Wypowiedź swoją odważę się poprzeć inżynierskim autorytetem ....

co prawda skończyłem specjalność "Lotnictwo", ale stal to stal, a wytrzymałość materiałów to wytrzymałość materiałów.
W przypadku statków/okrętów nie stosuje się raczej obróbki cieplnej gotowego wyrobu. Poszycie czy nadbudówki spawa się lub nituje z gotowych (pod kątem obróbki cieplnej, dalej OC) elementów. Wytrzymałość samego materiału elemntu poszycia/pancerza ma wręcz minimalne znaczenie w porównaniu do pracy całej konstrukcji - co z tego, że blacha nie puści, jak puszczą jej łączenia z innymi blachami ... o wiele większe znaczenie ma sama konstrukcja - rozmiar elementu poszycia/pancerza (im większy, tym podatniejszy na deformacje), jakości połączeń spawanych czy nitowanych. W stali okrętowej nie stosuje się w zasadzie obóbki cieplnej - arkusze z huty tnie się palnikiem na odpowiedni rozmiar, a potem spawa na szielecie kadłuba. Całego okrętu nie włożysz do pieca ... a OC poszczególnych blach może sprawić, że będą np bardzo trudne w spawaniu. W budownictwie morskim stawia się raczej na nierdzewność materiałów (odpowiednia ilość chromu) niż na np wysoką twardość jak pancerzach czołgowych.
Utwardzanie* (czyli zwiększanie twardości, za czym jednak postępuje spadek wytrzymałości) ma sens dla "względnie" grubego pancerza: twarda powierzchnia lepie zniesie "obciążenie udarowe" po trafiniu pocisku np przeciwpancernego podkalibrowego twarda warstwa wierzchnia nie dopuści do bezpośredniego przebicia, całe "mięso" za utwardzoną warstwą wierzchnią rozproszy energię kinetyczną. Dla oddziaływania na elementy pancerza fali uderzeniowej twardość nie ma takego znaczenia - tu energia nie jest "podawana punktowo", ale oddziaływuje na całą konstrukcję pancerza/kadłuba. Przytoczę przykład z artykułu J. Magnuskiego na temat dział pancernych SU-152 ("nTW", jakieś dwa lata temu), gdzie stwierdzono, że eksplozja 152 mm pocisku odłamkowo-burzącego w odległości do 5 m od czołgu typu PzKpfw IV kończyła się kompletną demolką układu jezdnego, zdarzało się, że zlatywała wieża. Pancerza nie przebiło ....
Jeżeli jest na forum (a sądzę, że są i to liczni) ktoś po Budowie Okrętów, to prosze o jakieś opisy co do technologii produkcji kadłubów i poszyć.
____________
* można to robić przez hartowanie, lub nawęglanie i azotowanie, te dwie ostatnie operacje jednak zmniejszają odporność a korozję przez wypieranie chromu
walcowanie, kucie
To są metody uzuskiwanie półproduktów do dalszej obróbki. Fakt, odkuwki są o niebo barziej wytrzymałe od odlewów, ale to uproszczone porównanie
O ile zawartości węgla raczej się nie zmieni
Nawęglanie, oczywiście tylko warstwa wierzchnia ... czyli ta, która pracuje w kontakcie z innym materiałem, czy jest to kula jeżdżąca po łożysku, czy pancerz odbierający energię kinetyczną z pocisku
