Sprawy organizacyjne
Moderator: jareksk
Sprawy organizacyjne
Jarek jak to ma wyglądać?
Też dochodzę do tego wniosku - topick/spis rozrósłby się w przypadku niektórych flot na wiele stron, na czym ucierpiałaby czytelność...
Myślę też, że możnaby wrzucać te fotki lub rysunki tak jak proponujesz w dyskusji poniżej spisu lub też w ramach tematu np. "OP/USN" zakładać drugi wątek pt. "OP/USN-forki" czy jakoś tak...
Tam gdzie brakuje fotek/rysunków zostawiałoby się wolne miejsce do chwili ich znalezienia - może?
Pozdrawiam,
Maciej
Myślę też, że możnaby wrzucać te fotki lub rysunki tak jak proponujesz w dyskusji poniżej spisu lub też w ramach tematu np. "OP/USN" zakładać drugi wątek pt. "OP/USN-forki" czy jakoś tak...
Tam gdzie brakuje fotek/rysunków zostawiałoby się wolne miejsce do chwili ich znalezienia - może?
Pozdrawiam,
Maciej
Jarku,
1. Przy postowaniu wyłącz KONIECZNIE emotikony!!!
2. Coś jest nie tak z kodowaniem - mam krzaki na ekranie niezależnie od tego, jakie kodowanie wybieram. Przypuszczam że coś jest nie tak już na etapie wklejania tekstu żródłowego.
3. Na monitorze 15" nie da się czytać postu. Ale na 20" jest OK (Obie uwagi dotyczą rozdzielczości 1024x768) Nie wiem jak jest na wielkościach pośrednich, bo nie mam... Czyli do przemyślenia rozmiar czcionki.
4. Przydałaby się mimo wszystko legenda objaśniająca kolejność i znaczenie użytych wyrażeń, symboli, skrótów itp. - bo wypadałoby pomyśleć o tych, którzy nie mieli kontatku z opracowaniami Tadeusza Wywerki-Prekurata.
Poza tym OK - cenna inicjatywa. Będę szczerze kibicował!
1. Przy postowaniu wyłącz KONIECZNIE emotikony!!!
2. Coś jest nie tak z kodowaniem - mam krzaki na ekranie niezależnie od tego, jakie kodowanie wybieram. Przypuszczam że coś jest nie tak już na etapie wklejania tekstu żródłowego.
3. Na monitorze 15" nie da się czytać postu. Ale na 20" jest OK (Obie uwagi dotyczą rozdzielczości 1024x768) Nie wiem jak jest na wielkościach pośrednich, bo nie mam... Czyli do przemyślenia rozmiar czcionki.
4. Przydałaby się mimo wszystko legenda objaśniająca kolejność i znaczenie użytych wyrażeń, symboli, skrótów itp. - bo wypadałoby pomyśleć o tych, którzy nie mieli kontatku z opracowaniami Tadeusza Wywerki-Prekurata.
Poza tym OK - cenna inicjatywa. Będę szczerze kibicował!
Ad. 1 Jeszcze się uczę. Wyłączę.
Ad. 2 ??? Pojęcia nie mam w czym problem. Część tekstu jest transformowana a Worda. a część (BWN) z RTF.
Ad. 3 Przede mną monitor 15" (1024x768) bez problemu. na 19 " też. opisz dokładniej problem. zmniejszyć czy zwiększyć czcionkę czy cokolwiek innego uzcinić ?
Ad. 4 Zrobi się.
Ad. 5 Wchodź na boisko, a nie kibicuj ! Gramy wspólnie.
Do pkt. 4
Zajmując się historią wojen morskich, a w szczególności drugą wojną światową na morzu, wielokrotnie brakowało mi szczegółowego spisu okrętów uczestniczących w wojnie, jak również należących do krajów wówczas neutralnych. Istniejące spisy obejmowały jedynie mniejszy lub większy wycinek tej problematyki. Największe polskie dzieło – spis flot autorstwa Tadeusza Wywerki – Prekurata powstał wiele lat temu i nie był dotąd weryfikowany w oparciu o nowsze źródła historyczne, a nadto obejmował jedynie część istniejących w tym okresie flot i nie dotyczył małych jednostek i jednostek pomocniczych.
Punktem wyjściowym w podjętej pracy był wyżej wspomniany wykaz. Ogólny schemat flot, przyjęta klasyfikacja okrętów, większość skrótów oraz układ spisu oparłem o schemat Tadeusza Wywerki – Prekurata, bliski od ponad 30 lat polskiemu czytelnikowi. Wymagał on oczywiście licznych zmian wynikających z upływu czasu, znacznie poszerzonego zakresu pracy jak i konieczności zbliżenia pojęciowego do najpoważniejszych źródeł zagranicznych.
Pewnej zmianie uległ również horyzont czasowy. Spis flot w zasadzie obejmuje okręty znajdujące się w służbie od 1.09.1939 r. do 2.09.1945 r. Występują od tej zasady jednak wyjątki o których poniżej:
- Albania – stan na 04.1939 – przed okupacją włoską
- Austria – tuż przed Anschlussem w 1938 r.
- Czechosłowacja – stan na marzec 1939 r.
- Chiny – stan na 1937 r. – początek regularnej wojny z Japonią
- Hiszpania – od 1936 r. – początku wojny domowej
- Litwa, Łotwa i Estonia – stan do .08.1940 r. – początku okupacji radzieckiej
W pojedynczych przypadkach w spisie ujęto okręty, które nie weszły formalnie do służby w opisanym okresie z różnych względów, lecz pomimo to de facto wzięły udział w działaniach wojennych jak np. francuski okręt liniowy Jean Bart.
Tak opracowany wykaz obejmuje ponad 20.000 okrętów z 47 państw, a uwzględniając kraje Brytyjskiej Wspólnoty Narodów z 52 państw.
Objaśnienia
1. Losy okrętów obejmują okres od 1.9.39 r. do 2.9.45 r. z wyjątkami opisanymi we wstępie.
2. Spis zawiera dane o okrętach gotowych przed 2.9.45 r.
3. Państwa wymienione są w kolejności alfabetycznej.
4. Wykaz uwzględnia następujące klasy i podklasy okrętów:
Okręty lotnicze - Lotniskowce - L
- Lotniskowce eskortowe - LE
- Transportowce wodnosamolotów - TW
- Transportowce samolotów - TS
- Okręty bazy wodnosamolotów - OBWSML
- Okręty remontowe samolotów - ORS
Pancerniki - Okręty liniowe - OL
- Krążowniki liniowe - KL
- Pancerniki obrony wybrzeża - POW
- Monitory - MON
Krążowniki - Pancerne - KP
- Ciężkie - KRC
- Lekkie - KRL
- Szkolne - KRS
Niszczyciele - Duże (ponad 1800 t) - N
- Średnie (do 1800 t) - N
- Eskortowe - NE
Torpedowce - T
Okręty podwodne - Krążowniki - OP
- Duże (powyżej 800 t)
- Średnie (500 – 800 t)
- Małe (100 – 500 t)
- Miniaturowe (poniżej 100 t)
Okręty eskortowe i - Eskortowce - ESK
dozorowe - Fregaty - FR
- Korwety - KOR
- Kanonierki (powyżej 500 t) - KAN
- Dozorowce ( 100 – 500 t) - DOZ
- Patrolowce ( do 100 t) - PATR
- Trawlery - TRAW
Stawiacze min - Duże (powyżej 1000 t) - SM
- Małe (do 1000 t)
Stawiacze sieci - SS
Trałowce - Duże (powyżej 400 t) - TR
- Małe ( 100 – 400 t)
- Kutry trałowe ( do 100 t) - KTR
Ścigacze - Kutry torpedowe - KT
- Kutry artyleryjskie - KART
- Ścigacze okrętów podwodnych - SOP
Okręty desantowe - Transportowce desantowe - ODEST
- Okręty desantowe piechoty - ODESP
- Okręty desantowe czołgów - ODEST
- Okręty wsparcia desantu - ODESW
- Okręty dowodzenia desantem - ODESD
- Inne okręty desantowe - ODES
Okręty rzeczne - Monitory - MONRZ
- Kanonierki - KANRZ
- Stawiacze min - SMRZ
- Trałowce - TRRZ
- Inne okręty rzeczne - ORZ
- Rzeczne okręty pomocnicze - OPOMRZ
Bojowe okręty pomocnicze
- Krążowniki pomocnicze - KRp
- Okręty obrony wybrzeża - OOW
- Okręty obrony przeciwlotniczej - OOPL
- Dozorowce i patrolowce pomocnicze - DOZp
- Okręty – pułapki - OPu
- Pomocnicze stawiacze min - SMp
- Pomocnicze trałowce - TRp
- Łamacze zagród - ŁZ
- Inne uzbrojone jednostki pomocnicze - OPom
Okręty pomocnicze - Okręty – bazy - OB
- Okręty szkolne - OS
- Okręty warsztatowe - OW
- Okręty ratownicze - OR
- Okręty – cele - OC
- Hulki - HUL
- Lodołamacze - LŁ
- Okrety hydrograficzne - OH
- Holowniki - H
- Zbiornikowce - ZB
- Transportowce - TRAN
- Inne okręty pomocnicze - JP
Jednostki marynarki handlowe - JMH
5. Podklasy wyodrębnione są w danym kraju w miarę potrzeby.
6. W obrębie klas i podklas okręty uszeregowane są według typów – od najstarszych do najnowszych.
7. Nazwa typu podana jest kursywą w osobnym wierszu. Dane taktyczno-techniczne podane poniżej nazwy typu obejmują kolejno: wyporność, wymiary, moc maszyn, prędkość, uzbrojenie, wyposażenie lotnicze, opancerzenie i wielkość załogi.
8. Wersje tego samego typu oznaczono cyframi rzymskimi. Dotyczy to również przypadków grupowania jednostek pod wspólnym nagłówkiem.
9. Informacje o losach okrętów podano w kolejności chronologicznej. W tym miejscu podano też różnice pomiędzy daną jednostką, a całym typem.
10. Dane dotyczące utraty okrętu podano w kolejności: data, miejsce, przyczyna straty.
W wykazie zastosowano następujące zasady i skróty:
1. Typ – kursywa
2. Rok wejścia do służby – obejmuje też lata dla całego typu, zaś rok pośredniku oznacza wejście do służby po generalnej modernizacji bądź po przejęciu z innej marynarki.
3. Wyporność – standardowa, okręty podwodne : nawodna/w zanurzeniu.
4. Wymiary: długość x szerokość x zanurzenie w metrach.
5. Moc maszyn – maksymalna w KM.
6. Prędkość – maksymalna w węzłach, w przypadku starych okrętów była ona znacznie niższa, co często zaznaczono.
7. Uzbrojenie – liczba dział x kaliber w milimetrach (działa przeciwlotnicze i uniwersalne oznaczono”AA”), rury torpedowe(rt) x kaliber w milimetrach, broń przeciw okrętom podwodnym;
8. Wyposażenie lotnicze – maksymalna liczba zabieranych samolotów lub wodnosamolotów oraz katapult.
9. Opancerzenie – maksymalna grubość pancerza burtowego (pb), pokładów pancernych (pp) i pancerza artylerii głównej (pag) w milimetrach.
10. Liczebność załogi – po myślniku stan wojenny.
Nazwy okrętów podano zwykłą czcionką. Nazwa w nawiasie oznacza okręt niegotowy.
Znak „+” oznacza stratę okrętu, przy czym znak „b” oznacza rozbicie się na brzegu lub wejście na skałę bądź mieliznę, znak „k” oznacza katastrofę np. pożar, wybuch, znak „s” oznacza samozatopienie zaś znak „z” – zderzenie.
Znak „=” oznacza ciężkie uszkodzenie okrętu.
Znak”” oznacza kierunek zmian.
Skrót „wyc” oznacza wycofanie okrętu ze służby.
Znak „?” oznacza „prawdopodobnie”, a „?! Najprawdopodobniej”.
Przykładowo:
Ark Royal (1938);
22 000 t; 243,9x29,3x6,9 m; 102000KM=31 w.; 16x114 AA, 48x40 AA, 32x13 AA8x20AA; 60—72 sam., 2 kat.; pb 114, pp 89;1580 l;
ARK ROYAL (+14.11.41, na wsch. od Gibraltaru, ,,U 81”)
Oznacza:
Typ: Ark Royal
Wejście do służby: 1938
Wyporność: 22000 t
Długość 243,9 m;
Szerokość: 29,3 m;
Zanurzenie: 6,9 m;
Moc maszyn: 102000 KM
Prędkość: 31 węzłów
Uzbrojenie:
14 dział uniwersalnych 114 mm
48 dział przeciwlotniczych 40 mm
32 najcięższe karabiny maszynowe 13 mm wymienionych na 8 dział przeciwlotniczych 20 mm
Wyposażenie lotnicze:
60 – 72 samolotów
2 katapulty
Opancerzenie:
Pancerz burtowy 114 mm
Pokłady pancerne 89 mm
Załoga: 1580 ludzi
Nazwa: ARK ROYAL
Losy: zatopiony 14.11.41 na wschód od Gibraltaru przez „U 81”
Ad. 2 ??? Pojęcia nie mam w czym problem. Część tekstu jest transformowana a Worda. a część (BWN) z RTF.
Ad. 3 Przede mną monitor 15" (1024x768) bez problemu. na 19 " też. opisz dokładniej problem. zmniejszyć czy zwiększyć czcionkę czy cokolwiek innego uzcinić ?
Ad. 4 Zrobi się.
Ad. 5 Wchodź na boisko, a nie kibicuj ! Gramy wspólnie.
Do pkt. 4
Zajmując się historią wojen morskich, a w szczególności drugą wojną światową na morzu, wielokrotnie brakowało mi szczegółowego spisu okrętów uczestniczących w wojnie, jak również należących do krajów wówczas neutralnych. Istniejące spisy obejmowały jedynie mniejszy lub większy wycinek tej problematyki. Największe polskie dzieło – spis flot autorstwa Tadeusza Wywerki – Prekurata powstał wiele lat temu i nie był dotąd weryfikowany w oparciu o nowsze źródła historyczne, a nadto obejmował jedynie część istniejących w tym okresie flot i nie dotyczył małych jednostek i jednostek pomocniczych.
Punktem wyjściowym w podjętej pracy był wyżej wspomniany wykaz. Ogólny schemat flot, przyjęta klasyfikacja okrętów, większość skrótów oraz układ spisu oparłem o schemat Tadeusza Wywerki – Prekurata, bliski od ponad 30 lat polskiemu czytelnikowi. Wymagał on oczywiście licznych zmian wynikających z upływu czasu, znacznie poszerzonego zakresu pracy jak i konieczności zbliżenia pojęciowego do najpoważniejszych źródeł zagranicznych.
Pewnej zmianie uległ również horyzont czasowy. Spis flot w zasadzie obejmuje okręty znajdujące się w służbie od 1.09.1939 r. do 2.09.1945 r. Występują od tej zasady jednak wyjątki o których poniżej:
- Albania – stan na 04.1939 – przed okupacją włoską
- Austria – tuż przed Anschlussem w 1938 r.
- Czechosłowacja – stan na marzec 1939 r.
- Chiny – stan na 1937 r. – początek regularnej wojny z Japonią
- Hiszpania – od 1936 r. – początku wojny domowej
- Litwa, Łotwa i Estonia – stan do .08.1940 r. – początku okupacji radzieckiej
W pojedynczych przypadkach w spisie ujęto okręty, które nie weszły formalnie do służby w opisanym okresie z różnych względów, lecz pomimo to de facto wzięły udział w działaniach wojennych jak np. francuski okręt liniowy Jean Bart.
Tak opracowany wykaz obejmuje ponad 20.000 okrętów z 47 państw, a uwzględniając kraje Brytyjskiej Wspólnoty Narodów z 52 państw.
Objaśnienia
1. Losy okrętów obejmują okres od 1.9.39 r. do 2.9.45 r. z wyjątkami opisanymi we wstępie.
2. Spis zawiera dane o okrętach gotowych przed 2.9.45 r.
3. Państwa wymienione są w kolejności alfabetycznej.
4. Wykaz uwzględnia następujące klasy i podklasy okrętów:
Okręty lotnicze - Lotniskowce - L
- Lotniskowce eskortowe - LE
- Transportowce wodnosamolotów - TW
- Transportowce samolotów - TS
- Okręty bazy wodnosamolotów - OBWSML
- Okręty remontowe samolotów - ORS
Pancerniki - Okręty liniowe - OL
- Krążowniki liniowe - KL
- Pancerniki obrony wybrzeża - POW
- Monitory - MON
Krążowniki - Pancerne - KP
- Ciężkie - KRC
- Lekkie - KRL
- Szkolne - KRS
Niszczyciele - Duże (ponad 1800 t) - N
- Średnie (do 1800 t) - N
- Eskortowe - NE
Torpedowce - T
Okręty podwodne - Krążowniki - OP
- Duże (powyżej 800 t)
- Średnie (500 – 800 t)
- Małe (100 – 500 t)
- Miniaturowe (poniżej 100 t)
Okręty eskortowe i - Eskortowce - ESK
dozorowe - Fregaty - FR
- Korwety - KOR
- Kanonierki (powyżej 500 t) - KAN
- Dozorowce ( 100 – 500 t) - DOZ
- Patrolowce ( do 100 t) - PATR
- Trawlery - TRAW
Stawiacze min - Duże (powyżej 1000 t) - SM
- Małe (do 1000 t)
Stawiacze sieci - SS
Trałowce - Duże (powyżej 400 t) - TR
- Małe ( 100 – 400 t)
- Kutry trałowe ( do 100 t) - KTR
Ścigacze - Kutry torpedowe - KT
- Kutry artyleryjskie - KART
- Ścigacze okrętów podwodnych - SOP
Okręty desantowe - Transportowce desantowe - ODEST
- Okręty desantowe piechoty - ODESP
- Okręty desantowe czołgów - ODEST
- Okręty wsparcia desantu - ODESW
- Okręty dowodzenia desantem - ODESD
- Inne okręty desantowe - ODES
Okręty rzeczne - Monitory - MONRZ
- Kanonierki - KANRZ
- Stawiacze min - SMRZ
- Trałowce - TRRZ
- Inne okręty rzeczne - ORZ
- Rzeczne okręty pomocnicze - OPOMRZ
Bojowe okręty pomocnicze
- Krążowniki pomocnicze - KRp
- Okręty obrony wybrzeża - OOW
- Okręty obrony przeciwlotniczej - OOPL
- Dozorowce i patrolowce pomocnicze - DOZp
- Okręty – pułapki - OPu
- Pomocnicze stawiacze min - SMp
- Pomocnicze trałowce - TRp
- Łamacze zagród - ŁZ
- Inne uzbrojone jednostki pomocnicze - OPom
Okręty pomocnicze - Okręty – bazy - OB
- Okręty szkolne - OS
- Okręty warsztatowe - OW
- Okręty ratownicze - OR
- Okręty – cele - OC
- Hulki - HUL
- Lodołamacze - LŁ
- Okrety hydrograficzne - OH
- Holowniki - H
- Zbiornikowce - ZB
- Transportowce - TRAN
- Inne okręty pomocnicze - JP
Jednostki marynarki handlowe - JMH
5. Podklasy wyodrębnione są w danym kraju w miarę potrzeby.
6. W obrębie klas i podklas okręty uszeregowane są według typów – od najstarszych do najnowszych.
7. Nazwa typu podana jest kursywą w osobnym wierszu. Dane taktyczno-techniczne podane poniżej nazwy typu obejmują kolejno: wyporność, wymiary, moc maszyn, prędkość, uzbrojenie, wyposażenie lotnicze, opancerzenie i wielkość załogi.
8. Wersje tego samego typu oznaczono cyframi rzymskimi. Dotyczy to również przypadków grupowania jednostek pod wspólnym nagłówkiem.
9. Informacje o losach okrętów podano w kolejności chronologicznej. W tym miejscu podano też różnice pomiędzy daną jednostką, a całym typem.
10. Dane dotyczące utraty okrętu podano w kolejności: data, miejsce, przyczyna straty.
W wykazie zastosowano następujące zasady i skróty:
1. Typ – kursywa
2. Rok wejścia do służby – obejmuje też lata dla całego typu, zaś rok pośredniku oznacza wejście do służby po generalnej modernizacji bądź po przejęciu z innej marynarki.
3. Wyporność – standardowa, okręty podwodne : nawodna/w zanurzeniu.
4. Wymiary: długość x szerokość x zanurzenie w metrach.
5. Moc maszyn – maksymalna w KM.
6. Prędkość – maksymalna w węzłach, w przypadku starych okrętów była ona znacznie niższa, co często zaznaczono.
7. Uzbrojenie – liczba dział x kaliber w milimetrach (działa przeciwlotnicze i uniwersalne oznaczono”AA”), rury torpedowe(rt) x kaliber w milimetrach, broń przeciw okrętom podwodnym;
8. Wyposażenie lotnicze – maksymalna liczba zabieranych samolotów lub wodnosamolotów oraz katapult.
9. Opancerzenie – maksymalna grubość pancerza burtowego (pb), pokładów pancernych (pp) i pancerza artylerii głównej (pag) w milimetrach.
10. Liczebność załogi – po myślniku stan wojenny.
Nazwy okrętów podano zwykłą czcionką. Nazwa w nawiasie oznacza okręt niegotowy.
Znak „+” oznacza stratę okrętu, przy czym znak „b” oznacza rozbicie się na brzegu lub wejście na skałę bądź mieliznę, znak „k” oznacza katastrofę np. pożar, wybuch, znak „s” oznacza samozatopienie zaś znak „z” – zderzenie.
Znak „=” oznacza ciężkie uszkodzenie okrętu.
Znak”” oznacza kierunek zmian.
Skrót „wyc” oznacza wycofanie okrętu ze służby.
Znak „?” oznacza „prawdopodobnie”, a „?! Najprawdopodobniej”.
Przykładowo:
Ark Royal (1938);
22 000 t; 243,9x29,3x6,9 m; 102000KM=31 w.; 16x114 AA, 48x40 AA, 32x13 AA8x20AA; 60—72 sam., 2 kat.; pb 114, pp 89;1580 l;
ARK ROYAL (+14.11.41, na wsch. od Gibraltaru, ,,U 81”)
Oznacza:
Typ: Ark Royal
Wejście do służby: 1938
Wyporność: 22000 t
Długość 243,9 m;
Szerokość: 29,3 m;
Zanurzenie: 6,9 m;
Moc maszyn: 102000 KM
Prędkość: 31 węzłów
Uzbrojenie:
14 dział uniwersalnych 114 mm
48 dział przeciwlotniczych 40 mm
32 najcięższe karabiny maszynowe 13 mm wymienionych na 8 dział przeciwlotniczych 20 mm
Wyposażenie lotnicze:
60 – 72 samolotów
2 katapulty
Opancerzenie:
Pancerz burtowy 114 mm
Pokłady pancerne 89 mm
Załoga: 1580 ludzi
Nazwa: ARK ROYAL
Losy: zatopiony 14.11.41 na wschód od Gibraltaru przez „U 81”
Fax et tuba
Sorry - trochę nieprecyzyjnie się wyraziłem.jareksk pisze:Ad. 2 ??? Pojęcia nie mam w czym problem. Część tekstu jest transformowana a Worda. a część (BWN) z RTF.
Oczywiście nie wszędzie są krzaki! Problem dotyczy niektórych znaków, np. zamiast -> (czyli kierunek zmian, czyli 'strzałka w prawo') widzę kwadracik. Żeby było śmieszniej, to w tym samym poście raz jest OK, drugi raz już nie...
Np. fragment źródła z brytyjskich niszczycieli:
Jest OK.jak I. (pocz. 5 rt), lecz pó?n.→NE: 3x102, 1x76 AA, 2x40 AA, 3 rt 533 ,2 mbg, 1 wbg
<br />
<br />
VORTIGERN (+15.3.42, rej. Cromer, nm. KT)
już nie jest OK.jak I. lecz od 1939—1940 NE: 4x102 AA, 8x13 AA2x20 AA, cz. dad. 2x20AA 2 mbg, 2 wbg
<br />
<br />
VALENTINE (=15.5.40, uj¶cie Skaldy, nm. sam., s+)
<br />
VALOROUS (modern. 6.39)
<br />
VANITY
<br />
VKGA
<br />
VKRDUN
<br />
VIMIERA (+9.1.42, uj¶cie Tamizy, miny)
<br />
VIVIEN
Strzałka w prawo wyświetla się prawidłowo dla kodu & # 8 5 9 4 ; (celowo pisane ze spacjami)
Wyświetla sie jako kwadracik dla kodu & # 6 1 6 1 4 ; (celowo pisane ze spacjami)
(Hi hi - tak mimochodem rzuciło się w oczy: powinno być VEGA zamiast VKGA i VERDUN zamiast VKRDUN)
W paru miejscach jest też niewiadomego pochodzenia (znaczenia?) wtrącenie w stylu np.:
Chodzi o '¬' w wyrazie Zuikaku - wyświetla się Zui¬kaku.VAMPIRE (au.; +9.4.42, na wsch. ad Cejlanu jap. sam. L ,,Shokaku”, ,,Zui¬kaku”, ,,Akagi”, ,,Hiryu” i ,,Soryu”)
Oczywiście to drobiazgi i duperele, ale straszszsznie denerwują . No i nie mam pojęcia jak temu zapobiec/naprawić - moje przypuszczenia idą w kierunku stosowania jakichś odmiennych zestawów znaków/sposobów kodowania już w tekście źródłowym.
A może tak jest tylko u mnie? Jeśli tak, to w ogóle się tym nie przejmuj:)
Hmmm, to pewnie bardzo subiektywne odczucie, ale pomimo tego że na wzrok nie narzekam, to jednak na 15" monitorze przy 1024x768 i wzorcowym odświeżaniu czcionka jest zbyt mała. Przy 800x600 - jest OK. Czyli sugestia ode mnie: zwiększyć czcionkę! Bo przecież w sumie nie powoduje żadnej różnicy dla działania FOW czy jest ona większa, czy mniejsza, prawda? Przewijać trzeba tak czy siak, ewentualne kopiowanie lub wklejanie też nie gra żadnej roli.jareksk pisze:Ad. 3 Przede mną monitor 15" (1024x768) bez problemu. na 19 " też. opisz dokładniej problem. zmniejszyć czy zwiększyć czcionkę czy cokolwiek innego uzcinić ?
Chętnie tak bym uczynił, tylko że nie mam prawie nic w usystematyzowanej postaci... Ale jak coś znajdę, to nie omieszkam się podzielić!jareksk pisze:Ad. 5 Wchodź na boisko, a nie kibicuj ! Gramy wspólnie.
Spis jest bardzo dobry, ale gdybyś mógł powiększyć czcionkę, bo oczy nie dają rady. Takie to, pierunie, malutkie
No i gdzie jest POLSKA
No i gdzie jest POLSKA
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles