Krążowniki - zastosowanie

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

W "Ilustrowanej Encyklopedii dla wszystkich - Okręty i żegluga" (wydane w 1977 r.) wymienione są również krążowniki eskortowe i krążowniki opancerzone.
Jeszcze są też krążowniki ratownicze - ale to już cywilne.
Marek S.
Posty: 682
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Rosyjskie okręty Straży Granicznej to też krążowniki.
jogi balboa
Posty: 2823
Rejestracja: 2007-01-18, 16:39

Post autor: jogi balboa »

Zadam to samo pytanie inaczej.
Dlaczego dumną nazwę klasy fregat, wielkich silnie uzbrojonych i szybkich okrętów, mogących działać przy flocie liniowej, jak również prowadzić działania krążownicze, przypisano później tym „karyplom z drewnianym uzbrojeniem” eskortującym z braku laku konwoje.
Awatar użytkownika
Maciej3
Posty: 4937
Rejestracja: 2008-05-16, 11:36

Post autor: Maciej3 »

Joggi nie przesadzaj. II wojenne fregaty to calkiem spore okrety. Korwety to taki badziew z nazwa wyciagnieta nie wiadomo skad
Historia jest najlepszą nauczycielką życia, bo
Jeszcze nigdy, nikogo, niczego nie nauczyła.
Awatar użytkownika
Seth
Posty: 144
Rejestracja: 2006-10-14, 22:41
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Seth »

To ja jeszcze dołożę krążowniki minowe np brytyjskie t.Abdiel :lol:
Awatar użytkownika
ALF
Posty: 1015
Rejestracja: 2006-12-29, 17:22
Lokalizacja: Karkonosze
Kontakt:

Post autor: ALF »

Marek T pisze:W "Ilustrowanej Encyklopedii dla wszystkich - Okręty i żegluga" (wydane w 1977 r.) wymienione są również krążowniki eskortowe i krążowniki opancerzone.
Jeszcze są też krążowniki ratownicze - ale to już cywilne.
Jakieś przykłady podali? ;)
Opancerzone, to wszystkie pancernopokładowe i pancerne, a eskortowe to przeciwlotnicze.
Pozdrawiam
Jacek Pawłowski
IKOW 1885-1945
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

ALF pisze:... Jakieś przykłady podali? ;)
Opancerzone, to wszystkie pancernopokładowe i pancerne, a eskortowe to przeciwlotnicze.
Przykładów nie było. Przeciwlotnicze były wyodrębnione osobno. Eskortowe to okręty flagowe zespołów ochraniających konwój, a opancerzone to przejściowa forma krążownika ... o opancerzeniu ulepszonym w stosunku do ... pancerno-pokładowych ... stosowana w okresie od 1890 do 1908.

Podałem to tylko jako ciekawostkę. Znałem wszystkich trzech autorów tej "Encyklopedii". Zacni ludzie, ale akurat na tematyce wojennomorskiej żaden z nich się nie znał. Mam wrażenie, że ich teksty na ten temat, to jakieś odbicia z niemieckiej publicystyki. Dlatego NIE zachęcam do używania terminu "krążownik eskortowy" !!
Awatar użytkownika
ALF
Posty: 1015
Rejestracja: 2006-12-29, 17:22
Lokalizacja: Karkonosze
Kontakt:

Post autor: ALF »

To podsumujmy te krążowniki:

*kolonialne
*rozpoznawcze
*pancernopokładowe
*lekkie
*pomocnicze
*pancerne
*liniowe
*torpedowe
*wielkie krążowniki lekkie
*ciężkie
*minowe
*lotnicze/śmigłowcowe
*rakietowe
*dynamitowe
*przeciwlotnicze
*wielkie
*dowodzenia

do tego budzące wątpliwości klasyfikacyjne:
*podział na klasy np - 3rd Class Cruiser
*protected
*przeciwpodwodne
No i współczesne krążowniki są właściwie eskortowymi :D
Pozdrawiam
Jacek Pawłowski
IKOW 1885-1945
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1658
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Post autor: Grzechu »

Maciej3 pisze:W takim układzie skąd te objawy paniki ( w swoim czasie ) po drugiej stronie Morza Północnego? Anglicy nie wiedzieli o tych ustawach, czy też celowo je przemilczali, przeinaczali czy wyolbrzymiali by dostać środki na budowę kolejnych opancerzonych i dobrze uzbrojonych zabawek?
Tę kwestię dość barwnie opisał Massie w 'Dreadnoughcie'.
Niestety bez ponownej lektury nie podejmuję się tego opisać, a na choćby pobieżną lekturę brak mi czasu - nie da się czytać i oglądać jednocześnie, nie da się również jednocześnie czytać i spać ;)
CHRIS
Posty: 397
Rejestracja: 2004-01-05, 21:51

Post autor: CHRIS »

Chodzi pewnie o tzn. "navy scare" w 1908 roku?!
W tym roku parlament brytyjski chcial ogranicyc wydatki na marynarke i przejsc przy budowie duzych okretow na tempo 2 okretow rocznie. Co z oczywistych wzgledow nie spotkalo sie z cieplym przyjeciem w Royal Navy. Otwarte negowanie uchwal parlamentu nie wchodzilo w rachube, wiec "posluzono sie prasa" w celu wywarcia nacisku na parlament i co za tym idzie rewizii uchwaly. "Pomoc" przyszla z drugiej strony morza Polnocnego, przypadek chcial, ze w tym samym 1908 roku w Berlinie, uchwalono druga nowele do Flottengesetz w gruncie rzeczy nie zawierala nic jesli chodzi o stan posiadania (jak np. nowela '06 w ktorej marynarka otrzymywala 6 Grosse Kreuzer, czy ta z 1912 roku).
Nowela zmieniala praktycznie tylko jedno zdanie z "...Okrety liniowe beda zastepowane po uplywie 25 lat..." na "...Okrety liniowe beda zastepowane po uplywie 20 lat..."
ta mala korektura dawala mozliwosc na zmiane tepa budowy z dotychczas 2 rocznie na 4-ech rocznie aby od 1912 przejsc na tempo 3-ech rocznie.
To wlasnie m-in. bylo woda na mlyn propagandy w Brytanii, (o ile dobrze pamietam takze budowa nowoczesnych okretow w innych krajach jak USA) malowano w prasie Finis Britannia. Kampania prasowa na wyspie byla tak skuteczna, ze parlament brytyjski uchwalil budowe w 1909, 8 okretow liniowych.

Apropos Flottengesetz
ustawa ustawą, ale ustawy mozna zmieniac, jezeli ma sie wiekszosc w parlamencie.
Genialnosc calej konstrukcji Flottengesetze polegala nie tyle na samej ustawie to byl tylko pomost do Aternatu ktory wchodzil w zycie natychmiast po osiagnieciu stanu posiadania wynikajacego z Ustawy.
Oznaczalo to, ze marynarka stawala sie jak by to powiedziec extra-konstytucyjna i parlament nie mial juz nic do powiedzenia jesli chodzi o budzet.
to tyle wskrocie.

Ch.
Ostatnio zmieniony 2010-02-22, 11:05 przez CHRIS, łącznie zmieniany 1 raz.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

ALF pisze:...
*wielkie krążowniki lekkie ...
No to jeszcze "małe krążowniki ciężkie" - YORK i EXETER.
Awatar użytkownika
Maciej3
Posty: 4937
Rejestracja: 2008-05-16, 11:36

Post autor: Maciej3 »

Marek T pisze:
ALF pisze:...
*wielkie krążowniki lekkie ...
No to jeszcze "małe krążowniki ciężkie" - YORK i EXETER.
Przepraszam ale wielkie lekkie to oficjalnie byly. A male ciezkie to byly ciezkie. Ale byly jeszcze wielkie ciezkie - alaski

A jak sie bawimy to jeszcze byly "krazowniki szos" ;)
Historia jest najlepszą nauczycielką życia, bo
Jeszcze nigdy, nikogo, niczego nie nauczyła.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

I oczywiście były jeszcze krążowniki podwodne.
Awatar użytkownika
ALF
Posty: 1015
Rejestracja: 2006-12-29, 17:22
Lokalizacja: Karkonosze
Kontakt:

Post autor: ALF »

Maciej3 pisze:
Marek T pisze:
ALF pisze:...
*wielkie krążowniki lekkie ...
Ale byly jeszcze wielkie ciezkie - alaski

A jak sie bawimy to jeszcze byly "krazowniki szos" ;)
Te pierwsze już uwzględniłem (wielkie) :)

A jak sklasyfikujesz te drugie? Pojemnością silnika, ciężarem czy długością? ;) :lol:

Podwodne...hmmm...niby krążowniki, ale jak tu je porównywać. Taki U-151 można by porównać z Exeterem tylko po bitwie w cieśninie Sunda ;)
Pozdrawiam
Jacek Pawłowski
IKOW 1885-1945
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6868
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Admiality Weekly Order 31.101.1913

Battle Cruiser = poprzednio zwane "Armoured Cruiser" + "Protected Cruiser First Class"
Cruisers = poprzednio zwane "Protected Cruiser Second Class" + "Protected Cruiser Third Class"
Light Cruisers = pozostale "Cruisers" + "Scouts"

Mamy wiec oficjalnie dla RN.
Awatar użytkownika
Halsey
Posty: 682
Rejestracja: 2007-01-15, 11:24
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Halsey »

Witam.

A czym w kontekście powyższego został Minotaur?
Czy również battle?
On wcześniej był armoured czy protected?

Pozdrawiam.
ODPOWIEDZ