Strona 1 z 2

Napędy w okrętach OP.

: 2005-09-23, 17:56
autor: Gość
Chciałbym dowiedzieć się więcej na temat napędów OP, tj.:
- magnetohydrodynamicznego,
- elektrodynamicznego.

Wiem, że prowadzonye były prace na temat tych napędów w ZSRR i Japonii, a nawet pojawiła się wzmianka w "Polowaniu na Czerwony Pażdziernik" (napęd dżdżownicowy), tylko że nigdzie nie mogę znaleźć konkretnych informacji.

: 2005-09-23, 17:57
autor: Gość
Acha, to ja pisałem.

Pozdrawiam,
Viader.

: 2005-10-03, 07:35
autor: Chłopiec_zPlacu_Broni
Witam

Temat JEST frapujący.
Mam wątpliwość czy coś dowiemy się tak o, po prostu publicznie...


Ale... tak na marginesie... maja skromna uwaga...

Panowie. na tym poważnym forum przyjmujmy z przymrużeniem oka konfabulacje pana Toma Clancego w jego „Techno powieściach”.
Jestem gotów na poczekaniu wymyślać kilkanaście rodzajów napędu nieznanych nigdzie w rzeczywistości...
czekam tylko na chętnego Wydawcę...


Napęd tasiemcowy, motylkowy, pędrakowy, wężowy, itd.:

: 2005-10-03, 09:44
autor: Shinano
W ksiązce Szarguta "Termodynamika techniczna" jest króciutka wzmianka na temat możliwości wykorzystania magnetohydrodynamiki lub elektrohydrodynamiki w układzie siłowni parowej, ale tylko w instalacjach lądowych elektrowni i elektrociepłowni i o ile zrozumiałem do wprawienia w ruch czynnika termodynamicznego.
Może Teller by wiedział coś więcej na ten temat, bo to jakby nie patrzeć trochę jego branża.

: 2005-10-03, 11:09
autor: Chłopiec_zPlacu_Broni
w googach wpisałem: generatory MHD

no i coś jest.

ale... czy i jak jest to zaawansowane w napędach OP to duży znak zapytania

GENERATOR MAGNETOHYDRODYNAMICZNY, generator MHD, generator magnetogazodynamiczny, urządzenie do przetwarzania energii wewn. zjonizowanego gazu w energię elektr.; działanie oparte na zjawisku powstawania prądu elektr. w przewodniku poruszającym się w polu magnet. (indukcja elektromagnetyczna); w generatorze magnetohydrodynamicznym przewodnikiem jest zjonizowany w wysokiej temperaturze gaz, który rozprężając się w dyszy przepływa ze znaczną prędkością przez prostopadłe doń pole magnet.: między elektrodami umieszczonymi w strumieniu gazu wytwarza się różnica potencjałów elektr.; pierwszy laboratoryjny generator magnetohydrodynamiczny wykonano 1959 w USA. Generatory MHD są stosowane jako źródła prądu w elektrowniach różnego typu, np. cieplnych, atomowych.

: 2005-10-03, 20:31
autor: Grom
Jak znam Viadera jemu bynajmniej chodzi o książke Tomcia C. On poszukuje materiałów o tym napędzie.

: 2005-10-05, 18:48
autor: Gość
Dokładnie Grom :D Jedna z teorii mówi o tym, że Rosjanie przetestowali ten napęd MHD. Mówi ona także o wykorzystaniu tego napędu w jednostce klasy Typhoon, tłumacząc to że jednostka ta posiada trzy kadłuby sztywne oraz niesamowitą wyporność tej jednostki.
Z koleji napęd elektrodynamiczny testowali Japończycy, ale co z tym dalej to wiem jeszcze mniej niż o MHD. Internet jest goły (ja nic nie znalazłem), może ma ktoś z was cokolwiek. HELP ME :lol: :lol: :lol:

: 2005-10-05, 18:49
autor: Gość
To znowu pisałem ja - Viader.

Pozdrawiam.

: 2005-10-05, 23:02
autor: Darth Stalin
Nie do końca tak.

Napęd MHD jest tak nazwany w filmie opartym na książce.
W samej książce napęd "Czerwonego Października" ("gąsienica) jest opisywany jako coś w rodzaju wielołopatkowego wewnątrzkadłubowego pędnika strugowodnego, pobierającego wodę na dziobie i oddającego na rufie ; w kanałach są zamontowane turbiny.
Więc w książce to na pewno nie MHD.

: 2005-10-06, 07:55
autor: Chłopiec_zPlacu_Broni
Darth Stalin pisze:Nie do końca tak.

Napęd MHD jest tak nazwany w filmie opartym na książce.
W samej książce napęd "Czerwonego Października" ("gąsienica) jest opisywany jako coś w rodzaju wielołopatkowego wewnątrzkadłubowego pędnika strugowodnego, pobierającego wodę na dziobie i oddającego na rufie ; w kanałach są zamontowane turbiny.
Więc w książce to na pewno nie MHD.
zTego opisu wynika,że chodzi chyba o napęd wodnostrumieniowy- strugowodny.

w najnowszym numerze Nowej Techniki Wojskowej nr 10 jest Artykuł Tomasza Grotnika o wodowaniu makiety niszyczyciela DDX. są fotki części podwodnej z kórych wynika że i na nich będzie zainstalowany napęd wodnostrumieniowy.

I dodatkowo brak klasycznych sterów tylko sterowanie za pomocą niewielkich dysz w "gruszce" na końcu pawęży.

: 2005-10-06, 08:46
autor: fdt
Anonymous pisze: Z koleji napęd elektrodynamiczny testowali Japończycy, ale co z tym dalej to wiem jeszcze mniej niż o MHD. Internet jest goły (ja nic nie znalazłem), może ma ktoś z was cokolwiek. HELP ME :lol: :lol: :lol:
Yamato 1 i 2.

http://www.geocities.com/skews_me/mhd.html

Stronka jest cokolwiek "sensacyjna", ale są jakieś linki.

http://magnetohydrodynamic-drive.iqnaut.net/

^Tu ogólne założenia.

Obrazek

Obrazek

: 2005-10-26, 15:24
autor: Chłopiec_zPlacu_Broni
Witam.
Nieco na temat napędu magneto hydrodynamicznego pisze:

Komorowski Antoni "Broń torpedowa" Warszawa, 1995

Istotą jego jest wywołanie przepływu strumienia wody bez udziału części mechanicznych napędu okrętu.
Autor opisuje to w kontekście napędu torped, ale okręt podwodny jest przecież bardzo dużą torpedą.- nieprawdaż?
Sercem urządzenia jest pompa (kompresor) MHD.
Ponadto co wiadomo:
1. prace były prowadzone od dawna - w latach 1985-87 pokonane zostały problemy techniczne związane z zastosowaniem płynnego sodu. Co oznacza moim zdaniem, że już 20 lat to działa i postęp techniczny trwa nadal.
2. podobno (tak twierdzą na Zachodzie ) w napęd MHD jest wyposażona rosyjska torpeda kal. 650mm

: 2005-10-26, 16:40
autor: Maciej
Jeśliby zmieścili to na torpedzie to i na OP by było...

Pozdrawiam,
Maciej

P.S. A jaką miałby mieć MHD przewagę nad strugowodnym - brak szumów spowodowanych turbiną...?!

: 2005-10-26, 21:58
autor: Darth Stalin
Najprawdopodobniej tak - bo masz tylko przepływ strumienia wody, bez żadnych elementów ruchomych typu łopatki, wały etc.

Tyle, ze masz spora emisję ciepła i zmiany w polu magnetycznym, więc trzeba się napracować zeby taki MAD nie złapał śladu

: 2005-11-05, 13:30
autor: Viader
Napęd strugowodny, zwany także pędnikiem strugowodnym jest wykorzystywany w jednostkach podwodnych Wielkiej Brytanii, m. in. Trafalgar. Kwestia samego napędu MHD pozwala na poruszanie się praktycznie bezszelestnie, jednak należy pamiętać o wszelkich szumach związanych z pracą całego reaktora, wymiennika ciepła, pomp i wszelkich elementów z tym związanych.
Viader

: 2005-11-16, 11:06
autor: POLISHSUB
W kwestii formalnej. Z mojej wiedzy wynika ze Typhon ma zaledwie dwa kadluby......natomiast co sie dotyczy emisji fal dzwiekowych wytwarzanych przez op o napedzie atomowym to jest ona tak znikoma ze jest niewykrywalna i niewychwytywalna z szumu morza (ośrodka). Sama praca śrub również jest mało wykrywalna (do pewnego poziomu -oczywiście ((kawitacja)) Co sie natomiast dotyczy samego napedu o charakterystyce magnetodynamicznej to jezeli cos takiego istnieje w rzeczywistosci to dowiemy sie o tym za dwadziescia lat i nie szybciej. Rosjanie prowadzili proby torped z "cichym" napedem lecz (rzekomo) zaprzestali. Wiec albo kompletne fiasko albo.......absolutny sukces a co za tym idzie.....TOP SECRET!!

POLISHSUB
(a nasze op i tak sa najlepsze)