezużyteczne jako droga lądowania "optycznie" poprawiają samopoczucie pilotów, którzy nabierali pewności i zaczynali lądowanie bliżej rufy okrętu.
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1302
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Pokłady starych brytyjskich lotniskowców - czemu krzywe ?

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

Zapomniałem dodać, że wzdłużnych lin hamujacych nigdy na tych okrętach nie zaistalowano a garb został na lata....Nie warto pochopnie brać sobie garbów.
Adrian(a-graph)
Posty: 21
Rejestracja: 2005-10-19, 14:16
Lokalizacja: Glasgow,UK

Post autor: Adrian(a-graph) »

Dziekuje za wyjasnienie,faktycznie rozpedzilem sie z Hermesem i Eagle...one byly nieco inne...
Royal Navy first
Adrian(a-graph)
Posty: 21
Rejestracja: 2005-10-19, 14:16
Lokalizacja: Glasgow,UK

Post autor: Adrian(a-graph) »

Drogi Tadeuszu-piszac o Hermesie i Eagle w tym watku jednak nie do konca sie mylilem.Chodzilo mi po glowie ze gdzies widzialem ze na tych dwoch pierwszych tez byly garby choc wydaje mi sie ze tylko na rufie.Dzis mialem czas i pogrzebalem po swoich ksiazkach.
Z powyzszego zdjecia chyba jasno wynika ze tak jest.Gorne to Eagle,dolne Hermes.Szczegolnie na tym drugim widac wzniesienie.To chyba tak na zakonczenie watku:
Obrazek
Royal Navy first
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1302
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Pokłady starych brytyjskich lotniskowców - czemu krzywe ?

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

Może niejasno to przedstawiłem - chodziło mi o to, że "Hermes" i "Eagle" nie miały tego dziwnego uskoku na 2/3 pokładu lotniczego. Obło na ich rufach oczywiście istnaniało i służyło poprawie warunków aerodynanimicznych lądującym samolotom. Piloci skarżyli się bowiem, że nadlatując nad "ostry" pokład czują gwałtowne uderzenie powietrza.
ODPOWIEDZ