Plany floty cesarsko-królewskiej

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Plany floty cesarsko-królewskiej

Post autor: Mitoko »

Takie pytanko - ma może ktoś rozpiskę planów zbrojeń morskich floty cesarsko-królewskiej z okresu 1895-1918 ??
Zulu Gula

Re: Plany floty cesarsko-królewskiej

Post autor: Zulu Gula »

Mitoko pisze:Takie pytanko - ma może ktoś rozpiskę planów zbrojeń morskich floty cesarsko-królewskiej z okresu 1895-1918 ??
Grzebnę w Csonkaretim wieczorem - on zapewne coś podaje.
Ponadto warto sięgnąć do Wywerki, pewne rzeczy wymienia.
Nie wiem, jak źródła oryginalne (tzn. np. A. Sokol, Osterreich-Ungarns Seekrieg 1914-1918), musiałbym zaprząc do roboty swojego stałego wiedeńskiego informatora, a to może potrwać.
Aha, jest jeszcze pewna strona z planami ck krążowników liniowych.
Marek S.
Posty: 680
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Ze starej wersji "Warship Projects":
Revision #40
-4 Improved Tegethoff cancelled due to WWI;
-3 improved Zenta class cruisers proposed (1 to double as Royal Yacht);
-1 China cruiser proposed to be completed for A-H;
-14 further Tatra class DD never completed;

-1910 Fleet Recommendations
.Battleships 16 (includes Radetsky?s & Viribus Unitis = 9 new - 4 Monarch?s = 5 type?);
.Cruisers 12;
.Destroyers 24;
.Torpedo boats 72;
.Danube monitors 8;

-1918 post war building plan per ?Die Schiffe im Bild? Band2 by E. Sieche.
BB & BC plans see http://hera.mni.fh-giessen.de/~hg6339/DataFrames.htm
.Battleships 4;
.Battle cruisers 4;
.Cruisers 8 (included a heavy cruiser design);
.Destroyers 12 to 32?;
.Torpedo boats 1,000 ton 27?+/-;

Revision #43
-1proposed austere battle cruiser Improved Tegethoff type make use of guns / twin turrets already made

Revision #53A
-2 - 1,240 monitors planned 1916 No XI & No XII, armed with 1 – 7.5” & 1 – 3.5” guns
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1302
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Plany floty cesarsko-królewskiej.

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

Odpowiedź na to pytanie nie jest taka łatwa. Austro-Węgry nie dopracowały się wieloletnich planów rozbudowy floty, takich jakie miały np. Niemcy. Pierwsza próba przeprowadzenia przez parlamenty A-W ustawy morskiej działającej przez kilka lat kojarzona jest z wiceadm. Hermannem von Spaunem (dowódca w latach 1897 - 1904). W 1898 r. zaproponował on zbudowanie w kolejnych 10 latach 12 pancerników, 12 krążowników, 12 niszczycieli, 72 torpedowców i 6 monitorów na Dunaj. Plan otrzymał aprobatę Wiednia i gorące poparcie ministra spraw zagranicznych Goluchowskiego. Niestety plan nie przeszedł przez parlament węgierski, chociaż w końcu zdecydowano się na jego częściową realizację ale przez umieszczanie jego kolejnych elementów w budżetach na kolejne lata. Tak powstały np. rozpoczęte w 1899 r. pancerniki typu "Habsburg". Budżet na zbrojenia morskiej rzeczywiście rósł z roku na rok, jednakże zawsze przy wielkich protestach ze strony Węgrów.

Kolejny program związany był z budową pierwszych drednotów. Z nimi wiąze się ciekawa historia - kiedy w Wiedniu dowiedziano się o położeniu stępki pod "Dante Alighieri" w Budapeszcie trwał kryzys rządowo-parlamentarny, który uniemożliwiał przyznanie jakichkolwiek środków na budowę drednotów. Czas naglił i wreszcie stocznia w Trieście, zakłady w Witkowicach (pancerz) oraz zakłady Skody zaoferowały podjęcie prac na trzema drednotami bez jakiegokolwiek zlecenia, licząc na ich odkupienie przez rząd. Dowódca floty, adm. Rudolf Montecuccoli "poszedł" na ten układ zlecając budowę dwóch jednostek. Sprawa wydała się dopiero po roku od oficjalnego przyznania pieniędzy przez oba parlamenty. Jak widać w takich warunkach dopracowanie się wieloletnich planów rozbudowy floty było niemożliwe. Flotę A-W budowano więc po kawałku wciskajac do kolejnych budżetów coraz to większe potrzeby.
Zulu Gula

Post autor: Zulu Gula »

Planowane jednostki, w tym okręty ledwie w fazie projektowania - wg K. csonkareti, Marynarka Austro-Węgier w Pierwszej Wojnie Światowej:
1) pancerniki:
a) t. Ersatz Monarch (inaczej ulepszony Tegetthoff) - 4 jednostki, z czego dla dwóch pono wybrano nazwy - Laudon i Hunyadi,
b) 4 kolejne pancerniki - 39.600 t, 24 w, 8x420mm,
c) 4 krążowniki liniowe - 36.000 t, 30 w, 4x420 albo 6x380.
2) krążowniki:
a) eks chiński - pierwotnie 4.900, 28 w, 4x203, 12x120, 10x47, 4x37, 4x450, po modyfikacji 4872, 8x150, 2x90 plot, 4x450
b) Ersatz Zenta - 3 jednostki, 4950,t, 30,1 w, pierwotnie 14x120, 1x47, 2x450, po modyfikacji planów w 1915 2x190, 6x150, 4x90 pl, 2 podwodne wt 530
c) krążowniki pancerne (ciężkie??? - ilości nie znam) - 12.000 t, 33 w, 6x190, zatwierdzone w sierpniu 1918
3) niszczyciele torpedowców:
a) ulepszony Tatra - 2
8 jednostek planowanych, zamówiono 4, z czego 2 nazwy - Honved, Lov?en,- 880 t, 32,5 w, 2x120, 2x90 , 4x450
b) pod koniec wojny rozważano budowę 12 liderów - wg Danubiusa (Fiume) 2.498 t, 34 w, 4x150. Alternatywne wersje to 2.440 t, 3x150 albo 2.650 t i 4x150.
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

thx - plany z WW1 pokrywają się z tym co mam (do tego jeszcze mniejsze TB)

Natomiast ciekawi mnie właśnie zamawianie przed wojną
Zulu Gula

Post autor: Zulu Gula »

Mitoko pisze:thx - plany z WW1 pokrywają się z tym co mam (do tego jeszcze mniejsze TB)

Natomiast ciekawi mnie właśnie zamawianie przed wojną
Jeśli chodzi o mniejsze jak niszczyciele, to Csonkareti nie wykazuje w wykazie planów (nic nie pisze), wykazuje jedynie zamówionoe i rozpoczęte mniejsze jednostki (minowce). Zresztą brak zamówień na torpedowce by mnie nie zdziwil, marynarka miała ich pod dostatkiem i to sporo nowoczesnych, a na pewno odczuwała brak nowoczesnych dużych niszczycieli.
Na pewno zamierzano zamówić w stoczni Fiata w San Giorgio OP zaprojektowany przez CTT w Monfalcone (a więc dziwna rzecz, projekt austro-węgierski, wykonanie włoskie). Okręt mial wypierać 700/870 ton, pędzić z prędkościami 16/9 w, oraz być uzbrojnym w 5 wt 450 i 2x66.
Zamówienia nie złożono.

No i 5 OP t. Germania (niedoszłe U7-11, przejkęte przez Niemców i przemianowane na U 66-70) - zamówione i rozpoczęte.

Zapomniałem dołożyć wspominane mointory XI/XII z uwagą, że budowę niejako rozpoczęto, Skoda chyba nawet dostarczyła wieże z armatami 190 mm.

Myślę, że warto wpomnieć jescze o jednej rzeczy, która być może nie wszystkim się kojarzy:
nasze kochane kutry uzbrojone Linz z Flotylli Pińskiej, budowane właśnie w Linzu dla Flotylli Dunajskiej, czyli także zamówione a nie wykonane przed końcem Zawieruchy.

Ciekawsza jak dla mnie jest sprawa nie okrętów zamawianych, ale tych, które kupiono, a zamawiane nie były, a mianowicie na razie wiem o OP U 12 t. Hollanda, budowany bez zamówienia, a czy inne były, nie wiem.
Marek S.
Posty: 680
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Był jeszcze miniaturowy okręt podwodny na jeziorze Garda "Loligo", cywilny zbudowany w 1914 r. i przejęty 15.IX.1915 przez armię.
Ponadto planowano w 1916 r. budowę OP dla flotylli dunajskiej, ale nic ponadto na ten temat nie wiem. W tym samym roku planowano również zamówić OP wzorowane na niemickim typie "Deutschland".
Zmówiono lub zamierzano zamówić w trakcie wojny OP:
typ U 48: U 48 - U 49, U 58 - U 59
typ U 50: U 50 - U 51, U 56 - U 57
typ U 52: U 52 - u 55
typ U 101: U 101 - U 106, U 118 - U 120
typ U 107: U 107 - U 110, U 111 - U 117, U 121 - U 141
Zulu Gula

Post autor: Zulu Gula »

Marek S. pisze:Był jeszcze miniaturowy okręt podwodny na jeziorze Garda "Loligo", cywilny zbudowany w 1914 r. i przejęty 15.IX.1915 przez armię.
Ponadto planowano w 1916 r. budowę OP dla flotylli dunajskiej, ale nic ponadto na ten temat nie wiem.
Kurcze, a ja tylko wiedziałem o OP B1 chyba zdobytym w Żelaznej Bramie na Dunaju - okręt ten porzucono z uwagi na płycizny, zaś kmdr G. v. Trapp jako fachman stwierdził niecelowość remontu jednostki.
Marek S.
Posty: 680
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Raczej nie B1 a "Nr 3". Rosyjski typu "Holland-27B". Zamówiono 3 jednostki (Nr 1-3) przez armię rosyjską i przeznaczone do obrony twierdzy kronsztadzkiej. Później Nr 1-2 przewiezione do Murmańska, a Nr 3 na Dunaj i tam zdobyty 12.III.1918 przez armię austro-węgierską w Reni.
LOLICO - kadłub zbudowany w stoczni Ganz & Danubius Shipyard, Bergudi, Fiume; a ukończony w Whitehead, Fiume, który go zaprojektował. Zamówiony w 1913 r. przez Instytut Badawczy z Rovigno. Wodowany w sierpniu 1914 i ukończony w grudniu tego samego roku. Przejęty przez flotę i zimą 1914/15 przeszedł próby. Ocena była negatywna i dlatego zaproponowano jego przebudowę, ale ostatecznie flota z niego zrezygnowała. W związku z powstaniem włoskiej flotylli na jeziorze Garda zainteresowała się nim armia i zakupiła go z przeznaczeniem do działań na tym jeziorze. Dlasze losy tej jednostki nie są znane.
Dane - 44/55 ton; 12.2 x 2.7 x 2.2 m; 7/4 w; 1 silnik elektryczny, 30 KM; załoga 3 osoby.
Proponowana przebudowa - 60/ . ton; dodatkowo 1 silnik benzynowy o mocy 6o KM. Proponowane uzbrojenie to 2 torpedy 450 mm.
Informacje za R. Greger - Austro-Hungarian Warships of World War I.
Marek S.
Posty: 680
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Pisze o nim również Wladimir Aichenberg - Die Unterseeboote Osterreich-Ungarns (tom 1). Jest tam również jedyne zdjęcie tej jednostki jakie ja znam. Jeśli chcesz to ci mogę zeskanować ten kawałek i podesłać, ale podaj mi e-mail.
ODPOWIEDZ