Polskie "Chulym"-y czyli rudowęglowce typu B-32

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Polskie "Chulym"-y czyli rudowęglowce typu B-32

Post autor: Chemik »

mam parę wątpliwosci odnosnie tej serii w słuzbie pod polską banderą, a były to:

Malbork (B-32/I) 1976: Summerbreeze (czy też Summer Breeze?)
Wicko (B-32/III) 1956: Ho Ping 35; 1967: Zhan Dou 35; 1985: He Ping 35
Śniardwy(B-32/III) 1957: Ho Ping 40 1967: Zhan Dou 40
Mamry (B-31/III) 1957: Ho Ping 41; 1967: Zhan Dou 41
Gardno (B-31/III) 1956: Ho Ping 42; 1967: Zhan Dou 42; 1986: He Ping 42
Jamno (B-31/III) 1956: Nan Hai 158; 19..: Hong Qi 158
Łebsko (B-31/III) 1957: Nan Hai 159; 19..: Hong Qi 159
Katowice (B-31/VI) 1979: Mamalou
Gniezno (B-32/VI) 1978: Tulum (czy też może Aztec?)
Sławno (B-32/VI)
Bielsko (B-32/VI)
Kalisz (B-32/VI) 1976: Elli; 1978: El Hag Abdalla
Tczew (B-32/VI) 1976: Efi
Cieszyn (B-32/VI)
Opole (B-32/VI) 1976: Kalliopi; 1979: Homer; 1981: Judith P.

Dla wszystkich statków - czy ktos zna ich daty rozpoczęcia, lub ewentualnie gdzie ich szukać...? statki sprzedane - czy znane są nazwy ich późniejszych armatorów?

Malbork - czy został zamówiony i odebrany przez PLO? książka "Polskie Linie oceaniczne w latach 1951-1978" nie wspomina o tym statku, a jego przejęcie przez PLO jest tylko tu: http://polskiestatki.inwestnet.com/ - czyżby pomyłka?

Cala seria B-32/III była tylko przejsciowo pod polską banderą, ale Miramar podaje iż częsć z nich przekazano Chińczykom w 1956 roku, tym czasem książka "Pod polską banderą" dla wszystkich podaje rok 1957....?

cała seria B-32/VI J. Miciński, J.Piwowoński i W. Fenrych podają w swoich książkach iż była to seria B-32/VII (??)

Gniezno to po sprzedaży brytyjski Tulum, czy kajmański Aztec?

Sławno i Cieszyn czy można ustalić w jakim okresie służyły Rolimpeksowi za magazyny?

Kalisz i Tczew Miramar podaje, iż zostały zwodowane jako (odpowiednio) Sewa i Sena - tak było (może jakies szczegóły?) czy tylko pomyłka Miramaru? Nota bene Kalisz (ale typu B-31) też podają że zwodowany pod nazwą Sewa..????

z góry dziękuję za wszelką pomoc :-)
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4533
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

O typie B-32 był dwuczęściowy artykuł w "Okrętach Wojennych": Szczeciński debiut – rudowęglowce projektu B-32 (Czułym).

Druga część (w numerze 94 = 2/2009), opracowana przez niżej podpisanego, była poświęcona losom poszczególnych statków. Zapraszam ;)

Pozdrawiam,
Oskar
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Post autor: Chemik »

zaskoczyłes mnie Pothkanie... gdyż nie spodziewałbym się w tym pismie artykułu o statkach :o tym nie mniej dziękuję za info i nie pozostaje mi nic innego jak nabyć gdzies egzemplarz :-)

rozumiem iż częsć pierwsza była o numer wczesniej?
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4533
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Tak, dotyczyła budowy. W obu częściach są fajne zdjęcia :wink:
krzysiekj
Posty: 7
Rejestracja: 2007-04-14, 20:27

Post autor: krzysiekj »

Witam Chemika z interesujacymi pytaniami. No i Pothkana z blyskawiczna podpowiedzia. Sam jestem zainteresowany przesledzeniem i uzupelnieniem informacji o tej serii na swojej stronie. Na teraz mam co prawda trudnosci z pozyskaniem wymienionych numerow casopisma ale moze sie to zmieni. Obiecuje uzupelnic te dane w oparciu o te artykuly.
Dziekuje i Pozdrawiam z Zyczeniami Swiatecznymi i noworocznymi.
Krzysiekj
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Post autor: Chemik »

ja już mam odkupiłem od kolegi w sumie trzy numery (jeszcze artykuł z Sołdkami) i jako ze nie mogłem wytrzymać z ciekawosci zażyczyłem sobie błyskawiczny skan tych artykułów... :D po wstępnej lekturze myslę, że wszystkie wątpliwosci zostaną rozwiane... własnie na noszę poprawki....
Jeszcze raz wielkie dzięki dla Pothkana.... :-)
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4533
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Nie ma sprawy ;)
Adiutant Ziuka
Posty: 14
Rejestracja: 2012-10-26, 15:18
Lokalizacja: Gród BACHUSA

Re: Polskie "Chulym"-y czyli rudowęglowce typu B-32

Post autor: Adiutant Ziuka »

Witam.
Chemik pisze: Katowice (B-31/VI) 1979: Mamalou
Czy chodzi o ten statek noszący nazwę "Katowice"?
Z prasy pisze: Latem 1960 roku, podczas rejsu do Afryki, na statku s/s „Katowice” zaokrętowana była ekipa filmowa Tadeusza Jaworskiego z WFF. Ekipa ta wypłynęła do Afryki Zachodniej i Środkowo-Równikowej celem nakręcenia szeregu fimów dokumentalnych. Reżyserowi Tadeuszowi Jaworskiemu towarzyszyli m.in. operator Zbigniew Raplewski i asystent Witold Post. Ekipa wykonała sobie pamiątkowe zdjęcie z „pożegnania” Szczecina na pokładzie s/s „Katowice” w obecności Kapitana. Według słów reżysera była to pierwsza ekspedycja filmowa polskiej kinematografii na tak dużą skalę.
Jeśli tak, to czy Koledzy natknęli się może gdzieś na zdjęcia z powyższego zdarzenia?...
krzysiekj pisze:Sam jestem zainteresowany przesledzeniem i uzupelnieniem informacji o tej serii na swojej stronie.
Czy ta strona funkcjonuje?
Link pewnie nie jest tajemnicą?... 8)

Pozdrawiam. Darek 'Adiutant' Miładowski
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Polskie "Chulym"-y czyli rudowęglowce typu B-32

Post autor: Chemik »

Tak to te "Katowice"...
Ciekawa wyprawa, ale dziwne że "Morze" jej nie odnotowało, ale może nieuważnie przeglądałem egzemplarze z 1960 roku...
Zaglądałeś na Magemar?
A strona internetowa o którą pytasz od długiego już czasu nie funkcjonuje.
Adiutant Ziuka
Posty: 14
Rejestracja: 2012-10-26, 15:18
Lokalizacja: Gród BACHUSA

Re: Polskie "Chulym"-y czyli rudowęglowce typu B-32

Post autor: Adiutant Ziuka »

Witam.

Artykuł, z którego przytoczyłem ten cytat to tylko wycinek z gazety. Nawet nie wiem jakiej. I nie mam również pewności czy to rok 1960... Tak mi przekazano...

Dlatego zacząłem szukać i trafiłem na ten temat. A ponieważ wiedza Kolegów jak widzę jest nieprzeciętna to pytam... :roll:

W artykule są dwa zdjęcia:
1) Załadunek pojazdu ekipy WFF - Nysa 59 - rzekomo specjalnie przystosowana do warunków tropikalnych...
2) Ekipa wraz z Kapitanem macha z pokładu "Katowic" na pożegnanie.

Niestety, jak to w prasie bibułowej, jakość zdjęć mizerna...
Nie ukrywam, że chętnie bym zobaczył (pozyskał ?) więcej zdjęć z tego okresu głównie ze względu na postać Kapitana "Katowic" i biorącej udział w tym rejsie Jego Żony.
Wszak to była ekipa filmowa, może więc jakiś filmik się zachował?...

Za wszelkie wskazówki będę wdzięczny...

Pozdrawiam. Darek 'Adiutant' Miładowski
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Polskie "Chulym"-y czyli rudowęglowce typu B-32

Post autor: Chemik »

Adiutant Ziuka pisze:Artykuł, z którego przytoczyłem ten cytat to tylko wycinek z gazety. Nawet nie wiem jakiej. I nie mam również pewności czy to rok 1960... Tak mi przekazano...
W takim razie przejrzyj uważnie te czasopisma
http://www.magemar.com.pl/cms.php?lid=pl&gid=175
Adiutant Ziuka
Posty: 14
Rejestracja: 2012-10-26, 15:18
Lokalizacja: Gród BACHUSA

Re: Polskie "Chulym"-y czyli rudowęglowce typu B-32

Post autor: Adiutant Ziuka »

Witam.
Chemik pisze:
Adiutant Ziuka pisze:Artykuł, z którego przytoczyłem ten cytat to tylko wycinek z gazety. Nawet nie wiem jakiej. I nie mam również pewności czy to rok 1960... Tak mi przekazano...
W takim razie przejrzyj uważnie te czasopisma
http://www.magemar.com.pl/cms.php?lid=pl&gid=175
Wielkie dzięki! Czuję, że czeka mnie dłuuugi wieczór...

A nie pamiętasz przypadkiem, czy w "Morzu" odnotowano próbny rejs po Bałtyku pierwszego "Czułyma" w grudniu 1953 r.?... :gazeta:
Zerknąłem na szybko do numerów z grudnia 1953 i stycznia oraz luitego 1954 i nie znalazłem... :-(

Pozdrawiam. Darek 'Adiutant' Miładowski
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Polskie "Chulym"-y czyli rudowęglowce typu B-32

Post autor: Chemik »

Adiutant Ziuka pisze:A nie pamiętasz przypadkiem, czy w "Morzu" odnotowano próbny rejs po Bałtyku pierwszego "Czułyma" w grudniu 1953 r.?... :gazeta:
Zerknąłem na szybko do numerów z grudnia 1953 i stycznia oraz luitego 1954 i nie znalazłem... :-(
Chulym to trochę nie moja działka (nie czuć go rybami ;) :lol: ), więc nie śledziłem tego, ale weź poprawkę na realia lat 50-tych :-D
Adiutant Ziuka
Posty: 14
Rejestracja: 2012-10-26, 15:18
Lokalizacja: Gród BACHUSA

Re: Polskie "Chulym"-y czyli rudowęglowce typu B-32

Post autor: Adiutant Ziuka »

Witam.
Chemik pisze:Chulym to trochę nie moja działka (nie czuć go rybami ;) :lol: ), więc nie śledziłem tego, ale weź poprawkę na realia lat 50-tych :-D
A moja "działka" to do tej pory były maszyny latające... Później musiałem "dokształcić się" z kawalerii a teraz, od pewnego czasu, muszę "moczyć nogi" w terminologii morskiej... :clever:

Ale po przeczytaniu takiego zdania:
... w grudniu 1953 r. władze W.O.P w Szczecinie zwróciły mi Książeczkę Żeglarską i nie stawiały najmniejszych zastrzeżeń w zaokrętowaniu się na stanowisko Kapitana statku "CZYŁYM" B-32/1 dla odbycia próbnego rejsu po Bałtyku. W marcu b.r. mam odbyć drugi próbny rejs na następnym statku, który jest budowany przez Stocznię Szczecińską dla Związku Radzieckiego.
... i dalej:
Na terenie Szczecina istnieje poważny brak marynarzy o wyższych kwalifikacjach i dlatego Stocznia Szczecińska ma duże trudności ze skompletowaniem własnej załogi dla odbywania próbnych rejsów i każdorazowo musi wypożyczać fachowców z Polskiej Żeglugi Morskiej...
... zaczynam analizować właśnie "realia lat 50-tych"... 8) :czytaj:

Pozdrawiam. Darek 'Adiutant' Miładowski
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Polskie "Chulym"-y czyli rudowęglowce typu B-32

Post autor: Marek T »

Adiutant Ziuka pisze:... czy w "Morzu" odnotowano próbny rejs po Bałtyku pierwszego "Czułyma" w grudniu 1953 r.? Zerknąłem na szybko do numerów z grudnia 1953 i stycznia oraz luitego 1954 i nie znalazłem...
Z przyczyn technicznych (cenzura, skład, korekta, druk) "Morze" miało "poślizg" rzędu trzech miesięcy (czasem więcej) w stosunku do faktycznej daty wydarzenia. Wyjątkiem był rubryka "Aktualności", gdzie starano się podawać informacje z opóźnieniem miesięcznym - ale i tam red. Miciński zazwyczaj nie podawał daty dziennej wydarzenia.
Wydarzenia z grudnia 1953 r. może być opisane w marcu-kwietniu 1954 r.
Adiutant Ziuka
Posty: 14
Rejestracja: 2012-10-26, 15:18
Lokalizacja: Gród BACHUSA

Re: Polskie "Chulym"-y czyli rudowęglowce typu B-32

Post autor: Adiutant Ziuka »

Witam.
Marek T pisze:Z przyczyn technicznych (cenzura, skład, korekta, druk) "Morze" miało "poślizg" rzędu trzech miesięcy (czasem więcej) w stosunku do faktycznej daty wydarzenia.
Dziękuję Marku! Postaram się to na spokojnie przejrzeć...

Gdybym podczas spotkania w lecie ub.r. wiedział, że Oskar "maczał pióro" w popełnieniu artykułów o "Czułym"-ach, to siekał bym szablą i kłuł bagnetami, żeby wszystko z Niego wyciągnąć... :cisza:
Ale dla mnie te informacje, które podałem wyżej, to też było zaskoczenie... Znaczy te informacje o Kapitanie pływającym na pierwszych jednostkach tego typu...
Myślę, że Ty Marku, wiesz o kim piszę...
I nie odbierajcie, proszę, tego co piszę jako swego rodzaju "tajemniczość"...
Informacje posiadam z relacji i chodzi o potwierdzenie zaistniałych wtedy zdarzeń... Na miarę dokumentów...

Pozdrawiam. Darek 'Adiutant' Miładowski
ODPOWIEDZ