Famous Warships Monographs - COLORADO CLASS BB

Dokumenty, książki, artykuły prasowe, internetowe, ikonografia, filmy...

Moderatorzy: crolick, Marmik

MiKo
Admin FOW
Posty: 4050
Rejestracja: 2004-01-07, 09:02

Famous Warships Monographs - COLORADO CLASS BB

Post autor: MiKo »

Skończyłem czytać część techniczną monografii Jarosława Palaska o pancernikach Colorado.
Jak zwykle bardzo fajny i solidny tekst w wykonaniu tego autora. Trochę szkoda, że nie ma głębszego wejścia w technikalia (np. FCS-y są rozpisane generalnie tylko z tego co widać gołym okiem, co w środku już nie bardzo) na, ale może ja jestem za bardzo zboczony... ;)
Zdarzają się jakieś drobne przekłamania typu silnik 4-konny zamiast 40-konny.

Jedne za co ja bym się przyczepił to zdanie z "klasyki gatunku":
"W latach 30-tych amerykański system kierowania ogniem artylerii głównej GFCS Mk.2 uznawany był za najlepszy na świecie..."

Na poparcie przytoczono dane ze strzelań z artykułu WI:
(http://www.navweaps.com/index_inro/INRO ... ery_p1.htm)

Ćwiczenia z 1930-31 wystrzelono po 56 pocisków do celu o wielkości 239 m, z dystansu 11700 metrów.

Maryland 6 trafień 10,7%
WeeVee 5 8,9%
Colorado 1 1,8%

Ćwiczenia z 1932-33
Colorado 4,2% na 25173
Maryland 5,4% 27309m
West Virginia 3,7% 29359

I na koniec kolejny klasyk:
...czyli statystycznie lepiej niż Bismarck.... ;)

Zawsze mnie takie zdania irytowały szczególnie, że według mnie bardzo ciężko jest porównać jakiekolwiek dwa systemy kierowania ogniem. Tym bardziej na podstawie ćwiczebnych strzelań.

Bo na przykład taki Nelson na ćwiczeniach w 1934 roku z dystansu 36-34000 jardów wystrzelił 33 razy i trafił 3 pociskami - czyli 9,1%, czyli patrząc na dystans o niebo lepiej niż amerykańskie z typu Colorado. Nie ma tak łatwo niestety... ;)
Gość

Post autor: Gość »

A co piszą o grubości burt? :D
Podaje jakieś IZ lub może testy przebijalności stali?
Gość

Post autor: Gość »

Powyżej CIA
MiKo
Admin FOW
Posty: 4050
Rejestracja: 2004-01-07, 09:02

Post autor: MiKo »

Sobie kup to będziesz wiedział :D

To zależy jaki, dla WeeVee po PH

Burta 406mm na dole 203mm
Pokład pancerny 127mm w środku, przy burtach 140mm. Dodatkowo nad komorami, maszyną sterową i w okolicahc komina 51 mm (czyli razem 178mm). Wsztstko STS mod.2
Pokład łapacza 51mm oryginalnie a po reficie dodano 51mm z STS mod2.
(Miało wytrzymać 727kg rzucone z 2440 m.)

Dachy wież 184mm.

Co do przebijalności to tylko Okun, Garzke, itd
Gość

Post autor: Gość »

A pewnie, ze kupię :P
No sporo... sporo... tego żelastwa :D
Więc mimo wszystko 406mm na burcie?
Gość

Post autor: Gość »

Powyzej CIA
MiKo
Admin FOW
Posty: 4050
Rejestracja: 2004-01-07, 09:02

Post autor: MiKo »

Czy ja wiem czy mimo wszystko... zdania są podzielone... a bibliografia raczej nie powala na kolana...
MiKo
Admin FOW
Posty: 4050
Rejestracja: 2004-01-07, 09:02

Post autor: MiKo »

Poza standardowymi pozycjami (Garzke, Friedman, Janes, Conway) są monografie Smitha Myrona o Colorado i Marylandzie on podaje pancerz burtowy 16-cali.... pewnie to stąd.
niezalogowany CIA

Post autor: niezalogowany CIA »

MiKo pisze:Poza standardowymi pozycjami (Garzke, Friedman, Janes, Conway) są monografie Smitha Myrona o Colorado i Marylandzie on podaje pancerz burtowy 16-cali.... pewnie to stąd.
Zwykle 16 cali podają tam gdzie twierdzą, że i na Iowkach było 16 cali... Powertuję w domu (jak wrócę) w literaturze...
niezalogowany CIA

Post autor: niezalogowany CIA »

Jest kwestia czy Amerykanie w ogóle mogli wytwarzać taki gruby pancerz i dlaczego na rysunkach stoczniowych (zamieszczonych we Friedmanie) South Dakota (BB 49), a więc następca Colorado ma 13,5 cala...
niezalogowany CIA

Post autor: niezalogowany CIA »

Tutaj są te rysunki... co prawda niewiele na nich widac, ale we Friedmanie są wyraźniejsze...
http://www.navsource.org/archives/01/49.htm
niezalogowany CIA

Post autor: niezalogowany CIA »

Jeszcze kilka pytań prowadzących do odpowiedzi na pytanie o grubośc pancerza burtowego...
Jaką maksymalną grubośc miała stal MNC?
Jaką BTC?
Kiedy wprowadzono BTC?
Czy trzeba by było sporo namieszać w projekcie aby zmienić 13,5 cala burty na 16 cali?
Jaką wypornośc miały Colo w projekcie a jaką rzeczywistą?
MiKo
Admin FOW
Posty: 4050
Rejestracja: 2004-01-07, 09:02

Post autor: MiKo »

Z tego co wiem to jak BuOrd zabrało się po "wakacjach" za konstruowanie beltów to w 1933 roku kazano dostarczyć trzem zakładom płyty testowe od 5 do 18 cali.

Wiem też, że spodziewano się sporych kłopotów przy produkcji beltów dla BB67-71.

Co do Colorado

W raporcie (pisany chyba przez sir Goodall'a) z brytyjsko-amerykańskich testów płyt pancernych (ADM229/97)

"Armour Trials at Indian Head, Maryland
June 25, 1918
....
Test of 13-1/2 Inch Armour Plate.
Plate manufactured by the Carnegie Steel Company for belt armour of "Colorado" class. It was tapered from 13-1/2 inches to 8 inches at the lower edge...."

Obrazek
Janusz C.
Posty: 153
Rejestracja: 2005-10-29, 20:49
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Janusz C. »

No tak, ale BTC produkowało chyba tylko BETHLEHEM i MIDVALE, a nie Carnegie Steel Company...(?) Czy mieli może jakąś licencję?

Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale płyty Carnegie były produkowane równolegle z MNC i BTC dla B5?
"When the (short-lived) good results of the very-thick-faced MNC armor occurred and the Midvale Company made a new batch of that armor with a cemented surface, the U.S. Navy had the unusual "honor" of having both the thickest-faced and thinnest-faced forms of KC-type armor ever made, as well as a more-or-less normal KC-type armor in Carnegie's CKC, being produced for its ships at the same time!"
Janusz C.
Posty: 153
Rejestracja: 2005-10-29, 20:49
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Janusz C. »

Czyli do czego zmierzam...
W projekcie mogli mieć 13,5 cala Carnegie, a w wykonaniu zastosowali 16 cali nowej BTC.
BTC powstało dopiero w 1922 roku.
Trochę to wszystko dziwne, bo np. Tennessee weszło do służby w 1920, a Maryland w 1921... jakie więc miały płyty jeżeli nie BTC?
A może tylko West Virginia miała BTC?
MiKo
Admin FOW
Posty: 4050
Rejestracja: 2004-01-07, 09:02

Post autor: MiKo »

Ja tam nie wiem, ale sprawa jest mocno kontrowersyjna
ODPOWIEDZ