Francuskie okręty spod żagla i pary (4)
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Nu-Hiva – szkuner kupiony w Papeete (Papeiti) w 1851. Załoga: 19. Uzbrojenie: 2 działa. Od 1859 w rezerwie. Skreślony z listy floty 30.10.1865.
Papeete (Papeiti) – szkuner zwodowany w 1849, kupiony przez marynarkę wojenną w Papeete (Papeiti) w 1851. Załoga: 19. Uzbrojenie: 2 działa. Skreślony z listy floty w 1859.
Tané-Manou – szkuner kupiony w 1852 w Valparaiso. Załoga: 16. W latach 1855-57 bazował w Breście. Stracony 27.05.1858 przy Nowej Kaledonii.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Papeete (Papeiti) – szkuner zwodowany w 1849, kupiony przez marynarkę wojenną w Papeete (Papeiti) w 1851. Załoga: 19. Uzbrojenie: 2 działa. Skreślony z listy floty w 1859.
Tané-Manou – szkuner kupiony w 1852 w Valparaiso. Załoga: 16. W latach 1855-57 bazował w Breście. Stracony 27.05.1858 przy Nowej Kaledonii.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Typ Engageante – 26/32-działowe fregaty klasy de 12. Nośność 600 ton, wyporność 1010 ton, wymiary: 134’ x 35’4” (lub 35’5”) x 17’10”. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 12-f; na pokładach odkrytych – pierwotnie nic, potem od 0 do 6 x 6-f. Od 1793 r. 26 x 12-f, 6 x 6-f i 4 karonady (lub haubice) 36-f. Projektant Jean-François Estienne (czy Etienne). Załoga: 185-247.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Laborieuse – szkuner zbudowany w Rochefort. Załoga: 14. Uzbrojenie: 2 działa. Skreślony z listy floty 1.08.1871.
Nie Porvoyeuse tylko Pourvoyeuse – szkuner zbudowany w Rochefort. Załoga: 14. Uzbrojenie: 2 działa. Skreślony z listy floty 22.02.1874, odtąd hulk-magazyn w Gujanie do 1880.
Sakalave – szkuner zbudowany w Nossi-Bé (na Madagaskarze). Załoga: 20. Skreślony z listy floty w 1867 lub 1868.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nie Porvoyeuse tylko Pourvoyeuse – szkuner zbudowany w Rochefort. Załoga: 14. Uzbrojenie: 2 działa. Skreślony z listy floty 22.02.1874, odtąd hulk-magazyn w Gujanie do 1880.
Sakalave – szkuner zbudowany w Nossi-Bé (na Madagaskarze). Załoga: 20. Skreślony z listy floty w 1867 lub 1868.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Cigogne – gabara zbudowana w Bayonne przez Jeana Baudry, zwodowana 14.08.1806. Nośność 250 ton, wyporność 406 ton, wymiary: 29,56 x 7,80 x 3,90 m. Załoga: 43-88. Projektant Paul Filhon. Uzbrojenie: 4 x 6-f. Zatonęła w nocy z 19 na 20.11.1807 pomiędzy Vieux Soulac a Pointe de Graves; zginęło 23 ludzi.
Marsouin – gabara zbudowana w La Seyne-sur-Mer, zwodowana we wrześniu 1809, nazywana początkowo wyłącznie Petite Gabarre Écurie No2. Nośność 262 tony, wyporność 430 ton, wymiary: 26,63 x 8,12 x 3,90 m. Otaklowana jako bryg. Załoga: 60-78. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 12 karonad 16-f. Projektant Jean-Pierre Vincent. Dopiero w lipcu 1814 nazwana Marsouin. W 1822/23 przekształcona w Hawrze w bryg wojenny, znika z listy floty w 1823 jako gabara. Odtąd uzbrojenie: 2 x 6-f, 10 karonad 18-f. W 1823 bryg ten uczestniczył we francuskiej interwencji w Hiszpanii, w okresie 1824-1825 zwalczał handel niewolnikami u wybrzeży Senegalu. W latach 1825-30 służył na Morzu Śródziemnym. W 1830 uczestniczył w ekspedycji przeciwko Algierii. W grudniu 1833 w drodze z Algieru do Tulonu napotkał bardzo złe warunki pogodowe i przy próbie schronienia się u wybrzeży wyspy Levant, wszedł na mieliznę. Załoga zeszła na ląd 31.12.1833, a okręt uległ zniszczeniu w styczniu 1834.
Charente – gabara zbudowana w Bayonne przez Jeana Baudry. Zwodowana 12.07.1809. Nośność 250 ton, wyporność około 470 ton, wymiary: 30,00 x 7,80 x 3,90 m. Uzbrojenie: 6 x 4-f lub 6 x 6-f. Projektant Jacques-Noél Sané. Załoga 52-68. W 1816 transportowała drewno między Bayonne a Rochefort, służyła potem w Senegalu, na Antylach (1819, 1820), przy Saint Pierre et Miquelon (1821), na Morzu Śródziemnym (1822). Od 1823 nie ruszała się z Brestu. Skreślona z listy floty w 1839.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Marsouin – gabara zbudowana w La Seyne-sur-Mer, zwodowana we wrześniu 1809, nazywana początkowo wyłącznie Petite Gabarre Écurie No2. Nośność 262 tony, wyporność 430 ton, wymiary: 26,63 x 8,12 x 3,90 m. Otaklowana jako bryg. Załoga: 60-78. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 12 karonad 16-f. Projektant Jean-Pierre Vincent. Dopiero w lipcu 1814 nazwana Marsouin. W 1822/23 przekształcona w Hawrze w bryg wojenny, znika z listy floty w 1823 jako gabara. Odtąd uzbrojenie: 2 x 6-f, 10 karonad 18-f. W 1823 bryg ten uczestniczył we francuskiej interwencji w Hiszpanii, w okresie 1824-1825 zwalczał handel niewolnikami u wybrzeży Senegalu. W latach 1825-30 służył na Morzu Śródziemnym. W 1830 uczestniczył w ekspedycji przeciwko Algierii. W grudniu 1833 w drodze z Algieru do Tulonu napotkał bardzo złe warunki pogodowe i przy próbie schronienia się u wybrzeży wyspy Levant, wszedł na mieliznę. Załoga zeszła na ląd 31.12.1833, a okręt uległ zniszczeniu w styczniu 1834.
Charente – gabara zbudowana w Bayonne przez Jeana Baudry. Zwodowana 12.07.1809. Nośność 250 ton, wyporność około 470 ton, wymiary: 30,00 x 7,80 x 3,90 m. Uzbrojenie: 6 x 4-f lub 6 x 6-f. Projektant Jacques-Noél Sané. Załoga 52-68. W 1816 transportowała drewno między Bayonne a Rochefort, służyła potem w Senegalu, na Antylach (1819, 1820), przy Saint Pierre et Miquelon (1821), na Morzu Śródziemnym (1822). Od 1823 nie ruszała się z Brestu. Skreślona z listy floty w 1839.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Bienfaisant – statek zaopatrzeniowy z Quebec, o tonażu 320 lub 350 ton, zbudowany w 1758 w Bordeaux. W marcu 1759 wynajęty w Bordeaux przez marynarkę wojenną dla dowiezienia posiłków i zaopatrzenia do Quebeku. Nazywany umownie 22-działową fregatą, określany czasem jako fregata korsarska. Wymiary 93’ x 27’ x 12’. Projektant Jean Roy. Uzbrojenie: 22 x 8-f. Wyruszył z Francji pod koniec marca 1759 w składzie konwoju Jacquesa Kanona. Bienfaisant wiózł 80 beczek wina, 1000 beczułek mąki, 300 antałków wódki, 500 beczułek słoniny i wiele innych towarów. Jego dowódcą był capitaine de navire François-Louis Poulin de Courval. Do Quebec okręt ten dotarł 17.05.1759. Pod koniec maja odholowano go - jak wiele innych jednostek francuskich – w górę Rzeki Św. Wawrzyńca. Stacjonując przy osiedlu Batiscan żaglowiec ten pełnił rolę magazynu żywności i prochu dla Quebeku obleganego przez angielską armię generała Wolfe i flotę adm. Saundersa. Unieruchomiony w górze rzeki po upadku miasta, Bienfaisant został spalony 8.07.1760 w zatoce Chaleur podczas ataku komodora Johna Byron.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
1. Loire – 20-działowa fluita zbudowana w Nantes (Basse-Indre), zwodowana 15.10.1803. Nośność 800 ton, wyporność 1382 tony, wymiary: 43,36 x 10,72 x 5,60 m. Projektant François-Louis Etesse. Uzbrojenie: 20 x 8-f. Wysłana 15.11.1809 na Antyle. Kiedy stała na kotwicy w zatoce Barque na Gwadelupie, została zaatakowana przez Anglików 18.12.1809. Aby uniknąć przechwycenia, załoga spaliła okręt.
2. Loire – pierwotnie statek portugalski Ovidor, kompanii handlującej z Indiami holenderskimi. Zdobyty przez Francuzów w pobliżu Manili 20.10.1809 i wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Loire, jako gabara o nośności 550 ton i wymiarach 36,1 x 9,8 x 3,1 m. Dalsze losy nieznane.
3. Loire – jednostka niejasnego pochodzenia. Wg niektórych dokumentów był to pierwotnie statek Généreux, sprzedany do Rochefort z Ile de France; wg innych ex-żaglowiec angielski. Wcielony w 1814 do służby we francuskiej marynarce wojennej jako fluita o nośności 550 ton. Od listopada 1821 klasyfikowany jako korweta towarowa. Skreślona z listy floty w 1838.
Jednak Demerliac twierdzi, że nr 2 i 3 to ta sama jednostka, o następujących danych i historii:
- portugalski statek handlowy Ovidor zdobyty przez Francuzów 19.11.1809 w pobliżu Singapuru. Wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy jako fluita o nośności 559 ton, wyporności 900 ton i wymiarach: 37,35 x 9,7 x 4,90 m, z załogą 35-130. Zbudowana z drewna tekowego. Uzbrojenie pierwotne: 18 x 12-f, potem kilkakrotnie zmieniane. Przemianowana we wrześniu 1810 na Généreux lub Généreuse, a dopiero w sierpniu 1814 na Loire. Od 1822 klasyfikowana jako gabara. Skreślona z listy floty w 1838.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
2. Loire – pierwotnie statek portugalski Ovidor, kompanii handlującej z Indiami holenderskimi. Zdobyty przez Francuzów w pobliżu Manili 20.10.1809 i wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Loire, jako gabara o nośności 550 ton i wymiarach 36,1 x 9,8 x 3,1 m. Dalsze losy nieznane.
3. Loire – jednostka niejasnego pochodzenia. Wg niektórych dokumentów był to pierwotnie statek Généreux, sprzedany do Rochefort z Ile de France; wg innych ex-żaglowiec angielski. Wcielony w 1814 do służby we francuskiej marynarce wojennej jako fluita o nośności 550 ton. Od listopada 1821 klasyfikowany jako korweta towarowa. Skreślona z listy floty w 1838.
Jednak Demerliac twierdzi, że nr 2 i 3 to ta sama jednostka, o następujących danych i historii:
- portugalski statek handlowy Ovidor zdobyty przez Francuzów 19.11.1809 w pobliżu Singapuru. Wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy jako fluita o nośności 559 ton, wyporności 900 ton i wymiarach: 37,35 x 9,7 x 4,90 m, z załogą 35-130. Zbudowana z drewna tekowego. Uzbrojenie pierwotne: 18 x 12-f, potem kilkakrotnie zmieniane. Przemianowana we wrześniu 1810 na Généreux lub Généreuse, a dopiero w sierpniu 1814 na Loire. Od 1822 klasyfikowana jako gabara. Skreślona z listy floty w 1838.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Wg listy floty z 18233. Loire – jednostka niejasnego pochodzenia. Wg niektórych dokumentów był to pierwotnie statek Généreux, sprzedany do Rochefort z Ile de France; wg innych ex-żaglowiec angielski. Wcielony w 1814 do służby we francuskiej marynarce wojennej jako fluita o nośności 550 ton. Od listopada 1821 klasyfikowany jako korweta towarowa. Skreślona z listy floty w 1838.
LA LORIE gabara 559t zbud Prov de l'Ile de France. stacjonowa w Brescie
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Duc de Fronsac – statek handlowy typu fregata, o tonażu 450 ton lub 500 ton, zwodowany w styczniu 1759 w Bordeaux. Długość stępki 104’. W marcu 1759 wynajęty w Bordeaux przez marynarkę wojenną dla dowiezienia posiłków i zaopatrzenia do Quebeku. Nazywany umownie 24-działową fregatą (półtorabateryjną), określany czasem (błędnie) jako fregata korsarska. Uzbrojenie: 4 x 12-f i 20 x 8-f (lub 24 x 8-f i 2 inne). Wyruszył z Francji pod koniec marca 1759 w składzie konwoju Jacquesa Kanona. Duc de Fronsac wiózł 80 beczek wina, 4 strzelby na bawoły, 1000 beczułek mąki, 1200 antałków wódki, 200 beczułek słoniny i wiele innych towarów. Jego dowódcą był Jacques Villeur, który zmarł zaraz na początku rejsu i został zastąpiony przez Jeana Filleux. Do Quebec okręt ten dotarł 23.05.1759. Pod koniec maja odholowano go - jak wiele innych jednostek francuskich – w górę Rzeki Św. Wawrzyńca. Stacjonując przy osiedlu Batiscan pełnił rolę magazynu żywności i prochu dla Quebeku obleganego przez angielską armię generała Wolfe i flotę adm. Saundersa. Unieruchomiony w górze rzeki po upadku miasta, Duc de Fronsac zatonął przy Saint Romuald (w pobliżu Cape Rouge) 21.11.1759, rozbity o brzeg przez sztorm.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach