Strona 4 z 6

: 2004-07-30, 12:37
autor: jatzoo
Jatzoo - czy możesz dodac czym Bredow motywuje to iż nie jest to typ II a być może typ VII ?.
I czemu nie może to być jednostka treningowa ?.
No i to że "część włazów mogła być z metalu" ?
1. Typ VII ze wzgledu na rozmiary jednostki (na podstawie zdjecia sonarowego oraz planow i pomiarow wykonanych przez nurkow).
2. Nie moze byc to jednostka treningowa, gdyz jezeli sie tylko wydazyl jakis wypadek z taka jednostka, od razu byla podnoszona z dna. Wedlug Bredowa, Kriegsmarine - a w szczegolnosci Ubootwaffe - musiala znac doslownie kazda przyczyne zatopienia takiej jednostki. Dodatkowo, taka jednostka musiala zostac podniesiona z dna ze wzgledu na bezpieczenstwo (Baltyk nie jest bowiem zbyt gleboki).
3. Co do tych wlazow, to np. dookola podstawy dziala byl poklad metalowy. Zreszta tutaj Bredow pokazal fotki z rostrzaskanym drewnianym pokladem (jak wroce z dalekich wojazy to moge fotke jego fotki tutaj umiescic).

: 2004-07-30, 15:03
autor: shigure
... Dzięki jatzoo - no i za fotkę będę wdzięczny.

: 2004-08-02, 12:14
autor: jatzoo
Obrazek

Widać dokładnie potrzaskany drewniany pokład U-Boota.

: 2004-08-02, 14:18
autor: Mirek S
Można dokładnie zidentyikować każdego Uboota na podstawie elementów zewnętrznych jak chociażby otwory przelewowe kadłuba lekkiego lub detale wyposażenia. Do tego potrzebne są dobre zdjęcia podwodne i trochę wiedzy. Gdyby sie takowe pokazały to mozna będzie pogdybać co to za jednostka.
Pozdrawiam i czekam na fotki Uboota

: 2004-08-02, 14:29
autor: dakoblue
jatzoo pisze:Obrazek

Widać dokładnie potrzaskany drewniany pokład U-Boota.
wedlug mnie to jest to dokładnie potrzaskany drewniany pokład U-Boota. :D

: 2004-08-03, 09:04
autor: pefu
Mirek S pisze:Można dokładnie zidentyikować każdego Uboota na podstawie elementów zewnętrznych jak chociażby otwory przelewowe kadłuba lekkiego lub detale wyposażenia. Do tego potrzebne są dobre zdjęcia podwodne i trochę wiedzy. Gdyby sie takowe pokazały to mozna będzie pogdybać co to za jednostka.
Pozdrawiam i czekam na fotki Uboota
Nie jestem tego taki pewien.

: 2004-08-03, 14:47
autor: Andrzej J.
Chyba Marek S. ma rację - jeśli weźmiesz schematy otworów przelewowych typów VII i IX z Gronera i wiesz jakie okręty wchodza w rachube na Twoim akwenie, to można do czegoś konkretnego dojść. A jak jeszcze masz trochę zdjęc dobrze podpisanych, to jest całkiem nieźle.
Andrzej J.

: 2004-08-03, 14:54
autor: pefu
Jeśli chodzi o Nasze Ubooty, to trzeba by wykonać dokładne zdjęcia elementów takich jak te otwory przelewowe. Wątpię czy takie zdjecia są wykonane i czy da się je wykonać.

: 2004-08-03, 15:03
autor: pefu
To kto na ochotnika nakręci taki filmik detali naszych Ubootów celem ostatecznego zamknięcia tego postu?

: 2004-08-04, 10:42
autor: Mirek S
Miałem na myśli nie tylko otwory przelewowe ale równiez takie elementy jak: kiosk okrętu podwodnego, który dla każdego typu VII - od A do F - miał tyle różnic pozwalających jednoznacznie określić typ okrętu. Do tego wszystkie elementy pokładu kadłuba - włazy, gretingi, wyposażenie, osłony uzupełnione o rozmieszczenie otwrów przelewowych kadłuba lekkiego, do tego otwory wylotów spalin z silników głownych i układ blach poszycia spawanego może pomóc w dokładnej identyfikacji. Zakładam że w danym akwenie zatonęło tylko kilka okrętów podwodnych, co pozwala nam na precyzyjnie określić o jakiego Uboota chodzi. Mam dobry dostęp do ponad 700 oryginalnych fotek Ubottów wszystkich typu VII. Więc mogę się pokusić się identyfikację, potrzbuję tylko dobrych jakościowo zdjęć podwodnych.

: 2004-08-04, 12:24
autor: jatzoo
Nie wiem czy widzieliście zdjęcia kręcone podczas nurkowania na wraku - moim zdaniem wrak jest w takim stanie (uszkodzenia oraz zamulenie i porost glonami i innymi morskimi żyjątkami), że nie ma szansy zidentyfikowania go na podstawie szczegółów jego budowy :?

: 2004-08-04, 13:07
autor: Mirek S
Dwadzieścia lat nurkowałem na wrakach i wielokrotnie je identyfikowałem. W przypadku jednostek stalowych można je dokładnie i precyzyjnie zidentyfikować, gorzej jest w przypadku drewnianych statków, ponieważ większość wraków jest na dnie w postać kilkunastu do kilkudziesięciu desek niekiedy wystających z dna morza. W tym przypadku mamy cały kadłub na podstawie którego mozemy go zidentyfikować, bonus to to że ma również kiosk i dość sporą głębokość, i jest szansa że może sie zachować herb lub inne znaki namalowane lub przyspawane do kiosku.

: 2004-08-04, 13:11
autor: pefu
jatzoo pisze:Nie wiem czy widzieliście zdjęcia kręcone podczas nurkowania na wraku - moim zdaniem wrak jest w takim stanie (uszkodzenia oraz zamulenie i porost glonami i innymi morskimi żyjątkami), że nie ma szansy zidentyfikowania go na podstawie szczegółów jego budowy :?

Zgadzam sie z tą opinia w 100%, lecz liczę, że ktoś zanurkuje celem dokładnego sfotografowania kadłuba. Może wówczas coś wiecej będziemy mogli powiedzieć.

: 2004-08-15, 12:20
autor: Adler
Cos temat siadl moze ktos jednak posiada fotki U-bootow z Zatoki Gdanskiej ? lub ktos nurkowal i moze cos napisac o ich stanie.

: 2004-08-19, 16:55
autor: Mirek S
Rozmawiałem z Jurkiem Lissowskim (m/s Hestia) i poprosiłem go o materiały filmowe jakie posiada na temat Uboota na Helu. Jak będę je miał w garści to myślę że uda mi się go zidentyfikować. Prosze o trochę cierpliwości ponieważ trwają jeszcze urolpy. Pozdrawiam

: 2004-08-19, 20:14
autor: Adler
Mam jeszcze jedno pytanie,czy w "Muzeum Morskim w Gdansku" w Dziale badan podwodnych mozna uzyskac jakies informacje dotyczace tematu ?Przyznam sie ze sam nie probowalem jeszcze/moze ktos probowal ?/..Poza tym swego czasu na lamach czasopisma "Odkrywca"ukazywaly sie artykuly dotyczce wydobycia Helskiego U-boota /wiadomo ze szanse tego typu przedsiewziecia wydawaly sie minimalne/ale jakies materialy powinien miec klub nurkowy "Rekin"bo bral w nim udzial P.Janczukowicz

Pozdrawiam.