Sowieckie okręty internowane w Szwecji

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4130
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Sowieckie okręty internowane w Szwecji

Post autor: crolick »

Ku swojemu olbrzymiemu zdumieniu znalazłem na internecie taką oto informację:
Тральщик Типа Ижорец
№89 (до 22.06.1941 г. БП №83, до 25.07.1941 г. №77)
Построен в 1939 - 1940 гг. 9.06.1939 г. призван, переоборудован в тральщик и 22.06.1941 г. вошел в состав КБФ. Участвовал в обороне Моонзундских островов. Интернирован в Швецию в сентябре 1941 г.
Czy ktoś ma jakieś bliższe informacje o tym wydarzeniu?! Czy jakiś okręt opórcz tego trałowca uciekł z ZSRS?! [bo chyba tak należy interpretować ten zapis]
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4577
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Ano tak nalezy. Wprawdzie Bierieżnoj losy tej jednostki po VI 1941 r. pomija milczeniem, ale za to Szirokorada jest informacja że "załoga zderterowała we wrzesniu 1941 r. do Szwecji, podczas przechodzenia z Ozylii na Dago". Ciekawe, co się stało dalej z okrętem.
Obrazek
deglock
Posty: 569
Rejestracja: 2004-01-14, 14:47

Post autor: deglock »

W zastępstwie Marwaja odpowiem, że w tym okresie ze składu KBF ubyły 3 takie trałowce oprócz wspomnianego jeszcze TSzcz 82 (ex Iżorec 23) i 87 (ex Iżorec 34).
Bardzo prawdopodobne jest to że trałowce były obsadzone załogami składającymi się w większości z Estończyków i ci się zbuntowali, tak jak estoński batalion, który przeszedł na stronę Niemców 13 września w czasie walk na wyspach Monsundzkich
MG
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4130
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Hmm czyli wiemy, że nic nie wiemy - mało pocieszające :|
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Według Szirokorada trzy trałowce typu Iżorec uciekły do Szwecji we wrześniu 1941 roku podczas przejścia między wyspami Ösel (est. Saaremaa) i Dagö (est. Hiiumaa). Były to:
1) Iżorec-23 (cyw.) =>(wc. 20.09.39) TSZCZ-23 =>(02.09.40) BP-23 =>(03.07.41) TSZCZ-108 =>(25.07.41) TSZCZ-82;
2) Iżorec-34 (cyw.) =>(wc. 21.09.39) TSZCZ-34 =>(05.06.40) BP-34 =>(29.06.41) TSZCZ-105 =>(25.07.41) TSZCZ-87;
3) Iżorec-83 (cyw.) =>(wc. 22.06.41) TSZCZ-77 =>(25.07.41) TSZCZ-89.
Inne przypadki, podane w książce J.Meistera, to ucieczka 5 motorówek do Turcji (11.11.41, Inebolu - 2; 16.11.41, Kefken - 3) i zatopienie przez samoloty sowieckie lodołamacza Stefan Makarow (b. Kniaź Pożarski) w styczniu 1942 roku (koło przylądka Tarchankut na Krymie) podczas ucieczki do Niemców.
JB
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4451
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

no te nie miały załóg estońskich przecież :-D
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Marek S.
Posty: 682
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Było również kilka estońskich jednostek cywilnych, ale więcej na ten temat wie Marwaj.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4577
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Na Morzu Czarnym zgaduję, że Ukraińcy...
Obrazek
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4130
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Robi się powoli ciekawiej...

Czyli mamy już 7 takich przypadków.

Z tym Makarowem to ciekawa informacja - a czy przypadkiem o podobną kwestię nie pytał kiedyś deglock?! Coś mi się kołacze z tyłu głowu pytanie o tajemnicze zatopienie jakiegoś okrętu radzieckiego przez sowieckie samoloty z wykorzystaniem gazu bojowego(?) czy coś w z tym stylu.

PS. Pamięć jeszcze nie taka zła :D
http://fow.pl/forum/viewtopic.php?p=53053#53053
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
deglock
Posty: 569
Rejestracja: 2004-01-14, 14:47

Post autor: deglock »

Z tym Makarowem to akurat czysta spekulacja że się załoga zbuntowała. Makarow przewoził na pokładzie pociski chemiczne z Sewastopola. Według niektórych danych wszedł na radziecką minę i zatonął. Ten krążownik pomocniczy szedł w konwoju z jeszcze dwoma statkami do Noworosyjska. Ciekawostką jest fakt że statki te po dwóch dniach zamiast wejść do portu przeznaczenia wróciły do Sewastopola. Pytanie brzmi gdzie się zagubił lodołamacz (a w zasadzie krążownik pomocniczy) i dlaczego statki dwa dni krążyły po morzu?
Moja hipoteza jest śmiała, ale wiarygodna: Na pokładzie lodołamacza po wejściu na minę nastąpiła eksplozja pocisków wypełnionych gazem. Załoga albo zginęła albo była poważnie zatruta. Statki idące w tym konwoju (w tym transportowiec Nogin) zajęły się ratowaniem załogi i żywych jej członków odwiozły do Sewastopola. Sam uszkodzony (i co ważne skażony bronią chemiczną) lodołamacz pozostawiono aby dalej dryfował po polu minowym i sam zatonął. Prawdopodobnie lodołamacz ze względu na mocną budowę kadłuba utrzymywał się na wodzi i swobodnie dryfował po morzu. Jedną z możliwości jest że został zatopiony przez własne lotnictwo, choć pojawiają się wzmianki że został zajęty przez Rumunów i wykorzystywany na trasie Konstanca-Odessa do końca wojny.
MG
ODPOWIEDZ