Strona 1 z 1
Holandia
: 2005-01-12, 12:58
autor: jareksk
Malutki fragmencik floty holenderskiej - pomocnicze trałowce. A oto problem:
Dwie jednostki o identycznych wymiarach i identycznej maszynie, ale
- Amsterdam - zbudowany w 1937 - stocznia nieznana; zwrócony włascicielowi 1945.
- Andyk - ex Amsterdam - zbudowany w 1913 Cochrane (Selby) zwrócony w styczniu 1946.
I oto pytanie : czy to aby możliwe, czy tez istniał tylko jeden statek-okręt ?
Źródło: Lenton.
: 2005-01-12, 16:44
autor: Marek S.
Amsterdam - trawler "IJM 58" - Cochrane & Sons, Selby - 241 BRT, TE, 400 KM, 12 węzłów, załoga 15, 1 karabin maszynowy 7,7 mm. W maju 1940 r. uciekł do WBr. i tam przejęty przez Anglików. Zwrócony w 1945 r. Holandii. [klasyfikowany jako "boeienschepen" - ale co to naczy to nie wiem może dozorowiec?]
Andijk (eks Amsterdam) - Cochrane & Sons, Selby - 241 BRT, 37.16(całkowita) x 6.75 x . m, TE, 400 KM, 11 węzłów, załoga 15, bez uzbrojenia. Również ewakuowany do WBr., jako trałowiec pomocniczy (hulpmijnenveger) do 17.III.1943.
To tyle co znalazłem (źródło) - Vermeulen A. J. – De schepen van de Koninklije Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962
: 2005-01-12, 18:07
autor: jareksk
Ciekawe, że taka sama pojemność. Co ciekawsze rozmiary też. A ma je dzielić ponad 20 lat. Stocznia ta sama. Mam dziwne wrażenie, że chodzi o jedną i tą samą jednostkę. A jeszcze jedno - Lenton podaje, że maszyny identyczne. I co Wy na to ?
: 2005-01-12, 19:13
autor: AvM
Znalazlem na razie
Cockrane, Selby (1913) -na razie nie znalazlem listy stoczniowej+
MARY A.HASTIE -> ONYX -Y> ONYX I -> AMSTERDAM
1940 Vereenigde Steenkolenhandel NV (De Vem N.V, Mgrs), Ymuiden
AMSTERDAM (1937) J.Smit , Alblasserdam 368BRT holownik
zarekwirowany 6.40 zwrocony 8.8.45
N.V.Bureau, Wijsmüller, Ymuiden
(Jest w duzym Lentonie)
ANDYK an ANDIJK na razie nie znalazlem.
: 2005-01-13, 09:46
autor: jareksk
Czyli 2 jednostki o takiej samej pojemności, wymiarach, mocy maszyn, ich budowie, prędkości, w tym samym czasie były trałowcami pomocniczymi. Gdyby to była flota radziecka nie zdziwiłbym się, ale u Holendrów ?
: 2005-01-13, 16:59
autor: Marek S.
Sprawa tych dwóch jednostek jest o tyle dziwna, na co zwróciłem uwagę dopiero dzisia, że oba trawlery zostały zbudowane w 1913 roku!
Dlatego zastanawiam się czy to nie jest ta sama jednostak tylko że w 1943 r. zmieniono jej klasyfikację i nazwę?
: 2005-01-13, 17:41
autor: jareksk
Może ma ktoś kontakt w Holandii czyli u źródła ? Notabene Marku własnie coś takiego przyszło mi dogłowy. Jak to lektura starych ksiąg może być pouczająca

Holandia
: 2025-04-29, 22:22
autor: maxgall
Cześć, nie chcę otwierać nowego tematu, więc odgrzeję stary.
Mam małą zagwostkę związaną z rozmieszczeniem małokalibrowej artylerii plot na niszczycielach typu Admiral. Na schematach udało mi się jedynie wypatrzeć pom pomy 40mm Vickersa (na wysokości drugiego komina i plaformy z działem 75mm) , na okrętach drugiej grupy. A gdzie były rozmieszczone na okrętach pierwszej grupy? I co z nkm 12, 7?
Holandia
: 2025-04-29, 23:26
autor: Cypis
maxgall pisze: ↑
Cześć, nie chcę otwierać nowego tematu, więc odgrzeję stary.
Mam małą zagwostkę związaną z rozmieszczeniem małokalibrowej artylerii plot na niszczycielach typu Admiral. Na schematach udało mi się jedynie wypatrzeć pom pomy 40mm Vickersa (na wysokości drugiego komina i plaformy z działem 75mm) , na okrętach drugiej grupy. A gdzie były rozmieszczone na okrętach pierwszej grupy? I co z nkm 12, 7?
Prawdopodobnie chodzi tobie o holenderskie niszczyciele typu Admiralen (a nie Admiral). Tutaj masz link do planów stoczniowych owych niszczycieli , dział 1.2.15 plany od 1851 do 1883
https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... hief/4.MST
Holandia
: 2025-04-30, 12:27
autor: maxgall
Bardzo dziękuję.
Wygląda na to że 40mm pom pomy miały tylko okręty drugiej serii, a Warship No. 8 zawiera błąd w tym zakresie.
pozdr
Holandia
: 2025-05-30, 15:54
autor: maxgall
Tuż przed Drugą Wojną Światową w Niderlandach planowano wybudować dwie serie bardzo zbliżonych ścigaczy okrętów podwodnych. Sześć okrętów miało zostać wybudowanych w Europie (po 3 szt. w Netherlands Dock & Sbdg oraz w J. & K. Smit), cztery w Holenderskich Indiach Wschodnich (w Sourabaya D.Y.).
Okręty "europejskie":
wyporność: 395 ton
długość 210 stóp
napęd: turbina gazowa Parsonsa 5000 SHP, 24 w.
uzbrojenie: 2x2x40mm Bofors.
Okręty z NEI:
wyporność: 328 ton
długość 205 stóp
napęd: silniki diesla 5000 BHP, 24 w.
uzbrojenie: 2x2x40mm Bofors.
Jeden z okrętów budowanych w Surabaya został nawet podobno zwodowany, ale został zniszczony w marcu 1942r.
I to w zasadzie wszystko co udało mi się o tych okrętach znaleźć, a szkoda bo wyglądają bardzo interesująco. Nie znalazłem również nic w zasobach do których podał link Cypis (Queen Wilhelmina jest, planów tych okrętów nie ma).
Holandia
: 2025-05-30, 17:26
autor: Cypis
Na razie tyle udało mi się znaleźć.
Holandia
: 2025-05-30, 20:34
autor: AvM
Netherlands Dock
nie ma w liscie stoczniowej, wiec stepki reczej nie polozone