"Niewidzialne" okręty
"Niewidzialne" okręty
Czy to na pewno przyszłość a może już teraźniejszość flot? Jakie są znane najciekawsze waszym zdaniem kostrukcje zmierzajace w tym kierunku? [Fotki mile widziane] Kto przewodzi w wyścigu i dlaczego Szwecja?
http://navysite.de/ships/shadow.htm
Jak widać koncepcja "niewidzialnego" okrętu nie jest wcale taka młoda.
I to chyba Amerykanie są tu pionierami, a nie Szwedzi...

I to chyba Amerykanie są tu pionierami, a nie Szwedzi...
http://www.canit.se/~griffon/diverse/mi ... html#smyge
Na tej stronce trochę o okrętach "Stealth" na świecie:
http://www.lowobservable.com/shipwor.htm

Jak widać koncepcja "niewidzialnego" okrętu nie jest wcale taka młoda.
I to chyba Amerykanie są tu pionierami, a nie Szwedzi...

I to chyba Amerykanie są tu pionierami, a nie Szwedzi...
http://www.canit.se/~griffon/diverse/mi ... html#smyge
Na tej stronce trochę o okrętach "Stealth" na świecie:
http://www.lowobservable.com/shipwor.htm

"From the halls of Montezuma to the shores of Tripoli"
Co do Szwecji to moze nie do konca "niewidzialny" okręt wymienię, ale korweta rakietowa typ. Stockholm SPICA-III pretenduje do miana okrętów początkujących klasę stealth. Cała architektura okrętu została pomyślana tak żeby dawała jak najmniejsze echo radarowe.
http://private.psi.com.pl/pmw/zagranic/ ... tock08.htm
http://private.psi.com.pl/pmw/zagranic/ ... tock08.htm
"Description:
SEA SHADOW is a test craft developed under a combined program by the Advanced Research Projects Agency (ARPA), the Navy, and Lockheed Martin Missiles and Space Company. The SEA SHADOW program was begun in the mid-1980s. Its purpose is to explore a variety of new technologies for surface ships, including ship control, structures, automation for reduced manning, seakeeping and signature control.
Back to topback to top go to endgo to the end of the page
History:
SEA SHADOW was built in the mid-1980s by Lockheed in the Hughes Mining Barge (HMB-1) in Redwood City, CA. The vehicle is 160-ft. long, 70-ft. wide, displaces 560 tons and has a draft of 14 ft. It has a maximum speed of approximately 13 knots and is powered by a twin screw diesel electronic drive. The ship has a maximum speed of 14 knots and is capable of operating in Sea State 5 (extremely rough) conditions. The vehicle cost approximately $50 million to build and the total test program is approximately $195 million over roughly 10 years. It is owned by the Navy and operated by LMSC personnel."
SEA SHADOW is a test craft developed under a combined program by the Advanced Research Projects Agency (ARPA), the Navy, and Lockheed Martin Missiles and Space Company. The SEA SHADOW program was begun in the mid-1980s. Its purpose is to explore a variety of new technologies for surface ships, including ship control, structures, automation for reduced manning, seakeeping and signature control.
Back to topback to top go to endgo to the end of the page
History:
SEA SHADOW was built in the mid-1980s by Lockheed in the Hughes Mining Barge (HMB-1) in Redwood City, CA. The vehicle is 160-ft. long, 70-ft. wide, displaces 560 tons and has a draft of 14 ft. It has a maximum speed of approximately 13 knots and is powered by a twin screw diesel electronic drive. The ship has a maximum speed of 14 knots and is capable of operating in Sea State 5 (extremely rough) conditions. The vehicle cost approximately $50 million to build and the total test program is approximately $195 million over roughly 10 years. It is owned by the Navy and operated by LMSC personnel."
Widzę, że kolega nie otworzył chyba linku, który zamieściłem kilka postów powyżej, dlatego więc umieściłem u góry krótką charakterystykę i historię okrętu "Sea Shadow". Z niej jasno wynika, że "Sea shadow" został zwodowany w połowie lat osiemdziesiątych, a ścislej 1 marca 1985 roku. Był więc pierwszym taką jednostką na świecie. 6 lat przed Szwedami.Wiem że Szedzi zwodowali swoją pierwsza jednostke trudnowykrywalną radarem 15 marca 1991 roku. Nazywała sie "Smyge". To chyba wczesniiej niż amerykanie?
"From the halls of Montezuma to the shores of Tripoli"