Odradzam korzystanie z G&D, tam jest wiele błędów. Trochę mnie dziwi to "zapomnienie", ale ja dość dokładnie omawiałem sprawę pancerników typu
Provinces (żadne tam
Alsace!). Proszę sobie zajrzeć do tematu "Flota francuska - maj 1940", strony 2, 3, 4, gdzie rzecz całą szczegółowo omówiłem, w oparciu o moim zdaniem najbardziej wiarygodne i szczegółowe opracowanie Roberta Dumasa "
Le cuirassé Jean Bart.
I co tu dużo mówić, hasło w Wikipedii to jeden wielki błąd.
1. Nie było pancerników typu
Alsace. Okrętom nie nadano nazw i w fachowej literaturze nazywa się je typem
Provinces (Prowincje).
2. Nie miało być sześciu okrętów. Była wstępna opcja na zamówienie dwóch jednostek, dla których przygotowano do wyboru cztery nazwy. Francuskie stocznie sześć pancerników budowałyby chyba do połowy lat 50-tych.
3. Projekt nie był przeróbką typu
Richelieu. Miał to być zupełnie odrębny typ, uzbrojony w trzy wieże trzydziałowe 380 mm i osiowo ustawione wieże 152 mm; stosunkowo najwięcej przejęto z podtypu
Gascogne.
4. Okręty nie mogły być "dłuższe niż typ
Yamato". Francuskie doki remontowe nie pomieściłyby tak wielkich jednostek, więc wybrano koncepcję skromnejszą, lecz lepiej pasującą do zaplecza technicznego Marine Nationale.
5. Wyrzutnie torpedowe 450 mm to zwykły mit; Francuzi już w początku lat 30-tych zrezygnowali z tego zbędnego dla pancernika elementu uzbrojenia.
6. Pancerz burtowy miał mieć grubość 330 mm lub 360 mm , a nie 320 mm; ten akurat element konstrukcyjny projektu
Gascogne zamierzano poprawić.
7. Pasy pancerne na nowych francuskich pancernikach (począwszy od typu
Dunkerque) nie miały czegoś takiego jak "końce, grube na 127 - 152 mm". To jedna z wielu konfabulacji, związanych z kiepską znajomością zarówno projektu opancerzenia, jak i języka francuskiego.

Pas burtowy miał jednolitą grubość na całej długości, jedynie u dolnej krawędzi malała ona do około 165 mm.
8. Francuskie pancerniki nie miały czegoś takiego jak "bąble przeciwtorpedowe", podawana tu liczba dotyczy sumarycznej grubości grodzi przeciwtorpedowych.
9. Ilości działek plot 37 mm ostatecznie nie ustalono; w poważnych źródłach podaje się tylko ogólnie, iż okręty miały mieć "liczne działka 37 mm i 25 mm".
10. Pokład górny pancerników francuskich miał grubość około 25 mm, a nie 150 - 170 mm. To, o czym w Wikipedii pisze Szanowny Kolega, to pokład główny (fr.
pont principal).
11. Wstępny projekt pancerników z dwunastoma armatami 380 mm (3xIV), również uwzględniał trzy (rozmieszczone osiowo), a nie cztery (rozmieszczone w rombie) wieże armat 152 mm.
12. W projekcie wstępnym pancernika 12-działowego przewidywano nie 16, lecz 24 armaty 100 mm (12xII), po sześć na każdej burcie. Podane przez Szanownego Kolegę dane są (zarówno tu, jak i w kilku innych miejscach) przemieszaniem dwóch różnych projektów wstępnych.
13. Pomijam już takie "kwiatki" jak mylenie ze sobą ton angielskich (ts, 1016 kg) i metrycznych (t, 1000 kg), koni parowych (hp, 76 kGm) i koni mechanicznych (KM, 75 kGm), brak sprecyzowania, o jaką wyporność (standardową, bojową, pełną) chodzi,
ditto w kwestii zanurzenia, etc.
Ale myślę, że te trzynaście punktów to kolejny dowód, ile jest warta Wikipedia.
PS. Na pytanie, czemu sam tego nie poprawię, odpowiadam — bo a) nie bardzo wiem jak prywatna osoba mogłaby coś napisać do Encyklopedii Internetowej, b) nie uważam by mój bardzo skromny i wyrywkowy poziom wiedzy w ogóle upoważniał mnie do tego.