Strona 1 z 2

MSiO Kido Butai na OIndyjskim

: 2007-06-08, 11:32
autor: radarro
Czy któś mógłby udostępnić mi obie części artykułu?

pzdr

: 2007-06-08, 12:20
autor: cochise
A nie wiesz w których to było numerach?

: 2007-06-08, 20:04
autor: Krzysztof Gerlach
Nie mam kompletnie pojęcia, co radarro ma na myśli, ale jeśli np. chodzi o artykuł Rafała Kaczmarka pt. "Wielkanoc 1942 roku na Cejlonie i w Zatoce Bengalskiej", to mieści się on w numerach 4/2005 oraz 5/2005.
Krzysztof Gerlach

: 2007-06-08, 21:20
autor: radarro
Krzysztof Gerlach pisze:Nie mam kompletnie pojęcia, co radarro ma na myśli, ale jeśli np. chodzi o artykuł Rafała Kaczmarka pt. "Wielkanoc 1942 roku na Cejlonie i w Zatoce Bengalskiej", to mieści się on w numerach 4/2005 oraz 5/2005.
Krzysztof Gerlach
otto , już dwa lata mineły ...,

Będę w CBW za tydzień, ale może ktoś udostępniłby wcześniej ?!

: 2007-06-08, 23:20
autor: Krzysztof Gerlach
Próbowałem wysłać i odpowiedziano mi, że "konto ratherm@wp.pl jest zablokowane administracyjnie".
Krzysztof Gerlach

: 2007-06-09, 00:57
autor: cochise
To jak Pan Krzysztof już to ma to nie będę szukać, ale przy okazji pytanie czy może kogoś interesowała by wymiana archiwalnych Misiów i NTW, bo mam kilka podwójnych numerów, a chetnie bym zamienił na brakujace.

: 2007-06-09, 10:23
autor: MiKo
radarro pisze:
Będę w CBW za tydzień, ale może ktoś udostępniłby wcześniej ?!
Zamknięta do 30 czerwca

: 2007-06-11, 12:48
autor: radarro
Krzysztof Gerlach pisze:Próbowałem wysłać i odpowiedziano mi, że "konto ratherm@wp.pl jest zablokowane administracyjnie".
Krzysztof Gerlach
Bardzo dziękuję. Staram sie doliczyć ile samolotów miały na stanie Zui i Shokaku, po zakończeniu operacji.

: 2007-06-12, 13:23
autor: radarro
Wg moderatora była juz na ten temat dyskusja. Nie mogę się jednak doszukać ?

: 2007-06-12, 14:05
autor: MiKo

: 2007-06-12, 15:38
autor: radarro

: 2007-06-12, 16:32
autor: MiKo
No to podaj jakieś wstępne dane per rózne źródła i będziemy kombinować dalej.

: 2007-06-12, 20:18
autor: radarro
sprawy wyglądają następująco:

Przed rozpoczęciem operacji, na Celebesie, wprowadzono nowe etaty grup lotniczych 3 dyw. x 21, gdzie w gotowości bojowej utrzymywano 3x 18, ewentualnie można było stosunkowo szybko użyć 3 rez. Zer na kazdym CV. To teoria. [SSword]
Niestety nie znam rzeczywistych stanów grup lotniczych bo nie mam dostępu do [SENSHI SHOHO]. Sam jednak zakładam, że na pokładach 5 CV było wówczas niewiele więcej niż 270 maszyn.

Mozemy jednak przeanalizować skład sił uczestniczących w nalocie I fali na Kolombo, gdzie jedynie S i Z wystawiły większą [po 19 bombowców VAL] ilość maszyn niż to przewidywały etaty.
W wyniku nalotu Z stracił aż 5 maszyn, niestety nie znam ilości uszkodzonych sam.

[Gwoli ciekawostki , zwracam uwagę na moment wykrycia 2 CA. II fala Nagumo zatrzymana do ew. atakowania wykrytych sił RN, składała się z:
3 dyw. Val z A,S,H oraz 2 dyw Kate, razem ok 90 maszyn. Jak dziś wiemy, 2 CA zostały "rozstrzelane" przez 53 Vale. Gdzie więc podziały się 2 dyw. Btorp. . Otóż proces uzbrajania i przygotowywania Kate trwał tak długo, że podjęto decyzję, aby Egusa sam zaatakował cele. De facto 36 Kate nawet nie wystartowały do tej misji, a całą odpowiedzialność wziął na siebie dow 5DYW, CV kadm Hara. - TA sytuacja powtórzy się za dwa miesiące, z katastrofalnym skutkiem]

Po kilku dniach Nagumo uderza ponownie ,jednak nauczony świeżym doświadczeniem, do uderzenia na cele lądowe wysyła wszystkie 90 Kate, zostawiając sobie 5dyw Vali do użycia przeciw dowolnemu celowi, lądowemu czy morskiemu. Mimo, że od ostatniej walki minęło 4 dni,do zniszczenia Hermesa Zuikaku wystawia zaledwie 14 Val, a więc można dowieźć , że rozpoczynając operację Z nie miał wiecej jak 19 maszyn [19 - 5 [straty 05-04-42] = 14 na koniec rajdu.

W nalocie 09-04-42 Z nie ponosi strat, a więc do etatowej, znanej nam ilości samolotów uzytych na CoralSea brakuje więc 7 maszyn i załóg.

Chciałbym uzyskać wiedzę, gdzie [może podczas postoju w Mako] lub od której jednostki [inne CV] grupy lotnicze 5 dyw. uzyskały uzupełnienie.

Powyższe może być pomocne w ustaleniu prawdziwych powodów nieobecności Zuikaku pod Midway.

: 2007-06-13, 09:39
autor: MiKo
Za "Bloody Shambles" w pierwszym nalocie było 15 uszkodzonych - niestety sumarycznie : 5 x B5N2, 7 x D3A1, 3 x A6M2

: 2007-06-13, 13:20
autor: radarro
Czy istnieją materiały opisujące ilość użytych sam rozp. w operacji na OIndyjskim. Czy Nagumo korzystał tylko z wsam?

: 2007-06-13, 15:52
autor: MiKo
radarro pisze:Chciałbym uzyskać wiedzę, gdzie [może podczas postoju w Mako] lub od której jednostki [inne CV] grupy lotnicze 5 dyw. uzyskały uzupełnienie.
Wydaje mi się, że uzupełnieniami ZUIKAKU mogły być niemieckie Me-109 oraz prototypy dwukadłubowych Zer, o których mowa w raportach z Koralowego:

Enclosure B
NOTES FOR FIGHTER SQUADRON COMMANDERS OF SQUADRONS WHICH MIGHT ENGAGE JAPS.

Based on experiences of VF-2 pilots 7 - 8 May 1942.

Types Jap VF encountered: Zero, double Zero, 97, and ME 109. All these are very maneuverable. The ME 109 is very fast - faster than F4F-3 above 18000 ft. Rate of climb of all Jap VF better than ours. Fire power of 4 - 50s excellent and if you get on really shoots them down.

Jap pilots are tenacious and dogged and in no way showed any disinclination to fight.

The ME 109s were painted glossy colored yellow and khaki with large red circles on wings, red band around fuselage.

The ME 109 must have good armor as they do not explode or burn like the Zero or double Zero. They can be surprised so can our own pilots - two of ours shot down due surprise attack out of sun. (8 of our pilots missing to date).
....

Paul H. Ramsey,
Lieut. Comdr., U.S.N.,
C.O. VF2.


http://www.ibiblio.org/hyperwar/USN/rep ... Coral.html

Za sterami Messerów zasiadali prawdopodobnie niemeccy piloci dowożeni na wyspy u-bootami. Załogi dwukadłubowych Zer kompletowano z oblatywaczy firmy Mitsubishi.