ORP Piorun - animacja 3d

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Sebastian Sosnowski
Posty: 39
Rejestracja: 2014-01-07, 20:33
Kontakt:

ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Sebastian Sosnowski »

Właśnie dostałem od Wojtka Zdanowicza jego najnowszy model 3d. Trochę nieśmiało otwieram kolejny post o modelowaniu 3d, bo wiem, że niektóre stare wilki może ta tematyka drażnić i mieć niewiele wspólnego z głównym nurtem tego forum. Z drugiej strony dzięki grafice komputerowej można ożywiać i posyłać na morze okręty, które albo już nie istnieją albo zostały "uziemione". Szkoda, że nie ma tutaj oddzielnego działu dla modelarstwa.

Obiecałem Wojtkowi, że zrobię do jego modelu animację, taką jak do Orła, ale o jakiś poziom lepszą. Będzie to taka nieprofesjonalna animacja o długości jednej do półtorej minuty. Poklatkowy rendering 30fps. Trochę dynamicznych ujęć z jakąś muzyką. Filmik w zależności od mojego czasu powstanie w jakieś tydzień-dwa (długi czas renderowania animacji), ale nie chcę popełnić w nim jakichś kardynalnych błędów, jak w przypadku Orła. Dla Pioruna jest to łatwiejsze, bo przy animacji nie ma właściwie za dużo możliwości do popełnienia błędów, tym bardziej że okręt będzie statyczny, a jedynie ujęcia dynamiczne. W samym modelu o błędy jest znacznie łatwiej

Na początek pokażę model Wojtka. Jutro go wrzucę do środowiska z wodą i pogodą. Jeśli coś jest z nim nie tak, proszę od razu piszcie. Ale nie na siłę, tylko jak coś naprawdę jest nie w porządku.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

BTW Poziom detali tego modelu odpowiada poziomowi detali jaki marzy mi się uzyskać przy moim Vanguardzie, a w dalszej przyszłości w ORP Bałtyk.
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Waldek K »

Bardzo fajny model. Nie jestem specjalistą od Pioruna, ale tak na szybko to w Oerlikonach czarne powinny być tylko same działka wraz z celownikami i magazynkami. Reszta (podstawy i łoża) w kolorze kamuflażu. Są też podzielone zdania co do kolorów pokładów. Nie wypowiadam się kategorycznie, ale istnieje pogląd, że pokłady stalowe (w modelu jasnoszare) powinny być ciemnoszare, zaś pokryte Semtexem (w modelu zielone) jasnoszare. Jednak pod koniec wojny wszystkie pokłady czasem przemalowywano na zielono. Problem w tym, czy zrobiono to tez na Piorunie, a jeśli tak, to kiedy? Może jeszcze ktoś się wypowie.

Co do filmu, to niszczyciel idący z dużą prędkością byłby bardziej widowiskowy ;-)
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
Awatar użytkownika
Sebastian Sosnowski
Posty: 39
Rejestracja: 2014-01-07, 20:33
Kontakt:

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Sebastian Sosnowski »

Barwy da się łatwo zmienić przy renderowaniu w środowisku. Co do szybko płynącego niszczyciela, to to akurat jeszcze będę potrafił wyanimować, choć niestety rozbryzgu fal już nie będzie...
dzięki za opinię.
Majestro
Posty: 201
Rejestracja: 2010-01-08, 18:22

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Majestro »

Sebastian Sosnowski pisze:Barwy da się łatwo zmienić przy renderowaniu w środowisku. Co do szybko płynącego niszczyciela, to to akurat jeszcze będę potrafił wyanimować, choć niestety rozbryzgu fal już nie będzie...
dzięki za opinię.
Zrób jak profesjonaliści i zatrudnij jakiś okręt MW ;)

Awatar użytkownika
Sebastian Sosnowski
Posty: 39
Rejestracja: 2014-01-07, 20:33
Kontakt:

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Sebastian Sosnowski »

Za takim profesjonalizmem też stoją jakieś pieniądze, a tego akurat dawno nie widziałem :( Ale filmik faktycznie niesamowity. Może kiedyś też będę takie robić (bez wynajmowania niszczycieli).

Screeny z próbnych renderów:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6612
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Peperon »

Nie to żebym się czepiał, ale burty w górnej części na dziobie wyglądają jakby były wypukłe, a nie wklęsłe.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
Sebastian Sosnowski
Posty: 39
Rejestracja: 2014-01-07, 20:33
Kontakt:

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Sebastian Sosnowski »

Chodzi o profil kadłuba na samym przodzie? że krzywizna powinna być w drugą stronę?

Teraz porównuje zdjęcia Pioruna z modelem Wojtka i widzę że faktycznie wygląda to inaczej :oops: Wiem że rysował kadłub z zestawu planów profilowych, więc nie wiem czemu tak wyszło. Dzięki za uwagę, przekażę mu to.
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Waldek K »

Nieźle, nieźle!
Iluminatory powinny być ciemne błyszczące (wiadomo - szyba).
Poklady przypominają stary asfalt - raczej na pewno takie nie były.
Brakuje załogi! I to nie tylko na pomoście.
Śnieg jest bardo fajny. Analogicznie na pozostałych renderach kadłub powinien być mokry. W przypadku większych fal mokry powinien być cały okręt.

A wogóle to się nie przejmuj. Nie myli się ten, co nic nie robi. Kawał fajnej roboty!
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6612
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Peperon »

Sebastian Sosnowski pisze:Chodzi o profil kadłuba na samym przodzie? że krzywizna powinna być w drugą stronę?...
Zgadza się, krzywizna powinna być w drugą stronę.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
Sebastian Sosnowski
Posty: 39
Rejestracja: 2014-01-07, 20:33
Kontakt:

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Sebastian Sosnowski »

Z iluminatorami mam problem, bo za ich szybą Wojtek w modelu umieścił po prostu kadłub. Dlatego nie mogę ich zrobić zbyt przeźroczystych, ale faktycznie mogę dodać im więcej refleksów. Problem, że jak minimalnie dam za dużo refleksów, to zaczynają wyglądać jak lustra.

Pokład, faktycznie, teraz widzę że przypomina asfalt, chociaż materiałem jest taki sam metal jak w kadłubie. Nad tym będę musiał popracować.

Mokry okręt to trudna sprawa. Już przy Ole słyszałem, że po kadłubie powinna ociekać woda. To by było bardzo piękne, ale na tym silniku nie da się tego zrobić. Mogę próbować przez zwiększenie refleksów, ale to może bardziej odrealnić obraz. To jest jedna z tych rzeczy, której brak jest łatwo zauważyć, ale którą zrobić jest ogromnie trudno (wręcz się nie da)

Załoga to największa bolączka. Pewnie, że zmieniło by to po prostu wszystko. Dobry przykładem jest choćby przywołany wyżej filmik lotniskowca. Niestety takie modelowanie, zwłaszcza animowane podlega bardziej pod importowanie gotowych komponentów. Nie jest to większy problem gdyby na przykład trzeba było naniesc biznesmenów, koszykarzy, panienki w bikini, ale takie komponenty jak postacie marynarzy po prostu są 0ogólnie niedostępne. To się rysuje "ręcznie" pod konkretny projekt (na przykład załoga na pokładach w Silent Hunterze). Organiczne rysowanie, w dodatku z animacją wykraczają zdecydowanie poza moje skille. Tak, że zdaję sobie sprawę, że to element najbardziej brakujący, ale też leżący najdalej poza moimi możliwościami. Na marginesie, łatwo mi sobie wyobrazić, że gdybym jakimś cudem zdobył komponenty w postaci animowanych marynarzy z WWII, to zaraz rozpoczęła by się tutaj dyskusja, dlaczego nie mają polskich mundurów, takich a takich barw i z takimi a takimi kształtami czapek :)

Mam więc kolejne uwagi i czekam na następne, bo jak już zacznę renderować animacje to nie będzie możliwości poprawek :)
Awatar użytkownika
Sebastian Sosnowski
Posty: 39
Rejestracja: 2014-01-07, 20:33
Kontakt:

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Sebastian Sosnowski »

No i wyszło co wyszło. Niestety, pomimo że technicznie filmik jest bardziej zaawansowany niż ten, który zrobiłem do Orła, to "historycznie" trochę jest zmasakrowany.

Błędy które sam tu widzę mają trzy źródła:
1) Wojtek nie chciał poprawiać modelu - stąd ten fatalny kształt dzioba. Akurat rozumiem go, bo wiem jak przy zakończonym modelu okropnie jest grzebać się w niegeometrycznym modelowaniu kadłuba.
2) Błędy, które zauważyłem dopiero w trakcie składania filmu - na przykład te schodki, które wloką się przy burcie. Zapomniałem je usunąć, a spostrzegłem dopiero przy renderowaniu.
3) Najczęstsze błędy to te wynikające z trudności technicznych lub niemożliwości ich wyeliminowania już na poziomie renderowania i animacji. Na przykład niedokładnie dobrane materiały pokładu, czy okien. Brak prucia wody i śladu fal za okrętem. Brak "kołysania" okrętu, brak załogi, i masa innych rzeczy wynikających z niedoskonałości silnika na którym to zbudowałem.

Zdaję sobie też sprawy w brakach przy mnóstwie drobnicy (a to odcienie nie te, a to reflektory niepotrzebnie świeca itd), a już boję się myśleć z ilu rzeczy nie zdaję sobie sprawę.

Tak, że ponownie proszę o potraktowanie tego trochę jako bajki z miłym na wpół żartem, na pół serio akcentem muzycznym.
Oglądać koniecznie w wersji HD

Awatar użytkownika
Kpt.G
Posty: 913
Rejestracja: 2013-10-11, 14:22

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Kpt.G »

Nie wyobrażam sobie lepszej muzyki do tego filmiku..:-D (jeszcze lepiej by szło z ORP Błyskawicą).
"Jesteś UPIERDLIWY!" Nie.. ja jestem Ciekawy i drążę niektóre interesujące mnie tematy.. a że zadaję dużo pytań? "Kto pyta nie błądzi" głosi powiedzenie. ;)
Jakże daleko z Domu do Morza!
Awatar użytkownika
Marmik
Posty: 5085
Rejestracja: 2006-04-30, 23:49
Lokalizacja: Puck

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Marmik »

Fajna robota, ale czemu dym z komina, gdy już się w ogóle pojawia to gęstnieje w odległości kilku metrów od samego komina (np. 1:33) i unosi się tak niemiłosiernie ku górze (np. 0:41)???
To co dla innych jest brzegiem morza, dla marynarza jest brzegiem lądu.
Awatar użytkownika
Wicher
Posty: 1253
Rejestracja: 2006-06-12, 04:33
Lokalizacja: UK

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Wicher »

Kpt.G pisze:Nie wyobrażam sobie lepszej muzyki do tego filmiku..
Nienawidzę tego utworu. Powinien być zakazany. Szkoda, że prawie w ogóle nikt nie pamięta o Marynarskim Tangu i że rzadko jest wykorzystywany.
Za dzień, za dwa, za noc, za trzy choć nie dziś...
Za noc, za dzień doczekasz się, wstanie świt...
Awatar użytkownika
Sebastian Sosnowski
Posty: 39
Rejestracja: 2014-01-07, 20:33
Kontakt:

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Sebastian Sosnowski »

Hehehe, wiedziałem że ten dym więcej zaszkodzi niż pomoże :D Same kłopoty z nim były, a jak widać zrezygnowałem z niego w momencie kiedy by się najbardziej przydał - przy ujęciach na końcu, kiedy widać ruch okrętu z większej odległości.

Co do muzyki to chciałem tutaj zapytać o propozycje, w końcu sam wybrałem jedyne co znałem, bo reszta jaką znalazłem na szybko, to jakieś same piosenki harcerskie były albo szanty nie daj boże.

No nic, w następnej kolejności czeka pancernik Vanguard, więc ucząc się ciągle na błędach może wyjdzie trochę lepiej.
Awatar użytkownika
Kpt.G
Posty: 913
Rejestracja: 2013-10-11, 14:22

Re: ORP Piorun - animacja 3d

Post autor: Kpt.G »


playlista... ten kawałek który jest pierwszy nada się na początek... inna sprawa że najlepiej pasowałby do Okrętu Podwodnego.. Chyba(!) że skomponujesz "wyjście" z mgły..:) muzyka jest z Filmu..(oczywiście w moim przypadku) "Okręt". Można by było jeszcze wyciągnąć i z innych filmów czy nawet gier (o tematyce morskiej), ale to jedynie poropozycja.
"Jesteś UPIERDLIWY!" Nie.. ja jestem Ciekawy i drążę niektóre interesujące mnie tematy.. a że zadaję dużo pytań? "Kto pyta nie błądzi" głosi powiedzenie. ;)
Jakże daleko z Domu do Morza!
ODPOWIEDZ