Fundamentalna praca Ericha Gr?nera Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945 jest nie tylko skarbnicą wiedzy o okrętach niemieckich, ale można znaleźć tam także liczne polonica. Oto przykład.
Według moich analiz wynika, że patrolowiec WOP DP-54 to były poławiacz torped Kriegsmarine FL. T 22x (x to liczba z zakresu 3-9). Jednostka ta, to jedna z siedmiu typu FL. T IIa (o oznaczeniach FL. T 223-229), zbudowanych w czasie II wojny (budowane od 1942 roku) w duńskiej stoczni Lilleo; w Kors?r (numery budowy 2001-2007) o następujących danych: wyporność pełna - 34 t (chyba zaniżona); długość całkowita – 23,98 m; długość na linii wodnej – 22,80 m; szerokość – 4,36 m; zanurzenie – 1,50 m; 6-cylindrowy silnik MWM o mocy 400 KM; prędkość – 14,9 w.; zapas paliwa – 4,6 t; zasięg – 426 Mm/14.9 w.
Marek Soroka w swojej książce Polskie okręty wojenne 1945-1980 przytacza następujące dane DP-54: prawdopodobnie zbudowany w stoczni braci Kr?ger w Warnem?nde w 1944 roku (tam budowane były dwusilnikowe jednostki typu FL. T II o numerach FL. T 201-215; JB); 55 ton wyporności; wymiary – 23,9 x 4,3 x 1,6 m; silnik 6-cylindrowy MWM o mocy 400 KM; prędkość 12,8 w.
DP-54 to były Celnik-1, przekazany przez UNRRA Polsce po wojnie, w siłach morskich WOP w okresie 04.04.49-04.03.65, od maja 1950 roku do kwietnia 1951 nosił nazwę Dzierżyński.
Załączam rysunek z Gr?nera typu FL. T II (album), który nieznacznie różnił się od typu FL. T IIa (np. miał długość 24,43 m , a szerokość 4,58 m).
JB
Polonica w Groenerze (DP-...)
DP-54, po okresie służby w WOP, został przekazany 17 maja 1965 roku Odziałowi Morskiemu Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego. Został nazwany Kra-II i pełnił służbę w Stacji Meteorologicznej w Świbnie. Na zaprezentowanym zdjęciu widzimy inną jednostkę PIHM Krę, prawdopodobnie więc zdjęcie pochodzi z dnia uroczystości przekazania jednostki, stąd gala banderowa.
JB
JB