Rysunki polskich statków handlowych
Rysunki polskich statków handlowych
Witam Kolegów Forumowiczów.
Jakiś czas temu pojawiła się Mała Encyklopedia Statków Polskich, która stała się niestety tworem martwym.
Uzyskawszy błogosławieństwo Adminów proponuję wątek bliźniaczo podobny do Rysunków Okrętów Różnych Flot, z działu Wojny Światowe.
Jest jednak pewna zasadnicza różnica. Mają to być rysunki statków lub projektów, które faktycznie zostały wybudowane lub opracowane w polskich stoczniach, a nie fantazje. Jak widać nie są jakieś wygórowane zasady. No może jeszcze jedna.
Dobrze by było, aby rysunki były wyskalowane i w miarę możliwości podane zostały dane techniczne.
Mam nadzieję, że niezmilitaryzowani Koledzy dołączą się do tego wątku, a liczę przede wszystkim na okres po roku 1989. Jest to w pewnym sensie okres zapomniany.
Poniżej dla zachęty przedstawiam "Trzy POLONIE". Miały być cztery, ale tej najstarszej ciągle nie mogę skończyć
Schemat opisu:
Nazwa; typ; armator; rok dla którego aktualna jest sylwetka.
Pojemność brutto w BRT lub GT; nośność; wymiary całkowite w metrach; moc siłowni w KM; prędkość w węzłach.
liczba miejsc pasażerskich; załoga.
Rysunki zostały wykonane w skali 1:2000 i z tego względu są to cienie.
POLONIA - Prom kombinowany - Unity Line 1995
29 850 GT; 7250 ton; 169,9 x 28 x 5,9 - 6,2 m; 21 540 KM; 17 w.
666 mp; z. 82 (max.)
POLONIA - Liniowiec pasażerski/wycieczkowiec - PLO 1979 (projekt)
17 000 - 24 500 BRT; 175 x 25,3 x 7,0 m; 16 000 KM; 17,5 w.
750 mp; z. 310
POLONIA - Liniowiec pasażerski/wycieczkowiec - PLO 1964 (projekt)
23 000 BRT; 188 x 25 x 8,2 m; 27 000 KM; 23 w.
850 mp; z. 360
Jakiś czas temu pojawiła się Mała Encyklopedia Statków Polskich, która stała się niestety tworem martwym.
Uzyskawszy błogosławieństwo Adminów proponuję wątek bliźniaczo podobny do Rysunków Okrętów Różnych Flot, z działu Wojny Światowe.
Jest jednak pewna zasadnicza różnica. Mają to być rysunki statków lub projektów, które faktycznie zostały wybudowane lub opracowane w polskich stoczniach, a nie fantazje. Jak widać nie są jakieś wygórowane zasady. No może jeszcze jedna.
Dobrze by było, aby rysunki były wyskalowane i w miarę możliwości podane zostały dane techniczne.
Mam nadzieję, że niezmilitaryzowani Koledzy dołączą się do tego wątku, a liczę przede wszystkim na okres po roku 1989. Jest to w pewnym sensie okres zapomniany.
Poniżej dla zachęty przedstawiam "Trzy POLONIE". Miały być cztery, ale tej najstarszej ciągle nie mogę skończyć
Schemat opisu:
Nazwa; typ; armator; rok dla którego aktualna jest sylwetka.
Pojemność brutto w BRT lub GT; nośność; wymiary całkowite w metrach; moc siłowni w KM; prędkość w węzłach.
liczba miejsc pasażerskich; załoga.
Rysunki zostały wykonane w skali 1:2000 i z tego względu są to cienie.
POLONIA - Prom kombinowany - Unity Line 1995
29 850 GT; 7250 ton; 169,9 x 28 x 5,9 - 6,2 m; 21 540 KM; 17 w.
666 mp; z. 82 (max.)
POLONIA - Liniowiec pasażerski/wycieczkowiec - PLO 1979 (projekt)
17 000 - 24 500 BRT; 175 x 25,3 x 7,0 m; 16 000 KM; 17,5 w.
750 mp; z. 310
POLONIA - Liniowiec pasażerski/wycieczkowiec - PLO 1964 (projekt)
23 000 BRT; 188 x 25 x 8,2 m; 27 000 KM; 23 w.
850 mp; z. 360
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Rysunki polskich statków handlowych
"Mają to być rysunki statków lub projektów, które faktycznie zostały wybudowane lub opracowane w polskich stoczniach"
... no to przynajmniej 1szy z rysunków tu nie pasuje...
... no to przynajmniej 1szy z rysunków tu nie pasuje...
Re: Rysunki polskich statków handlowych
No nie wiem jak się wytłumaczyćpolsteam pisze:"Mają to być rysunki statków lub projektów, które faktycznie zostały wybudowane lub opracowane w polskich stoczniach"
... no to przynajmniej 1szy z rysunków tu nie pasuje...
Jak to w Polsce bywa, chciałem dobrze, a wyszło jak zwykle
Nie będę poprawiał tamtego zdania. Niech zostanie ku przestrodze
Powiem tak. Chciałbym, oprócz statków opracowanych w polskich stoczniach i w nich zbudowanych, zebrać rysunki statków polskich armatorów lub spółek z nich wydzielonych (powiązanych z nimi kapitałowo). Wiem, że te statki nie zawsze będą pod polską banderą, ale takie dzikie czasy.
Intencją jest stworzenie czegoś w rodzaju albumu polskich statków. I nie chodzi tu o zwykłe przeskanowanie z Micińskiego.
Dzięki za uwagę, bo pozwoliło to uściślić przesłanki. Gdyby traktować tamto zdanie dosłownie, to już rysunek Jana Heweliusza byłby nie na miejscu
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Rysunki polskich statków handlowych
Świetna sprawa, tego brakuje. Jedna uwaga - na pierwszym rysunku (prom Polonia) coś jest nie tak z kształtem komina...
Re: Rysunki polskich statków handlowych
też mi się tak wydawało, ale nie chciałem jeszcze bardziej zrażać autora (bo już i tak robiłem za krytykanta w 1szym poście zamiast przywitać z uznaniem inicjatywę)Adam pisze:Świetna sprawa, tego brakuje. Jedna uwaga - na pierwszym rysunku (prom Polonia) coś jest nie tak z kształtem komina...
Re: Rysunki polskich statków handlowych
Na rysunku "bazowym" był taki komin. Jak widać górna część ma zabudowę ażurową. Ponieważ na rysunku w skali ok. 1:2000 niemożliwe jest oddanie tego w szczegółach, więc wycieniowałem to jako całość.Adam pisze:Świetna sprawa, tego brakuje. Jedna uwaga - na pierwszym rysunku (prom Polonia) coś jest nie tak z kształtem komina...
Posiadam również fotkę POLONII z roku 2012. Jest tam inny kształt komina... ...ale czy między rokiem 1995, a 2012 nie była ona modernizowana ?
Jeśli któryś z Panów ma aktualny rzut boczny, to bardzo proszę o sygnał, a zmienimy statek z datą aktualizacji.
Na zakończenie dodam tylko, że "rysunek bazowy" pochodzi z MSiO nr 1/1996, a fotkę znalazłem w necie wtedy, gdy rysunek był gotowy.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Rysunki polskich statków handlowych
ale to zdjęcie to nie Polonia, tylko Skania...
Re: Rysunki polskich statków handlowych
mały holownik SD Christina
budowa: 2009, Damen Shipyards Gdynia (nr budowy Damena 512403)
jeden z trzech bliźniaków
klasa: 100 A1 Tug UK Coastal Service + LMC UMS MCA Class Class IX Tug
silniki napędu głównego: 2 x Caterpillar 3508B TA/C - 1491 bkW/ 2000 bhp/ 1600 rpm
dwa śrubostery (pędniki azymutalne) Rolls Royce Aquamaster US 155 CP
agregat prądotwórczy: Caterpillar C 4.4 T 73.0 kVA, 440V
długość całkowita (z odbojnicami): 21.19 m
szerokość (z odbojnicami): 8.90 m
wysokość boczna: 4.0 m
zanurzenie (około): 3.6 m
wyporność: 245 t
pojemność brutto: 120.70
uciąg na palu: 23,4 T naprzód / 21,5 T wstecz
budowa: 2009, Damen Shipyards Gdynia (nr budowy Damena 512403)
jeden z trzech bliźniaków
klasa: 100 A1 Tug UK Coastal Service + LMC UMS MCA Class Class IX Tug
silniki napędu głównego: 2 x Caterpillar 3508B TA/C - 1491 bkW/ 2000 bhp/ 1600 rpm
dwa śrubostery (pędniki azymutalne) Rolls Royce Aquamaster US 155 CP
agregat prądotwórczy: Caterpillar C 4.4 T 73.0 kVA, 440V
długość całkowita (z odbojnicami): 21.19 m
szerokość (z odbojnicami): 8.90 m
wysokość boczna: 4.0 m
zanurzenie (około): 3.6 m
wyporność: 245 t
pojemność brutto: 120.70
uciąg na palu: 23,4 T naprzód / 21,5 T wstecz
Ostatnio zmieniony 2013-05-13, 16:54 przez polsteam, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Rysunki polskich statków handlowych
Ale dopiero walnąłem plamę.polsteam pisze:ale to zdjęcie to nie Polonia, tylko Skania...
Nawet pięćdziesiąt takich nie pomoże
Chciałem się wytłumaczyć z jednego, a w...ładowałem się w... fekalia
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Rysunki polskich statków handlowych
każdemu się może zdarzyćPeperon pisze:Ale dopiero walnąłem plamę.polsteam pisze:ale to zdjęcie to nie Polonia, tylko Skania...
Nawet pięćdziesiąt takich nie pomoże
Chciałem się wytłumaczyć z jednego, a w...ładowałem się w... fekalia
a co do rysunku...
Adam pewnie brał pod uwagę, że w sylwetce cieniowej to jest ta konstrukcja ażurowa, tylko (co uważam za słuszne) zwracał uwagę na szczegóły - że mianowicie w tym przypadku tylna krawędź tej ażurowej konstrukcji na rysunku była pionowa i za bardzo "odznaczająca się" w bryle, a w rzeczywistości jest ukośna...
Re: Rysunki polskich statków handlowych
Dzięki za uwagę.
Jak tylko znajdę chwilkę, to poprawię.
Jak tylko znajdę chwilkę, to poprawię.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Rysunki polskich statków handlowych
zbudowany jako Stanford specjalnie dla terminalu BP Coryton - jeden z trzech bliźniaków (Castle Point, Stanford i Corringham)
obecnie Svitzer Stanford, pracuje w Felixstowe
wiele źródeł podaje jako stocznię dla tego statku Damen Shipyards, Gorinchem...
inne podają że stocznia Gorinchem, a kadłub z Gdyni...
i w papierach / formalnie faktycznie tak może być, ale statki były w całości wyposażone w Damen Shipyards Gdynia i odpłynęły o własnych siłach, nie jako częściowo wyposażone, holowane kadłuby.
stocznia: Damen Shipyards Gdynia
stoczniowy nr budowy Damen'a - 511211
przekazanie: luty 2005
armator (zamawiający): BP Shipping Limited, England
armator obecny: Svitzer
klasa 100 A1 Escort Tug ? LMC UMS Fire Fighting 1 with waterspray
BASIC FUNCTIONS Towing, mooring, escorting, firefighting and pollution control
długość całk.: 32.22 m
szerokość całk. (z odbojnicami): 11.24 m
wysokość boczna: 5.00 m
zanurzenie (na rufie): 5.50 m
wyporność: 840 t
uciąg na paluL 66.7 T (naprzód) / 62.6 T (wstecz)
prędkość na próbach: 14.2 w. / wstecz: 13.3 w.
silniki napędu głównego: MAK 6M25
łączna moc napędu głównego: 3960 kW (5310 KM)
pędniki azymutalne: Rolls-Royce Aquamaster US 255 CP
średnica śrub: 2700 mm
zespół prądotwórczy główny: 2 x Caterpillar 3304B T, 106 kVA
zespół prądotwórczy portowy: Caterpillar 3304B NA, 60 kVA
pompy poż. 2 x Nijhuis HGT, 1850 m3/h, 12.5 bar
monitory wodne p-poż.: 2 x Skum 1200 m3/h
wciągarka kombinowana - kotwiczno-holownicza: DMT heavy duty split drum, brake 150 T, 70 T up to 6 m/min
hak holowniczy: Mampaey 100 T SWL
pomieszczenia dla 7 osób załogi
obecnie Svitzer Stanford, pracuje w Felixstowe
wiele źródeł podaje jako stocznię dla tego statku Damen Shipyards, Gorinchem...
inne podają że stocznia Gorinchem, a kadłub z Gdyni...
i w papierach / formalnie faktycznie tak może być, ale statki były w całości wyposażone w Damen Shipyards Gdynia i odpłynęły o własnych siłach, nie jako częściowo wyposażone, holowane kadłuby.
stocznia: Damen Shipyards Gdynia
stoczniowy nr budowy Damen'a - 511211
przekazanie: luty 2005
armator (zamawiający): BP Shipping Limited, England
armator obecny: Svitzer
klasa 100 A1 Escort Tug ? LMC UMS Fire Fighting 1 with waterspray
BASIC FUNCTIONS Towing, mooring, escorting, firefighting and pollution control
długość całk.: 32.22 m
szerokość całk. (z odbojnicami): 11.24 m
wysokość boczna: 5.00 m
zanurzenie (na rufie): 5.50 m
wyporność: 840 t
uciąg na paluL 66.7 T (naprzód) / 62.6 T (wstecz)
prędkość na próbach: 14.2 w. / wstecz: 13.3 w.
silniki napędu głównego: MAK 6M25
łączna moc napędu głównego: 3960 kW (5310 KM)
pędniki azymutalne: Rolls-Royce Aquamaster US 255 CP
średnica śrub: 2700 mm
zespół prądotwórczy główny: 2 x Caterpillar 3304B T, 106 kVA
zespół prądotwórczy portowy: Caterpillar 3304B NA, 60 kVA
pompy poż. 2 x Nijhuis HGT, 1850 m3/h, 12.5 bar
monitory wodne p-poż.: 2 x Skum 1200 m3/h
wciągarka kombinowana - kotwiczno-holownicza: DMT heavy duty split drum, brake 150 T, 70 T up to 6 m/min
hak holowniczy: Mampaey 100 T SWL
pomieszczenia dla 7 osób załogi
Re: Rysunki polskich statków handlowych
No i zeszło prawie dwa lata. Jak na chwilę to całkiem nieźle. No i jest poprawiona.Peperon pisze:...Jak tylko znajdę chwilkę, to poprawię.
Jak już pisałem - liczę na życzliwość.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Rysunki polskich statków handlowych
Po opracowaniu cienia promu Polonia spodobał mi się ten sposób "pracy".
Dlatego przygotowałem dwie inne Polonie, które miały być budowane w zastępstwie Batorego i Stefana Batorego.
Kolejność jest taka sama, jak w pierwszym poście. Danych nie przepisywałem, bo nie widzę sensu skoro już są.
Podam tylko, że projekt górnej Polonii powstał w roku 1979, a dolnej w 1964. Szkoda tylko, że żadna z nich nie powstała.
Dlatego przygotowałem dwie inne Polonie, które miały być budowane w zastępstwie Batorego i Stefana Batorego.
Kolejność jest taka sama, jak w pierwszym poście. Danych nie przepisywałem, bo nie widzę sensu skoro już są.
Podam tylko, że projekt górnej Polonii powstał w roku 1979, a dolnej w 1964. Szkoda tylko, że żadna z nich nie powstała.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
- stara zientara
- Posty: 169
- Rejestracja: 2010-04-27, 13:48
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Rysunki polskich statków handlowych
W nawiązaniu do tytułu wątku to mam zeskanowane wszystkie sylwetki z Piwowońskiego oraz trochę z Micińskiego i PPB.
Re: Rysunki polskich statków handlowych
A sylwetki statków po roku 1990 masz ? Jeśli tak to dawaj, bo nie ma się co czaić.stara zientara pisze:W nawiązaniu do tytułu wątku to mam zeskanowane wszystkie sylwetki z Piwowońskiego oraz trochę z Micińskiego i PPB.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.