"Osprey Campaign 023 - Khartoum 1885 - General Gordon's Last Stand" wspomina o bocznokołowcach "Bordein", "Telahawiya" i "Safieh" biorących udział w działaniach na Nilu. Jest tam nawet kilka rycin przedstawiających te jednostki (str. 73-77).
Czy ktoś mógłby coś więcej o nich napisać (są gdzieś ich zdjęcia lub plany)?
Brytyjskie bocznokołowce na Nilu - 1885
- Kazimierz Zygadło
- Posty: 257
- Rejestracja: 2004-07-29, 19:05
- Lokalizacja: Gliwice
Brytyjskie bocznokołowce na Nilu - 1885
"They say hard work never hurt anybody, but I figure why take the chance" - Ronald Reagan
- pothkan
- Posty: 4576
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Były to okręty egipskie.
Bordein i Safiya to stalowe bocznokołowce, zbudowane (w 1868?) przez Samuda Brothers (a maszyny - Penn & Sons, Greenwich) i dostarczone w 1869 roku. Miały jakieś 100-150 ton, długość ok. 40 m, szerokość 4-5 m, podstawowe uzbrojenie 2x 76mm, i możliwość przewozu 350 ludzi.
Bordein został uszkodzony i porzucony 31.1.1885 koło wyspy Mernat, potem podniesiony i odbudowany przez mahdystów. Odbity we wrześniu 1898 r., wrócił do służby, wycofany niedługo przed I wojną światową (lub już w 1906?). W 1930 odrestaurowany, 26.1.1935 wziął udział w obchodach 50. rocznicy śmierci Gordona. Później znów zapomniany i rozgrabiony, ogołocony kadłub istnieje (w Chartumie): http://www.melik.org.uk/articles/nile-s ... e-bordein/
Safiya została samozatopiona 13.2.1885 w Gubat, potem również odbudowana przez mahdystów. 15.9.1898 odbita przez kanonierkę Sultan, zapewne ponownie wcielona do egipskiej flotylli, ale raczej wycofana niedługo potem.
Był jeszcze trzeci tego typu: Shibin. Zdobyty 25.1.1885 w Chartumie przez mahdystów, ale chyba nie wcielony.
Natomiast Tell El Howeyn należał chyba do innego typu. Zatonął 29.1.1885 przy VI katarakcie.
Bordein i Safiya to stalowe bocznokołowce, zbudowane (w 1868?) przez Samuda Brothers (a maszyny - Penn & Sons, Greenwich) i dostarczone w 1869 roku. Miały jakieś 100-150 ton, długość ok. 40 m, szerokość 4-5 m, podstawowe uzbrojenie 2x 76mm, i możliwość przewozu 350 ludzi.
Bordein został uszkodzony i porzucony 31.1.1885 koło wyspy Mernat, potem podniesiony i odbudowany przez mahdystów. Odbity we wrześniu 1898 r., wrócił do służby, wycofany niedługo przed I wojną światową (lub już w 1906?). W 1930 odrestaurowany, 26.1.1935 wziął udział w obchodach 50. rocznicy śmierci Gordona. Później znów zapomniany i rozgrabiony, ogołocony kadłub istnieje (w Chartumie): http://www.melik.org.uk/articles/nile-s ... e-bordein/
Safiya została samozatopiona 13.2.1885 w Gubat, potem również odbudowana przez mahdystów. 15.9.1898 odbita przez kanonierkę Sultan, zapewne ponownie wcielona do egipskiej flotylli, ale raczej wycofana niedługo potem.
Był jeszcze trzeci tego typu: Shibin. Zdobyty 25.1.1885 w Chartumie przez mahdystów, ale chyba nie wcielony.
Natomiast Tell El Howeyn należał chyba do innego typu. Zatonął 29.1.1885 przy VI katarakcie.
- Kazimierz Zygadło
- Posty: 257
- Rejestracja: 2004-07-29, 19:05
- Lokalizacja: Gliwice