Zagraniczne statki pomocnicze i specjalne w dwudziestoleciu

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

przem0l
Posty: 9
Rejestracja: 2012-04-21, 16:12

Zagraniczne statki pomocnicze i specjalne w dwudziestoleciu

Post autor: przem0l »

Jakie zagraniczne statki pomocnicze i specjalne pracowały w polskich portach w dwudziestoleciu międzywojennym? Czy poniosły jakieś straty we IX 1939 roku?
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Zagraniczne statki pomocnicze i specjalne w dwudziestole

Post autor: Marek T »

Podczas jednej z "zim stulecia", w lutym i marcu 1929 r. w gdyńskim porcie lód łamały szwedzki lodołamacz BALDER i fiński SAMPO. W lutym 1937 r. "wypożyczono" z kolei estoński TASUJA.

Na stałe przebywały w Gdyni statki "Francusko-Polskiego Konsorcjum dla budowy portu w Gdyni" - przede wszystkim duńskiego Højgaard & Schultz AS i belgijskiego Ackermans & Van Haaren. To jest szerszy temat, skład ich floty chyba nigdzie nie był podany w pełni, a było ich dużo - na pewno ponad 60 (łącznie z szalandami, pontonami i mniejszymi). Strat we wrześniu 1939 r. chyba nie ponieśli. Za to w 1940 r. ich tabor został zarekwirowany przez Niemców. Kilka pogłębiarek zatonęło podczas wojny, inne ewakuowano na Zachód w 1945 r., jeszcze inne po wojnie wydobyli Polacy i albo złomowali, albo po remoncie weszły do eksploatacji. Podobnie z holownikami i innymi jednostkami.

Osobnym tematem jest obecność w gdyńskim porcie jednostek gdańskich. Wiele jednostek było czarterowanych przez polskie przedsiębiorstwa, inne przybywały okazjonalnie - jak dźwig pływający Stoczni Gdańskiej, albo jednostki uczestniczące w wydobyciu OTTO ALFRED MULLER.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Zagraniczne statki pomocnicze i specjalne w dwudziestole

Post autor: AvM »

Nie bede szukal
ale na FOW musi byc o holenderskich poglebiarkach i nie tylko znajdujacych sie w Gdyni w 1939 roku.
ODPOWIEDZ