Skład grup lotniczych japońskich lotniskowców
Skład grup lotniczych japońskich lotniskowców
Jaka grupa lotnicza była przewidziana do operowania z lotniskowców typu Unryu? Po oddaniu do służby ile i jakie samoloty zostały zaokrętowane na lotniskowce Unryu, Amagi, Katsuragi, czy w ogóle na te dwa ostatnie lotniskowce zostały zaokrętowane jakiekolwiek samoloty? Podczas operacji Sho-Ichi-Go ( bitwa o Leyte ) japończykom udało sie zgromadzić na pokładach 4 lotniskowców 116 samolotów, ile było samolotów na poszczególnych lotniskowcach? Jakie grupy lotnicze były na lotniskowcach eskortowych ( typu Taiyo, Kaiyo, Shinyo ).
Początkowo dla Unryu przewidywano:
12 A6M2 + 3 rez., 27 D3A2+3, 18 B5N2+2 (razem 65)
potem:
18 Reppu + 2 rez., 24 Ryusei +3, 6 Saiun parkowanych na pokładzie (razem 53)
W rzeczywistości w listopadzie Unryu posiadał zaledwie kilka (nie wiem dokładnie) A6M i B6N. Co do pozostałych lotniskowców z typu to wydaje mi sie że nigdy nie miały swoich stałych salomolotów. Tym bardziej, że od 1944 roku dywizjony nie był już na stałe przypisane do lotniskowców.
Nie wiem po ile samolotów miały japońskie lotniskowce pod Engano trzeba by było poszukać w ksiażkach.
116 samolotów łącznie z 4 Dywizjonem ?
Co do lotniskowców eskortowych to też nie bardzo wiem, ale one głównie służyły do transportu samolotów więc pewnie cieżko mówić o jakiś stałych skladach.
12 A6M2 + 3 rez., 27 D3A2+3, 18 B5N2+2 (razem 65)
potem:
18 Reppu + 2 rez., 24 Ryusei +3, 6 Saiun parkowanych na pokładzie (razem 53)
W rzeczywistości w listopadzie Unryu posiadał zaledwie kilka (nie wiem dokładnie) A6M i B6N. Co do pozostałych lotniskowców z typu to wydaje mi sie że nigdy nie miały swoich stałych salomolotów. Tym bardziej, że od 1944 roku dywizjony nie był już na stałe przypisane do lotniskowców.
Nie wiem po ile samolotów miały japońskie lotniskowce pod Engano trzeba by było poszukać w ksiażkach.
116 samolotów łącznie z 4 Dywizjonem ?
Co do lotniskowców eskortowych to też nie bardzo wiem, ale one głównie służyły do transportu samolotów więc pewnie cieżko mówić o jakiś stałych skladach.
Z tego co mi wiadomo jesienią 1944r. Japonia miała do dyspozycji następujące lotniskowce: Amagi ( nówka ), Junyo, Ryuho, Shinano, Zuikaku, Zuiho, Chitose, Chiyoda. Z czego tylko te cztery ostatnie nadawały się do akcji. Pozostałe były niezdolne do działań ze wzgledu na stan techniczny bądz z braku wyszkolonych grup lotniczych.
Wszystkie sprawne lotniskowce przeznaczone do akcji, pełnienia przynęty podczas bitwy o Leyte, zgrupowane były w 3 dywizjonie lotniskowców. Czwarty dywizjon obejmował pancerniki-hybrydy ISE i HYUGA, ale na ich pokładach niebyło żadnych samolotów. Miał na ich pokładach stacjonować 634 korpus powietrzny, ale lotnicy nie dokończyli szkolenia.
Z pozostałych po bitwie o Mariany ( operacja A-GO ) korpusów powietrznych ( resztek ) udało sie zebrać tylko 116 samolotów.
Jaki był przydział tych samolotów na poszczególnych lotniskowcach, i czy niemożliwe było zebranie pełnych składów grup lotniczych tych lotniskowców?
Wszystkie sprawne lotniskowce przeznaczone do akcji, pełnienia przynęty podczas bitwy o Leyte, zgrupowane były w 3 dywizjonie lotniskowców. Czwarty dywizjon obejmował pancerniki-hybrydy ISE i HYUGA, ale na ich pokładach niebyło żadnych samolotów. Miał na ich pokładach stacjonować 634 korpus powietrzny, ale lotnicy nie dokończyli szkolenia.
Z pozostałych po bitwie o Mariany ( operacja A-GO ) korpusów powietrznych ( resztek ) udało sie zebrać tylko 116 samolotów.
Jaki był przydział tych samolotów na poszczególnych lotniskowcach, i czy niemożliwe było zebranie pełnych składów grup lotniczych tych lotniskowców?
Musiałem trochę poszukać, ale coś znalazłem. Pytałem się samoloty z 634 Ku z 4 Dywizjonu (nie tylko Ise i Hyuga, ale również Ryuho i Junyo) bo z tym jest pewien problem. W czasie bitwy o Formozę z 634 Ku zwolniono 71 maszyn do Drugiej Floty Powietrznej, a z 653 Ku (i chyba 601 Ku) 83 maszyn.
To co pozostało po bitwie przeszło na lotniskowce 3 Dywizjonu. Według dokumentów NWC te 116 maszyn rozkładało się tak:
ZUIKAKU: 28 Zeke, 16 Zeke myśliwsko-bombowych , 7 Suisei, 14 Tenzan, RAZEM 65
ZUIHO: 8 Zeke, 4 Zeke myśliwsko-bombowych, 5 Tenzan, RAZEM 17
CHITOSE: 8 Zeke, 4 Zeke myśliwsko-bombowych, 6 Tenzan, RAZEM 18
CHIYODA: 8 Zeke, 4 Zeke myśliwsko-bombowych, 4 Kate, RAZEM 16
z adnotacjami:
28 Zeke z 601 Ku
7 Suisei z 601 Ku
4 Kate z 931 Ku
Nie wiadomo czy reszta zawiera również samoloty 634 Ku....
Jest tam też wspomniane, że według Dziennika 601 Ku w czasie bitwy o Leyte skład wyglądał tak: 16 Zeke, 7 Suisei, 2 Tenzan, 2 Kate.
To co pozostało po bitwie przeszło na lotniskowce 3 Dywizjonu. Według dokumentów NWC te 116 maszyn rozkładało się tak:
ZUIKAKU: 28 Zeke, 16 Zeke myśliwsko-bombowych , 7 Suisei, 14 Tenzan, RAZEM 65
ZUIHO: 8 Zeke, 4 Zeke myśliwsko-bombowych, 5 Tenzan, RAZEM 17
CHITOSE: 8 Zeke, 4 Zeke myśliwsko-bombowych, 6 Tenzan, RAZEM 18
CHIYODA: 8 Zeke, 4 Zeke myśliwsko-bombowych, 4 Kate, RAZEM 16
z adnotacjami:
28 Zeke z 601 Ku
7 Suisei z 601 Ku
4 Kate z 931 Ku
Nie wiadomo czy reszta zawiera również samoloty 634 Ku....
Jest tam też wspomniane, że według Dziennika 601 Ku w czasie bitwy o Leyte skład wyglądał tak: 16 Zeke, 7 Suisei, 2 Tenzan, 2 Kate.
Czyli po bitwie o Leyte został rozwiązany 1 Dywizjon lotniskowców, a ocalony z jego składu Zuikaku został przeniesiony do 3 dywizjonu ( tworzył go wraz z Chitose, Chiyoda, Zuiho ). Drugi Dywizjon został rozwiązany a pozostałe lotniskowce przekazane do czwartego. Tak?
Skąd tak duże liczby maszyn w 653 Kokutai skoro w czerwcu po bitwie na Morzu Filipińskim na okrętach 3 Dywizjonu ocalało 11 maszyn? ( razem ocalało ok. 35 samolotów )
Czy po tej bitwie zostały uzupełnione grupy lotnicze ocalałych lotniskowców?
Skąd tak duże liczby maszyn w 653 Kokutai skoro w czerwcu po bitwie na Morzu Filipińskim na okrętach 3 Dywizjonu ocalało 11 maszyn? ( razem ocalało ok. 35 samolotów )
Czy po tej bitwie zostały uzupełnione grupy lotnicze ocalałych lotniskowców?
A ja myśłałem, że wszystkie salomoloty zostały stracone na Tulagi i innych Wyspach Salomona?MiKo pisze:Co do pozostałych lotniskowców z typu to wydaje mi sie że nigdy nie miały swoich stałych salomolotów.
X
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?


Dokładnie nie pamiętam, ale jakoś tak (z tym, że po Filipinskim nie LeyteCabal pisze:Czyli po bitwie o Leyte został rozwiązany 1 Dywizjon lotniskowców, a ocalony z jego składu Zuikaku został przeniesiony do 3 dywizjonu ( tworzył go wraz z Chitose, Chiyoda, Zuiho ). Drugi Dywizjon został rozwiązany a pozostałe lotniskowce przekazane do czwartego. Tak?
Skąd tak duże liczby maszyn w 653 Kokutai skoro w czerwcu po bitwie na Morzu Filipińskim na okrętach 3 Dywizjonu ocalało 11 maszyn? ( razem ocalało ok. 35 samolotów )
Czy po tej bitwie zostały uzupełnione grupy lotnicze ocalałych lotniskowców?
http://www.combinedfleet.com/cvlist.htm
Zapewne uzupełnienia być musiały. 634 Ku miał we wrześniu 103 samoloty. Pomimo, że na Formozę miały lecieć wszystkie do trochę zostało ze względu na niewyszkolonych pilotów (zdaje się nawet pod Leyte część maszyn musiała być transportowana na pokłady lotnikowców - zeby ni było zbyt dużych stat przy lądowaniu). Podobnie mogło być z 653 na Filipińskim
Jle samolotów mogło bazować na lotniskowcu Taiho?
Podczas operacji A-Go w 601 korpusie powietrznym, bazujacym na lotniskowcach 1 dywizjonu ( Taiho, Zuikaku, Shokaku ) według etatu powinno być na Taiho:
- 27 A6M;
- 27 D4Y1;
- 18 B6N1;
- 3 D4Y2-C.
Razem: 75 samolotów.
Czy więc jest to maksymalna liczba samolotów jaka mogła operować z tego lotniskowca? Maksymalne rozbierzności z jakimi się spotkałem to liczby z zakresu 52 - 84 samoloty.
W monografiach morskich wydawnictwa AJ-Press zawarta jest liczba 52 maszyn ( 24 Reppu, 24 Ryusei, 4 Saiun ), skąd wiec liczba 84.
Czy Taiho wzorem wcześniejszych japońskich lotniskowców przwoził w swoich hangarach kilkanaście maszyn w stanie rozmontowanym ( jak np. Akagi - do 91 samolotów w tym ok. 20 w stanie rozłożonym )?
Amerykanie trzymali samoloty także na pokładzie, czy w Japonii także nauczono się takiego rozwiazania?
Podczas operacji A-Go w 601 korpusie powietrznym, bazujacym na lotniskowcach 1 dywizjonu ( Taiho, Zuikaku, Shokaku ) według etatu powinno być na Taiho:
- 27 A6M;
- 27 D4Y1;
- 18 B6N1;
- 3 D4Y2-C.
Razem: 75 samolotów.
Czy więc jest to maksymalna liczba samolotów jaka mogła operować z tego lotniskowca? Maksymalne rozbierzności z jakimi się spotkałem to liczby z zakresu 52 - 84 samoloty.
W monografiach morskich wydawnictwa AJ-Press zawarta jest liczba 52 maszyn ( 24 Reppu, 24 Ryusei, 4 Saiun ), skąd wiec liczba 84.
Czy Taiho wzorem wcześniejszych japońskich lotniskowców przwoził w swoich hangarach kilkanaście maszyn w stanie rozmontowanym ( jak np. Akagi - do 91 samolotów w tym ok. 20 w stanie rozłożonym )?
Amerykanie trzymali samoloty także na pokładzie, czy w Japonii także nauczono się takiego rozwiazania?
Nie partrzyłem do Ahlberga, ale mam takie same informacje (według Richarda Wolfa, który pisze książkę z serii Anatomy of Ship o lotniskowcu Taiho, na podstawie informacji zebranych przez Jima Sawurka):
TAIHO miał przenosić relatywnie małą grupę lotniczą - zaledwie 53 maszyny. Było to spowodowane konstrukcją (lotniskowiec pancerny) oraz większymi samolotami, w które miał być wyposażony: 24 samoloty myśliwskie Mitsubishi A7M Reppu, 24 samoloty torpedowo-bombowe Aichi B7A Ryusei plus 1 zapasowy (rozmontowany) oraz 4 rozpoznawcze Nakajima C6N Saiun. Razem 53.
W momencie wejścia okrętu do służby wyżej wymienione samoloty nie były jeszcze dostępne.
Jeżeli chodzi o faktyczną pojemność to jest to rzecz raczej umowna - zależy od typu przenoszonych samolotów i składu dywizjonów. Wiadomo, że więcej zmieści się Zer niż Vali lub B-25. Japończycy również czasami używali pokładu do parkowania samolotów co w oczywisty sposób wpływa na ilość zabieranych samolotów (ale z kolei wpływa na większe prawdopodobieństwo wypadku, jak i wydłuża czas operacji lotniczych)
Jedyne co można powiedzieć to, że w czerwcu przed bitwą na morzu Filipińskim (do dnia 13 czerwca kiedy na pokładzie zdarzył się wypadek i stracono 5 samolotów) Taiho posiadał następującą grupę lotniczą:
22 myśliwce A6M Zero, 18 bombowców D4Y Suisei, 4 cztery rozpoznawcze D4Y1-C Judy, 18 samolotów torpedowych bombowców B6N Tenzan i 3 bombowce D3A Val. Razem 65 maszyn
Tak jak mówisz, wydaje mi się, że liczba 75 wzięła się z organizacyjnej liczebności dywizjonów Taiho. Pojedyncze maszynu zmianiały również lotniskowce (chyba 9 z etatu Taiho przeszło na inne lotniskwce, a w zmian na Taiho przeszło tylko 6). Prawdopodobnie więc na lotniskowiec można było wziąść więcej samolotów, jedank ze wzgledu na ich brak było tyle ile było.
Pozostaje tylko słać monity do AJ-Press o wydanie II części Taiho, która jest gotowa do wydania chyba już od pół roku.....
TAIHO miał przenosić relatywnie małą grupę lotniczą - zaledwie 53 maszyny. Było to spowodowane konstrukcją (lotniskowiec pancerny) oraz większymi samolotami, w które miał być wyposażony: 24 samoloty myśliwskie Mitsubishi A7M Reppu, 24 samoloty torpedowo-bombowe Aichi B7A Ryusei plus 1 zapasowy (rozmontowany) oraz 4 rozpoznawcze Nakajima C6N Saiun. Razem 53.
W momencie wejścia okrętu do służby wyżej wymienione samoloty nie były jeszcze dostępne.
Jeżeli chodzi o faktyczną pojemność to jest to rzecz raczej umowna - zależy od typu przenoszonych samolotów i składu dywizjonów. Wiadomo, że więcej zmieści się Zer niż Vali lub B-25. Japończycy również czasami używali pokładu do parkowania samolotów co w oczywisty sposób wpływa na ilość zabieranych samolotów (ale z kolei wpływa na większe prawdopodobieństwo wypadku, jak i wydłuża czas operacji lotniczych)
Jedyne co można powiedzieć to, że w czerwcu przed bitwą na morzu Filipińskim (do dnia 13 czerwca kiedy na pokładzie zdarzył się wypadek i stracono 5 samolotów) Taiho posiadał następującą grupę lotniczą:
22 myśliwce A6M Zero, 18 bombowców D4Y Suisei, 4 cztery rozpoznawcze D4Y1-C Judy, 18 samolotów torpedowych bombowców B6N Tenzan i 3 bombowce D3A Val. Razem 65 maszyn
Tak jak mówisz, wydaje mi się, że liczba 75 wzięła się z organizacyjnej liczebności dywizjonów Taiho. Pojedyncze maszynu zmianiały również lotniskowce (chyba 9 z etatu Taiho przeszło na inne lotniskwce, a w zmian na Taiho przeszło tylko 6). Prawdopodobnie więc na lotniskowiec można było wziąść więcej samolotów, jedank ze wzgledu na ich brak było tyle ile było.
Pozostaje tylko słać monity do AJ-Press o wydanie II części Taiho, która jest gotowa do wydania chyba już od pół roku.....

Sam czekam na drugą część monografii Taiho.
Czy wiadomo coś o dalszych planach wydawniczych Aj-pressu?
Mogli by wznowić monografie Zuikaku ( oczywiście poszerzone w takim zakresie jak monografia Akagi ).
Czy jest dostępna polskojęzyczna monografia lotniskowców typu Unryu ( bądz szersze opracowanie lub artykuł )?
Właśnie czekam na monografie Grafa Zeppelina, ciekaw jestem ile zabrakło Niemcom, aby wprowadzić ten lotniskowiec do linii.
Mając wiele problemów z budową czy Niemcy nie mogli skorzystać choć z części japońskich doświadczeń?
Czy wiadomo coś o dalszych planach wydawniczych Aj-pressu?
Mogli by wznowić monografie Zuikaku ( oczywiście poszerzone w takim zakresie jak monografia Akagi ).
Czy jest dostępna polskojęzyczna monografia lotniskowców typu Unryu ( bądz szersze opracowanie lub artykuł )?
Właśnie czekam na monografie Grafa Zeppelina, ciekaw jestem ile zabrakło Niemcom, aby wprowadzić ten lotniskowiec do linii.
Mając wiele problemów z budową czy Niemcy nie mogli skorzystać choć z części japońskich doświadczeń?
Plany wydawnicze AJ-Press są szerokie
, ale o wznowieniu Shokaku nie słyszałem 
Coś o Unryu można poczytać w:
ENGLISH TRANSLATION OF KOJINSHA No.6
"WARSHIPS OF THE IMPERIAL JAPANESE NAVY"
SHOKAKU CLASS, SORYU, HIRYU, UNRYU CLASS, TAIHO
http://www.combinedfleet.com/kojinshavolume6.pdf

Coś o Unryu można poczytać w:
ENGLISH TRANSLATION OF KOJINSHA No.6
"WARSHIPS OF THE IMPERIAL JAPANESE NAVY"
SHOKAKU CLASS, SORYU, HIRYU, UNRYU CLASS, TAIHO
http://www.combinedfleet.com/kojinshavolume6.pdf
A może byśmy wydłubali coś na kształt "KAGI"MiKo pisze:Plany wydawnicze AJ-Press są szerokie, ale o

Na początku było słowo!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
Powiedzmy w prost mieli kadlub z pelotkami i to wszysko.Taki przersniety niszczyciel.Zdoly do plywania chybaCabal pisze:Sam czekam na drugą część monografii Taiho.
Czy wiadomo coś o dalszych planach wydawniczych Aj-pressu?
Mogli by wznowić monografie Zuikaku ( oczywiście poszerzone w takim zakresie jak monografia Akagi ).
Czy jest dostępna polskojęzyczna monografia lotniskowców typu Unryu ( bądz szersze opracowanie lub artykuł )?
Właśnie czekam na monografie Grafa Zeppelina, ciekaw jestem ile zabrakło Niemcom, aby wprowadzić ten lotniskowiec do linii.
Mając wiele problemów z budową czy Niemcy nie mogli skorzystać choć z części japońskich doświadczeń?

pozdrawiam domek
Panie i Panowie, właśnie drrzącymi rękami zdejmuję folię z monografii Grafa Zeppelina oraz Nagato i Mutsu.
Chcę zwrócić uwagę na myśl jaka nasuwa mi się na samym wstępie: po co wydawnictwo Aj-press stosuje dwujęzyczność swojch publikacji?
Czy nie lepszym wyborem była by rezygnacja z wersji angielskiej na rzecz korzystniejszej ceny?
Jaka jest wasza opinia na ten temat?
Chcę zwrócić uwagę na myśl jaka nasuwa mi się na samym wstępie: po co wydawnictwo Aj-press stosuje dwujęzyczność swojch publikacji?
Czy nie lepszym wyborem była by rezygnacja z wersji angielskiej na rzecz korzystniejszej ceny?
Jaka jest wasza opinia na ten temat?
- Daniel-Martola
- Posty: 76
- Rejestracja: 2005-05-03, 19:24
- Lokalizacja: Warszawa-Jelonki
- Kontakt:
Po to samo jak Kagero - cena jest wyższa bo jest grubsza publikacja. I klient buli. Tak samo jak powiększanie czcionki, czy zamieszczanie zdjęć na całą stronę które nie wnoszą nic do tematu. Czy marginesy na szerokość kilku centymetrów w Kagero.Cabal pisze:po co wydawnictwo Aj-press stosuje dwujęzyczność swojch publikacji?
O uczciwym podejściu do odbiorcy nie ma mowy....
pozdrawiam