sorry, ale aż dwie flotylle angielskie zajmowały sie stawianiem min, proponuje jednak dokładniej przyjrzeć się, kto wspomagał stawiacz min Teviot Bank i inne zaangazowane na Pólnocnym we wszystkich operacjach, a było ich porównywalnie do niemieckich. Angielskie nie przyniosły takich spektakularnych sukcesów z powodu 10-15 krotnie mniejszego ruchu żeglugowego przy brzegach przeciwnika, niż przy brytyjskich...jareksk pisze:I tu pytanie - a jak Rosjanie. W 1 WW byli potęgą minową. Ich lidery miały tory minowe, a akcji jak na lekarstwo. Tory mieli też Francuzi, Włosi, Jugosławianie, my i co ? Dlaczego tylko Niemcy wykorzystywali efektywnie te możliwości. Anglicy zbudowali szybkie stawiacze min. Dlaczego nie chcieli wykorzystać niszczycieli ?
Niszczyciele podczas II WŚ
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
oj oj, shigure, tylko bez propagandy proszę...shigure pisze:... czy sądzisz iż skórka warta wyprawki ? ...jareksk pisze:I tu pytanie - a jak Rosjanie. W 1 WW byli potęgą minową. Ich lidery miały tory minowe, a akcji jak na lekarstwo. Tory mieli też Francuzi, Włosi, Jugosławianie, my i co ? Dlaczego tylko Niemcy wykorzystywali efektywnie te możliwości. Anglicy zbudowali szybkie stawiacze min. Dlaczego nie chcieli wykorzystać niszczycieli ?
Niemcy w 1939 stosowali coś takiego , ale osobiscie uważam iż to raczej psychologiczne oddziaływanie.Uważam za chybiony pomysł narażać niszczyciele których nota bene nie było aż tak wiele dla takich operacji ...
Jak stwierdził Nala od tego są stawiacze min ...

Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Anglicy wykorzystywali niszczyciele - kilka z typu A-I było przystosowanych do stawiania min. Później niszczyciele były potrzebne do innych zadań, a stawianiem min zajęły się szybkie stawiacze min typu Latona. Co do Niemców - przy braku szybkich stawiaczy min byli oni zmuszeni do zastosowania niszczycieli. Przewaga Royal Navy powodowała że prędkość była bardzo istotnym czynnikiem przy stawianiu ofensywnych pól minowych (zwłaszcza jeżeli Niemcy chcieli to robić dyskretnie).jareksk pisze:I tu pytanie - a jak Rosjanie. W 1 WW byli potęgą minową. Ich lidery miały tory minowe, a akcji jak na lekarstwo. Tory mieli też Francuzi, Włosi, Jugosławianie, my i co ? Dlaczego tylko Niemcy wykorzystywali efektywnie te możliwości. Anglicy zbudowali szybkie stawiacze min. Dlaczego nie chcieli wykorzystać niszczycieli ?
Co miałeś na myśli wspominając o szalonych samolotach na niszczycielach?
Jakie stawiacze min ? Chyba nie Marti ? A może Ural. Specjalistycznych stawiaczy min Rosjanie po prostu nie mieli. A niszczycieli nie wykorzystali.Taktycznym ? Niszczyciele do minowania ? Daj spokoj... Ew. mozna wykozystac, jak juz sie nie ma nic innego pod reka, ale od tego sa specjalistyczne stawiacze min...
Zaanagażowanie to jedno, a akcje bezpośrednie to drugie. Jasne, że Anglikom niszczycieli brakowało, ale Niemcom też, a potrafili nimi miny stawić.sorry, ale aż dwie flotylle angielskie zajmowały sie stawianiem min, proponuje jednak dokładniej przyjrzeć się, kto wspomagał stawiacz min Teviot Bank i inne zaangazowane na Pólnocnym we wszystkich operacjach, a było ich porównywalnie do niemieckich. Angielskie nie przyniosły takich spektakularnych sukcesów z powodu 10-15 krotnie mniejszego ruchu żeglugowego przy brzegach przeciwnika, niż przy brytyjskich...
Właśnie chodziło mi o Amerykanów i Holendrów (2 grupa Kortanera) i niezbudowane na Isaack Sweers. Pomysł podobny jak zainstalowanie wdsm na Gryfie. Ciekaw jestem innych "szalonych' pomysłów dotytczacych niszczycieliCo miałeś na myśli wspominając o szalonych samolotach na niszczycielach? Z tego co pamiętam to chyba Holendrzy stosowali wodnosamoloty na swoich N... Ale nic więcej sobie nie przypominam...
Holendrzy zrobili to pod specyficzne wymogi - i to akurat wydaje się zrozumiałejareksk pisze: Właśnie chodziło mi o Amerykanów i Holendrów (2 grupa Kortanera) i niezbudowane na Isaack Sweers. Pomysł podobny jak zainstalowanie wdsm na Gryfie. Ciekaw jestem innych "szalonych' pomysłów dotytczacych niszczycieli
Faktem jest, że na Atlantyku niszczyciele głównie zostały sprowadzone do roli eskortowców.jareksk pisze:I niszczyciele odpłynęły. Atlantyk na drugim miejscu. Małe morza przestały istnieć. Istnieje tylko wszechjpotężna marynarka amerykańska i jej niezniszczalne pancerniki, krążowniki, niszczyciele.... (niepotrzebne skreslić).
Miałęm nadzieję, iż kogoś ruszą ciekawe konstrukcje, piękno niszczycieli japońskich, szalone wodnosamoloty na nieszcycielach, użycie min itp. Szkoda
Jedyne "porządne" bitwy niszczycieli miały miejsce na Pacyfiku - vide Guadalcanal i Wyspy Salomona.
A na wodach Europy to na palcach jednej ręki mozna policzyć. Głównie Ouessant, Narwik, co tam jeszcze?
Ouessant - to chyba jedyna typowa (klasyczna) bitwa niszczycieli na pełnym morzu (w tym rejonie).
W necie nie znalazłem. Źródła- "O panowanie na Morzu Śródziemnym" Perepeczki, Lipiński - 2 WW na morzu (skromnie), Conway's pomarańczowy.
I tak - zespół brytyjski operujący z Malty nakrył konwój włoski eskortowany m.in. przez L.T. Nocna bitwa torpedowo - minowa.
Ze strony brytyjskiej - Jervis, Nubian, Janus, Mohawk.
Włochów nie pomnę - może ktoś przpomni ?
I tak - zespół brytyjski operujący z Malty nakrył konwój włoski eskortowany m.in. przez L.T. Nocna bitwa torpedowo - minowa.
Ze strony brytyjskiej - Jervis, Nubian, Janus, Mohawk.
Włochów nie pomnę - może ktoś przpomni ?

Tej bitwy zupełnie nie pamiętałem - po krótkim opisie w necie - to Włosi nieźle dostali w dupę.jareksk pisze:W necie nie znalazłem. Źródła- "O panowanie na Morzu Śródziemnym" Perepeczki, Lipiński - 2 WW na morzu (skromnie), Conway's pomarańczowy.
I tak - zespół brytyjski operujący z Malty nakrył konwój włoski eskortowany m.in. przez L.T. Nocna bitwa torpedowo - minowa.
Ze strony brytyjskiej - Jervis, Nubian, Janus, Mohawk.
Włochów nie pomnę - może ktoś przpomni ?
April 15, 1941
At the Tunisia Coast, a convoy of 3 Italian destroyers and 5 merchant ships were engaged by the British 14th Flotilla which included the Mohawk, Nubian, Jervis and Janus. In this battle, all 5 merchant ships were sunk as well as 2 of the Italian destroyers, the Luca Tarigo and Baleno. A British shell eventually hit the Tarigo's bridge, blowing the leg off the captain, Commander Pietro de Cristofero. An ensign of the Tarigo managed to launch 3 torpedoes, sinking the HMS Mohawk before getting her steering gear destroyed and having the deckhouses go up in flames. The Luca Tarigo finally settled to the bottom of the sea after being hit numerous times.
At the Tunisia Coast, a convoy of 3 Italian destroyers and 5 merchant ships were engaged by the British 14th Flotilla which included the Mohawk, Nubian, Jervis and Janus. In this battle, all 5 merchant ships were sunk as well as 2 of the Italian destroyers, the Luca Tarigo and Baleno. A British shell eventually hit the Tarigo's bridge, blowing the leg off the captain, Commander Pietro de Cristofero. An ensign of the Tarigo managed to launch 3 torpedoes, sinking the HMS Mohawk before getting her steering gear destroyed and having the deckhouses go up in flames. The Luca Tarigo finally settled to the bottom of the sea after being hit numerous times.