Zdjęcia okrętów PMW

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4125
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

OK dzięki za wyjaśnienia, ale nadal nie rozumiem co ma wspólnego cemtex z materiałem wybuchowym o nazwie semtex.

Posty nie dotyczące ORŁA zostały wydzielone.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Post autor: Andrzej Ciszewski »

To zdjęcie z por Hessem nie przedstawia pokładu Błyskawicy. Proszę zwrócić uwagę na reling, jest zupełnie inny, i w ogóle nic tam nie ma charakterystycznego dla tej jednostki.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Andrzej Ciszewski pisze:To zdjęcie z por Hessem nie przedstawia pokładu Błyskawicy. Proszę zwrócić uwagę na reling, jest zupełnie inny, i w ogóle nic tam nie ma charakterystycznego dla tej jednostki.
Ale plama ...
Uratować mnie może tylko fakt, że fotka była w albumie fotograficznym poświęconym BŁYSKAWICY. Może nie mieli pod ręką innego zdjęcia por. Hessa?

Ale mata leży jak byk ...

A czeski semtex z brytyjskim nie ma nic wspólnego, poza nazwą.
Pierwszy ma nazwę będącą zniekształceniem słowa cemtex, drugi - pochodzącą (wg. Wikipedii) od słów Semtin (nazwa miejscowości) i Explosia (nazwa fabryki).
Znalazłem taki link http://www.j-aircraft.com/faq/naval_ship_colors.htm. A w nim kawałek o cemtexie (ale amerykańskim!) i informacja o matach, które najwyraźniej były w użyciu nie tylko w Polsce:
Semtex came in a can and was applied to superstructure weather decks. It was virtually the same as the non-skid coating used on US ships today. When new it is the color of fresh asphalt, nearly black. As it ages it fades through several shades of gray and can appear dark brown if left on long enough. However, it is NOT asphalt, although it has a similar appearance. When black is called out in painting instructions for model ships, it is usually semtex that is being simulated.
The US Navy also used "coco mats" as a non-skid surface, at least on four-piper DDs. As the name implies, these were coconut fibre mats laid over weather decks. I don't know the method of fastening them down. I got this from a real "old salt," an ex-bosun's mate I once worked with. He served from 1918 until 1938, mostly in four-pipers. I consider myself a mere "middle-aged salt," since I joined the navy only some 33 years ago. However, in addition to the above individual, I have known and served with many true "old salts" who began their naval careers inthe 1920s and 1930s.
Awatar użytkownika
Slaw
Posty: 929
Rejestracja: 2004-03-28, 12:01
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Slaw »

Andrzej Ciszewski pisze:To zdjęcie z por Hessem nie przedstawia pokładu Błyskawicy. Proszę zwrócić uwagę na reling, jest zupełnie inny, i w ogóle nic tam nie ma charakterystycznego dla tej jednostki.
To jest pokład Pioruna .
Obrazek

tu zdjęcie z góry na jeden z 'płatów' pokładu Pioruna
Obrazek
jak dla mnie są identyczne ze zdjęciem Hessa
Slaw
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Tutaj jest nieco inna fotka tego samego rejonu. Na 100 procent PIORUN. Mamy problem.
Obrazek
pd
Posty: 135
Rejestracja: 2007-01-23, 20:45

Post autor: pd »

Andrzej Ciszewski pisze:W ten sam sposób był montowany corticen , listwami mosiężnymi.
Na zdjęciach z Life'a listwy są widoczne tylko na pomoście (ale tam była raczej guma) i w mesie oficerskiej. Linoleum miał Wicher na pokładzie rufowym w 1931 z okazji podróży Piłsudskiego.
Ze względu na fakt, że były to okręty budowane w Anglii, przyjąłem corticen
Oprócz linoleum w RN używano także mat z włókna 'kokosowego'.
Marek T pisze: W załączeniu fotka (z EOW 25) przedstawiająca por. Hessa na pokładzie BŁYSKAWICY. Za nim coś, co ewidentnie wygląda jak mata.
To jest pokład Pioruna, gdzie semtex miał pomalowaną krawędź, co wygląda jak lamówka - patrz np. EOW 25 str. 56 u góry z małpką Betty. Na stronie 19 środek widać za to matę z Błyskawicy od spodu z wyraźnym splotem tkaniny.
W starszych publikacjach spotykałem się z informacją, że semtex malowano farbą zieloną lub niebieską. Co prawda jest to dla mnie nielogiczne - bo przecież taki pomalowany cement staje się bardziej śliski ...
Farba mogła być użyta dla kamuflażu, estetyki (zabezpieczenie przed plamami oleju) i wreszcie dla impregnacji przed wodą.
Ale plama ...
Nie jedyna. Pojedyńcze działo zainstalowane w miejsu wyrzutni torped to 3" 20cwt MkII na podstawie MkIII, a nie czterocalówka.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

pd pisze:Oprócz linoleum w RN używano także mat z włókna 'kokosowego'.
Czyli takich, jak w PMW. Czy jest jakaś fotka?
pd pisze:To jest pokład Pioruna, gdzie semtex miał pomalowaną krawędź, co wygląda jak lamówka - patrz np. EOW 25 str. 56 u góry z małpką Betty.
To chyba jednak nie jest semtex z pomalowaną krawędzią. Widać to wyraźnie na zdjęciu zamieszczonym przeze mnie. Bardziej wygląda na kawał grubego linoleum. Coś sztywnego, co nie układa się na nierównościach.
pd pisze:Farba mogła być użyta dla kamuflażu, estetyki (zabezpieczenie przed plamami oleju) i wreszcie dla impregnacji przed wodą.
Nie zmienia to faktu, że pomalowana powłoka siłą rzeczy była bardziej śliska ...
pd pisze:Nie jedyna.
Dziękuję za zwrócenie uwagi.
Andrzej Mach ma absolutną rację: trzeba sprawdzać wszystko. Bezmyślnie uwierzyłem wypisowi przysłanemu mi z Anglii (tym bardziej, że zgadzał się z powszechną wiedzą). Teraz będę prostował, ale i tak z pewnością jeszcze długo działo 102 mm będzie pokutowało w historii BŁYSKAWICY - podobnie jak zderzenie z trałowcem ARRAN i ponad 40 w. na próbach.
Przy okazji - na stronie 10 EOW 25 okręt wizytuje nie Raczyński, ale Raczkiewicz.
pd
Posty: 135
Rejestracja: 2007-01-23, 20:45

Post autor: pd »

Marek T pisze:
pd pisze:Oprócz linoleum w RN używano także mat z włókna 'kokosowego'.
Czyli takich, jak w PMW. Czy jest jakaś fotka?
Np. tu: HMS Watchman i wyglądają tak samo jak "polskie". Mat używano sporo, to jest raczej kwestia poszukania zdjęć wykonanych pod odpowiednim kątem i odpowiedniej jakości. Ale najpierw trzeba poszukać, a przecież każdy wie że w RN stosowano tylko linoleum a potem semtex. Maty nie zawsze były stale wyłożone, wtedy może być widać tylko obszar ograniczony kątownikiem, tak jak na Gromach. Jest parę zdjęć w kolorze, np: IWM neg. nr TR 94, ale widoczny odcień trzeba traktować ostrożnie.
pd pisze:To jest pokład Pioruna, gdzie semtex miał pomalowaną krawędź, co wygląda jak lamówka - patrz np. EOW 25 str. 56 u góry z małpką Betty.
To chyba jednak nie jest semtex z pomalowaną krawędzią. Widać to wyraźnie na zdjęciu zamieszczonym przeze mnie. Bardziej wygląda na kawał grubego linoleum. Coś sztywnego, co nie układa się na nierównościach.
Nie było tak dużych arkuszy, przy takim powiększeniu byłyby widoczne łaczenia. Na obwodzie byłyby listwy, a na nich śruby mocujące.
Nie zmienia to faktu, że pomalowana powłoka siłą rzeczy była bardziej śliska ...
Ale z ww. powodów się maluje albo impregnuje powierzchnie cementowe.
Dziękuję za zwrócenie uwagi.
4" MkV był większy, z zamkiem klinowym otwieranym w prawo.
3" 20cwt MkI na podst. MkII (Garland): zamek klinowy półsamoczynny otwierany w dół z widoczną sprężyną i popychaczem mechanizmu, opornik i powrotniki nad lufą. Kołyska z dwiema zębatkami podniesienia.
3" 20cwt Mk II na podst. MkIII (Błyskawica, Burza i SS Warszawa): zamek klinowy bez mechanizmu półsamoczynnego, opornik i powrotniki pod lufą. Kołyska z pojedyńczą zębatką.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

pd pisze:Nie było tak dużych arkuszy, przy takim powiększeniu byłyby widoczne łaczenia. Na obwodzie byłyby listwy, a na nich śruby mocujące.
Co do wielkości arkusza linoleum - pozwolę sobie nie zgodzić się z powyższym. Wystarczyło użyć dwóch warstw klejonych na zakładkę i juz dostawaliśmy arkusze dowolnej wielkości, z praktycznie niewidoczną linią łączenia. Widziałem coś takiego, i to na statku.

Ale ważniejsze jest zrozumienie, co jest na zamieszczonym wyżej zdjęciu pokładu PIORUNA?
Zastanawiam się nad matą (tym bardziej, że sam podałem zdjęcie Hessa z taka interpretacją), ale przy takim powiększeniu byłyby widoczne łaczenia, szczególnie, że nie jest to prosty kształt. Brakuje mi też widocznych oznak mocowania tego chodnika do pokładu.
Dodatkowo: jaka była grubość takiej maty? Czy była na tyle sztywna, żeby układać się tak, jak na zdjęciu?
W ogóle całą ta wykładzina na pokładzie PIORUNA sprawia wrażenie jakiejś tymczasowości.
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Post autor: Andrzej Ciszewski »

Coś mi się wydaje , że nie da rady tego rozstrzygnąć , bez pewności, co jest czym. W ,,Zagle staw Banderę spuść" Tymińskiego jest taka wzmianka na str 48. My z Błyskawicy,,zazdrosnym okiem spozieraliśmy na wyświeżony, ładnie wyglądający kadłub ,,Groma" oraz szereg luksusów, jak nowe pokrowce przy działach, na kompasach i urządzeniach pokładowych, chodniki na pokładzie itp.- podczas kiedy Błyskawica miała mocno sfatygowany wygląd.....maty przy działach w strzępach itp. 29 marca znów rozpoczeliśmy regularne patrole. Te 29 marca jest o tyle istotne , że pomijając sam opis wyglądu, coś tu nie pasuje , albo autor pomylił daty, albo H 34 nie była w takim stanie jak opisywał, co wynika ze zdjęć. Część zdjęć z tej serii była zamieszczona chyba w połowie marca w oficjalnym piśmie, i wygląda na to ,że ten stan nie był taki tragiczny.Ale wracając do tematu: maty takie jak stosowane na Wichrze były o wiele grubsze, małych rozmiarów i zszywane z trapezów po obwodzie dział. Być może takie były na Błyskawicy, bo do tej pory są w okolicach relingów zaczepy , chyba właśnie od takich , lub podobnych mat. Takie same ,,oczka (zaczepy) znajdują się po obwodzie podstaw dział HA/LA. Nie zmienia to faktu, że że te grube maty (chyba z włókna kokosowego) były chyba dodatkowym zabezpieczeniem przed wypadającymi z zamka łuskami pocisków. Być może chodzi o dwa rodzaje mat,które w rozumieniu naszych marynarzy nie było równoznaczne z terminologią angielską. Wg mnie istnieje prawdopodobieństwo, że cienkie pokrycia pokładu np do 4 mm zamontowane na pokładzie bez listew mosiężnych (czyli np corticene) były nazywane w PMW też matami. To co przedstawił ,,pd" na zamieszczonych zdjęciach , to najprawdopodobniej właśnie corticene w kolorze mlecznej czekolady, który był charakterystyczny dla tego typu.pokryć
Awatar użytkownika
Kanion
Posty: 1
Rejestracja: 2010-04-22, 21:50
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Kanion »

Witam.

Zdjęcie które zamieszczam przedstawia pokład ORP "Piorun" - a dokładnie wykładziny przeciw poślizgowe, widać na nim zużyty (wyłupany) fragment takiej wykładziny - sugeruje ale mogę się mylić - na Piorunie wykładziny nie były w formie mat lecz była to wylewka . Znawców tematu proszę o naprostowanie jeżeli moje wnioski są błędne - to dla mnie dosyć ważne.
Obrazek


Pozdrawiam.
P.S. Jeżeli ktoś posiada jakieś zdjęcia Pioruna szczególnie z roku 1944 i zechciał by mnie nimi wesprzeć proszę o kontakt na pw. Potrzebne mi do tego -http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=14246
ODPOWIEDZ