Strona 6 z 25

: 2007-12-10, 18:33
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętu PHOENIX (25.06.1759) oraz losów szkunerów typu Cuckoo z 1806 WOODCOCK i WAGTAIL.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-12-10, 22:43
autor: Krzysztof Gerlach
Phoenix – zbudowany w stoczni firmy Batson, w Limehouse. Pochwycony przez tropikalny sztorm w Indiach Zachodnich, przez dwa dni gnany wiatrem i prądami w kierunku Kuby, rozbity u północnych wybrzeży tej wyspy 4.10.1780. Wrak opuszczono i podpalono 12.10.1780.
Woodcock – zwodowany w stoczni firmy Crane & Holmes, w Great Yarmouth, 11.04.1806. Rozbił się na Azorach 13.02.1807, zerwany z kotwic przez sztorm i zepchnięty ku wybrzeżu.
Wagtail – zwodowany w stoczni Jamesa Lovewell, w Great Yarmouth, 12.04.1806. Rozbił się na Azorach 13.02.1807, zerwany z kotwic przez sztorm i zepchnięty ku wybrzeżu. [To nie pomyłka, obu się to przytrafiło, gdy stały obok siebie]
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-12-11, 18:09
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu EXPERIMENT (1793) oraz losów szkunerów typu Cuckoo z 1806 CRANE i QUAIL.
Panie Krzysztofie, jeśli można zapytać, co było eksperymentalnego w projekcie szkunera NETLEY (04.1798) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-12-11, 19:39
autor: Krzysztof Gerlach
Experiment – jedyny lugier zaprojektowany i zbudowany specjalnie dla Royal Navy. Trójmasztowiec. Wymiary: 72’8” x 19’2” x 9’0”, tonaż 111 ton. Załoga: 45. Uzbrojenie 10 x 3-f (od 1794 r. 10 karonad 12-f) plus 12 działek relingowych. Zwodowany w stoczni Johna Parkin w Plymouth w maju 1793. W aktywnej służbie od 1793. Zdobyty przez Hiszpanów na Morzu Śródziemnym 3.10.1796. Odbity w lutym 1806, ale nie włączony już do marynarki brytyjskiej.
Crane – zwodowany w stoczni firmy Custance & Stone, w Great Yarmouth, 26.04.1806. Rozbił się 26.10.1808 w pobliżu Plymouth Hoe, zepchnięty na skały przez wiatr (kotwice nie trzymały).
Quail – zwodowany w stoczni firmy Custance & Stone, w Great Yarmouth, 26.04.1806. W aktywnej służbie 1806-1815. Sprzedany w 1816.

Szkuner Netley był czymś w rodzaju zmniejszonej wersji słynnych slupów typu Dart tego samego konstruktora. Trudno tę koncepcję opisać bez rysunków – wszystko było nietypowe: przekroje poprzeczne (prawie każdy wręg składał się z idealnego półkola na dole i pionowych odcinków powyżej linii wodnej, bez najmniejszego pochylenia dośrodkowego w jakimkolwiek miejscu), dziobnica i tylna część kadłuba (łuki o wielkich promieniach i bardzo niewiele się różniące), opuszczane miecze centralne, grodzie poprzeczne, całkowicie odmienny kształt pióra steru (coś jakby w gigantycznym dzisiejszym kajaku), kluzy kotwiczne nie obok siebie, tylko jedna nad drugą (prowadzące na różne pokłady), działa na nie cofających się przy strzale podstawach itd.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-12-12, 18:11
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu EPREUVE (zdobyty 1760) oraz losów pozostałych dwóch szkunerów typu Shamrock z 1808 (mam opisane Shamrock, Thistle, Juniper i Mistletoe).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-12-12, 19:49
autor: Krzysztof Gerlach
Epreuve – pierwotnie francuski, 20-działowy okręt korsarski (korweta) Observateur, zwodowany w Hawrze w 1758 r. Nośność około 160 ton, wyporność około 300 ton, wymiary 28,9 x 7,8 x 4,1 m. W maju 1759 zakupiony przez marynarkę francuską, przemianowany na Epreuve i włączony do floty jako korweta 20-działowa o rzeczywistym uzbrojeniu od 14 do 20 dział (w tym 14 x 6-f). W grudniu 1760 zdobyta przez Anglików i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako slup 14-działowy. Wg pomiarów angielskich 92’9,5” x 25’9” x 13’7,5”, tonaż 261,5 tony. Załoga: 125. Uzbrojenie: 14 x 6-f plus 10 działek relingowych. W marcu 1762 (lub marcu 1764!) podczas rejsu z Ameryki do Anglii zaginął bez wieści na Atlantyku.
Bramble – zwodowany przez Dell’a na Bermudach w 1809. Sprzedany w 1815.
Holly - zwodowany przez Tynes’a na Bermudach w 1809. Zatonął 29.01.1814 w porcie San Sebastian, zerwany przez sztorm z kotwic i zepchnięty na skały.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-12-13, 18:07
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu WASP (1749) oraz losów okrętów RYE (01.04.1740) i LYME (17.05.1740).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-12-13, 20:34
autor: Krzysztof Gerlach
Wasp – dwumasztowy slup 8-działowy zaprojektowany przez Locka w 1749 dla zwalczania przemytników. Wymiary 73’9” x 20’8” x 9’2”, tonaż 140 ton. Załoga: 60. Uzbrojenie: 8 x 3-f i 10 działek relingowych. Zwodowany w Portsmouth 4.07.1749. Sprzedany w 1781.

Rye – zbudowany w stoczni firmy Bird, w Rotherhithe. Rozbił się u wybrzeży Norfolk (koło Weybourne) 27.11.1744 na skutek błędu pilota.
Lyme – zbudowany w stoczni firmy Taylor, w Rotherhithe. Zatonął z całą załogą na Atlantyku, około 15.09.1747, w czasie rejsu z Indii Zach. do Anglii.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-12-14, 18:19
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów CUPID (1777), CUPID (1781) oraz SKIPJACK (1808) (daty to daty zakupienia lub zdobycia).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-12-14, 19:51
autor: Krzysztof Gerlach
Cupid – trójmasztowy slup 14-działowy zakupiony w 1777. Wymiary: 92’1” x 27’0” x 12’2”, tonaż 290 ton. Zatonął 28.12.1778 przy Nowej Fundlandii na skutek przecieku, którego nie zdołano opanować.
Cupid – kuter o tonażu 181 ton. Wg Lyona w 1781 umówiono się co do jego zakupu przez marynarkę, ale do transakcji jednak nie doszło, „prawdopodobnie na skutek niezgody między właścicielem a Urzędem Marynarki”. Z kolei Colledge uważał, że zakupu dokonano, tylko okręt się nie nadawał do służby i został odsprzedany w 1782.
Skipjack – pierwotnie francuski szkuner korsarski Confiance o nośności około 110 ton, zbudowany w 1800 r. USA i wyposażony do działań na Gwadelupie w październiku 1806. Zdobyty przez Anglików 23.08.1808 i wcielony do Royal Navy jako szkuner 12-działowy. Wymiary: 71’4” x 18’11” x 7’8”, tonaż 115 ton. W służbie do 1811. Rozebrany w 1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-12-15, 17:48
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych EDGAR (16.11.1758), PANTHER (22.06.1758) oraz FIRM (15.01.1759).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-12-15, 20:38
autor: Krzysztof Gerlach
Edgar – zbudowany w stoczni firmy Randall, w Rotherhithe. Zatopiony w sierpniu 1774 jako falochron w Sheerness.
Panther – zbudowany w stoczni firmy William Martin & John Henniker, w Chatham. Od 1783 w rezerwie, od 1791 hulk szpitalny, od 1807 hulk jeniecki. Rozebrany w 1813.
Firm (Firme) – zbudowany w stoczni firmy Perry, w Blackwall. Od 1778 hulk, od 1784 koszary. Sprzedany w 1791.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-12-16, 17:59
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów czterech okrętów o nazwie HIND: z 1709 (dwie jednostki), 1741 oraz 1749 (daty to daty zakupienia, zdobycia lub wodowania).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-12-16, 19:40
autor: Krzysztof Gerlach
Hind – 12-działowy, mały okręt 6 rangi, prawdopodobnie trójmasztowy, zwodowany
13.07.1709 w stoczni Dummera nad Tamizą. Wymiary: 78’4” x 21’10” x 9’11,75”, tonaż 161 ton. Rozbił się już 16.09.1709 w pobliżu Hurst Castle na skutek błędu dowódcy, który wszedł na płytki akwen w czasie odpływu i utknął na mieliźnie.
Hind – pierwotnie francuski okręt korsarski, zdobyty przez Anglików 21.09.1709 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Hind jako mały, 16-działowy okręt 6 rangi. Długość stępki do tonażu 66’3”, szerokość 23’3”, głębokość 10’7”, tonaż 190 ton. Załoga: 90. Zatonął 29.11.1711 w porcie Dublina na skutek uderzenia w niezidentyfikowany obiekt podwodny (prawdopodobnie porzuconą kotwicę).
Hind – slup będący wg Colledge’a w służbie od 1741, sprzedany 6.10.1743.
Hind – okręt 6 rangi, zbudowany wg Establishment z 1745. Półtorapokładowiec o wymiarach: 113’0” x 32’0” x 11’0”, tonaż 508 ton. Załoga: 160. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 2 x 9-f, na górnym 20 x 9-f, na rufowym 2 x 3-f. Zwodowany w stoczni firmy Chitty & Vernon w Chichester 29.11.1749. Od 1782 lub 1783 używany jako transportowiec, sprzedany w 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-12-17, 18:35
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów ARUNDEL (1746), DEALE CASTLE (1746), GARLAND (1748) oraz FOWEY (1749).
Panie Krzysztofie, jeśli można zapytać, ile okrętów VI klasy zbudowano według Ustalenia z 1745 ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-12-17, 20:25
autor: Krzysztof Gerlach
1)
Arundel, Fowey – dane techniczne jak Hind z 1749.
Arundel - zwodowany w stoczni firmy Chitty & Vernon, w Chichester, 23.11.1746. Sprzedany w 1765.
Fowey – zwodowany w stoczni firmy Janvrin, w Beaulieu, 4.07.1749. Zatopiony przez francuskie baterie lądowe pod Yorktown 10.10.1781 lub już cztery dni wcześniej osadzony na dnie przez samych Anglików, wobec braku możliwości przedarcia się.
Deal Castle – 24-działowy okręt 6 rangi, półtorapokładowiec zbudowany w stoczni firmy Golightly, w Liverpoolu wg Establishment z 1741, zwodowany 2.12.1746. Wymiary projektowe: 112’0” x 32’0” x 11’0”, tonaż 498 ton. Załoga: 160. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 2 x 9-f, na górnym 20 x 9-f, na rufowym 2 x 3-f. Rozebrany w 1756.
Garland – 24-działowy okręt 6 rangi, półtorapokładowiec zbudowany w królewskiej stoczni w Sheerness, wg zmodyfikowanego Establishment z 1741, zwodowany 13.08.1748. Wymiary: 113’1,5” x 32’2” x 11’0”, tonaż 517 ton. Stał się okrętem bazowym dla Ustalenia z 1745. Załoga: 160. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 2 x 9-f, na górnym 20 x 9-f, na rufowym 2 x 3-f. Sprzedany w 1783.

2) Sześć plus jedna zmodyfikowana.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach