SMS Novara vs SMS Helgoland - różnice
SMS Novara vs SMS Helgoland - różnice
Witam.
Czy któryś z Kolegów byłby wstanie odpowiedzieć na pytanie, czy oba krążowniki różniły się czymś istotnym w konstrukcji/wyposażeniu ?
Naszła mnie ochota na popełnienie modelu Novary, a niestety większość materiałów, którymi dysponuję dotyczy Helgoland'a
Pozdrowionka
ZzB
Czy któryś z Kolegów byłby wstanie odpowiedzieć na pytanie, czy oba krążowniki różniły się czymś istotnym w konstrukcji/wyposażeniu ?
Naszła mnie ochota na popełnienie modelu Novary, a niestety większość materiałów, którymi dysponuję dotyczy Helgoland'a
Pozdrowionka
ZzB
Cierpliwości ci u nas dostatek (jak to u modelarzaGlasisch pisze:Witam, jeszcze trochę cierpliwości
Planów zaczynam szukać zwykle z jedno- lub dwu-modelowym wyprzedzeniem (teraz kończę k.u.k.-owskiego U-14, następny w kolejności będzie carski Novik a dopiero potem - jak się uda - Novara).
Wielkie dzięki za zainteresowanie tematem.
Pozdrowionka
ZzB
- dessire_62
- Posty: 2033
- Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
- Lokalizacja: Głogów Małopolski
Cześc,dessire_62 pisze:Właśnie w OW leci ciekawy serial o tych okrętach, w związku z tym mam pytanie o wyporności, autor podaje konstrukcyjną 3500t, a bojową
Helgoland 4010t
Novara 3690t
Saida 3538t
Taka mała różnica pomiędzy konstrukcyjną a bojową 38t?
Może chochlik? literówka? jak nie prosiłbym o potwierdzenie.
w oryginale Z. Freivogela było tak:
Tabelle 2: Taktisch-technische Daten der „Spaun-/Saida“-Klassen
Konstruktionsverdrängung ADMIRAL SPAUN 3438/ Größte Verdrängung 4007 t „Saida“-Klasse 3500 t /(SAIDA 3538 t, NOVARA 3690 t) - więc żaden chochlik.
Pozdrawiam
Michał
4010 t
1) Dies sind die Tage, von denen wir sagen sie gefallen uns nicht - D. Noll - Die Abenteuer des Werner Holt. 2) Wir sind dem Russen zu weit in den Rachen gefahren KL Buch, Kommandant von "T 30".
- dessire_62
- Posty: 2033
- Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
- Lokalizacja: Głogów Małopolski
Cześc,
Konstruktionsverdrängung"= wyp. standard? - konstrukcyjna = standard.
Gdzieś jest błąd, bo to za mało. Sprawdzę jeszcze w Marine Arsenal autorstwa Siechego o krążownikach c.k.
Pozdrawiam
Michał
Konstruktionsverdrängung"= wyp. standard? - konstrukcyjna = standard.
Gdzieś jest błąd, bo to za mało. Sprawdzę jeszcze w Marine Arsenal autorstwa Siechego o krążownikach c.k.
Pozdrawiam
Michał
1) Dies sind die Tage, von denen wir sagen sie gefallen uns nicht - D. Noll - Die Abenteuer des Werner Holt. 2) Wir sind dem Russen zu weit in den Rachen gefahren KL Buch, Kommandant von "T 30".
- dessire_62
- Posty: 2033
- Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
- Lokalizacja: Głogów Małopolski
- dessire_62
- Posty: 2033
- Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
- Lokalizacja: Głogów Małopolski
Bardzo dobre pytanie, w opracowaniu nie pada takie określenie, żeby była jasność.Marek T. pisze:Co oznacza wyporność standardowa w odniesieniu do tych okrętów?
Ciekawsze jest pytanie o "wyporność konstrukcyjną", bo tutaj jest m.in. ten chochlik.
Moim skromnym zdaniem określenie " konstruktiv "czy też "Konstruktionsverdrängung"wyporność okrętu konstrukcyjna [pełna] zakladana jest przez konstruktora przy pełnym ładunku okrętu przygotowanego do wykonania zadania- w odniesieniu do okrętów bojowych wyporność konstrukcyjna odpowiada pełnej.
wyporność pełna, określa masę okrętu z całością wyposażenia, uzbrojenia, załogi i zapasów, ale w granicach rozsądku
należało by przyjmować jako wyporność okrętu pustego.wg Tellera wyp. lekka- 'na sucho'
Jeżeli się mylę proszę o sprostowanie.
PS
Teller daje wykład o wypornościach, jednak nie doczytałem tam o konstrukcyjnej? Może Pan Teller uzupełni?
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... a&start=16
Teller pisze:wszystkie powyższe definicje w swych szczegółach mają charakter dość umowny i w poszczególnych krajach każdorazowo mogą być rozumiane trochę inaczej.
Witam,
Erwin Sieche, Marine-Arsenal, Band 27, Die Kreuzer der k.u.k. Marine, Podzun-Pallas-Verlag, Wölfersheim-Berstadt, 1994, podaje na stronie 29 tylko zbiorcze dane: 3.444,88 ts Konstruktions-/3.956,85 ts Maximalverdrängung.
Pozdrawiam
Michał
Erwin Sieche, Marine-Arsenal, Band 27, Die Kreuzer der k.u.k. Marine, Podzun-Pallas-Verlag, Wölfersheim-Berstadt, 1994, podaje na stronie 29 tylko zbiorcze dane: 3.444,88 ts Konstruktions-/3.956,85 ts Maximalverdrängung.
Pozdrawiam
Michał
1) Dies sind die Tage, von denen wir sagen sie gefallen uns nicht - D. Noll - Die Abenteuer des Werner Holt. 2) Wir sind dem Russen zu weit in den Rachen gefahren KL Buch, Kommandant von "T 30".
Szybko guglając wychodzi na to, że definicja wyporności konstrukcyjnej (projektowej, design displacement, Konstruktionsverdrängung) zależy od projektanta lub praktyki w danym kraju.
Włosi prawdopodobnie starali się zakładać wyporność konstrukcyjną jak najmniejszą, gdyż próby szybkości przy wyporności konstrukcyjnej dawały najlepsze rezultaty.
Z kolei dla Amerykanów zdaje się równała się ona wyporności bojowej, co byłoby logiczne.
Włosi prawdopodobnie starali się zakładać wyporność konstrukcyjną jak najmniejszą, gdyż próby szybkości przy wyporności konstrukcyjnej dawały najlepsze rezultaty.
Z kolei dla Amerykanów zdaje się równała się ona wyporności bojowej, co byłoby logiczne.
Witam,
W przypadku ww. dywagacji proszę wziąc pod uwagę, że "Admiral
Spaun" będzie miał największą wyporność, gdyż miał 4 wały napędowe.
Pozostała trójka miała odmienne siłownie, dwie stocznie budowały je,
stąd te duże różnice w wyporności.
Pozdrawiam
Michał
W przypadku ww. dywagacji proszę wziąc pod uwagę, że "Admiral
Spaun" będzie miał największą wyporność, gdyż miał 4 wały napędowe.
Pozostała trójka miała odmienne siłownie, dwie stocznie budowały je,
stąd te duże różnice w wyporności.
Pozdrawiam
Michał
1) Dies sind die Tage, von denen wir sagen sie gefallen uns nicht - D. Noll - Die Abenteuer des Werner Holt. 2) Wir sind dem Russen zu weit in den Rachen gefahren KL Buch, Kommandant von "T 30".