Podnoszenie wiślanego taboru PMW podczas 2WŚ w zdjęciach

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Podnoszenie wiślanego taboru PMW podczas 2WŚ w zdjęciach

Post autor: jefe de la maquina »

Wiele lat temu otrzymałem pakiet zdjęć dokumentujący podnoszenie jednostek PMW z dna Wisły w czasie II wojny św. Niedawno odkryłem go w swoim archiwum i obecnie pozwolę sobie sukcesywnie ujawniać je podając informacje zawarte na odwrocie. Pragnę podkreślić, że nie jestem zaznajomiony z tym tematem i praktycznie leży poza moimi zainteresowaniami, stąd proszę podawać w informacje korygujące, jeżeli podane informacje są mylne.
Niestety nie wszystkie zdjecia są w dobrym stanie, ale ze wzgledu na ich dokumentacyjny charakter będę je wystawiał.
Wszystkie zdjęcia pochodzą z archiwum R. Kuglera
Obrazek
Zdjecie 1. Former Polish armoured cutter KU30 refloating the former Polish depot ship “L/4” at Vistula banks, Winter 1939/40.

Obrazek
Zdjęcie 2. Former Polish armoured cutter “KU30” under German flag, Winter 1939/40.

Obrazek

Zdjecie 3. Recovering of former Polish depot motorship “L/4” by German genie (?) soldiers (“Pioners”). Winter 1939/40.


Obrazek
Info brak.

Jefe
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Post autor: Maciej »

Fantastyczne zdjęcia!
To bez wątpienia KU-30.

Pozdrawiam,
Maciej
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4125
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Niech ktoś sprawdzi czy w nr 11/94 OW nie ma tych zdjęć (ja nie mam tego nr, a pamiętam że w tamtym nr były b podobne ujęcia).
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Rewelka
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

crolick pisze:Niech ktoś sprawdzi czy w nr 11/94 OW nie ma tych zdjęć (ja nie mam tego nr, a pamiętam że w tamtym nr były b podobne ujęcia).
Są pierwsze dwa (drugie inaczej kadrowane, mniej nieba, dużo więcej prawej strony) podpisane zbiory M. Borowiaka, choć z kontekstu 1-stronicowego artykuliku wynika że ze zbiorów J. Pertka.
Ostatnio zmieniony 2009-01-31, 22:50 przez Andrzej J., łącznie zmieniany 1 raz.
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Zdjecie nr. 2 skadrowalem. Po prawej mozna dodac okolo 30 %, ale tam jest tylko Wisla. Wszystkie zdjecia posiadaja stempelek R. Kuglera na odwrocie.
I bedzie ich wiecej. Stad kazdy, ktory z nich bedzie korzystal powinien podawac: z Archiwum R. Kuglera.

Jefe
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Chcialbym powiedzic ze Rualfa Kuglera znalem tylko telefonicznie i listownie
Nie zyje od kilku lat. Zrobil duzo dla historii flotylli wojennych nie tylko Niemiec,.
Poszukam jego zyciorysu, ale warto pamietac.

avm
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Odnosnie wczesniejszego postu: Zdjęcie nr. 4 znajduje się w książce S. Piaskowskiego pt. Kroniki PMW 1918-1946 (tom 2) na str. 41. Napis pod zdjeciami (jest tam również załaczona fotka 3 jednostek Oddziału Wydzielonego na Wiśle): “Wczesną wiosną 1940 r. saperzy niemieccy wydobyli z Wisły zatopione jednostki Oddziału Wydzielonego”.

zdjecie nr. 5.
Obrazek
zdjęcie 5. Fromer Polish “L/4” gets refloated by former Polish cutter KU30. Winter 1939/40.

zdjecie nr. 6
Obrazek
zdjęcie 6. Recovering of former Polish depot motorboat “L/4” by German Pioneers, Winter 1939/40 (Vistula).

zdjecie nr. 7
Obrazek
zdjęcie nr. 7 Former Polish depot ship “L/4”, when used by German “flußpionierkompagnie Weichsel” as a housing ship.

zdjecie nr. 8 A to nasz bohater juz po sciagnieciu
Obrazek
zdjecie nr. 8. Former Polish river depot ship “L/4” as housing ship of the German “flußpionierkompagnie Weichsel”.

Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Former Polish depot ship "L/4" to polska barka mieszkalna K-5.
JB
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4125
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

No zdjęcie 8 super! Chyba pierwsze 'sylwetkowe' zdjęcie tej jednostki jakie widziałem. No poza rysunkiem Rysia :D
http://www.rzeczna2004.republika.pl/Kry ... zkalna.htm
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

W skład tego zestawu wchodzą jeszcze zdjęcia NIEUCHWYTNEGO - chyba już puszczałem je na forum.
Powinno być jeszcze zdjęcie K-5 od dziobu.
Wszystkie pochodzą z albumu żołnierza jednostki saperskiej.
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Powinno być jeszcze zdjęcie K-5 od dziobu.
Marek T
Bedzie w następnych ujęciach.
Jefe
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Sa to ostatnie zdjecia z serii L/4 (polskie oznaczenie K-5).
Zdjęcie 9.
Obrazek
Former Polish depot boat “L/4” when it was German housing boat.

Zdjęcie 10.
Obrazek
Former Polish depot boat “L/4”, later German army housing.

Nastepne zdjecia czekaja w kolejce.
Jefe
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Seria zdjęć z podnoszenia barki mieszkalnej HYDRA

zdjęcie 11. From right to left: Hosuing ponton, staff boat HYDRA and motor lighter of the German Flußppionierkompanie Weichsel.
Moja uwaga: w tekscie występuje niezrozumiały dla mnie termin “motor lighter”, którego nie spotkałem, choć angielski jest moim codziennym językiem. Dla mnie jest to “szalanda”, lub “crane barge”, którą użyto przy podnoszeniu wraku.
Obrazek

Zdjęcie 12. May be (dopisek) former staff boat “S 2”, ex FALA, ex WALTRUD at side of the sunk HYDRA, Winter 1939/40.
Obrazek

Zdjęcie 13. Recovering of the former Polish staff ship HYDRA (S1 ?) by German genie (?) soldiers, Winter 1939/40.
Obrazek

następne 2 zdjęcia z tej serii wkleję dzisiaj jeszcze

Jefe
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4535
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

jefe de la maquina pisze:Moja uwaga: w tekscie występuje niezrozumiały dla mnie termin “motor lighter”, którego nie spotkałem, choć angielski jest moim codziennym językiem.
Hm, o ile ja kojarzę, to lighter = niem. Leichter = pol. lichtuga (szalanda, szerzej barka itd.), motor lighter = Motorleichter = barka z własnym napędem (samobieżna)
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Hm, o ile ja kojarzę, to lighter = niem. Leichter = pol. lichtuga (szalanda, szerzej barka itd.), motor lighter = Motorleichter = barka z własnym napędem (samobieżna)
Pothkan
Mysle, ze masz racje. Kugler uzywal niemieckie terminy, ale zdjecia robione byly dla mojego korespondenta z Francji, ktory posluguje sie angielskim.
Ta lichituga=szalanda ma na dziobie dzwig. ktory bedzie widoczne na nastepnych zdjeciach.
Jefe
ODPOWIEDZ