Zdjęcia okrętów PMW

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
ramm
Posty: 712
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Zdjęcia okrętów PMW

Post autor: ramm »

Wydzielono z http://fow.pl/forum/viewtopic.php?t=3403

crolick



Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Brytyjczycy wszystkie nasze okręty wojenne oznaczyli w ten czy w inny sposób. (Błyskawica/Grom, Wilk, Burza i Orzeł). Co ciekawe Błyskawica na jednym z patroli pływa sobie bez jednej kotwicy. 8)
crolick a skąd wiesz że to oznaczenia były żółto-czerwone. Jako sklejacz modeli byłby to dla mnie bardzo ciekawy szczegół. W dodatku specjalnym Modelarstwa Okrętowego pojawił się model Orła z biało-czerwonym znakiem.
☠Rock Honor Ojczyzna☠
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4125
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

ramm pisze:crolick a skąd wiesz że to oznaczenia były żółto-czerwone. Jako sklejacz modeli byłby to dla mnie bardzo ciekawy szczegół. W dodatku specjalnym Modelarstwa Okrętowego pojawił się model Orła z biało-czerwonym znakiem.
Info z Royal Navy Submarine Museum
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

crolick pisze:Nie sądzę. Najprawdopodobniej zdjęto ją jeszcze w Gdyni. Pytanie czy zabrano na okręt (wtedy pewnie leży sobie wewnątrz wraku), czy też zostawiono w bazie DOP.
Prawdopodobnie jednak zostawiono. W końcu to co najmniej kilkadziesiąt kilo metalu, zupełnie niepotrzebnego w warunkach bojowych.
Ale takie "zdroworozsądkowe" gdybanie często okazuje się błędne.
Awatar użytkownika
Slaw
Posty: 929
Rejestracja: 2004-03-28, 12:01
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Slaw »

ramm pisze:Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Brytyjczycy wszystkie nasze okręty wojenne oznaczyli w ten czy w inny sposób. (Błyskawica/Grom, Wilk, Burza i Orzeł). Co ciekawe Błyskawica na jednym z patroli pływa sobie bez jednej kotwicy. 8)
crolick a skąd wiesz że to oznaczenia były żółto-czerwone. Jako sklejacz modeli byłby to dla mnie bardzo ciekawy szczegół. W dodatku specjalnym Modelarstwa Okrętowego pojawił się model Orła z biało-czerwonym znakiem.
Coś mi chodzi po głowie, że na trzeciej fotce widac dziób "Burzy" a ten biały krąg to sklarowana lina tylko nie pomne jaka :? .Fotka z roku 1940 .
ps
Andrzej - fotkę "Wilka ' z numerem N64 zapodałem do jednego z tematów. Mysle ,że ją znajdzieś .Co prawda trudno wydatować kiedy została zrobiona.
Slaw
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Post autor: Andrzej Ciszewski »

Co do oznaczeń polskich okrętów w początkowym okresie wojny (dotyczy naszych kontrtorpedowców) to odnoszę wrażenie, że na dziobie Burzy jest namalowany typowy znak brytyjskiego lotnictwa . Na Błyskawicy i prawdopodobnie Gromie były namalowane na maskach dział nr 2 oraz 3, natomiast na Burzy właśnie na dziobie i niestety nie wiem gdzie w części rufowej. Przy okazji zdjęć , które odkrył RAMM ( pełny szacun), można wywnioskować, że nasze niszczyciele typu Grom ,,pokryto'' w niektórych miejscach corticenem. Takie zdjęcia dla modelarzy to prawdziwy rarytas.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Andrzej Ciszewski pisze:... nasze niszczyciele typu Grom ,,pokryto'' w niektórych miejscach corticenem. Takie zdjęcia dla modelarzy to prawdziwy rarytas.
Według mnie jest to raczej mata przeciwpoślizgowa. Na brzegach widać białą lamówkę, aby mata się nie strzępiła.
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Post autor: Andrzej Ciszewski »

W ten sam sposób był montowany corticen , listwami mosiężnymi. Napisałem to na podstawie informacji, że pokrycie LINOLEUM było stosowane w PMW przed wojną. Znalazłem tą informację w CAW, w opisie malowania okrętów PMW. Za Pana tezą przemawia fakt, że na zdjęciach widać ,,zmarszczenia" powierzchni , które ,, tak mi się wydaje", nie powinny występować przy naklejonych pasach corticenu. Jednak z opisu wynika, że linoleum ( takie określenie znalazłem w CAW) było stosowane i malowane w kolorze pokładu jeszcze przed wojną. Być może jest to temat do szerszej dyskusji , to co napisałem, jest to tylko moje zdanie, a nie jestem specjalistą w tym zakresie. Ja przyjąłem takie założenie: maty, czy corticen musiały być umieszczone w miejscach szczególnie ,,chodliwych'', bądż w miejscach narażonych na przebywanie marynarzy na stałe w warunkach stałego przebywanie na ,,zimnym" pokładzie stalowym ( np pomoście bojowym). Coś tam musiało być. Ze względu na fakt, że były to okręty budowane w Anglii, przyjąłem corticen. Wykluczam semtex, który był wprowadzany do marynarki brytyjskiej, w czasie budowy naszych okrętów ze względu na nowinkę techniczną, chociaż myślę,że nie można wykluczyć pokrycia tego typu w okresie póżniejszym.
Awatar użytkownika
Slaw
Posty: 929
Rejestracja: 2004-03-28, 12:01
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Slaw »

Obrazek Obrazek


Burza miała taki znak na dziobie w czasie operacji " Wilfred" , nie jest to jak pisałem wczesniej sklarowana lina a raczej malunek.
Slaw
Pet5
Posty: 138
Rejestracja: 2006-03-06, 19:52
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: Pet5 »

Waldek K pisze:Pamiętam artykuł w kwartalniku "Morski Magazyn Sensacji" (?), który krótko ukazywał się w latach 80-tych, gdzie było zdjęcie kiosku "Wilka" z numerem N64 (lub 64N). Było tam też coś o tym, jakoby wcześniej uważano (pewnie na podstawie przekazów), iż "Wilk" miał numer N63.
Krótka notka "ORP Wilk zmienia numer" aut. Marek Soroka:
"Fotografia okrętu podwodnego "Wilk", której reprodukcję zamieszczamy obok pochodzi z wydawanego podczas wojny w Wielkiej Brytanii czasopisma "Polska na morzach". Znajduje się ona na str.15 numeru z września-października 1943r. i przedstawia wyraźnie fragment znaku taktycznego N 64. Jest to sensacyjne odkrycie dla hobbystów, ponieważ w dotychczas opublikowanych przeglądach polskiej floty wszędzie widnieje przy "Wilku" znak N 63. Klasycy gatunku na których wzorowali się kolejni autorzy przeoczyli widocznie wspomniane zdjęcie. Analizowali zapewne inne, na którym cyfry zostały zatarte przez cenzurę wojenną w sposób rzeczywiście przypominający na końcu zakamuflowaną trójkę. Następny - wręcz koronny - dowód, że to błędna sugestia, zawarty jest w książce H.T.Lentona "British Submarines" (Wydawnictwo MacDonald - Londyn 1972) na str. 140. Dodajmy, że przypisywany "Wilkowi" znak taktyczny N 63 nosił w istocie okręt podwodny Royal Navy HMS/M "Tigris" typu T".
W moim egzemplarzu zdjęcie jest kompletnie nieczytelne.
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 712
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: ramm »

W jakiejś książce lub w monografii czytałem zapiski jednego z marynarzy Groma lub Błyskawicy, pisał on że podczas sztormu fale zmyły z pokładu matę przy jego dziale. Dość długo siedziałem w tym temacie i stwierdzam że były to maty antypoślizgowe kolory mlecznej czekolady umieszczone w okolicach wszystkich czterech dział, dwie małe maty w okolicy karabinów na nadbudówce dziobowej, oraz maty na stanowiskach dział Bofors 40mm
☠Rock Honor Ojczyzna☠
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 712
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: ramm »

"28.09.1939r - godzina 12.00 wyszliśmy na morze, udając się na zachód. (...) Był dość silny sztorm, przy moim dziale fala porozrywała maty, falochron postawiła na baczność, a bębny z linami w przysiadzie. O świcie dojechaliśmy na miejsce przeznaczenia i wróciliśmy do Plymouth. W pewnym momencie około godziny 10.30 okręt silnie się przechylił na lewą burtę - przechył doszedł do 50*. Do lewej szóstki nabrało się pełno wody tak że bandaże popękały. Fala która wdarła się na pokład, zmyła bosmana Kalinowskiego. Marynarz Boryczko uległ ogólnym obrażeniom. Wróciliśmy szukać bosmana Kalinowskiego ale bezskutecznie" Ryszard Mielczarek <ORP Grom> str. 31
☠Rock Honor Ojczyzna☠
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Andrzej Ciszewski pisze:W ten sam sposób był montowany corticen , listwami mosiężnymi ...
W załączeniu fotka (z EOW 25) przedstawiająca por. Hessa na pokładzie BŁYSKAWICY. Za nim coś, co ewidentnie wygląda jak mata.
Obrazek

Również w załączeniu fragment opisu technicznego HURAGANA (również z EOW 25) z wyszczególnieniem pokrycia pokładów w poszczególnych rejonach. Linoleum przewidziano tylko do pomieszczeń wewnętrznych.
Obrazek

Przyznaję, że sam na to nie zwróciłem uwagi i też sądziłem, że pokłady po przyjściu do Anglii częściowo pokryto semtexem. Dopiero jeden z uważnych Czytelników EOW zwrócił uwagę na tę ciekawostke i wówczas okazało się, że te maty widoczne są również na innych fotkach. Ich pozostawienie podczas wojny jest dość logiczne: nie po to zdejmowano z BŁYSKAWICY i GROMA zbędne ciężary, aby w ich miejsce doładować co najmniej kilkaset kilogramów cementu.
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 712
Rejestracja: 2009-10-06, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: ramm »

Panie Marku czy na krawędzi pokładu widać pas demagnetyzacyjny?
☠Rock Honor Ojczyzna☠
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4125
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Sorry za głupie pytanie, ale czy semtex to nie przypadkiem materiał wybuchowy?? I o co chodzi z tym cementem?
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

ramm pisze:Panie Marku czy na krawędzi pokładu widać pas demagnetyzacyjny?
Może ... Nigdy nie widziałem takiego kabla w naturze.

Semtex - czasem pisany też jako "cemtex" - cienka warstwa cementu wylana na pokład, aby nadać mu własności przeciwpoślizgowe. Przypuszczam, że powinien byc w nim jakiś dodatek powodujący, że będzie bardziej plastyczny, aby nie kruszył się za szybko. Według http://www.shipcamouflage.com/ powierzchnie pokryte semtexem nie były malowane (pozostawały w kolorze naturalnym cementu). W starszych publikacjach spotykałem się z informacją, że semtex malowano farbą zieloną lub niebieską. Co prawda jest to dla mnie nielogiczne - bo przecież taki pomalowany cement staje się bardziej śliski ...

Corticen - to z kolei odmiana linoleum.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Dlaczego tyle postów o BŁYSKAWICY znajduje się dziale o ORLE?
ODPOWIEDZ