Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (1)
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Dla tych co poszukują ciekawostek na temat Royal Navy to polecam także: http://kentishknock.com/ i http://www.anglo-dutch-wars.blogspot.com/.
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
wodowania
Typ Aigle z 1798: Aigle (23.09.1801); Resistance (29.04.1801).
Zanim się zmobilizuję do przepisywania dat dla 24 wybranych przez Pana jednostek typu Leda i 26 typu Apollo (w sumie pół setki!), odniesienie do pytania na temat ewentualnej odrębności 8 wymienionych po typie Leda (od Araxes do Tiber). Proszę zajrzeć trochę wcześniej, do mojej odpowiedzi na takie właśnie pytanie zadane przez pana Krzysztofa Nowaka 10 lipca. Krzysztof Gerlach
Zanim się zmobilizuję do przepisywania dat dla 24 wybranych przez Pana jednostek typu Leda i 26 typu Apollo (w sumie pół setki!), odniesienie do pytania na temat ewentualnej odrębności 8 wymienionych po typie Leda (od Araxes do Tiber). Proszę zajrzeć trochę wcześniej, do mojej odpowiedzi na takie właśnie pytanie zadane przez pana Krzysztofa Nowaka 10 lipca. Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
O odrębości tych okrętów pamiętałem, ale chodziło mi o wspomnienie ich, dlatego żeby Pan je uwzględnił przy podawaniu dat wodowania. Zapomniałem podać, że w typie Apollo znam daty wodowań nastepujacych okrętów: Euryalus, Owen Glendower, Beldivera i Curacao.
Ostatnio zmieniony 2006-09-16, 23:10 przez Janusz Kluska, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
wodowania
Typ Leda z 1794 (dzisiaj 13 sztuk): Leda (18.11.1800); Shannon (5.05.1806); Surprise (25.07.1812); Briton (11.04.1812); Lacedemonian (21.12.1812); Lively (14.07.1813); Amphitrite (14.04.1816); Diamond (16.01.1816); Thetis (1.02.1817); Arethusa (29.07.1817); Blanche (26.05.1819); Trincomalee (12.10.1817); Fisguard (8.07.1819). Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
wodowania
Ciąg dalszy typu Leda: Melampus (10.08.1820); Diana (8.01.1822) [te dwa należały do licznej podgrupy – 23 sztuki – z okrągłymi rufami Seppingsa]; Cydnus (17.04.1813); Eurotas (17.04.1813); Niger (29.05.1813); Araxes (13.09.1813); Meander (13.08.1813); Pactolus (14.08.1813); Tanais (27.10.1813); Tiber (10.11.1813) [te osiem z sosny i z rufami pawężowymi]. Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
wodowania
Typ Apollo/Euryalus z 1798: Apollo (16.08.1799); Blanche (2.10.1800); Dartmouth (28.08.1813); Semiramis (25.07.1808); Hotspur (13.10.1810); Manilla (11.09.1809); Malacca (6.03.1809 lub 06.1809, generalnie brak pewności, nawet podane daty są tylko przypuszczeniem); Saldanha (8.12.1809); Havannah (26.03.1811); Theban (22.12.1809); Orpheus (12.08.1809); Leda (9.11.1809); Astrea (05.1810); Galatea (31.08.1810); Maidstone (18.10.1811); Stag (26.09.1812 lub 25.07.1812); Magicienne (8.08.1812); Pallas (13.04.1816); Creole (1.05.1813); Barrosa (21.10.1812); Tartar (6.04.1814); Brilliant (28.12.1814). Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
wodowania
Typ Narcissus z 1797: Narcissus (12.05.1801); Tartar (27.06.1801); Cornelia (26.07.1808 lub 27.06.1808).
Typ Ethalion z 1800: Ethalion (29.07.1802).
Typ Tribune z 1803: był to dalszy ciąg (po 20-letniej przerwie) typu Perseverance/Inconstant – daty wodowań wszystkich tu należących podałem 10 września.
Typ Thames/Circe z 1804: Thames (24.10.1805); Circe (17.11.1804); Pallas (17.11.1804); Hebe (31.12.1804); Jason (21.11.1804); Minerva (25.10.1805); Alexandria (18.02.1806).
Typ Bombay z 1805: nie było takiego. Fregata Bombay z 1805 to zakupiona wtedy jednostka Kompanii Wschodnioindyjskiej, zbudowana w Bombaju w 1793. Krzysztof Gerlach
Typ Ethalion z 1800: Ethalion (29.07.1802).
Typ Tribune z 1803: był to dalszy ciąg (po 20-letniej przerwie) typu Perseverance/Inconstant – daty wodowań wszystkich tu należących podałem 10 września.
Typ Thames/Circe z 1804: Thames (24.10.1805); Circe (17.11.1804); Pallas (17.11.1804); Hebe (31.12.1804); Jason (21.11.1804); Minerva (25.10.1805); Alexandria (18.02.1806).
Typ Bombay z 1805: nie było takiego. Fregata Bombay z 1805 to zakupiona wtedy jednostka Kompanii Wschodnioindyjskiej, zbudowana w Bombaju w 1793. Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
wodowania
Typy o jednym okręcie: Hyperion (3.11.1807); Bucephalus (3.11.1808); Leander (10.11.1813).
Typ Scamander z 1812: Scamander (13.07.1813); Eridanus (1.05.1813); Ister (14.07.1813); Orontes (29.06.1813); Tagus (14.07.1813); Tigris (26.06.1813); Euphrates (8.11.1813); Granicus (25.10.1813); Hebrus (13.09.1813); Alpheus (6.04.1814).
Sosnowa (oficjalnie jodłowa) wersja typu Endymion z 1795: Forth (14.06.1813); Severn (14.06.1813); Liffey (25.09.1813); Glasgow (21.02.1814); Liverpool (21.02.1814). Krzysztof Gerlach
Typ Scamander z 1812: Scamander (13.07.1813); Eridanus (1.05.1813); Ister (14.07.1813); Orontes (29.06.1813); Tagus (14.07.1813); Tigris (26.06.1813); Euphrates (8.11.1813); Granicus (25.10.1813); Hebrus (13.09.1813); Alpheus (6.04.1814).
Sosnowa (oficjalnie jodłowa) wersja typu Endymion z 1795: Forth (14.06.1813); Severn (14.06.1813); Liffey (25.09.1813); Glasgow (21.02.1814); Liverpool (21.02.1814). Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
stan umysłu
Panie Januszu, zdaje mi się, że przez korespondencję z Panem nabawiłem się jakichś poważnych zaburzeń umysłowych. Kiedy rano zerknąłem na forum, przeczytałem Pana post zdaje się z 6.30, w którym prosił Pan o podanie typów Forte, Salisbury, Java, Blonde, Isis, Seringapatam, Southampton oraz dwóch jednostek z typu Druid, plus bliższe dane o Isis. Teraz czytam ten sam post (też z 6.30), w którym nie ma połowy wyżej wymienionych, a za to są rozmaite jednostki 6 rangi. Czy ja już gonię w piętkę? Jeśli tak, to muszę się wstrzymać z dalszymi odpowiedziami i odpocząć, bo nie wiadomo jakie głupstwa Panu podpowiem. Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
wodowania
Kłopot był, ale głównie dlatego, że zacząłem się podejrzewać o halucynacje. Altzheimer nie śpi, a ja jestem w takim wieku, że już muszę się obawiać, że kiedyś i do mnie zapuka.
Typy z jedną fregatą: Forte (21.05.1814); Isis (5.10.1819).
Typ Jupiter z 1811: Jupiter (22.11.1813); Romney (24.02.1815); Salisbury (21.06.1814); dwa ostatnie zbudowane wg zmodyfikowanych planów, więc można je uważać też za odrębny typ Salisbury. ALE WSZYSTKIE TRZY NIE BYŁY WCALE FREGATAMI, TYLKO REGULARNYMI DWUPOKŁADOWCAMI, z dwoma pełnymi rzędami dział, przykrytymi od góry pokładem rufowym i dziobowym, z jeszcze wyżej wznoszącym się pokładem rufówki. Zaliczanie ich do fregat to częsty błąd wielu autorów, którym się wydaje, że skoro w końcem wojen napoleońskich pływały już fregaty 50-działowe, to każdy 50-działowiec z tego okresu musiał być fregatą.
Fregata Isis miała dość skomplikowaną historię. Zaczęto ją budować jako standardowy dwupokładowiec 50-działowy typu Jupiter; w trakcie budowy zmieniono gruntownie plany, wydłużono ją o 11 stóp i w końcu, krótko przed wodowaniem, zdecydowano o dokończeniu jako fregaty. Ostatecznie miała wymiary 164 stopy x 41 stóp 11 cali x 13 stóp 3 cale, tonaż 1293 tony, załogę 350 osób i planowane uzbrojenie: a) 28 dział 24-f w baterii, 28 karonad 42-f i 2 działa 24-f na spardeku lub b) 30 dział 24-f w baterii, 28 karonad 42-f na spardeku. Tego uzbrojenia chyba nigdy nie zainstalowano, zamiast niego było 28 dział 24-f w baterii, 16 karonad 42-f i 6 dział 24-f na pokładach otwartych, co zredukowano w 1839 do 44 dział całkowicie innych wagomiarów.
Okręty 6 rangi – wkrótce. Krzysztof Gerlach
Typy z jedną fregatą: Forte (21.05.1814); Isis (5.10.1819).
Typ Jupiter z 1811: Jupiter (22.11.1813); Romney (24.02.1815); Salisbury (21.06.1814); dwa ostatnie zbudowane wg zmodyfikowanych planów, więc można je uważać też za odrębny typ Salisbury. ALE WSZYSTKIE TRZY NIE BYŁY WCALE FREGATAMI, TYLKO REGULARNYMI DWUPOKŁADOWCAMI, z dwoma pełnymi rzędami dział, przykrytymi od góry pokładem rufowym i dziobowym, z jeszcze wyżej wznoszącym się pokładem rufówki. Zaliczanie ich do fregat to częsty błąd wielu autorów, którym się wydaje, że skoro w końcem wojen napoleońskich pływały już fregaty 50-działowe, to każdy 50-działowiec z tego okresu musiał być fregatą.
Fregata Isis miała dość skomplikowaną historię. Zaczęto ją budować jako standardowy dwupokładowiec 50-działowy typu Jupiter; w trakcie budowy zmieniono gruntownie plany, wydłużono ją o 11 stóp i w końcu, krótko przed wodowaniem, zdecydowano o dokończeniu jako fregaty. Ostatecznie miała wymiary 164 stopy x 41 stóp 11 cali x 13 stóp 3 cale, tonaż 1293 tony, załogę 350 osób i planowane uzbrojenie: a) 28 dział 24-f w baterii, 28 karonad 42-f i 2 działa 24-f na spardeku lub b) 30 dział 24-f w baterii, 28 karonad 42-f na spardeku. Tego uzbrojenia chyba nigdy nie zainstalowano, zamiast niego było 28 dział 24-f w baterii, 16 karonad 42-f i 6 dział 24-f na pokładach otwartych, co zredukowano w 1839 do 44 dział całkowicie innych wagomiarów.
Okręty 6 rangi – wkrótce. Krzysztof Gerlach
- Darth Stalin
- Posty: 1202
- Rejestracja: 2005-01-23, 23:35
- Lokalizacja: Płock
O nie, Panie Krzysztofie! Jak nie śpi, to uśpić, rozstrzelać, kołkiem osinowym przebić i głowę odjąwszy, na wieki w ocean w ołowianej trumnie spuścić!Krzysztof Gerlach pisze:Altzheimer nie śpi, a ja jestem w takim wieku, że już muszę się obawiać, że kiedyś i do mnie zapuka

DARTH STALIN - Lord Generalissimus Związku Socjalistycznych Republik Sithów
Owszem - to był Towarzysz Stalin... i na niego nie znaleźli rozwiązania...
Owszem - to był Towarzysz Stalin... i na niego nie znaleźli rozwiązania...