SMS Novara vs SMS Helgoland - różnice

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
ZzB
Posty: 110
Rejestracja: 2004-02-13, 08:21
Lokalizacja: Reda k/Gdyni

SMS Novara vs SMS Helgoland - różnice

Post autor: ZzB »

Witam.
Czy któryś z Kolegów byłby wstanie odpowiedzieć na pytanie, czy oba krążowniki różniły się czymś istotnym w konstrukcji/wyposażeniu ?
Naszła mnie ochota na popełnienie modelu Novary, a niestety większość materiałów, którymi dysponuję dotyczy Helgoland'a

Pozdrowionka
ZzB
Awatar użytkownika
Glasisch
Posty: 433
Rejestracja: 2007-09-08, 17:37
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: Glasisch »

Witam,
jeszcze trochę cierpliwości, która wkrótce zostanie wynagrodzona.

Pozdrawiam
Michał
1) Dies sind die Tage, von denen wir sagen sie gefallen uns nicht - D. Noll - Die Abenteuer des Werner Holt. 2) Wir sind dem Russen zu weit in den Rachen gefahren KL Buch, Kommandant von "T 30".
Awatar użytkownika
ZzB
Posty: 110
Rejestracja: 2004-02-13, 08:21
Lokalizacja: Reda k/Gdyni

Post autor: ZzB »

Glasisch pisze:Witam, jeszcze trochę cierpliwości
Cierpliwości ci u nas dostatek (jak to u modelarza :) ).
Planów zaczynam szukać zwykle z jedno- lub dwu-modelowym wyprzedzeniem (teraz kończę k.u.k.-owskiego U-14, następny w kolejności będzie carski Novik a dopiero potem - jak się uda - Novara).
Wielkie dzięki za zainteresowanie tematem.

Pozdrowionka
ZzB
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 2033
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Post autor: dessire_62 »

Właśnie w OW leci ciekawy serial o tych okrętach, w związku z tym mam pytanie o wyporności, autor podaje konstrukcyjną 3500t, a bojową
Helgoland 4010t
Novara 3690t
Saida 3538t

Taka mała różnica pomiędzy konstrukcyjną a bojową 38t?
Może chochlik? literówka? jak nie prosiłbym o potwierdzenie.
Awatar użytkownika
Glasisch
Posty: 433
Rejestracja: 2007-09-08, 17:37
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: Glasisch »

dessire_62 pisze:Właśnie w OW leci ciekawy serial o tych okrętach, w związku z tym mam pytanie o wyporności, autor podaje konstrukcyjną 3500t, a bojową
Helgoland 4010t
Novara 3690t
Saida 3538t

Taka mała różnica pomiędzy konstrukcyjną a bojową 38t?
Może chochlik? literówka? jak nie prosiłbym o potwierdzenie.
Cześc,
w oryginale Z. Freivogela było tak:

Tabelle 2: Taktisch-technische Daten der „Spaun-/Saida“-Klassen

Konstruktionsverdrängung ADMIRAL SPAUN 3438/ Größte Verdrängung 4007 t „Saida“-Klasse 3500 t /(SAIDA 3538 t, NOVARA 3690 t) - więc żaden chochlik.
Pozdrawiam
Michał
4010 t
1) Dies sind die Tage, von denen wir sagen sie gefallen uns nicht - D. Noll - Die Abenteuer des Werner Holt. 2) Wir sind dem Russen zu weit in den Rachen gefahren KL Buch, Kommandant von "T 30".
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 2033
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Post autor: dessire_62 »

Glassich pisze:„Saida“-Klasse 3500 t /(SAIDA 3538 t, NOVARA 3690 t)
Część, dzięki za odpowiedz.

Czyli ?;
A.Spaun 3438t standard, pełna/bojowa 4007t
Saida 3538t standard, pełna/bojowa 4010t
Novara 3690t standard, pełna/bojowa 4010t

PS
"Konstruktionsverdrängung"= wyp. standard?
Awatar użytkownika
Glasisch
Posty: 433
Rejestracja: 2007-09-08, 17:37
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: Glasisch »

Cześc,
Konstruktionsverdrängung"= wyp. standard? - konstrukcyjna = standard.
Gdzieś jest błąd, bo to za mało. Sprawdzę jeszcze w Marine Arsenal autorstwa Siechego o krążownikach c.k.
Pozdrawiam
Michał
1) Dies sind die Tage, von denen wir sagen sie gefallen uns nicht - D. Noll - Die Abenteuer des Werner Holt. 2) Wir sind dem Russen zu weit in den Rachen gefahren KL Buch, Kommandant von "T 30".
Awatar użytkownika
janik41
Posty: 1328
Rejestracja: 2004-07-03, 22:16
Lokalizacja: Kopavogur
Kontakt:

Post autor: janik41 »

Csonkareti podaje
Saida standardowa 3 493 pełna 4417
Helgoland standardowa 3 750 pełna 4417
Novara standardowa 3580 pełna 4417
Pełna jest zapewne zaokrąglona dla wszystkich jednostek powino być raczej H 4650, S 4300, spore różnice w standardowej wyporności.
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 2033
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Post autor: dessire_62 »

Chcę być dobrze zrozumiany, bo nie chodzi o to żeby się czepiać, zresztą artykuł jak dla mnie jest super, tłumaczenie również. :ok: :lol:

Znalazłem z "Rapidkreuzer Helgoland" N.A.Sifferlinger;

Czyli dla "H"

Wasserverdrangung:
3500t konstruktiv
3750t standard
4417t maximal
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Co oznacza wyporność standardowa w odniesieniu do tych okrętów?
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 2033
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Post autor: dessire_62 »

Marek T. pisze:Co oznacza wyporność standardowa w odniesieniu do tych okrętów?
Bardzo dobre pytanie, w opracowaniu nie pada takie określenie, żeby była jasność.

Ciekawsze jest pytanie o "wyporność konstrukcyjną", bo tutaj jest m.in. ten chochlik.
wyporność okrętu konstrukcyjna [pełna] zakladana jest przez konstruktora przy pełnym ładunku okrętu przygotowanego do wykonania zadania- w odniesieniu do okrętów bojowych wyporność konstrukcyjna odpowiada pełnej.
wyporność pełna, określa masę okrętu z całością wyposażenia, uzbrojenia, załogi i zapasów, ale w granicach rozsądku
Moim skromnym zdaniem określenie " konstruktiv "czy też "Konstruktionsverdrängung"
należało by przyjmować jako wyporność okrętu pustego.wg Tellera wyp. lekka- 'na sucho'

Jeżeli się mylę proszę o sprostowanie.

PS
Teller daje wykład o wypornościach, jednak nie doczytałem tam o konstrukcyjnej? Może Pan Teller uzupełni?

http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... a&start=16

Teller pisze:wszystkie powyższe definicje w swych szczegółach mają charakter dość umowny i w poszczególnych krajach każdorazowo mogą być rozumiane trochę inaczej.
Awatar użytkownika
Glasisch
Posty: 433
Rejestracja: 2007-09-08, 17:37
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: Glasisch »

Witam,
Erwin Sieche, Marine-Arsenal, Band 27, Die Kreuzer der k.u.k. Marine, Podzun-Pallas-Verlag, Wölfersheim-Berstadt, 1994, podaje na stronie 29 tylko zbiorcze dane: 3.444,88 ts Konstruktions-/3.956,85 ts Maximalverdrängung.
Pozdrawiam
Michał
1) Dies sind die Tage, von denen wir sagen sie gefallen uns nicht - D. Noll - Die Abenteuer des Werner Holt. 2) Wir sind dem Russen zu weit in den Rachen gefahren KL Buch, Kommandant von "T 30".
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Szybko guglając wychodzi na to, że definicja wyporności konstrukcyjnej (projektowej, design displacement, Konstruktionsverdrängung) zależy od projektanta lub praktyki w danym kraju.
Włosi prawdopodobnie starali się zakładać wyporność konstrukcyjną jak najmniejszą, gdyż próby szybkości przy wyporności konstrukcyjnej dawały najlepsze rezultaty.
Z kolei dla Amerykanów zdaje się równała się ona wyporności bojowej, co byłoby logiczne.
Awatar użytkownika
Glasisch
Posty: 433
Rejestracja: 2007-09-08, 17:37
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: Glasisch »

Witam,

W przypadku ww. dywagacji proszę wziąc pod uwagę, że "Admiral
Spaun" będzie miał największą wyporność, gdyż miał 4 wały napędowe.

Pozostała trójka miała odmienne siłownie, dwie stocznie budowały je,
stąd te duże różnice w wyporności.

Pozdrawiam
Michał
1) Dies sind die Tage, von denen wir sagen sie gefallen uns nicht - D. Noll - Die Abenteuer des Werner Holt. 2) Wir sind dem Russen zu weit in den Rachen gefahren KL Buch, Kommandant von "T 30".
ODPOWIEDZ