http://books.google.com/books?q=edition ... YOAAAAYAAJpothkan pisze:Gdzie?AvM pisze:Sa online "Annales Maritimes et colloniales"
Skladaja sie z 2 czesci, oficjalnej i nieoficjalnej
Troche tego jest, tam powinnio byc.
Francuskie okręty spod żagla i pary (4)
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Valeur – 20-działowa fregata klasy de 8, zbudowana w Rochefort. Nośność około 400 ton, wyporność około 700 ton, wymiary: 112’ x 30’6” x 10’2”. Załoga: 160. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 20 x 8-f, na pokładach odkrytych od 0 do 4 x 4-f. Projektant François Guillaume Clairin-Deslauriers. Zdobyta 18.10.1759 przez Anglików i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 28-działowa (okręt 6 rangi). W aktywnej służbie 1759-1763. Sprzedana w styczniu 1764.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Améthyste – 30-działowa fregata klasy de 8, zbudowana w Breście. Nośność 526 ton, wyporność 868 ton, wymiary: 120’ (lub 120’6”) x 32’ x 16’3”. Projektant: Geoffroy (Jean albo Mathurin-Louis). Załoga: około 180. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 8-f, na pokładach odkrytych 4 x 4-f. Od 1755 służyła i walczyła na wodach Ameryki i Indii Zach. W 1761 zajmowała się wyprawami korsarskimi, zdobyła szereg angielskich żaglowców. Remontowana w 1762 na Curacao. Wycofana w 1763 i przekształcona w hulk w Saint-Louis na San Domingo. Rozebrana tam w 1771.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ile d’Aix – portowy szkuner pomocniczy wyposażony 8.04.1816 do służby w Rochefort. BYĆ MOŻE tożsamy ze statkiem celnym skonstruowanym w Rochefort między listopadem 1814 a styczniem 1815 przez Jean-Baptiste Huberta wg planów Jacquesa-Noéla Sané.
Ile d’Enet – 2-działowy, portowy szkuner pomocniczy, zwodowany w 1828 w Rochefort, potem przekonstruowany tam w 1853. Wyporność 100-107 ton, wymiary: 17,72 x 5,24 x 2,40 m. Załoga: 13-17. Skreślony z listy floty w 1862.
Ile Madame – portowy szkuner pomocniczy, zwodowany w 1828 w Rochefort. Wyporność 105 ton, wymiary: 17,66 x 5,28 x 2,48 m. Załoga: 13. Od 1851 szkuner-cysterna. Skreślony z listy floty w 1861.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ile d’Enet – 2-działowy, portowy szkuner pomocniczy, zwodowany w 1828 w Rochefort, potem przekonstruowany tam w 1853. Wyporność 100-107 ton, wymiary: 17,72 x 5,24 x 2,40 m. Załoga: 13-17. Skreślony z listy floty w 1862.
Ile Madame – portowy szkuner pomocniczy, zwodowany w 1828 w Rochefort. Wyporność 105 ton, wymiary: 17,66 x 5,28 x 2,48 m. Załoga: 13. Od 1851 szkuner-cysterna. Skreślony z listy floty w 1861.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Rose – 30-działowa fregata półtorapokładowa, zbudowana w Tulonie. Nośność 290 ton, wyporność 750 ton, wymiary: 120’0” x 31’10” x 14’4”. Projektant Joseph Chapelle. Załoga: 215-249. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 8 x 12-f, na górnym 22 x 8-f (lub 6-f). W aktywnej służbie od 1754. Należała do eskadry la Galissonniere’a podczas bitwy pod Minorką 20.05.1756. W 1758 uczestniczyła w kampanii ma wschodzie Morza Śródziemnego. W walce z angielskimi okrętami została zepchnięta na mieliznę u wybrzeży Malty 30.06.1758 i spalona przez własną załogę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Revanche – 24-działowa (24 x 8-f) fluita 500-tonowa, zwodowana 13.03.1808 w Saint Malo. Powstała w wyniku przebudowy fregaty-moździerzowca (korwety moździerzowej) typu Désirée/Romaine, zwodowanej w Dieppe 31.08.1795. Pierwotnie nośność 700 ton, wyporność 1071 ton, wymiary: 45,5 x 11,70 x 5,82 m. Przebudowę nakazano 29.07.1807. Następnie nakazano 21.10.1811 powrotną przebudowę na fregatę, tym razem klasy de 18 (na pokładzie głównym 24 x 18-f). W listopadzie 1811 stała się żądaną fregatą 40-działową. Skreślona z listy floty w 1818 lub 1819. Rozebrana w Breście w 1824.
Marguerite – gabara do transportu koni, zbudowana w La Seyne-sur-Mer, zwodowana w marcu 1812. Pierwotnie nosiła tylko nazwę Grande Gabare Écurie No 4. Projektant François Pestel. Nośność 380 ton, wyporność 520 ton, wymiary: 30,86 x 8,45 x 4,71 m. Załoga: 51-98. Uzbrojenie projektowe: 2 x 12-f i 10 karonad 18-f. Mogła zabierać 46 koni. Przemianowana na Marguerite 9.07.1814. Zatonęła 21.10.1817 w zatoce Fort Royal na Martynice podczas cyklonu.
Normande – fluita 800-tonowa typu Licorne lub typu Var, zbudowana w La Ciotat, zwodowana 7.01.1812 jako Égyptienne. Projektant Jacques-Noél Sané (pierwotne plany Pierre-Alexandre-Laurent Forfait). Wyporność 1380 ton, wymiary: 43,52 x 10,39 x 5,39 m. Załoga: 88-150. Uzbrojenie pierwotne: 20 x 8-f, potem wielokrotnie zmieniane. Przemianowana na Normande 24.09.1814. W czasie Stu Dni Napoleona wróciła do nazwy Égyptienne (od 23.03.1815), od 15.07.1815 znów Normande. Służyła na wielu morzach i oceanach, od USA i Antyli po Chiny. Wycofana ze służby w 1824 lub 1825. Rozebrana w 1826 albo hulk do 1833.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Marguerite – gabara do transportu koni, zbudowana w La Seyne-sur-Mer, zwodowana w marcu 1812. Pierwotnie nosiła tylko nazwę Grande Gabare Écurie No 4. Projektant François Pestel. Nośność 380 ton, wyporność 520 ton, wymiary: 30,86 x 8,45 x 4,71 m. Załoga: 51-98. Uzbrojenie projektowe: 2 x 12-f i 10 karonad 18-f. Mogła zabierać 46 koni. Przemianowana na Marguerite 9.07.1814. Zatonęła 21.10.1817 w zatoce Fort Royal na Martynice podczas cyklonu.
Normande – fluita 800-tonowa typu Licorne lub typu Var, zbudowana w La Ciotat, zwodowana 7.01.1812 jako Égyptienne. Projektant Jacques-Noél Sané (pierwotne plany Pierre-Alexandre-Laurent Forfait). Wyporność 1380 ton, wymiary: 43,52 x 10,39 x 5,39 m. Załoga: 88-150. Uzbrojenie pierwotne: 20 x 8-f, potem wielokrotnie zmieniane. Przemianowana na Normande 24.09.1814. W czasie Stu Dni Napoleona wróciła do nazwy Égyptienne (od 23.03.1815), od 15.07.1815 znów Normande. Służyła na wielu morzach i oceanach, od USA i Antyli po Chiny. Wycofana ze służby w 1824 lub 1825. Rozebrana w 1826 albo hulk do 1833.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Nymphe – 24-działowa fregata klasy de 8, zbudowana w Rochefort. Projektant Antoine Groignard. Nośność 450 ton, wyporność 710 ton, wymiary: 114’ x 28’ (lub 29’) x 15’6” (lub 15’). Załoga: 185-188. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 20 x 8-f, na rufowym od 0 do 4 x 4-f. Była obecna w bitwie pod Minorką 20.05.1756. Wpędzona przez Anglików 20.06.1757 na mieliznę w pobliżu Minorki (Brytyjczycy twierdzą, że w pobliżu Majorki) i spalona przez własną załogę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Espérance – mały szkuner 2-działowy nieznanego pochodzenia, kupiony przez marynarkę pod koniec 1825 i wprowadzony do służby na Martynice 1.01.1826. Załoga: 11-17. Służył na Antylach. Wycofany do rezerwy w 1835 lub 1841. Skreślony z listy floty w 1843.
Espérance – pierwotnie argentyński 3-działowy szkuner wojenny Esperanza, zbudowany w Buenos Aires przed 1838. Demerliac przypuszcza, że mógł też być wcześniej starym szkunerem brazylijskim (tam zbudowanym) Esperança, zdobytym na Brazylijczykach przez Argentyńczyków w 1827. Wówczas miałby wyporność 130 ton, wymiary: 24 x 7 x 3 m. Francuzi zdobyli tę jednostkę w 1839 i wcielili do swojej marynarki pod nazwą Espérance. Skreślili jednak ten szkuner z listy floty już w 1840 i zwrócili Argentyńczykom, którzy go chyba nie włączyli do ponownej służby. Są na forum osoby pasjonujące się marynarkami Argentyny i Brazylii, pewno będą mogły coś sprostować i uzupełnić.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Espérance – pierwotnie argentyński 3-działowy szkuner wojenny Esperanza, zbudowany w Buenos Aires przed 1838. Demerliac przypuszcza, że mógł też być wcześniej starym szkunerem brazylijskim (tam zbudowanym) Esperança, zdobytym na Brazylijczykach przez Argentyńczyków w 1827. Wówczas miałby wyporność 130 ton, wymiary: 24 x 7 x 3 m. Francuzi zdobyli tę jednostkę w 1839 i wcielili do swojej marynarki pod nazwą Espérance. Skreślili jednak ten szkuner z listy floty już w 1840 i zwrócili Argentyńczykom, którzy go chyba nie włączyli do ponownej służby. Są na forum osoby pasjonujące się marynarkami Argentyny i Brazylii, pewno będą mogły coś sprostować i uzupełnić.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Garonne – gabara 300-tonowa, zbudowana w Bayonne przez Gabriela Nosereau, zwodowana 13.08.1821. Projektant Jean-Baptiste Marestier. Wyporność 530-560 ton, wymiary: 33,00 x 8,50 x 5,20 m. Załoga: 57-62. Uzbrojenie pierwotne: 12 karonad 18-f. Brała udział w ekspedycji algierskiej w 1830. Wycofana do rezerwy w 1832. Skreślona z listy floty i rozebrana w 1837.
Oise – korweta transportowa zbudowana w Tulonie, zwodowana 31.05.1825. Nośność 800 ton, wyporność 1350-1380 ton, wymiary: 43,3 x 10,4 x 5,4 m. Załoga: 97-154. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait. Uzbrojenie pierwotne: 4 działa haubiczne 16 cm i 18 karonad 24-f. Od stycznia 1846 klasyfikowana jako transportowiec. W latach 1853-1863 okręt stacjonarny w Gabonie. W marcu 1863 utknęła na mieliźnie na rzece Como i została spalona.
Saone (nad „o” daszek) – korweta transportowa zbudowana w Breście przez Hippolyte’a Pretot, zwodowana 4.09.1830. Nośność 800 ton, wyporność 1350-1380 ton, wymiary: 43,68 x 10,44 x 5,39 m. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait. Załoga: 137. Uzbrojenie pierwotne: 4 działa haubiczne 16 cm i 18 karonad 24-f. Przemianowana na Agathe (Agate) 20.04.1834. W kwietniu 1842 pozbawiona artylerii, od 1844 szkoła chłopców okrętowych. Od stycznia 1846 klasyfikowana jako transportowiec. W 1855 brała udział w wojnie krymskiej na Bałtyku. Skreślona z listy floty w 1856 i przekształcona początkowo w hulk szkolny, od końca 1857 w koszary szpitalne w Tulonie. Rozebrana tam w 1876.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Oise – korweta transportowa zbudowana w Tulonie, zwodowana 31.05.1825. Nośność 800 ton, wyporność 1350-1380 ton, wymiary: 43,3 x 10,4 x 5,4 m. Załoga: 97-154. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait. Uzbrojenie pierwotne: 4 działa haubiczne 16 cm i 18 karonad 24-f. Od stycznia 1846 klasyfikowana jako transportowiec. W latach 1853-1863 okręt stacjonarny w Gabonie. W marcu 1863 utknęła na mieliźnie na rzece Como i została spalona.
Saone (nad „o” daszek) – korweta transportowa zbudowana w Breście przez Hippolyte’a Pretot, zwodowana 4.09.1830. Nośność 800 ton, wyporność 1350-1380 ton, wymiary: 43,68 x 10,44 x 5,39 m. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait. Załoga: 137. Uzbrojenie pierwotne: 4 działa haubiczne 16 cm i 18 karonad 24-f. Przemianowana na Agathe (Agate) 20.04.1834. W kwietniu 1842 pozbawiona artylerii, od 1844 szkoła chłopców okrętowych. Od stycznia 1846 klasyfikowana jako transportowiec. W 1855 brała udział w wojnie krymskiej na Bałtyku. Skreślona z listy floty w 1856 i przekształcona początkowo w hulk szkolny, od końca 1857 w koszary szpitalne w Tulonie. Rozebrana tam w 1876.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach