Panowie (i Panie),
Mam troche glupie pytanie. Dotyczy ono konstrukcji napędu okrętów wojennych z II wojny światowej.
Ostatni mniędzy mną a moim serdecznym kolegą doszło do drobnej scysji co do konstrukcji napęu. Kolega twierdzil uparcie ze okrety owe byly napedzane silnikami parowymi, do ktorych wytwornice pary byly zasilane paliwem plynnym (ropa, czy jak w przypadku japonskich okretow ropa nierafinwana).
Ja zas twierdze albo mi sie wydaje ze byly napedzane, powiedzmy, normalnymi silnikami spalinowymi wolnoobrotowymi (tłok, tłoczysko itd). Jak to było??
silniki okretowe
Generalnie kolega miał rację.
Powszechnie stosowano napęd turboparowy - para wytwarzana w kotłach, opalanych z reguły paliwem ciężkim (mazut), napędzała turbiny parowe, a te, poprzez przekładnie śruby.
Silniki spalinowe (diesle) stosowano sporadycznie, m.in. na niemieckich "pancernikach kieszonkowych", cz też naszym Gryfie.
Dotyczy to głównych klas okrętów (od niszczyciela w górę). Na op były to Diesle i silniki elektryczne.
Dziś też silniki spalinowe, na okretach wojennych, wcale nie tak często występuja samodzielnie, znacznie częściej w kombinacji z turbinami gazowymi. I praktycznie na szybkich jednostkach (czyli praktycznie na wszystkich okrętach) nie stosuje się silników wolnoobrotowych (które są duże i ciężkie), a średnio i szybkoobrotowe.
Powszechnie stosowano napęd turboparowy - para wytwarzana w kotłach, opalanych z reguły paliwem ciężkim (mazut), napędzała turbiny parowe, a te, poprzez przekładnie śruby.
Silniki spalinowe (diesle) stosowano sporadycznie, m.in. na niemieckich "pancernikach kieszonkowych", cz też naszym Gryfie.
Dotyczy to głównych klas okrętów (od niszczyciela w górę). Na op były to Diesle i silniki elektryczne.
Dziś też silniki spalinowe, na okretach wojennych, wcale nie tak często występuja samodzielnie, znacznie częściej w kombinacji z turbinami gazowymi. I praktycznie na szybkich jednostkach (czyli praktycznie na wszystkich okrętach) nie stosuje się silników wolnoobrotowych (które są duże i ciężkie), a średnio i szybkoobrotowe.