Czy ktoś ma jakieś bliższe informacje o tym wydarzeniu?! Czy jakiś okręt opórcz tego trałowca uciekł z ZSRS?! [bo chyba tak należy interpretować ten zapis]Тральщик Типа Ижорец
№89 (до 22.06.1941 г. БП №83, до 25.07.1941 г. №77)
Построен в 1939 - 1940 гг. 9.06.1939 г. призван, переоборудован в тральщик и 22.06.1941 г. вошел в состав КБФ. Участвовал в обороне Моонзундских островов. Интернирован в Швецию в сентябре 1941 г.
Sowieckie okręty internowane w Szwecji
Sowieckie okręty internowane w Szwecji
Ku swojemu olbrzymiemu zdumieniu znalazłem na internecie taką oto informację:
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
W zastępstwie Marwaja odpowiem, że w tym okresie ze składu KBF ubyły 3 takie trałowce oprócz wspomnianego jeszcze TSzcz 82 (ex Iżorec 23) i 87 (ex Iżorec 34).
Bardzo prawdopodobne jest to że trałowce były obsadzone załogami składającymi się w większości z Estończyków i ci się zbuntowali, tak jak estoński batalion, który przeszedł na stronę Niemców 13 września w czasie walk na wyspach Monsundzkich
MG
Bardzo prawdopodobne jest to że trałowce były obsadzone załogami składającymi się w większości z Estończyków i ci się zbuntowali, tak jak estoński batalion, który przeszedł na stronę Niemców 13 września w czasie walk na wyspach Monsundzkich
MG
Według Szirokorada trzy trałowce typu Iżorec uciekły do Szwecji we wrześniu 1941 roku podczas przejścia między wyspami Ösel (est. Saaremaa) i Dagö (est. Hiiumaa). Były to:
1) Iżorec-23 (cyw.) =>(wc. 20.09.39) TSZCZ-23 =>(02.09.40) BP-23 =>(03.07.41) TSZCZ-108 =>(25.07.41) TSZCZ-82;
2) Iżorec-34 (cyw.) =>(wc. 21.09.39) TSZCZ-34 =>(05.06.40) BP-34 =>(29.06.41) TSZCZ-105 =>(25.07.41) TSZCZ-87;
3) Iżorec-83 (cyw.) =>(wc. 22.06.41) TSZCZ-77 =>(25.07.41) TSZCZ-89.
Inne przypadki, podane w książce J.Meistera, to ucieczka 5 motorówek do Turcji (11.11.41, Inebolu - 2; 16.11.41, Kefken - 3) i zatopienie przez samoloty sowieckie lodołamacza Stefan Makarow (b. Kniaź Pożarski) w styczniu 1942 roku (koło przylądka Tarchankut na Krymie) podczas ucieczki do Niemców.
JB
1) Iżorec-23 (cyw.) =>(wc. 20.09.39) TSZCZ-23 =>(02.09.40) BP-23 =>(03.07.41) TSZCZ-108 =>(25.07.41) TSZCZ-82;
2) Iżorec-34 (cyw.) =>(wc. 21.09.39) TSZCZ-34 =>(05.06.40) BP-34 =>(29.06.41) TSZCZ-105 =>(25.07.41) TSZCZ-87;
3) Iżorec-83 (cyw.) =>(wc. 22.06.41) TSZCZ-77 =>(25.07.41) TSZCZ-89.
Inne przypadki, podane w książce J.Meistera, to ucieczka 5 motorówek do Turcji (11.11.41, Inebolu - 2; 16.11.41, Kefken - 3) i zatopienie przez samoloty sowieckie lodołamacza Stefan Makarow (b. Kniaź Pożarski) w styczniu 1942 roku (koło przylądka Tarchankut na Krymie) podczas ucieczki do Niemców.
JB
Robi się powoli ciekawiej...
Czyli mamy już 7 takich przypadków.
Z tym Makarowem to ciekawa informacja - a czy przypadkiem o podobną kwestię nie pytał kiedyś deglock?! Coś mi się kołacze z tyłu głowu pytanie o tajemnicze zatopienie jakiegoś okrętu radzieckiego przez sowieckie samoloty z wykorzystaniem gazu bojowego(?) czy coś w z tym stylu.
PS. Pamięć jeszcze nie taka zła
http://fow.pl/forum/viewtopic.php?p=53053#53053
Czyli mamy już 7 takich przypadków.
Z tym Makarowem to ciekawa informacja - a czy przypadkiem o podobną kwestię nie pytał kiedyś deglock?! Coś mi się kołacze z tyłu głowu pytanie o tajemnicze zatopienie jakiegoś okrętu radzieckiego przez sowieckie samoloty z wykorzystaniem gazu bojowego(?) czy coś w z tym stylu.
PS. Pamięć jeszcze nie taka zła
http://fow.pl/forum/viewtopic.php?p=53053#53053
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Z tym Makarowem to akurat czysta spekulacja że się załoga zbuntowała. Makarow przewoził na pokładzie pociski chemiczne z Sewastopola. Według niektórych danych wszedł na radziecką minę i zatonął. Ten krążownik pomocniczy szedł w konwoju z jeszcze dwoma statkami do Noworosyjska. Ciekawostką jest fakt że statki te po dwóch dniach zamiast wejść do portu przeznaczenia wróciły do Sewastopola. Pytanie brzmi gdzie się zagubił lodołamacz (a w zasadzie krążownik pomocniczy) i dlaczego statki dwa dni krążyły po morzu?
Moja hipoteza jest śmiała, ale wiarygodna: Na pokładzie lodołamacza po wejściu na minę nastąpiła eksplozja pocisków wypełnionych gazem. Załoga albo zginęła albo była poważnie zatruta. Statki idące w tym konwoju (w tym transportowiec Nogin) zajęły się ratowaniem załogi i żywych jej członków odwiozły do Sewastopola. Sam uszkodzony (i co ważne skażony bronią chemiczną) lodołamacz pozostawiono aby dalej dryfował po polu minowym i sam zatonął. Prawdopodobnie lodołamacz ze względu na mocną budowę kadłuba utrzymywał się na wodzi i swobodnie dryfował po morzu. Jedną z możliwości jest że został zatopiony przez własne lotnictwo, choć pojawiają się wzmianki że został zajęty przez Rumunów i wykorzystywany na trasie Konstanca-Odessa do końca wojny.
MG
Moja hipoteza jest śmiała, ale wiarygodna: Na pokładzie lodołamacza po wejściu na minę nastąpiła eksplozja pocisków wypełnionych gazem. Załoga albo zginęła albo była poważnie zatruta. Statki idące w tym konwoju (w tym transportowiec Nogin) zajęły się ratowaniem załogi i żywych jej członków odwiozły do Sewastopola. Sam uszkodzony (i co ważne skażony bronią chemiczną) lodołamacz pozostawiono aby dalej dryfował po polu minowym i sam zatonął. Prawdopodobnie lodołamacz ze względu na mocną budowę kadłuba utrzymywał się na wodzi i swobodnie dryfował po morzu. Jedną z możliwości jest że został zatopiony przez własne lotnictwo, choć pojawiają się wzmianki że został zajęty przez Rumunów i wykorzystywany na trasie Konstanca-Odessa do końca wojny.
MG