Rhino Ferry, Tug i inne ustrojstwa made by See Bees
: 2005-05-16, 14:04
Zainteresowały mnie mało znane typy jednostek budowane (a ściślej zestawiane) z pontonów przez oddziały inżynieryjne US Navy "See Bees".
Stosunkowo najwięcej znalazłem na temat tzw. "Rhino Ferry", których 37 sztuk zbudowano w Anglii (2 ostatnie już na plażach Normandii) na potrzeby operacji Naptune. Składały się one ze 180 pontonów, były napędzane przez dwa zespoły napędowe i mogły zabrać połowę ładunku okrętów typu LST (celem podwiezienia do plaży). Trochę informacji jest tu:
http://www.seabeecook.com/history/25th_ ... apter2.htm
Kilka zdjęć tego jest tutaj:
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... 253212.jpg
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... g45670.jpg
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... g45671.jpg
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... g45672.jpg
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... g47392.jpg
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... g59405.jpg
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... c00708.jpg - tu na pierwszym planie leży "zespół napędowy" z uniesioną kolumną śruby
Nigdzie nie znalazłem danych co do prędkości i zasięgu tego ustrojstwa.
Z tych samych pontonów budowano też holowniki "Rhino Tug", ale o nich ijnformacji znalazłem jeszcze mniej.
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... 252690.jpg
Pontony te jednak były na tyle dobrym wynalazkiem, że budowano z nich także nabrzeża przeładunkowe (na czas inwazji i późniejszego wyładunku zaopatrzenia) oraz przeróżne jednostki pomocnicze: doki pływające, barki paliwowe, pływające dźwigi i bazy remontowe. Stosowano to to na Śródziemnym, Pacyfiku i w Normandii. Np. tu jest co nieco na Saipanie:
http://www.battleofsaipan.com/Saipan1944.htm
Taki jest w zarysie mój stan wiedzy na ten temat. Teraz pytanie: co jeszcze z tego budowano i jak to wyglądało. Fotki bardzo mile widziane, podobnie jak wszelkie dodatkowe informacje.
Pozdrawiam
Waldek
Stosunkowo najwięcej znalazłem na temat tzw. "Rhino Ferry", których 37 sztuk zbudowano w Anglii (2 ostatnie już na plażach Normandii) na potrzeby operacji Naptune. Składały się one ze 180 pontonów, były napędzane przez dwa zespoły napędowe i mogły zabrać połowę ładunku okrętów typu LST (celem podwiezienia do plaży). Trochę informacji jest tu:
http://www.seabeecook.com/history/25th_ ... apter2.htm
Kilka zdjęć tego jest tutaj:
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... 253212.jpg
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... g45670.jpg
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... g45671.jpg
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... g45672.jpg
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... g47392.jpg
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... g59405.jpg
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... c00708.jpg - tu na pierwszym planie leży "zespół napędowy" z uniesioną kolumną śruby
Nigdzie nie znalazłem danych co do prędkości i zasięgu tego ustrojstwa.
Z tych samych pontonów budowano też holowniki "Rhino Tug", ale o nich ijnformacji znalazłem jeszcze mniej.
http://www.history.navy.mil/photos/imag ... 252690.jpg
Pontony te jednak były na tyle dobrym wynalazkiem, że budowano z nich także nabrzeża przeładunkowe (na czas inwazji i późniejszego wyładunku zaopatrzenia) oraz przeróżne jednostki pomocnicze: doki pływające, barki paliwowe, pływające dźwigi i bazy remontowe. Stosowano to to na Śródziemnym, Pacyfiku i w Normandii. Np. tu jest co nieco na Saipanie:
http://www.battleofsaipan.com/Saipan1944.htm
Taki jest w zarysie mój stan wiedzy na ten temat. Teraz pytanie: co jeszcze z tego budowano i jak to wyglądało. Fotki bardzo mile widziane, podobnie jak wszelkie dodatkowe informacje.
Pozdrawiam
Waldek