MSiO Kido Butai na OIndyjskim
MSiO Kido Butai na OIndyjskim
Czy któś mógłby udostępnić mi obie części artykułu?
pzdr
pzdr
Na początku było słowo!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
-
- Posty: 4486
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
otto , już dwa lata mineły ...,Krzysztof Gerlach pisze:Nie mam kompletnie pojęcia, co radarro ma na myśli, ale jeśli np. chodzi o artykuł Rafała Kaczmarka pt. "Wielkanoc 1942 roku na Cejlonie i w Zatoce Bengalskiej", to mieści się on w numerach 4/2005 oraz 5/2005.
Krzysztof Gerlach
Będę w CBW za tydzień, ale może ktoś udostępniłby wcześniej ?!
Na początku było słowo!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
-
- Posty: 4486
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Próbowałem wysłać i odpowiedziano mi, że "konto ratherm@wp.pl jest zablokowane administracyjnie".
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Bardzo dziękuję. Staram sie doliczyć ile samolotów miały na stanie Zui i Shokaku, po zakończeniu operacji.Krzysztof Gerlach pisze:Próbowałem wysłać i odpowiedziano mi, że "konto ratherm@wp.pl jest zablokowane administracyjnie".
Krzysztof Gerlach
Na początku było słowo!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
sprawy wyglądają następująco:
Przed rozpoczęciem operacji, na Celebesie, wprowadzono nowe etaty grup lotniczych 3 dyw. x 21, gdzie w gotowości bojowej utrzymywano 3x 18, ewentualnie można było stosunkowo szybko użyć 3 rez. Zer na kazdym CV. To teoria. [SSword]
Niestety nie znam rzeczywistych stanów grup lotniczych bo nie mam dostępu do [SENSHI SHOHO]. Sam jednak zakładam, że na pokładach 5 CV było wówczas niewiele więcej niż 270 maszyn.
Mozemy jednak przeanalizować skład sił uczestniczących w nalocie I fali na Kolombo, gdzie jedynie S i Z wystawiły większą [po 19 bombowców VAL] ilość maszyn niż to przewidywały etaty.
W wyniku nalotu Z stracił aż 5 maszyn, niestety nie znam ilości uszkodzonych sam.
[Gwoli ciekawostki , zwracam uwagę na moment wykrycia 2 CA. II fala Nagumo zatrzymana do ew. atakowania wykrytych sił RN, składała się z:
3 dyw. Val z A,S,H oraz 2 dyw Kate, razem ok 90 maszyn. Jak dziś wiemy, 2 CA zostały "rozstrzelane" przez 53 Vale. Gdzie więc podziały się 2 dyw. Btorp. . Otóż proces uzbrajania i przygotowywania Kate trwał tak długo, że podjęto decyzję, aby Egusa sam zaatakował cele. De facto 36 Kate nawet nie wystartowały do tej misji, a całą odpowiedzialność wziął na siebie dow 5DYW, CV kadm Hara. - TA sytuacja powtórzy się za dwa miesiące, z katastrofalnym skutkiem]
Po kilku dniach Nagumo uderza ponownie ,jednak nauczony świeżym doświadczeniem, do uderzenia na cele lądowe wysyła wszystkie 90 Kate, zostawiając sobie 5dyw Vali do użycia przeciw dowolnemu celowi, lądowemu czy morskiemu. Mimo, że od ostatniej walki minęło 4 dni,do zniszczenia Hermesa Zuikaku wystawia zaledwie 14 Val, a więc można dowieźć , że rozpoczynając operację Z nie miał wiecej jak 19 maszyn [19 - 5 [straty 05-04-42] = 14 na koniec rajdu.
W nalocie 09-04-42 Z nie ponosi strat, a więc do etatowej, znanej nam ilości samolotów uzytych na CoralSea brakuje więc 7 maszyn i załóg.
Chciałbym uzyskać wiedzę, gdzie [może podczas postoju w Mako] lub od której jednostki [inne CV] grupy lotnicze 5 dyw. uzyskały uzupełnienie.
Powyższe może być pomocne w ustaleniu prawdziwych powodów nieobecności Zuikaku pod Midway.
Przed rozpoczęciem operacji, na Celebesie, wprowadzono nowe etaty grup lotniczych 3 dyw. x 21, gdzie w gotowości bojowej utrzymywano 3x 18, ewentualnie można było stosunkowo szybko użyć 3 rez. Zer na kazdym CV. To teoria. [SSword]
Niestety nie znam rzeczywistych stanów grup lotniczych bo nie mam dostępu do [SENSHI SHOHO]. Sam jednak zakładam, że na pokładach 5 CV było wówczas niewiele więcej niż 270 maszyn.
Mozemy jednak przeanalizować skład sił uczestniczących w nalocie I fali na Kolombo, gdzie jedynie S i Z wystawiły większą [po 19 bombowców VAL] ilość maszyn niż to przewidywały etaty.
W wyniku nalotu Z stracił aż 5 maszyn, niestety nie znam ilości uszkodzonych sam.
[Gwoli ciekawostki , zwracam uwagę na moment wykrycia 2 CA. II fala Nagumo zatrzymana do ew. atakowania wykrytych sił RN, składała się z:
3 dyw. Val z A,S,H oraz 2 dyw Kate, razem ok 90 maszyn. Jak dziś wiemy, 2 CA zostały "rozstrzelane" przez 53 Vale. Gdzie więc podziały się 2 dyw. Btorp. . Otóż proces uzbrajania i przygotowywania Kate trwał tak długo, że podjęto decyzję, aby Egusa sam zaatakował cele. De facto 36 Kate nawet nie wystartowały do tej misji, a całą odpowiedzialność wziął na siebie dow 5DYW, CV kadm Hara. - TA sytuacja powtórzy się za dwa miesiące, z katastrofalnym skutkiem]
Po kilku dniach Nagumo uderza ponownie ,jednak nauczony świeżym doświadczeniem, do uderzenia na cele lądowe wysyła wszystkie 90 Kate, zostawiając sobie 5dyw Vali do użycia przeciw dowolnemu celowi, lądowemu czy morskiemu. Mimo, że od ostatniej walki minęło 4 dni,do zniszczenia Hermesa Zuikaku wystawia zaledwie 14 Val, a więc można dowieźć , że rozpoczynając operację Z nie miał wiecej jak 19 maszyn [19 - 5 [straty 05-04-42] = 14 na koniec rajdu.
W nalocie 09-04-42 Z nie ponosi strat, a więc do etatowej, znanej nam ilości samolotów uzytych na CoralSea brakuje więc 7 maszyn i załóg.
Chciałbym uzyskać wiedzę, gdzie [może podczas postoju w Mako] lub od której jednostki [inne CV] grupy lotnicze 5 dyw. uzyskały uzupełnienie.
Powyższe może być pomocne w ustaleniu prawdziwych powodów nieobecności Zuikaku pod Midway.
Na początku było słowo!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
Czy istnieją materiały opisujące ilość użytych sam rozp. w operacji na OIndyjskim. Czy Nagumo korzystał tylko z wsam?
Na początku było słowo!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
Wydaje mi się, że uzupełnieniami ZUIKAKU mogły być niemieckie Me-109 oraz prototypy dwukadłubowych Zer, o których mowa w raportach z Koralowego:radarro pisze:Chciałbym uzyskać wiedzę, gdzie [może podczas postoju w Mako] lub od której jednostki [inne CV] grupy lotnicze 5 dyw. uzyskały uzupełnienie.
Enclosure B
NOTES FOR FIGHTER SQUADRON COMMANDERS OF SQUADRONS WHICH MIGHT ENGAGE JAPS.
Based on experiences of VF-2 pilots 7 - 8 May 1942.
Types Jap VF encountered: Zero, double Zero, 97, and ME 109. All these are very maneuverable. The ME 109 is very fast - faster than F4F-3 above 18000 ft. Rate of climb of all Jap VF better than ours. Fire power of 4 - 50s excellent and if you get on really shoots them down.
Jap pilots are tenacious and dogged and in no way showed any disinclination to fight.
The ME 109s were painted glossy colored yellow and khaki with large red circles on wings, red band around fuselage.
The ME 109 must have good armor as they do not explode or burn like the Zero or double Zero. They can be surprised so can our own pilots - two of ours shot down due surprise attack out of sun. (8 of our pilots missing to date).
....
Paul H. Ramsey,
Lieut. Comdr., U.S.N.,
C.O. VF2.
http://www.ibiblio.org/hyperwar/USN/rep ... Coral.html
Za sterami Messerów zasiadali prawdopodobnie niemeccy piloci dowożeni na wyspy u-bootami. Załogi dwukadłubowych Zer kompletowano z oblatywaczy firmy Mitsubishi.