Prędkość Yamato

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

karolk pisze:no właśnie i dlatego wytłomaczcie mnie proszę, jak taka krowa (za przeproszeniem, nic złego nie mam na mysli, tylko masę) jak Yamato mając motorki dobre co najwyżej dla Scharhorsta szła 27 węzłów, darujmy juz sobie te 30,2 czy troche mniej, wzory głupieją przy obliczeniuu czegoś taakego :o
to nie jest zgodne z prawami ... matematyki
Jest zgodne i wzory nie głupieją!!!!!!
Trzeba tylko umiec liczyć :D
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

Pierwsze ćwiczenie dla Karola...
Ile jest 69 000 podniesione do potęgi 2/3 ?
Awatar użytkownika
Teller
Posty: 405
Rejestracja: 2004-07-31, 17:25
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Teller »

Swoją drogą bawi mnie ten "wzór podstawowy" -- 0,25 węzła na 1000 ts wyporności. Podawano to w 1945 roku dla Iowy, ale też zdecydowanie wcześniej dla pancerników 'standardowych'. Które miały o 15 tysięcy ts mniejszą wyporność pełną, i wszelkie bajery o "poprawie hydrodynamiki" tego nie są w stanie zmienić -- ktoś po prostu podawał tą "cudowną regułę" na odczepne.
Fear the Lord and Dreadnought
Awatar użytkownika
Teller
Posty: 405
Rejestracja: 2004-07-31, 17:25
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Teller »

Co się tyczy prędkości Yamato, nie widzę powodu do egzaltacji tym, czy miał ponad 27 węzłów czy więcej. Poza jednostkami typu Iowa (które były w ogóle inną kategorią) nic na Pacyfiku nie było zarazem szybsze i silniejsze niż Yamato. Na dobrą sprawę te 27 węzłów było całkiem wystarczające, gdyż Yamato na mokrym polu walki pełnił tę samą rolę co PzKpf VI Tiger na suchym. Ten kolos nie musiał za niczym gonić -- to przeciwnik miał się na niego nadziewać. Zaś przewaga prędkości typów North Carolina, South Dakota czy Montana o 1 węzeł była więcej niż iluzoryczna; po pierwsze to nie dawało żadnej przewagi taktycznej, po drugie w praktyce z prędkością maksymalną tych typów (myślę oczywiście o zbudowanych) było różnie -- deklarowana wartość nie przystawała do tego, co w praktyce z uwzględnieniem przyrostu wyporności i drgań można było z nich wycisnąć.
Fear the Lord and Dreadnought
karolk

Post autor: karolk »

CIA pisze:Pierwsze ćwiczenie dla Karola...
Ile jest 69 000 podniesione do potęgi 2/3 ?
nie bądź taki tajemniczy, odpowiedz konkretnie na pytanie (jak potrafisz), bom czuły na zaczepki jak zwierzaczek pancernik na deszcz :lol:
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

karolk pisze:
CIA pisze:Pierwsze ćwiczenie dla Karola...
Ile jest 69 000 podniesione do potęgi 2/3 ?
nie bądź taki tajemniczy, odpowiedz konkretnie na pytanie (jak potrafisz), bom czuły na zaczepki jak zwierzaczek pancernik na deszcz :lol:
No dobrze policzę za Ciebie... Tylko później nie mów, ze wzory matematyczne są do kitu :lol:
Jeszcze raz umieszczam Wzór Admiralicji podany onegdaj przez MarkaT... Nie jest on idealny (ten wzór oczyweiście :D ) ale zaskakująco dokładny...

Obrazek

No wiec weźmy Scharnhorsta...

161 164 shp (oczywiście na przeciążeniu) i 31,65 węzła... wyporność - nie znam dokładnej, ale załżmy 38 092 ts (ton angielskich)

Podstawiamy do wzoru... otrzymujemy AC=222,7
Zadajemy teraz sobie pytanie ile wyciągnąłby Scharnhorst, gdyby miał taką wyporność jak Yamato na próbach, a więc ok. 68 000 ts
Obliczamy, obliczamy, obliczamy i ... wynik... prędkość V=27,7 węzła
Porównujemy to z prędkością Yamato... prawie idealnie prawda Karol?
Pomimo, ze kadłuby o zupełnie innym kaształcie i inna ilość śrub napedowych...
Wzory więc nie głupieją przy obliczeniuu czegoś taakego... :D :-D
Ostatnio zmieniony 2005-07-17, 14:42 przez CIA, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

Teller pisze:Zaś przewaga prędkości typów North Carolina, South Dakota czy Montana o 1 węzeł była więcej niż iluzoryczna;
Kilka suchych faktów...

Yamato: maksymalna osiągnięta predkośc - 28,05 w. (165000 KM na przeciążeniu) wypornosć ok. 67 000 / 68 000 ts
Maksymalna wyporność - 75 400 ts, maksymalna moc trwała - 150 000 KM.

North Carolina: maksymalna osiągnięta predkosć - 27,03 w. , co ciekawe 2 grudnia 1941 osiągnieto na maksymalnym przeciążeniu 121 100 shp i wyporności 42 000 ts jedynie 25,9 węzła... Podobno jakieś niszczyciele North Carolinie kiedys zmierzyły 28 - 28,2 węzła przy wyporności 42100ts..
26,4 węzła w 1945 roku przy "full power" (Friedman określa tak przeciążeniowe 12100shp) i 46 800ts
Maksymalna wyporność - 46 800 ts, maksymalna moc trwała - 115 000 KM.
Ostatnio zmieniony 2005-07-16, 22:50 przez CIA, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

Tak dla porządku... nie wiem, czy Garzke pisząc wyporność "trials" miał na myśli wypornośc podczas prób predkości dla Yamato...
Displacement Trials (1941) - 67 123 ts
Displacement Trials (1944) - 68 009 ts
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

South Dakota...

Maksymalna moc 130 000 shp, na przeciążeniu 135 000 shp
Prędkość 26,7 w, przy 135 420 shp i wyporności 44 850 ts; 27,08 węzła przy 42 740 ts i 133 070 shp
Wyporność maksymalna (full load) 46 200 ts...
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Post autor: Maciej »

A jak się ma "magiczny" wzór prędkości po zastosowaniu do... South Dakoty i North Caroliny? 8)

Pozdrawiam,
Maciej
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

Maciej pisze:A jak się ma "magiczny" wzór prędkości po zastosowaniu do... South Dakoty i North Caroliny? 8)

Pozdrawiam,
Maciej
A co w nim nie tak po zastosowaniu do owych pancerników?
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

Chciałem jeszcze tylko dodać, że wzór jest dla wartości V/L^0,5=0,45-0,65... co mozna samemu sobie wyczytać, jednak jak juz wyzej wspomniałem, wzór jest zaskakująco dokładny nawet dla szybkich pancerników...
karolk

Post autor: karolk »

niezły bajer CIA :diabel:
a jaki współczynnik przyjąłeś?
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

karolk pisze:niezły bajer CIA :diabel:
a jaki współczynnik przyjąłeś?
Współczynnika sie nie przyjmuje, bo jest nieco inny dla każdego kadłuba :D
Współczynnik się oblicza :-D

Przeczytaj jeszcze raz uważnie:
CIA pisze:
No wiec weźmy Scharnhorsta...

161 164 shp (oczywiście na przeciążeniu) i 31,65 węzła... wyporność - nie znam dokładnej, ale załżmy 38 092 ts (ton angielskich)

Podstawiamy do wzoru... otrzymujemy AC=222,7
karolk

Post autor: karolk »

wypasł się ten Scharnhorst :-)
dobra, dajmy sobie spokój z jałową dyskusją, bo jak widzę, ani Ty mnie nie przekonasz, ani ja nie mam zamiaru Ciebie przekonywać do swoich miraży, ja Ci tak wygodnie, to i mnie nie przeszkadza :-)
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

karolk pisze:wypasł się ten Scharnhorst :-)
dobra, dajmy sobie spokój z jałową dyskusją, bo jak widzę, ani Ty mnie nie przekonasz, ani ja nie mam zamiaru Ciebie przekonywać do swoich miraży, ja Ci tak wygodnie, to i mnie nie przeszkadza :-)
Jałowa dyskusja??? :o
Dyskusję opartą faktach historycznych, matematyce i fizyce określasz mianem jałowej?
To jaka jest w/g Ciebie dyskusja niajałowa?
ODPOWIEDZ