Holownik BOGDAN PM 101
Holownik BOGDAN PM 101
Witam,
Niedawno kupiłem Plany Modelarskie nr 101 i teraz poszukuję dodatkowych materiałów na temat holownika "BOGDAN". Niestety w necie nic o nim nie znalazłem. Zaczynam się martwić, że to jest jakaś fikcyjna jednostka Mam nadzieję, że kiedyś ta pracowita łajba "była na fali" Jeśli możecie mi pomóc - to szukam zdjęć, rysunków tego holownika lub jego bliźniaczej jednostki. Jeśli się nie mylę"BOGDAN" należy do typu H-300.
Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam
Marudek
Niedawno kupiłem Plany Modelarskie nr 101 i teraz poszukuję dodatkowych materiałów na temat holownika "BOGDAN". Niestety w necie nic o nim nie znalazłem. Zaczynam się martwić, że to jest jakaś fikcyjna jednostka Mam nadzieję, że kiedyś ta pracowita łajba "była na fali" Jeśli możecie mi pomóc - to szukam zdjęć, rysunków tego holownika lub jego bliźniaczej jednostki. Jeśli się nie mylę"BOGDAN" należy do typu H-300.
Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam
Marudek
BOGDAN faktycznie był holownikiem (zresztą prototypowym) z serii H-300 (liczba oznacza moc silnika). Zbudowano go w Stoczni Remontowej w Gdyni; dalsze - podobne - holowniki miały oznaczenia typów H-400, H-670, H-800.
Natomiast STEFAN został zbudowany w 1964 roku w Magdeburgu w ramach długiej serii holownków. Polacy używali kilkunastu holowników z tej serii.
Natomiast STEFAN został zbudowany w 1964 roku w Magdeburgu w ramach długiej serii holownków. Polacy używali kilkunastu holowników z tej serii.
Holownik Bogdan
Witam,
Dzięki Marku za informacje. Ulżyło mi wiem teraz że pływał naprawdę. Nawet jeśli był tylko prototypem o słabym silniku. Mam nadzieję, że w planach które już zostały do mnie wysłane wyczytam coś więcej.
Poniżej znajduje się wątek w którym jest mowa o holownikach i ich pracy. Myślę, że tak pracowite łajby zasługują na chwilę uwagi i choćby jeden model
Chyba znalazem bliźniaczą jednostkę BOGDANA. Co prawda nie wiem co ma "pod maską" (może to jest jeden z dalszych typów np H-400), ale nadbudówki ma podobne:
Chodzi mi o ten, który cumuje przy HEROSIE. Niestety nie mogę doczytać się jego nazwy. Wydaje mi się, że to ORFEUSZ.
A teraz zdjęcie "mojego" holownika - BOGDANA z okładki planów.
Moim zdaniem jest super. Chciałbym żeby to był model RC.
Dzięki za pomoc. Na Was zawsze można liczyć Dajcie znać jeśli znajdziecie jeszcze coś.
Pozdrawiam
Marudek
Dzięki Marku za informacje. Ulżyło mi wiem teraz że pływał naprawdę. Nawet jeśli był tylko prototypem o słabym silniku. Mam nadzieję, że w planach które już zostały do mnie wysłane wyczytam coś więcej.
Poniżej znajduje się wątek w którym jest mowa o holownikach i ich pracy. Myślę, że tak pracowite łajby zasługują na chwilę uwagi i choćby jeden model
Chyba znalazem bliźniaczą jednostkę BOGDANA. Co prawda nie wiem co ma "pod maską" (może to jest jeden z dalszych typów np H-400), ale nadbudówki ma podobne:
Chodzi mi o ten, który cumuje przy HEROSIE. Niestety nie mogę doczytać się jego nazwy. Wydaje mi się, że to ORFEUSZ.
A teraz zdjęcie "mojego" holownika - BOGDANA z okładki planów.
Moim zdaniem jest super. Chciałbym żeby to był model RC.
Dzięki za pomoc. Na Was zawsze można liczyć Dajcie znać jeśli znajdziecie jeszcze coś.
Pozdrawiam
Marudek
Posortowane wg typu.
Wszystkie - o ile pamętam - zbudowane w Stoczni Remontowej wGdyni (obecne Stocznia "Nauta"; dla wojennych zamiast BRT podanan jest wyporność):
[table]
[mrow]Nazwa[col]BRT[col]Typ i nr[col]Rok uk.
[row]BOGDAN[col]78[col]H-300/182[col]1959
[row]H-16[col]88[col]H-300/II/?[col]1961
[row]H-17[col]88[col]H-300/II/?[col]1962
[row]H-18[col]88[col]H-300/II/?[col]1963
[row]H-13[col]88[col]H-300/II/234[col]1961
[row]H-14[col]88[col]H-300/II/235[col]1962
[row]H-15[col]88[col]H-300/II/236[col]1962
[row]ADAM[col]79[col]H-300/II/257[col]1962
[row]CZESŁAW[col]79[col]H-400/285[col]1962
[row]EDWARD[col]80[col]H-400/297[col]1965
[row]WIESŁAW[col]79[col]H-400/298[col]1965
[row]ROMAN[col]79[col]H-400/299[col]1965
[row]ORFEUSZ[col]80[col]H-400/307[col]1966
[row]BOGDAN[col]80[col]H-400/308[col]1966
[row]LUCJAN[col]79[col]H-400/318[col]1967
[row]KLEMENS[col]79[col]H-400/327[col]1968
[row]RAFAŁ[col]79[col]H-400/333[col]1969
[row]ZDZISŁW[col]79[col]H-400/336[col]1971
[row]JERZY[col]79[col]H-400/337[col]1970
[row]SEWERYN[col]79[col]H-400/351[col]1973
[row]NIKODEM[col]78[col]H-400/352[col]1973
[row]RYŚ[col]116[col]H-670/244[col]1964
[row]WILK[col]116[col]H-670/245[col]1964
[row]CENTAUR[col]119[col]H-800/246[col]1966
[row]TYGRYS[col]119[col]H-800/247[col]1966
[row]NIEDŹWIEDŹ[col]119[col]H-800/248[col]1967
[row]PUMA[col]119[col]H-800/249[col]1967
[row]PANTERA[col]120[col]H-800/300[col]1966
[row]LEOPARD[col]119[col]H-800/320[col]1968
[row]GEPARD[col]119[col]H-800/324[col]1968
[row]MARCIN[col]115[col]H-800/325[col]1968
[row]SERWAL[col]115[col]H-800/326[col]1968
[row]MACIEJ[col]115[col]H-800/330[col]1969
[row]MIŚ[col]115[col]H-800/331[col]1969
[row]KUGUAR[col]115[col]H-800/332[col]1969
[row]H-1[col]215[col]H-800/IV/?[col]1970
[row]H-2[col]215[col]H-800/IV/?[col]1971
[/table]
1. Ten drugi BOGDAN (H-400/308) od 1968 nazywał się DANIEL.
2. Następne holowniki (typu H-900 i dalsze) wyglądały już inaczej - miały charakterystyczne pudełkowate nadbudówki, zapewniające widoczność dokoła jednostki.
Wszystkie - o ile pamętam - zbudowane w Stoczni Remontowej wGdyni (obecne Stocznia "Nauta"; dla wojennych zamiast BRT podanan jest wyporność):
[table]
[mrow]Nazwa[col]BRT[col]Typ i nr[col]Rok uk.
[row]BOGDAN[col]78[col]H-300/182[col]1959
[row]H-16[col]88[col]H-300/II/?[col]1961
[row]H-17[col]88[col]H-300/II/?[col]1962
[row]H-18[col]88[col]H-300/II/?[col]1963
[row]H-13[col]88[col]H-300/II/234[col]1961
[row]H-14[col]88[col]H-300/II/235[col]1962
[row]H-15[col]88[col]H-300/II/236[col]1962
[row]ADAM[col]79[col]H-300/II/257[col]1962
[row]CZESŁAW[col]79[col]H-400/285[col]1962
[row]EDWARD[col]80[col]H-400/297[col]1965
[row]WIESŁAW[col]79[col]H-400/298[col]1965
[row]ROMAN[col]79[col]H-400/299[col]1965
[row]ORFEUSZ[col]80[col]H-400/307[col]1966
[row]BOGDAN[col]80[col]H-400/308[col]1966
[row]LUCJAN[col]79[col]H-400/318[col]1967
[row]KLEMENS[col]79[col]H-400/327[col]1968
[row]RAFAŁ[col]79[col]H-400/333[col]1969
[row]ZDZISŁW[col]79[col]H-400/336[col]1971
[row]JERZY[col]79[col]H-400/337[col]1970
[row]SEWERYN[col]79[col]H-400/351[col]1973
[row]NIKODEM[col]78[col]H-400/352[col]1973
[row]RYŚ[col]116[col]H-670/244[col]1964
[row]WILK[col]116[col]H-670/245[col]1964
[row]CENTAUR[col]119[col]H-800/246[col]1966
[row]TYGRYS[col]119[col]H-800/247[col]1966
[row]NIEDŹWIEDŹ[col]119[col]H-800/248[col]1967
[row]PUMA[col]119[col]H-800/249[col]1967
[row]PANTERA[col]120[col]H-800/300[col]1966
[row]LEOPARD[col]119[col]H-800/320[col]1968
[row]GEPARD[col]119[col]H-800/324[col]1968
[row]MARCIN[col]115[col]H-800/325[col]1968
[row]SERWAL[col]115[col]H-800/326[col]1968
[row]MACIEJ[col]115[col]H-800/330[col]1969
[row]MIŚ[col]115[col]H-800/331[col]1969
[row]KUGUAR[col]115[col]H-800/332[col]1969
[row]H-1[col]215[col]H-800/IV/?[col]1970
[row]H-2[col]215[col]H-800/IV/?[col]1971
[/table]
1. Ten drugi BOGDAN (H-400/308) od 1968 nazywał się DANIEL.
2. Następne holowniki (typu H-900 i dalsze) wyglądały już inaczej - miały charakterystyczne pudełkowate nadbudówki, zapewniające widoczność dokoła jednostki.
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
Jeden z nich:
http://www.shipspotting.com/modules/mya ... lid=133460
Pytanie - który???
I jeszcze jako uzupełnienie - typ H-800 już dość wyraźnie różni się od H-300/400. Ma inną, nadbudówkę.
http://www.shipspotting.com/modules/mya ... lid=133460
Pytanie - który???
I jeszcze jako uzupełnienie - typ H-800 już dość wyraźnie różni się od H-300/400. Ma inną, nadbudówkę.
Dawna Pantera, kończy swój żywot w Czarnogórze.
Znak armatorski na kominie sugeruje, że to smutna pozostałość bo albańskich interesach Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Znak armatorski na kominie sugeruje, że to smutna pozostałość bo albańskich interesach Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Z kronikarskiego obowiązku: Wieslaw II
I pytanie dodatkowe - co to było "Ward Tugs"? Wygląda na jakiegoś polskiego armatora. Może to wydać się dziwne, ale 1995 to już dziś historia i powoli pamięć już nie wystarcza.
I pytanie dodatkowe - co to było "Ward Tugs"? Wygląda na jakiegoś polskiego armatora. Może to wydać się dziwne, ale 1995 to już dziś historia i powoli pamięć już nie wystarcza.
Re: Holownik BOGDAN PM 101
Czy w czasopiśmie „Budownictwo Okrętowe” w dziale „Statki Polskie” był opisywane holowniki projektowane przez CBKO-1 (projekt B-65), budowane Stoczni Remontowej w Gdyni (pod numerami budowy H-300 /……. ) - cywilne Bogdan i Adam oraz MW od H-13 do H-18 (kod NATO - Goliat). Lub jest w innej publikacji jest opis któregoś z wyżej wymienionych holowników. Z góry dziękuję za pomoc.