Witam!
Zelint pisze:Czy nie wydaje się wam, że Bremse był bardziej zbalansowanym stawiaczem min/okrętem szkolnym niż Gryf?
Bardziej zbalansowanym?!?
Nie, nie wydaje się...
Zobaczmy:
Zelint pisze:10 węzłów różnicy w prędkości kosztowało 22 000 KM więcej, dwa działa artylerii głównej i 150 min mniej oraz kadłub 3,5 metra węższy...
150 min mniej?!?:o
Zelint pisze:Bremse był nieco mniejszy czyli być może tańszy. 1870 ton wobec 2250 ton. Wymiary: 103,62x9,50x2,85 m wobec 103,00x13,06x3,60 m.
Ile dokładnie kosztował Bremse?!?, ze swoimi działami 12,8cm, 400% mocniejszą siłownią?
Zresztą nie ma znaczenia - za Gryfa i tak zapłacili Francuzi
Zelint pisze:Uzbrojenie: 4x127, 4x37 plot, 2-8x20 plot wobec 6x120, 4x40 plot i 4x13,2 plot.
Miny: 102 miny EMC lub 132 miny UMA lub 156 min EMA wobec 300 min wz. 08. Spotkałem się też z informacją, że Bremse zabierał więcej min morskich. No i miny wz 08 były chyba lżejsze niż miny niemieckie.
Lżejsze, cięższe - ale za to bardziej skuteczne. No i Gryf zabierał ich przynajmniej cztery razy więcej
Zelint pisze:Siłownia: silniki diesla MAN 28 400 shp, 29,1 w i zasięg 8000 Mm/19 w wobec diesli Sulzera 6000 KM, 20,0 w i zasięgu 9500 Mm/14 w.
29 węzłów... śliczna prędkość, da się uciec przed krążownikiem i niszczycielami - a tego to Gryf ze swoimi 20 węzłami nie móglby zrobić...
Zelint pisze:załoga: 8 oficerów i 191 podoficerów i marynarzy + 90 uczniów wobec 12 oficerów i 176 podoficerów i marynarzy + 60 podchorażych.
Jaki standard kabin, i jakiej długości rejsy?!? - Do vzego był przeznaczony jeden i drugi?
Zelint pisze:No i
de gustibus Bremse był chyba ładniejszy

Oba dość "charakterystyczne"
Zelint pisze:Zastanawiam się czy Bremse ukończony 14 lipca 1932 roku nie stał się jakąś inspiracją dla opracowania takich, a nie innych założeń projektowych dla Gryfa. Te diesle i duży zasięg.
Raczej nie:
Bremse był raczej namiastką krążownika
powstał jako próba obejścia ograniczeń traktatu wersalskiego.
Poza tym Gryf był okrętem szkolnym - a Bremse jedynie "artyleryjskim okrętem szkolnym" - bez możliwości kształcenia nawigatorów i mechaników (chyba że w obsłudze siłowni eksperymentalnych).
Prędkość 29 węzłów ma chyba taką samą wartośc taktyczną jak 20 węzłów - i jeden i drugi mógł chodzić w szyku bojowym z kontrtorpedowcami, i jeden i drugi nie mógł uniknąć krążowników i niszczycieli wroga. No i Gryf mógł zabrać niemal sześciokrotnie więcej min niż Bremse. (Nie zapominajmy, że ORP
Gryf był najbardziej ofensywnym okrętem PMW

)
Zelint pisze:Czy nie wydaje się wam, że Bremse był bardziej zbalansowanym stawiaczem min/okrętem szkolnym niż Gryf?
Nie, nie wydaje się...
Gryf miał kilkukrotnie większe możliwości szkoleniowe i kilkukrotnie większe możliwości minowe. Był też lepiej uzbrojony i bardziej ekonomiczny - co dla okrętu szkolnego jest dość istotne.
Więc - po analizie zdolności taktyczych - jesteśmy nawet tego pewni, że że Bremse
nie był bardziej zbalansowanym stawiaczem min/okrętem szkolnym niż Gryf.
Na pewno nie!!!
Pozdrawiam
Ksenofont